Ritmische psalmmelodieen.

Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Ritmische psalmmelodieen.

Bericht door John Galt »

Ze hebben ze toch ook nog een tijdje gezongen met één lange toon aan het begin, dan een rij korte en dan één lange aan het eind? Zoiets heb ik wel eens op de radio gehoord.
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Ritmische psalmmelodieen.

Bericht door Hendrikus »

John Galt schreef:Ze hebben ze toch ook nog een tijdje gezongen met één lange toon aan het begin, dan een rij korte en dan één lange aan het eind? Zoiets heb ik wel eens op de radio gehoord.
De zogeheten "korte zingtrant" was inderdaad een poging om de slechte en trage gemeentezang te verbeteren door van elke regel de eerste en laatste noot lang te zingen, de tussenliggende noten kort. In feite ontstaat dan het ritme dat we al kennen uit Psalm 68, maar dan elke regel dus in datzelfde ritme. Dat is geprobeerd rond 1775, maar er zijn maar weinig gemeenten die het daadwerkelijk hebben ingevoerd, en het is ook vrij snel weer doodgebloed.
De weerstand tegen deze vernieuwing is door Maarten 't Hart beschreven in zijn roman "Het psalmenoproer" uit 2006.

Afbeelding
~~Soli Deo Gloria~~
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Ritmische psalmmelodieen.

Bericht door Isala »

Melancho schreef:Beste mensen het is al weer lang geleden dat er over dit forumonderwerp een reactie of opmerking is geplaatst, 8 jaar inmiddels al weer.
Omdat het voornamelijk om liefhebbers van ritmische psalmzang in diverse berijmingen gaat wil ik u graag wijzen op https://psalmenindetijd.nl/ waarin ik een van de organisatoren ben.
De eerste ritmische psalmzangavond is 7 maart j.l. voor de eerste keer gehouden, nog net voor dat de eerste corona restricties van kracht werden.
Het zou mooi zijn als er vanuit dit forumonderwerp interesse ontstaat om ook een deel te nemen aan de ritmische psalmzangavond in verschillende berijmingen.
(daarnaast zoeken we versterking om sponsoren te benaderen om zo de kosten te kunnen dekken)

Heeft u vragen, opmerkingen, laat u het mij weten!
Ik was er bij in Barneveld. Wat was dat mooi!
Hora est!
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Ritmische psalmmelodieen.

Bericht door Delftenaar »

Was er zelf niet bij, maar het lijkt mij inderdaad mooi.
Plaats reactie