Niet-gezongen psalmen een andere wijs geven?

Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Niet-gezongen psalmen een andere wijs geven?

Bericht door MarthaMartha »

JolandaOudshoorn schreef:
Auto schreef:
helma schreef:n.a.v. de artikelen over de onbekende psalmen zijn we in het gezin begonnen met de psalmen op volorde te zingen; van elke psalm het eerste en het laatste vers (dit is een compromis :huhu )We zijn gekomen bij psalm 7 gister...
Even een leuke opmerking. Ik kreeg een mail van een organist dat in de gemeente sinds 1/1/2010 (toen is hij het bij gaan houden) tot nu toe 131 van de 150 Psalmen zijn gezongen. Dat is in 2 jaar tijd niet slecht. (Hij wil het bestand gaan uitbreiden met de gegevens van voor 2010).
Bij ons wordt het hele psalmboek doorgezongen, iedere zondagavonddienst een paar versjes en na een 150 zondagen begin je weer bij psalm 1 :super
Ah, wij zingen in de kerk inderdaad ook het hele psalmboek door, elke zondagmiddagdienst een paar versjes, maar dan ook alle verzen... zo zijn nu dus al zo'n driekwart jaar met psalm 119 bezig. En hier thuis na de maaltijd zingen we ook op volgorde het psalmboek door, we zijn begonnen met van elke psalm het eerste vers, nu zijn we weer opnieuw begonnen met van elke psalm het tweede vers.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18712
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Niet-gezongen psalmen een andere wijs geven?

Bericht door helma »

Marieke schreef:
helma schreef:n.a.v. de artikelen over de onbekende psalmen zijn we in het gezin begonnen met de psalmen op volgorde te zingen; van elke psalm het eerste en het laatste vers (dit is een compromis :huhu )We zijn gekomen bij psalm 7 gister...
:super Dan zijn die artikelen niet voor niets geweest.
Het grappige is dat ik het al had voorgesteld vóór de verschijning van de artikelen; maar toen kwam er toch niet van. Ze kiezen zelf liever een psalm.
Dus nu doen we eerst op volgorde en dan nog een paar verzoeknummers.
Na de maaltijd zingen we de schoolpsalmen; daar zitten ook nog best vaak onbekend bij. Dan heb ik de blokfluit er wel bij nodig.
En meezingen met Psalmboek.nl ook erg fijn!
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Niet-gezongen psalmen een andere wijs geven?

Bericht door JolandaOudshoorn »

helma schreef:
Marieke schreef:
helma schreef:n.a.v. de artikelen over de onbekende psalmen zijn we in het gezin begonnen met de psalmen op volgorde te zingen; van elke psalm het eerste en het laatste vers (dit is een compromis :huhu )We zijn gekomen bij psalm 7 gister...
:super Dan zijn die artikelen niet voor niets geweest.
Het grappige is dat ik het al had voorgesteld vóór de verschijning van de artikelen; maar toen kwam er toch niet van. Ze kiezen zelf liever een psalm.
Dus nu doen we eerst op volgorde en dan nog een paar verzoeknummers.
Na de maaltijd zingen we de schoolpsalmen; daar zitten ook nog best vaak onbekend bij. Dan heb ik de blokfluit er wel bij nodig.
En meezingen met Psalmboek.nl ook erg fijn!
Oefenen van de schoolpsalmen en de zondagschoolpsalmen is een goede manier om psalmzingen actueel te houden! Ook in het gezin.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23836
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Niet-gezongen psalmen een andere wijs geven?

Bericht door refo »

Een mengvorm: Wij hebben het ook wel op volgorde gezongen, maar dan alleen de bekende wijzen.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11409
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Niet-gezongen psalmen een andere wijs geven?

Bericht door Mister »

refo schreef:Een mengvorm: Wij hebben het ook wel op volgorde gezongen, maar dan alleen de bekende wijzen.
Dat is, in het licht van deze discussie, een beetje jammer ;)
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Niet-gezongen psalmen een andere wijs geven?

Bericht door JolandaOudshoorn »

MarthaMartha schreef:
JolandaOudshoorn schreef:
Auto schreef:
helma schreef:n.a.v. de artikelen over de onbekende psalmen zijn we in het gezin begonnen met de psalmen op volorde te zingen; van elke psalm het eerste en het laatste vers (dit is een compromis :huhu )We zijn gekomen bij psalm 7 gister...
Even een leuke opmerking. Ik kreeg een mail van een organist dat in de gemeente sinds 1/1/2010 (toen is hij het bij gaan houden) tot nu toe 131 van de 150 Psalmen zijn gezongen. Dat is in 2 jaar tijd niet slecht. (Hij wil het bestand gaan uitbreiden met de gegevens van voor 2010).
Bij ons wordt het hele psalmboek doorgezongen, iedere zondagavonddienst een paar versjes en na een 150 zondagen begin je weer bij psalm 1 :super
Ah, wij zingen in de kerk inderdaad ook het hele psalmboek door, elke zondagmiddagdienst een paar versjes, maar dan ook alle verzen... zo zijn nu dus al zo'n driekwart jaar met psalm 119 bezig. En hier thuis na de maaltijd zingen we ook op volgorde het psalmboek door, we zijn begonnen met van elke psalm het eerste vers, nu zijn we weer opnieuw begonnen met van elke psalm het tweede vers.
Onze vorige predikant gaf altijd een vers uit psalm 119 op na de wetslezing. Na 88 zondagen begonnen we dan weer bij vers 1
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Niet-gezongen psalmen een andere wijs geven?

Bericht door MarthaMartha »

JolandaOudshoorn schreef:
MarthaMartha schreef:
JolandaOudshoorn schreef: Bij ons wordt het hele psalmboek doorgezongen, iedere zondagavonddienst een paar versjes en na een 150 zondagen begin je weer bij psalm 1 :super
Ah, wij zingen in de kerk inderdaad ook het hele psalmboek door, elke zondagmiddagdienst een paar versjes, maar dan ook alle verzen... zo zijn nu dus al zo'n driekwart jaar met psalm 119 bezig. En hier thuis na de maaltijd zingen we ook op volgorde het psalmboek door, we zijn begonnen met van elke psalm het eerste vers, nu zijn we weer opnieuw begonnen met van elke psalm het tweede vers.
Onze vorige predikant gaf altijd een vers uit psalm 119 op na de wetslezing. Na 88 zondagen begonnen we dan weer bij vers 1
He, grappig, nog meer overeenkomsten. Onze predikant doet dat dus ook! Maar omdat we 's middags meerdere verzen zingen (voor de dienst begint) hebben we hem inmiddels ingehaald....
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Marieke
Berichten: 1317
Lid geworden op: 29 nov 2010, 22:47

Re: Niet-gezongen psalmen een andere wijs geven?

Bericht door Marieke »

JolandaOudshoorn schreef:
Auto schreef:
helma schreef:n.a.v. de artikelen over de onbekende psalmen zijn we in het gezin begonnen met de psalmen op volorde te zingen; van elke psalm het eerste en het laatste vers (dit is een compromis :huhu )We zijn gekomen bij psalm 7 gister...
Even een leuke opmerking. Ik kreeg een mail van een organist dat in de gemeente sinds 1/1/2010 (toen is hij het bij gaan houden) tot nu toe 131 van de 150 Psalmen zijn gezongen. Dat is in 2 jaar tijd niet slecht. (Hij wil het bestand gaan uitbreiden met de gegevens van voor 2010).
Bij ons wordt het hele psalmboek doorgezongen, iedere zondagavonddienst een paar versjes en na een 150 zondagen begin je weer bij psalm 1 :super
Ja, ik ben dat ook altijd gewend geweest, zowel 's morgens en 's avonds 5 minuten voor de dienst aanvangt, de psalmen op volgorde zingen. Een goede gewoonte!
Wel is het zo dat als je psalm 11 in 2009 zingt, hij ongeveer in 2011 of 2012 weer aan de beurt is. 99% van de gemeente is de wijs dan weer kwijt.
Desalniettemin, ik ben er een voorstander van.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12003
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Niet-gezongen psalmen een andere wijs geven?

Bericht door Herman »

En inmiddels komt er een symposium waarop de volgende onbekende psalmen worden gezongen:
7, 10, 13, 41, 53, 55, 57, 88, 94, 109, 137, 148.

Het is natuurlijk een arbitraire keuze om iets als onbekend te bestempelen. Er staan hier echter wel nummers van Psalmen bij die mij bekender zijn dan onbekend.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16745
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Niet-gezongen psalmen een andere wijs geven?

Bericht door Hendrikus »

Herman schreef:En inmiddels komt er een symposium waarop de volgende onbekende psalmen worden gezongen:
7, 10, 13, 41, 53, 55, 57, 88, 94, 109, 137, 148.

Het is natuurlijk een arbitraire keuze om iets als onbekend te bestempelen. Er staan hier echter wel nummers van Psalmen bij die mij bekender zijn dan onbekend.
Inderdaad is dat arbitrair. Psalm 54 staat niet in het lijstje, maar schijnt bij sommige mensen tot de onbekende psalmen te behoren. Psalm 137 staat er wel in, wordt niet veel gezongen, maar is voor mijn gevoel toch niet "onbekend".
In gemeenten waar men de overstap maakte van niet-ritmisch naar ritmisch zingen behoort Psalm 148 zelfs tot de psalmen die opeens enorm populair werden. Puur als gevolg van het feit dat men ritmisch ging zingen dus.

De zingbaarheid van een melodie is kennelijk mede afhankelijk van de vraag hoé men die melodie zingt: alle noten even langzaam, of in het ritme zoals de componist en de dichter dat bedoeld hebben. In die zin is het jammer dat tijdens het symposium van 14 april de meeste psalmen toch weer niet-ritmisch zullen worden gezongen.

Ik ben benieuwd of men het wel aandurft om ook eens een psalm in de nieuwe berijming te laten zingen. Want er zijn ook voorbeelden van psalmen die in de berijming van 1773 onzingbaar zijn wanneer je ritmisch zingt, en die opeens prima zingbaar blijken te zijn wanneer je de nieuwe berijming zingt. Denk aan Psalm 48 of 149. De meeste psalmen uit de berijming van 1773 zijn prima zingbaar wanneer je ritmisch zingt, ook al zong in 1773 iedereen niet-ritmisch. In een paar uitzonderingsgevallen werkt de combinatie van 1773 en ritmisch zingen echter niet, terwijl 1968 + ritmisch probleemloos gaat. Maar of het RD het aandurft om ook psalmen in de nieuwe berijming te laten zingen? Dat moet ik nog zien...
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12003
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Niet-gezongen psalmen een andere wijs geven?

Bericht door Herman »

Ik zat gisteren het lijstje bij mezelf aan te vullen met de volgende Psalmen:
11, 12, 28, 44, 58, 59, 60, 82, 112, 114, 120, 125, 128, 129.

Het lijstje ligt nu op de orgelbank voor nadere bestudering.

@Hendrikus. Voor de nieuwe berijming gaan we wel bij het Psalmenproject te rade. Hoewel daar de keuze ook op ongeveer 80% 1773 en de rest nieuwe berijming ligt (iets van 2, 3 Psalmen per cd meen ik).
Marieke
Berichten: 1317
Lid geworden op: 29 nov 2010, 22:47

Re: Niet-gezongen psalmen een andere wijs geven?

Bericht door Marieke »

Herman schreef:Ik zat gisteren het lijstje bij mezelf aan te vullen met de volgende Psalmen:
11, 12, 28, 44, 58, 59, 60, 82, 112, 114, 120, 125, 128, 129.
Als psalm 60 gezongen zou worden, zou toch iedere gemeente wel "uit volle borst" meezingen denk ik.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12003
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Niet-gezongen psalmen een andere wijs geven?

Bericht door Herman »

Inderdaad, als die gezongen wordt.

Maar niet uit volle borst. Daar is de tekst niet naar :)
Marieke
Berichten: 1317
Lid geworden op: 29 nov 2010, 22:47

Re: Niet-gezongen psalmen een andere wijs geven?

Bericht door Marieke »

Herman schreef:Inderdaad, als die gezongen wordt.

Maar niet uit volle borst. Daar is de tekst niet naar :)
Daarom stond het ook tussen aanhalingstekens.
Niet alle gemeenteleden letten even goed op de tekst van een psalm. Sommigen gaan voor psalm 6 net zo uitgebreid zitten als voor psalm 108....En "brullen" onverminderd voort.. :cry
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12003
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Niet-gezongen psalmen een andere wijs geven?

Bericht door Herman »

Brullen bij een boetepsalm is inderdaad wat overdreven. Heel erg overdreven. Maar het ontroerd mij toch als ik af en toe één of andere knaap van een jaar of 8 boven de menigte uit hoor zingen. Die schaamt zich in ieder geval niet. En dat hoeft in de kerk ook niet.

Maar ik wens dat mensen iets minder binnensmonds gaan zingen als het om een boetepsalm gaat. Alsof ze bang zijn om in hun hart te laten kijken. Of moet ik dat anders zien?

Gelukkig wordt dat momenteel redelijk goed opgepakt in de gemeente. Psalm 38 ging afgelopen zondag prima.
Plaats reactie