Psalmen, gezangen, geestelijke liederen

Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door Geytenbeekje »

Henk J schreef:
Geytenbeekje schreef: Bij ons tegenwoordig ook vaak 'maar' 6 a 7
:haha
Misschien kan je vragen aan je dominee of hij een versje op wilt geven na de 10 geboden als antwoord op de wet
Is niet de gewoonte bij ons, overigens is het zingen sowieso ingeperkt ivm corona. Op zich logisch ook. Heb weleens begrepen dat het vroeger wel gebeurde maar nu gebeurt het niet meer. Ten tijde van ds. Veldman is dit gebruik gesneuveld volgens mij.
O waarom eigenlijks ?
Je kunt ook denken dan de kerkdienst 3 minuten langer
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door Henk J »

Geytenbeekje schreef:
Henk J schreef:
Geytenbeekje schreef: Bij ons tegenwoordig ook vaak 'maar' 6 a 7
:haha
Misschien kan je vragen aan je dominee of hij een versje op wilt geven na de 10 geboden als antwoord op de wet
Is niet de gewoonte bij ons, overigens is het zingen sowieso ingeperkt ivm corona. Op zich logisch ook. Heb weleens begrepen dat het vroeger wel gebeurde maar nu gebeurt het niet meer. Ten tijde van ds. Veldman is dit gebruik gesneuveld volgens mij.
O waarom eigenlijks ?
Je kunt ook denken dan de kerkdienst 3 minuten langer
Dacht dat het te maken had met de houding van het volk van Israël tijdens de wetgeving, die waren toen ook stil. Zo belangrijk is het trouwens ook niet, alhoewel ik het wel een mooie gewoonte vind.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door Ditbenik »

Henk J schreef:
Geytenbeekje schreef:
Henk J schreef:
Geytenbeekje schreef: Bij ons tegenwoordig ook vaak 'maar' 6 a 7
:haha
Misschien kan je vragen aan je dominee of hij een versje op wilt geven na de 10 geboden als antwoord op de wet
Is niet de gewoonte bij ons, overigens is het zingen sowieso ingeperkt ivm corona. Op zich logisch ook. Heb weleens begrepen dat het vroeger wel gebeurde maar nu gebeurt het niet meer. Ten tijde van ds. Veldman is dit gebruik gesneuveld volgens mij.
O waarom eigenlijks ?
Je kunt ook denken dan de kerkdienst 3 minuten langer
Dacht dat het te maken had met de houding van het volk van Israël tijdens de wetgeving, die waren toen ook stil. Zo belangrijk is het trouwens ook niet, alhoewel ik het wel een mooie gewoonte vind.
Ja, tijdens de wetgeving was het volk Israël stil maar ik neem aan dat ze bij jullie ook niet zongen tijdens het lezen van de wet.
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door Henk J »

Ditbenik schreef: Ja, tijdens de wetgeving was het volk Israël stil maar ik neem aan dat ze bij jullie ook niet zongen tijdens het lezen van de wet.
Nee dat denk ik ook niet, maar toen dat besloten werd zat ik nog bij de kinderoppas tijdens de dienst dus ik ben ook niet helemaal op de hoogte van de toenmalige argumentatie. Weet wel dat het toen al wisselend gebeurde, de ene predikant wel en de andere niet.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door Ditbenik »

Henk J schreef:
Ditbenik schreef: Ja, tijdens de wetgeving was het volk Israël stil maar ik neem aan dat ze bij jullie ook niet zongen tijdens het lezen van de wet.
Nee dat denk ik ook niet, maar toen dat besloten werd zat ik nog bij de kinderoppas tijdens de dienst dus ik ben ook niet helemaal op de hoogte van de toenmalige argumentatie. Weet wel dat het toen al wisselend gebeurde, de ene predikant wel en de andere niet.
Volgens mij gebeurde het in de tijd van WR ook niet, maar ik dacht dat JS wel liet zingen naar de wet, maar misschien heb ik het mis.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door Geytenbeekje »

Ditbenik schreef:
Henk J schreef:
Ditbenik schreef: Ja, tijdens de wetgeving was het volk Israël stil maar ik neem aan dat ze bij jullie ook niet zongen tijdens het lezen van de wet.
Nee dat denk ik ook niet, maar toen dat besloten werd zat ik nog bij de kinderoppas tijdens de dienst dus ik ben ook niet helemaal op de hoogte van de toenmalige argumentatie. Weet wel dat het toen al wisselend gebeurde, de ene predikant wel en de andere niet.
Volgens mij gebeurde het in de tijd van WR ook niet, maar ik dacht dat JS wel liet zingen naar de wet, maar misschien heb ik het mis.
Wie is WR en JS ?
Gewoon namen noemen valt niet onder roddelen.
Niet persoonlijk bedoeld maar afkorten van (plaats)namen vind ik wel zo irritant
Hoopvol
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door Hoopvol »

Geytenbeekje schreef:
Ditbenik schreef:
Henk J schreef:
Ditbenik schreef: Ja, tijdens de wetgeving was het volk Israël stil maar ik neem aan dat ze bij jullie ook niet zongen tijdens het lezen van de wet.
Nee dat denk ik ook niet, maar toen dat besloten werd zat ik nog bij de kinderoppas tijdens de dienst dus ik ben ook niet helemaal op de hoogte van de toenmalige argumentatie. Weet wel dat het toen al wisselend gebeurde, de ene predikant wel en de andere niet.
Volgens mij gebeurde het in de tijd van WR ook niet, maar ik dacht dat JS wel liet zingen naar de wet, maar misschien heb ik het mis.
Wie is WR en JS ?
Gewoon namen noemen valt niet onder roddelen.
Niet persoonlijk bedoeld maar afkorten van (plaats)namen vind ik wel zo irritant
Mee eens!
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door Ditbenik »

Geytenbeekje schreef:
Ditbenik schreef:
Henk J schreef:
Ditbenik schreef: Ja, tijdens de wetgeving was het volk Israël stil maar ik neem aan dat ze bij jullie ook niet zongen tijdens het lezen van de wet.
Nee dat denk ik ook niet, maar toen dat besloten werd zat ik nog bij de kinderoppas tijdens de dienst dus ik ben ook niet helemaal op de hoogte van de toenmalige argumentatie. Weet wel dat het toen al wisselend gebeurde, de ene predikant wel en de andere niet.
Volgens mij gebeurde het in de tijd van WR ook niet, maar ik dacht dat JS wel liet zingen naar de wet, maar misschien heb ik het mis.
Wie is WR en JS ?
Gewoon namen noemen valt niet onder roddelen.
Niet persoonlijk bedoeld maar afkorten van (plaats)namen vind ik wel zo irritant
Ik roddel helemaal niet maar gebruikte afkortingen om te voorkomen dat voor iedereen de woonplaats van Henk J te herleiden is. Hij weet wie ik bedoelde en dat is voldoende.
Hoopvol
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door Hoopvol »

Ditbenik schreef: Ik roddel helemaal niet maar gebruikte afkortingen om te voorkomen dat voor iedereen de woonplaats van Henk J te herleiden is. Hij weet wie ik bedoelde en dat is voldoende.
Henk J heeft al 3 keer op het forum laten weten waar hij ter kerke gaat. Hij doet daar zelf ook niet geheimzinnig over.
Maar de afkortingen van namen vind ik een ergerlijk gedoe. Als je dan zo graag informatie wilt delen die niet voor de buitenwereld bestemd is, reageer dan niet of stuur elkaar een mail.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: RE: Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door Ditbenik »

Hoopvol schreef:
Ditbenik schreef: Ik roddel helemaal niet maar gebruikte afkortingen om te voorkomen dat voor iedereen de woonplaats van Henk J te herleiden is. Hij weet wie ik bedoelde en dat is voldoende.
Henk J heeft al 3 keer op het forum laten weten waar hij ter kerke gaat. Hij doet daar zelf ook niet geheimzinnig over.
Maar de afkortingen van namen vind ik een ergerlijk gedoe. Als je dan zo graag informatie wilt delen die niet voor de buitenwereld bestemd is, reageer dan niet of stuur elkaar een mail.
Of als je het ergelijk vindt, lees je er gewoon overheen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door Maanenschijn »

Henk J schreef:
Maanenschijn schreef: Inderdaad een interssant stuk.

De vaak mooie teksten van de cantates van Bach zijn geschreven in het Duits. In de oorspronkelijke doelstelling en gebruik ook geschikt voor de Duitstalige eredienst. Kerkgangers werden zo door tekst en muziek gesticht. Daarom zou mijns inziens de gezongen teksten in onze erediensten in het Nederlands moeten zijn. En zijn we dan niet gewoon bij het zingen van gezangen, met goede muzikale kwaliteit?

Een goede vorm kan zijn hoe de Baptisten (Amerikaanse en Russische) liturgie vorm gegeven wordt. Daar heeft koorzang, orkest en gemeentezang een volwaardige plaats in de eredienst.
Dan zing je gewoon gezangen ja, dus dat is al de eerste barrière. Heb je trouwens een voorbeeld van een dergelijke liturgie? Klinkt interessant. Maar toch zou ik graag de preek centraal willen houden, en het gezongen Woord willen zien als een versterking van of een beantwoording op het gesproken Woord. Niet als een vervanging.
Ik heb nog even gezocht of ik van Youtube een Russische dienst kon vinden. Dat is lastig. Diensten uit Oekraine zijn beter te vinden. Ik zelf wel heel wat materiaal, maar kan ik zo niet plaatsen.

Grofweg kun je dienst indelen als volgt (met allerlei varianten):

- Votum en Groet
- Samenzang met koor en orkest
- Gebed
- Diverse preken door verschillende personen, afgewisseld met (koor)zang.
- Getuigenissen, persoonlijke ervaringen, door middel van gesproken tekst, zang of muziek.
- Gezamenlijk gebed, waarbij aanwezigen deelnemen.
- Samenzang en koorzang.
- Afsluiting
- Gezamenlijke maaltijd.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door Susanna »

Wij hebben pas Zondag 20 gezongen (Heidelbergse Catechismus op rijm).
Op de wijs van Psalm 89

Niet de exacte woorden natuurlijk maar wel heel mooi.
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door DDD »

@Maanenschijn:
Hoe gaat die afsluiting? Zonder wegzending en zegen of met?
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door Hendrikus »

Susanna schreef:Wij hebben pas Zondag 20 gezongen (Heidelbergse Catechismus op rijm).
Op de wijs van Psalm 89
Niet de exacte woorden natuurlijk maar wel heel mooi.
Voor elke zondag van de HC heeft dr. H. van 't Veld een lied gemaakt op een bekende melodie. Ze zijn eerst verschenen als "Wegwijzer naar Christus" (2007) en "Ik wil zingen van mijn Heiland" (2013), en in 2016 integraal opgenomen in de liedbundel Weerklank.
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Psalmen Gezangen Geestelijke Liederen

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
Susanna schreef:Wij hebben pas Zondag 20 gezongen (Heidelbergse Catechismus op rijm).
Op de wijs van Psalm 89
Niet de exacte woorden natuurlijk maar wel heel mooi.
Voor elke zondag van de HC heeft dr. H. van 't Veld een lied gemaakt op een bekende melodie. Ze zijn eerst verschenen als "Wegwijzer naar Christus" (2007) en "Ik wil zingen van mijn Heiland" (2013), en in 2016 integraal opgenomen in de liedbundel Weerklank.
Staan deze liederen online?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie