Klavarskribo

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Klavarskribo

Bericht door Luther »

Hendrikus schreef:Het voordeel van klavar is dat het makkelijk te lezen is. Het notenschrift is volledig abstract, er staan symbooltjes in je boek die zo op 't oog nog niks zeggen over de handelingen die je moet gaan verrichten. Het omzetten van die symbooltjes naar de juiste handelingen vergt een flinke vertaalslag in de hersenen. Bij klavar zie je gewoon wat je moet doen. Bij complexe muziek met veel voortekens is de notenspeler eerst een hele poos bezig om alle leestechnische hindernissen te nemen, terwijl de klavarspeler al lekker aan 't spelen is. Maar"verstaat gij wat gij leest"?
Hier ben ik het mee eens. Mijn hersenen zijn kennelijk niet toegerust om die flinke vertaalslag te maken. Ik snap best dat professionele musici, zoals @Hendrikus, niet uit de voeten kunnen met Klavarscribo, maar er zijn ook nog 'eenvoudigen'. Nee, dat mag geen naam hebben, ik weet het. En zelfs Klavar is voor mij vaak te hoog gegrepen, zodat ik teruggrijp op de good old cijferakkoorden.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Klavarskribo

Bericht door ejvl »

Luther schreef:Mijn hersenen zijn kennelijk niet toegerust om die flinke vertaalslag te maken.
Ik ben van mening dat dit door praktisch iedereen te leren is. Niet altijd voor "krentenbrood" als Reger bijvoorbeeld, maar zeker wel als het gewoon om relatief eenvoudige muziek gaat, bijvoorbeeld Leen Schippers of Cor van Dijk.
Kwestie van oefenen, steeds weer opnieuw, jarenlang.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Klavarskribo

Bericht door Hendrikus »

Luther schreef:
Hendrikus schreef:Het voordeel van klavar is dat het makkelijk te lezen is. Het notenschrift is volledig abstract, er staan symbooltjes in je boek die zo op 't oog nog niks zeggen over de handelingen die je moet gaan verrichten. Het omzetten van die symbooltjes naar de juiste handelingen vergt een flinke vertaalslag in de hersenen. Bij klavar zie je gewoon wat je moet doen. Bij complexe muziek met veel voortekens is de notenspeler eerst een hele poos bezig om alle leestechnische hindernissen te nemen, terwijl de klavarspeler al lekker aan 't spelen is. Maar"verstaat gij wat gij leest"?
Hier ben ik het mee eens. Mijn hersenen zijn kennelijk niet toegerust om die flinke vertaalslag te maken. Ik snap best dat professionele musici, zoals @Hendrikus, niet uit de voeten kunnen met Klavarscribo, maar er zijn ook nog 'eenvoudigen'. Nee, dat mag geen naam hebben, ik weet het. En zelfs Klavar is voor mij vaak te hoog gegrepen, zodat ik teruggrijp op de good old cijferakkoorden.
Hoho, je hebt mij niet horen zeggen dat dat geen naam mag hebben, de eenvoudigen.
Aardig dat je even illustreert dat de naam Klavarskribo zo vaak verkeerd wordt gespeld, zelfs door mensen die het systeem gebruiken ;)
~~Soli Deo Gloria~~
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Klavarskribo

Bericht door eilander »

Toch zijn er wel gerenommeerde organisten die orgelles willen geven aan klavarskribo-spelende mensen, dus blijkbaar is niet iedereen het met je eens, @Hendrikus.
Wat is trouwens je antwoord op deze vraag? Wij hadden ooit een organist die echt het klassieke notenschrift voor zn neus had, maar vervolgens zo harmoniseerde dat je oren een zeer van deden.
eilander schreef:Overigens is het wel zeer aan te bevelen om je te verdiepen in toonsoorten en harmonisaties. Anders ben je echt alleen maar aan het proberen de juiste toetsen in te drukken.
Speelt dat probleem overigens bij het klassieke notenschrift ook niet?
Klavarskribo noteert overigens ook noten, geen bolletjes-zonder-naam. Hoe kom je daar bij?
En wat kun je allemaal afleiden uit het feit dat velen de naam verkeerd schrijven.....?
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Klavarskribo

Bericht door Luther »

ejvl schreef:
Luther schreef:Mijn hersenen zijn kennelijk niet toegerust om die flinke vertaalslag te maken.
Ik ben van mening dat dit door praktisch iedereen te leren is. Niet altijd voor "krentenbrood" als Reger bijvoorbeeld, maar zeker wel als het gewoon om relatief eenvoudige muziek gaat, bijvoorbeeld Leen Schippers of Cor van Dijk.
Kwestie van oefenen, steeds weer opnieuw, jarenlang.
Dat ben ik met je eens. Maar daar heb ik het karakter niet naar, de tijd niet voor en de zin niet in...;) Vandaar dat ik nu liever cijfers speel: kun je gelijk aan de slag.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Klavarskribo

Bericht door Hendrikus »

eilander schreef:Toch zijn er wel gerenommeerde organisten die orgelles willen geven aan klavarskribo-spelende mensen, dus blijkbaar is niet iedereen het met je eens, @Hendrikus.
Wat is trouwens je antwoord op deze vraag? Wij hadden ooit een organist die echt het klassieke notenschrift voor zn neus had, maar vervolgens zo harmoniseerde dat je oren een zeer van deden.
eilander schreef:Overigens is het wel zeer aan te bevelen om je te verdiepen in toonsoorten en harmonisaties. Anders ben je echt alleen maar aan het proberen de juiste toetsen in te drukken.
Speelt dat probleem overigens bij het klassieke notenschrift ook niet?
Klavarskribo noteert overigens ook noten, geen bolletjes-zonder-naam. Hoe kom je daar bij?
En wat kun je allemaal afleiden uit het feit dat velen de naam verkeerd schrijven.....?
Beter lezen, Eilander, je legt me dingen in de mond die ik niet gezegd heb. Ik geef zelf ook les aan klavarspelers, dus ik ken het systeem maar al te goed. Op basis van die ervaringen kan ik ook de manco's van het systeem signaleren.
Afbeelding
Klavarskribo noteert bolletjes zonder naam, dat weet jij toch ook? Vertel me eens, waar zie jij notennamen staan? Een zwarte toets is een zwarte toets, maar of het nou een fis is of een ges, dat kun je aan dat zwarte bolletje niet zien.

Natuurlijk, het is altijd wijs als een organist die zelf wil harmoniseren zich verdiept in harmonieleer, anders kan 'ie beter uit een goed koraalboek spelen. Dat heeft niks te maken met verschillen tussen notenschrift en klavar.

Dat zoveel mensen de naam van het systeem verkeerd spellen, vind ik toch wel een teken aan de wand. Wat je ter harte gaat, waar je serieus mee omgaat, wat je zelf gebruikt, daarvan wil je de naam toch ook correct spellen? Wie spelt er de naam van z'n vrouw verkeerd, of de naam van z'n automerk?
Misschien, dacht ik nog, is het wel zo dat mensen met dyslexie of andere leesproblemen hun toevlucht nemen tot Klavarskribo. En inderdaad, die zijn vaak niet zo sterk in spelling.
~~Soli Deo Gloria~~
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Klavarskribo

Bericht door eilander »

Nee, ik houd niet zoveel van Klavarskribo als van mijn vrouw. Verder prima, als je dat allemaal eruit afleidt.

Ik heb ooit een schriftelijke cursus Klavarskribo gezien, daarin worden wel degelijk notennamen geleerd, en toonladders. Of snap ik het nu niet goed?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Klavarskribo

Bericht door -DIA- »

Ik weet niet of dhr. Hendrikus het weet, maar we hebben in onze goede stad ook minstens één kerkorganist die Klavar speelt.
Het kan dus wel...

Ik zie een nieuwe reactie. Ik de complete lessen voor Klavar nog in huis.
Begint heel eenvoudig met toonladders, eenvoudige etitudes etc.
Ik grijp er nog wel eens op terug.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Klavarskribo

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:Ik weet niet of dhr. Hendrikus het weet, maar we hebben in onze goede stad ook minstens één kerkorganist die Klavar speelt.
Het kan dus wel...

Ik zie een nieuwe reactie. Ik de complete lessen voor Klavar nog in huis.
Begint heel eenvoudig met toonladders, eenvoudige etitudes etc.
Ik grijp er nog wel eens op terug.
Goed lezen is blijkbaar moeilijk. Nergens beweer ik dat een klavarspeler geen kerkorganist kan zijn. Ik signaleer alleen dat het systeem een aantal manco's heeft.

@Eilander: in het notenschrift zie je ofwel een fis, ofwel een ges; ofwel een ais, ofwel een bes. En dat niet zonder reden. Het zwarte bolletje in klavar kun je achteraf wel een naam geven, maar in de harmonieleer is het noodzakelijk dat zichtbaar is welke noot er staat, een verhoogde f of een verlaagde g - want harmonisch zijn dat twee heel verschillende dingen.

DIA, succes met de etitudes ;)
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Klavarskribo

Bericht door Afgewezen »

Ik heb Klavar leren spelen uit Johannes de Heer. :) Maar ik vind het wel jammer dat ik geen noten geleerd heb. Blokfluitspelen heb ik trouwens wel op noten geleerd. ;-) Maar van kerktoonladders etc. heb ik helaas geen verstand.
Ben nu te oud om me nog om te scholen. :modo
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Klavarskribo

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Ik weet niet of dhr. Hendrikus het weet, maar we hebben in onze goede stad ook minstens één kerkorganist die Klavar speelt.
Het kan dus wel...

Ik zie een nieuwe reactie. Ik de complete lessen voor Klavar nog in huis.
Begint heel eenvoudig met toonladders, eenvoudige etitudes etc.
Ik grijp er nog wel eens op terug.
Goed lezen is blijkbaar moeilijk. Nergens beweer ik dat een klavarspeler geen kerkorganist kan zijn. Ik signaleer alleen dat het systeem een aantal manco's heeft.

@Eilander: in het notenschrift zie je ofwel een fis, ofwel een ges; ofwel een ais, ofwel een bes. En dat niet zonder reden. Het zwarte bolletje in klavar kun je achteraf wel een naam geven, maar in de harmonieleer is het noodzakelijk dat zichtbaar is welke noot er staat, een verhoogde f of een verlaagde g - want harmonisch zijn dat twee heel verschillende dingen.

DIA, succes met de etitudes ;)
Etitude zal dan wellicht een verkleinwoord(je) zijn ;)
Zoals b.v. Campanula/Campana hetwelk betekent: Klokje
Verder ben ik taalkundig niet zo goed ontwikkeld.
Ik ken enkel het Groene Boekje maar uit mij hoofd...
nou je de hoofdregels dan, welteverstaan,
zoals u wellicht ook wel kan (kunt) en zal (zult) vertaan (begijpen).
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Klavarskribo

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:Etitude zal dan wellicht een verkleinwoord(je) zijn ;)
Zoals b.v. Campanula/Campana hetwelk betekent: Klokje
Verder ben ik taalkundig niet zo goed ontwikkeld.
Ik ken enkel het Groene Boekje maar uit mij hoofd...
nou je de hoofdregels dan, welteverstaan,
zoals u wellicht ook wel kan (kunt) en zal (zult) vertaan (begijpen).
jaja, 't is goed hoor :huhu
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Klavarskribo

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Etitude zal dan wellicht een verkleinwoord(je) zijn ;)
Zoals b.v. Campanula/Campana hetwelk betekent: Klokje
Verder ben ik taalkundig niet zo goed ontwikkeld.
Ik ken enkel het Groene Boekje maar uit mij hoofd...
nou je de hoofdregels dan, welteverstaan,
zoals u wellicht ook wel kan (kunt) en zal (zult) vertaan (begijpen).
jaja, 't is goed hoor :huhu
:)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Klavarskribo

Bericht door freek »

Laten we het positief bekijken. Mijn broertje schakelt momenteel over van cijfernotering naar klavar. Geloof mij, dat is al een hele vooruitgang.
Plaats reactie