Niet-gezongen psalmen een andere wijs geven?

Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11423
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Niet-gezongen psalmen een andere wijs geven?

Bericht door Mister »

Erdee schreef:L. M. P. Scholten: Geef niet-gezongen psalmen andere wijs

CAPELLE A/D IJSSEL – Sommige berijmde psalmen worden nooit gezongen in de eredienst. Deze zouden van een nieuwe melodie voorzien en tegelijk herberijmd kunnen worden, stelt L. M. P. Scholten voor.

De oud-directeur van de Gereformeerde Bijbelstichting (GBS) doet zijn suggestie in De Wachter Sions, het kerkelijk orgaan van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland, van deze week.

Dat sommige psalmen nooit op de psalmborden staan, heeft vooral te maken met de melodie, schrijft hij in een recensie van de nieuwe psalmberijming van ds. C. J. Meeuse. Scholten noemt concreet tien psalmen: 7, 10, 11, 41, 50, 59, 104, 112, 120 en 148. „Vergelijk ze met de krachtige melodieën van bijvoorbeeld 56, 68, 89, 118!”

„De bezwaren tegen de bundel van 1773 zijn bekend”, aldus Scholten. Toch wil hij deze niet kwijt. „Hoe dikwijls zijn Gods kinderen ook uit deze berijming bemoedigd en onderwezen.” De bezwaren helemaal negeren wil hij evenmin. Maar het heeft geen zin deze psalmen te herberijmen als er niet voor een andere wijs wordt gekozen, zo stelt hij.

Het psalmboek kent 124 verschillende melodieën. En „misschien zullen musicologen nu zeggen dat de genoemde tien juist tot de mooiste behoren. Dat zullen we dan niet tegenspreken, maar 446 jaar psalmzingen heeft ze niet dichter tot ons kerkvolk gebracht. Laten dan bekwame mensen op taal- en muziekgebied in gezamenlijk overleg uit de 114 overblijvende wijzen een keus maken, en dit tiental op passende wijze berijmen opdat ook zij gezongen worden.”

Over de vraag of deze
herziene psalmen ook in de eredienst gezongen moeten worden, heeft hij nog niet nagedacht, zegt de oud-GBS-directeur desgevraagd. „Het is zomaar een idee van mij. Enige tijd geleden was er een jongedame die Psalm 103 herberijmde op de lofzang van Maria. Ik vind dat geen geslaagd voorbeeld, omdat die psalm veel geliefde uitdrukkingen bevat, maar het laat wel zien dat mijn idee op zichzelf mogelijk is.”

Maar moet je dan ook niet tegelijk de andere psalmen herzien op punten die bezwaren oproepen? Dat ligt anders, vindt Scholten. „De berijming van 1773 is ons dierbaar. Deze tien psalmen zijn de meest onbekende, er zijn heel weinig of geen dierbare associaties mee. Verdergaande aanpassing zou in de huidige kerkelijk situatie naar te vrezen is ook leiden tot enorme discussies. Je krijgt bovendien stoplappen op een oud kleed, het wordt een ratjetoe van oud en nieuw. Het einde is zoek, waar moet je wel en niet restaureren?”

Over de vraag wie zo’n commissie moet samenstellen, heeft L. M. P. Scholten ook nog „geen idee.” Wel verwijst hij naar het in 2010 verschenen boek over Nederlandse psalmberijmingen van A. Ros. „Ros doet daarin een heel ander voorstel, namelijk om te kijken welke psalmen uit 1773 vervangen kunnen worden door psalmen uit de berijming van Jacobus Revius. Voor hem is de GBS daarvoor de eerst aangewezen instantie. Maar ik vind dat mijn naam te zeer verbonden is met de GBS om een dergelijke suggestie te kunnen doen.”

In De Wachter Sions geeft Scholten al aan dat hij weinig hoopvol gestemd is over de haalbaarheid van zijn idee. In zijn toelichting verwijst hij nog naar de reacties op de psalmberijming van ds. Meeuse. „Die heeft uitdrukkelijk gezegd dat zijn psalmen alleen bedoeld zijn voor huiselijk gebruik. En dan zulke felle reacties. Dus wanneer mijn idee alleen maar leidt tot meer polarisatie, laten we dan alsjeblieft blijven bij de huidige situatie. Of misschien hebben anderen betere suggesties om het tiental Psalmen uit de onbekendheid te halen.”

Ds. C. J. Meeuse, predikant van de gereformeerde gemeente in Goes, herkent het probleem, laat hij in een reactie weten. Maar volgens hem „behoeven we dat niet op te lossen door andere zangwijzen in te voeren. Ongetwijfeld is het waar dat de inhoud van de ene psalm beter bij een preek kan passen dan die van een andere en dat daardoor sommige psalmen weinig gezongen worden, maar ik zie de oplossing niet in andere zang­wijzen.” Ds. Meeuse: „Toen ik vroeger als onderwijzer de kinderen van klas 5 alle psalmen liet leren die ze nog niet kenden, moesten ze die op maandagmorgen zingen bij het overhoren: drie kinderen gelijk rond het orgel. Zo bleef geen psalm onbekend. Laat predikanten en ouderlingen zich inspannen om gevarieerder te laten zingen en laat organisten dit ondersteunen door voor de dienst de melodieën te repeteren, zoals in mijn gemeente afgelopen zondag nog gebeurde met de eerste berijming van de twaalf artikelen – die ik overigens zelf berijmde op de wijs van Psalm 23.”

In de achterliggende jaren werd enkele keren onderzoek gedaan naar het aantal psalmen dat in de reformatorische kerken wordt gezongen. Dr. J. Polder stelde in 2002 vast dat van de bijna 1500 verzen die ‘1773’ telt de helft zelden of nooit wordt gezongen.

Uit onderzoek van de GezinsGids in 2009 onder kerken op de Veluwe bleek dat in het jaar ervoor 68 procent van de psalmverzen was gezongen. Alleen Psalm 55 werd in de zes gemeenten waarvan de psalmbriefjes werden geanalyseerd niet één keer opgegeven.
Interessante kwestie snijdt dhr. Scholten hier aan.
Mijn primaire reactie is: die 10 moeilijke wijzen zijn prima te leren. In dat opzicht stem ik helemaal in met Ds. Meeuse.
En ja, het zijn vaak nog mooie wijzen ook.
Of dan maar iets verzinnen zoals het zingen van psalm 80 op de wijs van psalm 105?
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18726
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Niet-gezongen psalmen een andere wijs geven?

Bericht door helma »

wij hadden op school een onderwijzer die ons alle moeilijke psalmen aanleerde; daar heb ik nog profijt van.

Ze moeten gewoon meer gezongen worden.
Met psalmboek.nl iedereen thuis oefenen....
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Niet-gezongen psalmen een andere wijs geven?

Bericht door Luther »

Goed voorstel van L.M.P. Scholten!

Verder merkte ik ook enige denkruimte als het gaat om een nieuwe berijming. Dat lijkt me winst!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23854
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Niet-gezongen psalmen een andere wijs geven?

Bericht door refo »

Als al die Psalmen hertaald en verwijsd zijn dan gaan we ze nog niet zingen.
We zingen bijvoorbeeld Psalm 59 niet vanwege de melodie niet, maar vanwege de tekst. Dat zal niet veranderen.

Hetzelfde geldt voor de bekendere ook. Psalm 116 is heel bekend, maar vers 6 wordt al weer veel minder gezongen. Op van Psalm 89 vers 16,17 en 18.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Niet-gezongen psalmen een andere wijs geven?

Bericht door -DIA- »

Ik herinner me dat wijlen ds. E. Venema soms al moeilijke psalmen op de melodie van bekende psalmen liet zingen...
Het valt me trouwens op dat onze predilant wel de (in de Wachter Sion met name genoemde) psalmen opgeeft.
Een goede organist zal in dat geval eerst de melodoe als voorspel nemen, en in de praktijk zijn die psalmen dan
niet eens zo moeilijk als het lijkt.
Wat me dan ook opvalt dat deze 'onbekende psalmen' vaak een rijke inhoud hebben die bij bepaalde preken
zeer goed passen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Niet-gezongen psalmen een andere wijs geven?

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:Ik herinner me dat wijlen ds. E. Venema soms al moeilijke psalmen op de melodie van bekende psalmen liet zingen...
Het valt me trouwens op dat onze predilant wel de (in de Wachter Sion met name genoemde) psalmen opgeeft.
Een goede organist zal in dat geval eerst de melodoe als voorspel nemen, en in de praktijk zijn die psalmen dan
niet eens zo moeilijk als het lijkt.
Wat me dan ook opvalt dat deze 'onbekende psalmen' vaak een rijke inhoud hebben die bij bepaalde preken
zeer goed passen.
Helemaal eens.
Ik ben wel benieuwd naar voorbeelden van de praktijk van ds. Venema. Ik weet eigenlijk alleen van Psalm 80 zingen op de wijs van psalm 105. Maar ja, is de wijs van psalm 80 nu zo moeilijk?
Ik zou er zelf wel erg aan moeten wennen, denk ik.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Niet-gezongen psalmen een andere wijs geven?

Bericht door -DIA- »

refo schreef:Als al die Psalmen hertaald en verwijsd zijn dan gaan we ze nog niet zingen.
We zingen bijvoorbeeld Psalm 59 niet vanwege de melodie niet, maar vanwege de tekst. Dat zal niet veranderen.

Hetzelfde geldt voor de bekendere ook. Psalm 116 is heel bekend, maar vers 6 wordt al weer veel minder gezongen. Op van Psalm 89 vers 16,17 en 18.
Psalm 59 hoor ik anders best wel eens in kerkdiensten. En ik vraag me dan af wat er met de tekst is?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Niet-gezongen psalmen een andere wijs geven?

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:
-DIA- schreef:Ik herinner me dat wijlen ds. E. Venema soms al moeilijke psalmen op de melodie van bekende psalmen liet zingen...
Het valt me trouwens op dat onze predilant wel de (in de Wachter Sion met name genoemde) psalmen opgeeft.
Een goede organist zal in dat geval eerst de melodoe als voorspel nemen, en in de praktijk zijn die psalmen dan
niet eens zo moeilijk als het lijkt.
Wat me dan ook opvalt dat deze 'onbekende psalmen' vaak een rijke inhoud hebben die bij bepaalde preken
zeer goed passen.
Helemaal eens.
Ik ben wel benieuwd naar voorbeelden van de praktijk van ds. Venema. Ik weet eigenlijk alleen van Psalm 80 zingen op de wijs van psalm 105. Maar ja, is de wijs van psalm 80 nu zo moeilijk?
Ik zou er zelf wel erg aan moeten wennen, denk ik.
Ja die bedoelde ik ook. Hij liet psalm 80 op de wijs van Psalm 105 zingen. Ik meen meerdere keren iets dergelijks te hebben gehoord, maar ik weet zo
geen voorbeelden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
boontje
Berichten: 258
Lid geworden op: 29 sep 2010, 17:35

Re: Niet-gezongen psalmen een andere wijs geven?

Bericht door boontje »

Het zou ook helpen als men de psalmen ritmisch ging zingen. Dan worden veel melodieën al een stuk mooier en "begrijpelijker". Psalm 148 bijvoorbeeld heeft een prachtige, vrolijke en krachtige melodie. Maar als je die op hele noten gaat zingen, dan blijft er niks van over. Overigens ook niet als je hem wel ritmisch zingt, maar in een te laag tempo.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12059
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Niet-gezongen psalmen een andere wijs geven?

Bericht door Herman »

Mijn voorkeur ligt bij alle psalmmelodiën zoals die er nu zijn.

Ik zou de wijs van 7 en 41 absoluut niet willen schrappen. Nooit niet.

Verder vind ik het een beetje opvallend dat dergelijke melodiën worden afgezet tegen 'krachtige' versies zoals 66 en 89. Wat is daar nu zo krachtig aan? En zijn die echt zo goed? Als er wat langzamer wordt gezongen dan rol je bijna van de bank van ademnood of iedereen hapt de regel in stukken.

En ik heb liever dat de berijming wordt aangepast dan de melodie. Ik heb er geen onderbouwing voor. Maar ik vind dat gewoon.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Niet-gezongen psalmen een andere wijs geven?

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Herman schreef:Mijn voorkeur ligt bij alle psalmmelodiën zoals die er nu zijn.

Ik zou de wijs van 7 en 41 absoluut niet willen schrappen. Nooit niet.
Psalm 41 is zeer fraaie melodie. Die is het zeker waard om een paar maal te oefenen.
Bij de meeste andere is dat ook. Heb wel eens gehoord van een dirigent die een gemeente met enige oefening zelfs een gemeente
onbekendere psalmen 4 stemmig kon laten zingen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Marieke
Berichten: 1317
Lid geworden op: 29 nov 2010, 22:47

Re: Niet-gezongen psalmen een andere wijs geven?

Bericht door Marieke »

eilander schreef:
-DIA- schreef:Ik herinner me dat wijlen ds. E. Venema soms al moeilijke psalmen op de melodie van bekende psalmen liet zingen...
Het valt me trouwens op dat onze predilant wel de (in de Wachter Sion met name genoemde) psalmen opgeeft.
Een goede organist zal in dat geval eerst de melodoe als voorspel nemen, en in de praktijk zijn die psalmen dan
niet eens zo moeilijk als het lijkt.
Wat me dan ook opvalt dat deze 'onbekende psalmen' vaak een rijke inhoud hebben die bij bepaalde preken
zeer goed passen.
Helemaal eens.
Ik ben wel benieuwd naar voorbeelden van de praktijk van ds. Venema. Ik weet eigenlijk alleen van Psalm 80 zingen op de wijs van psalm 105. Maar ja, is de wijs van psalm 80 nu zo moeilijk?
Ik zou er zelf wel erg aan moeten wennen, denk ik.
Ik heb eens een samenzangavond begeleid waarin we de avondzang zouden zingen.
' k Had alle muziek voor me staan en (op een voor mij vrij onbekend orgel) de registratie klaar staan. De dominee die die psalmen inleidde, las keurig de verzen voor. En zei vervolgens:
We zingen dit op de wijs van psalm 134. :bobo
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Niet-gezongen psalmen een andere wijs geven?

Bericht door Hendrikus »

Marieke schreef:
Ik heb eens een samenzangavond begeleid waarin we de avondzang zouden zingen.
' k Had alle muziek voor me staan en (op een voor mij vrij onbekend orgel) de registratie klaar staan. De dominee die die psalmen inleidde, las keurig de verzen voor. En zei vervolgens:
We zingen dit op de wijs van psalm 134. :bobo
Dat is mij ook eens overkomen, ja.
Gastpredikant, ik had vlak voor de dienst nog even met hem staan praten: niks gezegd over een andere melodie. En tijdens de dienst sta je opeens voor het blok...
Volgende dag toch maar even een mailtje gestuurd daarover. Kwam het antwoord: beste Hendrikus, dank voor je bericht. Met vriendelijke groet, ds. x.
:bobo
~~Soli Deo Gloria~~
ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Niet-gezongen psalmen een andere wijs geven?

Bericht door ejvl »

Wat is de reden om dat te doen dan? Zo onbekend is de avondzang melodie toch niet?

Ik speel zo 1x per maand in een PKN gemeente, daar hebben ze ingesteld dat ze voor de dienst (09:55-10:00 en 18:55-19:00) alle psalmen laten zingen, natuurlijk niet in 1 dienst maar de eerste zondag psalm 1 met 2 verzen ofzo, de zondag erop psalm 2 en dergelijke.
Zelf vind ik dat erg mooi, zo leer je en de gemeente ook de onbekende psalmen met vaak een hele mooie tekst.
En als je als organist de melodie eerst een keer voorspeelt gaat het eigenlijk prima.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Niet-gezongen psalmen een andere wijs geven?

Bericht door Hendrikus »

ejvl schreef:Wat is de reden om dat te doen dan? Zo onbekend is de avondzang melodie toch niet?
Klopt. Waarschijnlijk vinden ze 't gewoon geen mooie melodie.
Zo hoorde ik -gelukkig niet in een kerkdienst- eens iemand aankondigen: we zingen Psalm 146, maar wel graag op de vrolijk wijs. En dan verwachten ze dat Joh. de Heer-deuntje. :bobo
ejvl schreef:Ik speel zo 1x per maand in een PKN gemeente, daar hebben ze ingesteld dat ze voor de dienst (09:55-10:00 en 18:55-19:00) alle psalmen laten zingen, natuurlijk niet in 1 dienst maar de eerste zondag psalm 1 met 2 verzen ofzo, de zondag erop psalm 2 en dergelijke.
Zelf vind ik dat erg mooi, zo leer je en de gemeente ook de onbekende psalmen met vaak een hele mooie tekst.
En als je als organist de melodie eerst een keer voorspeelt gaat het eigenlijk prima.
Dat gebeurt in veel gemeenten. Prima gewoonte. Zo zingen wij aanstaande zondag Psalm 120, die komt normaliter ook niet zo vaak voor (de buurmannen ter linker en ter rechterzijde des te vaker). En natuurlijk, 't duurt best lang voordat 120 wéér als introituspsalm aan de beurt is, maar alle beetjes helpen. En de praktijk wijst inderdaad uit dat de gemeente na een keer voorspelen en een keer voorzichtig meezingen het tweede vers al heel overtuigend weet mee te zingen.
~~Soli Deo Gloria~~
Plaats reactie