Ritmische psalmmelodieen.

Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Ritmische psalmmelodieen.

Bericht door Hendrikus »

François Turretini schreef:
Mara schreef:Maar om er nu aan te gaan sleutelen, :nonnon geen goed idee denk ik.
Het lijkt me inderdaad verstandig om erg voorzichtig te zijn met sleutelen aan bepaalde tradities. Het is vaak onnodig en levert alleen maar dan alleen maar frustraties op bij de mensen die erg gehecht zijn aan die tradities. Het lijkt me echter niet dat er een principieel bezwaar zou moeten zijn tegen sleutelen aan de psalmen.
Huh? Wat een logica.... :wiz
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ritmische psalmmelodieen.

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
François Turretini schreef:
Mara schreef:Maar om er nu aan te gaan sleutelen, :nonnon geen goed idee denk ik.
Het lijkt me inderdaad verstandig om erg voorzichtig te zijn met sleutelen aan bepaalde tradities. Het is vaak onnodig en levert alleen maar dan alleen maar frustraties op bij de mensen die erg gehecht zijn aan die tradities. Het lijkt me echter niet dat er een principieel bezwaar zou moeten zijn tegen sleutelen aan de psalmen.
Huh? Wat een logica.... :wiz
Nou... er komen zelfs complete kerkscheuringen uit voort... Best wel ingrijpend dacht ik...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Ritmische psalmmelodieen.

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
François Turretini schreef:
Mara schreef:Maar om er nu aan te gaan sleutelen, :nonnon geen goed idee denk ik.
Het lijkt me inderdaad verstandig om erg voorzichtig te zijn met sleutelen aan bepaalde tradities. Het is vaak onnodig en levert alleen maar dan alleen maar frustraties op bij de mensen die erg gehecht zijn aan die tradities. Het lijkt me echter niet dat er een principieel bezwaar zou moeten zijn tegen sleutelen aan de psalmen.
Huh? Wat een logica.... :wiz
Nou... er komen zelfs complete kerkscheuringen uit voort... Best wel ingrijpend dacht ik...
Uit sleutelen aan de psalmen? Merkwaardige kerkgeschiedenis lezen we hier...
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ritmische psalmmelodieen.

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:
Hendrikus schreef: Huh? Wat een logica.... :wiz
Nou... er komen zelfs complete kerkscheuringen uit voort... Best wel ingrijpend dacht ik...
Uit sleutelen aan de psalmen? Merkwaardige kerkgeschiedenis lezen we hier...
Ik bedoel als 'men' gaat besluiten om de psalmmelodiën 'ritmisch' te gaan zingen... Dat is naar mijn gevoel sleuleten aan een goede traditie...
Dat kan heel ingrijpend zijn.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Ritmische psalmmelodieen.

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:
Hendrikus schreef: Huh? Wat een logica.... :wiz
Nou... er komen zelfs complete kerkscheuringen uit voort... Best wel ingrijpend dacht ik...
Uit sleutelen aan de psalmen? Merkwaardige kerkgeschiedenis lezen we hier...
Ik bedoel als 'men' gaat besluiten om de psalmmelodiën 'ritmisch' te gaan zingen... Dat is naar mijn gevoel sleuleten aan een goede traditie...
Dat kan heel ingrijpend zijn.
Melodieën anders zingen dan ze bedoeld zijn, kan nooit een goede traditie zijn.
Het kan een traditie zijn, o zeker.
Maar een goeie? Neen. :huhu
En met slechte tradities kun je maar beter breken.
Laat ik het zo zeggen: men zou er op z'n minst mee op moeten houden om zo'n slechte traditie als een kenmerk van rechtziingheid te beschouwen, want dat is natuurlijk de wereld op z'n kop.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
François Turretini
Berichten: 145
Lid geworden op: 08 jun 2012, 20:45

Re: Ritmische psalmmelodieen.

Bericht door François Turretini »

Hendrikus schreef:Laat ik het zo zeggen: men zou er op z'n minst mee op moeten houden om zo'n slechte traditie als een kenmerk van rechtziingheid te beschouwen, want dat is natuurlijk de wereld op z'n kop.
Dat ben ik wel met je eens, daarom zeg ik ook, ik heb geen principiële bezwaren tegen sleutelen aan de psalmen. Op zich heb ik geen problemen met nieuwe berijmingen, of met wel of niet ritmisch zingen. Wat ik bedoel is dat er geen enkel probleem is als de gemeente graag niet ritmisch zingt. Teruggaan naar ritmisch, zoals het oorspronkelijk bedoelt is, levert dan alleen maar irritatie's op denk ik. Zonder dat je een probleem oplost, want er was geen probleem, want iedereen was het zo gewend en vond het prima.

Maar als het grootste deel van de gemeente liever ritmisch zingt, of de oude taal uit een oude berijming lastig vind, moeten ze vooral ritmisch zingen en een nieuwere berijming gebruiken. (Zo lang de nieuwere berijming inhoudelijk ook goed is natuurlijk.)

Ik ben zelf overigens helemaal niet op gegroeid in een reformatorische kerk, maar heb altijd de psalmen op de nieuwste berijming gezongen en ritmisch en relatief heel snel. Eigenlijk vind ik niet ritmisch psalmzingen erg eigenaardig, waarschijnlijk dus omdat ik er niet mee ben opgevoed, en het heeft ook niet mijn persoonlijke voorkeur, maar een beetje rommelen met de tradities van kerken waar ze altijd niet ritmisch hebben gezongen, lijkt mij ook niet wenselijk.

Maar laten we inderdaad maar niet een bepaalde manier van psalmzingen verheffen tot kenmerk van rechtzinnigheid......
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Ritmische psalmmelodieen.

Bericht door Mara »

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:
Hendrikus schreef: Huh? Wat een logica.... :wiz
Nou... er komen zelfs complete kerkscheuringen uit voort... Best wel ingrijpend dacht ik...
Uit sleutelen aan de psalmen? Merkwaardige kerkgeschiedenis lezen we hier...
Ik bedoel als 'men' gaat besluiten om de psalmmelodiën 'ritmisch' te gaan zingen... Dat is naar mijn gevoel sleuleten aan een goede traditie...
Dat kan heel ingrijpend zijn.
Ik begrijp wat je bedoelt en ik had er ook heel veel moeite mee. Bepaalde Psalmen waren niet "eigen" meer eerst. En je kunt in het begin niet vrijmoedig en geheel automatisch meezingen, je moet gaan nadenken over het ritme. En links en rechts van je, hoor je ritmefouten maken, eentje blijft te lang en de ander zingt vooruit.
Maar het went. Dat kun je positief bekijken, maar ook negatief. Want zoals we het hadden over de glijdende schaal ooit, went uiteindelijk (bijna) alles.
Alleen vind ik het ritme geen punt van strijd. In veel kerken zitten kleine vosjes, je kunt proberen ze klein te houden of uit laten groeien tot joekels die ruzie en onenigheid veroorzaken. Dat vergt wel veel nadenken en overwegen hoor.
Maar ik ben al dankbaar dat er (nog) niet aan de tekst wordt gesleuteld en (nog) geen modernere liederen worden ingevoerd.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Ritmische psalmmelodieen.

Bericht door helma »

Mara schreef: .......
Alleen vind ik het ritme geen punt van strijd. In veel kerken zitten kleine vosjes, je kunt proberen ze klein te houden of uit laten groeien tot joekels die ruzie en onenigheid veroorzaken. Dat vergt wel veel nadenken en overwegen hoor.
Maar ik ben al dankbaar dat er (nog) niet aan de tekst wordt gesleuteld en (nog) geen modernere liederen worden ingevoerd.
Ik denk dat dit een goede houding is.
Gebruikersavatar
Lourens
Berichten: 3873
Lid geworden op: 09 jun 2008, 20:15
Locatie: Bunsburg

Re: Ritmische psalmmelodieen.

Bericht door Lourens »

Mara schreef:
-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:
Nou... er komen zelfs complete kerkscheuringen uit voort... Best wel ingrijpend dacht ik...
Uit sleutelen aan de psalmen? Merkwaardige kerkgeschiedenis lezen we hier...
Ik bedoel als 'men' gaat besluiten om de psalmmelodiën 'ritmisch' te gaan zingen... Dat is naar mijn gevoel sleuleten aan een goede traditie...
Dat kan heel ingrijpend zijn.
Ik begrijp wat je bedoelt en ik had er ook heel veel moeite mee. Bepaalde Psalmen waren niet "eigen" meer eerst. En je kunt in het begin niet vrijmoedig en geheel automatisch meezingen, je moet gaan nadenken over het ritme. En links en rechts van je, hoor je ritmefouten maken, eentje blijft te lang en de ander zingt vooruit.
Maar het went. Dat kun je positief bekijken, maar ook negatief. Want zoals we het hadden over de glijdende schaal ooit, went uiteindelijk (bijna) alles.
Alleen vind ik het ritme geen punt van strijd. In veel kerken zitten kleine vosjes, je kunt proberen ze klein te houden of uit laten groeien tot joekels die ruzie en onenigheid veroorzaken. Dat vergt wel veel nadenken en overwegen hoor.
Maar ik ben al dankbaar dat er (nog) niet aan de tekst wordt gesleuteld en (nog) geen modernere liederen worden ingevoerd.
Het kan ook niet van de een op de andere zondag. Wij hebben een jaar lang de eerste psalm, na binnenkomst van de kerkenraad, ritmisch gezongen. Na een jaar met de hele dienst ritmisch.
En tradities mogen best eens veranderd worden, is niets mis mee. Zolang de inhoud inderdaad maar gelijk blijft.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Gebruikersavatar
Upquark
Berichten: 474
Lid geworden op: 05 aug 2002, 18:46
Locatie: Apeldoorn

Re: Ritmische psalmmelodieen.

Bericht door Upquark »

Volgens post ik dit elke paar maand wel, dus vergeef me mijn blijvende enthousiasme, maar: ik blijf me er in toenemende mate over verbazen hoe fraai de psalmmelodieën zijn, en ook vooral hoe goed ze vaak bij de psalmtekst aansluiten. Die mannen uit de 16e eeuw moeten er wel bijzondere gaven voor ontvangen hebben!

En wat de kwestie ritmisch/niet-ritmisch betreft: het zou goed zijn als het besef eens doordrong dat onze muzikale inbreng in de eredienst toch heus wel enige kwaliteit mag hebben. De oorspronkelijk zo fraai gecomponeerde melodieën van hun ritme ontdoen is wat mij betreft vergelijkbaar met door een beslagen raam naar een prachtig landschap kijken. Wie dat al mooi vindt, zou eens z'n hand over het raam moeten halen: verrassing!
www.psalmenzingen.nl: 150 psalmen in de berijming-1773.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Ritmische psalmmelodieen.

Bericht door Hendrikus »

Upquark schreef:Volgens post ik dit elke paar maand wel, dus vergeef me mijn blijvende enthousiasme, maar: ik blijf me er in toenemende mate over verbazen hoe fraai de psalmmelodieën zijn, en ook vooral hoe goed ze vaak bij de psalmtekst aansluiten. Die mannen uit de 16e eeuw moeten er wel bijzondere gaven voor ontvangen hebben!

En wat de kwestie ritmisch/niet-ritmisch betreft: het zou goed zijn als het besef eens doordrong dat onze muzikale inbreng in de eredienst toch heus wel enige kwaliteit mag hebben. De oorspronkelijk zo fraai gecomponeerde melodieën van hun ritme ontdoen is wat mij betreft vergelijkbaar met door een beslagen raam naar een prachtig landschap kijken. Wie dat al mooi vindt, zou eens z'n hand over het raam moeten halen: verrassing!
Mooi beeld, wijze woorden :super
~~Soli Deo Gloria~~
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Ritmische psalmmelodieen.

Bericht door Fjodor »

Volgens mij post ik dit ook regelmatig, maar ik blijf me erover verbazen dat er zo weinig animo lijkt te zijn voor het zo min mogelijk berijmd zingen van de psalmtekst. Helemaal als ik het argument voor de psalmberijming hoor dat er dan tenminste psalmen gezongen worden..
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Ritmische psalmmelodieen.

Bericht door Hendrikus »

Fjodor schreef:Volgens mij post ik dit ook regelmatig, maar ik blijf me erover verbazen dat er zo weinig animo lijkt te zijn voor het zo min mogelijk berijmd zingen van de psalmtekst. Helemaal als ik het argument voor de psalmberijming hoor dat er dan tenminste psalmen gezongen worden..
Je voorkeur voor het onberijmd zingen van de psalmen deel ik, maar praktisch levert het wel een probleem op, want met een gemeente krijg je het niet voor elkaar. Of je nu de anglicaanse chants neemt of de recent verschenen psalmen uit "Heel mijn ziel" van Christiaan Winter en Nico Vlaming, of de abdijtonen bij de Naardense Bijbel: het reciterend zingen van onberijmde psalmen is zelfs voor een koor nog moeilijk. Met een gemeente wordt dat helemaal een rommeltje. We zingen berijmde psalmen in coupletvorm omdat dat een vorm is die ook door een grote groep mensen (lees: een gemeente) kan worden uitgevoerd.
~~Soli Deo Gloria~~
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Ritmische psalmmelodieen.

Bericht door Fjodor »

Hendrikus schreef:
Fjodor schreef:Volgens mij post ik dit ook regelmatig, maar ik blijf me erover verbazen dat er zo weinig animo lijkt te zijn voor het zo min mogelijk berijmd zingen van de psalmtekst. Helemaal als ik het argument voor de psalmberijming hoor dat er dan tenminste psalmen gezongen worden..
Je voorkeur voor het onberijmd zingen van de psalmen deel ik, maar praktisch levert het wel een probleem op, want met een gemeente krijg je het niet voor elkaar. Of je nu de anglicaanse chants neemt of de recent verschenen psalmen uit "Heel mijn ziel" van Christiaan Winter en Nico Vlaming, of de abdijtonen bij de Naardense Bijbel: het reciterend zingen van onberijmde psalmen is zelfs voor een koor nog moeilijk. Met een gemeente wordt dat helemaal een rommeltje. We zingen berijmde psalmen in coupletvorm omdat dat een vorm is die ook door een grote groep mensen (lees: een gemeente) kan worden uitgevoerd.
Ok. Maar is de moeilijkheidsgraad niet gewoon afhankelijk van de muziek die eronder wordt gezet?

En anders zou ik proberen om zo letterlijk mogelijk te zijn. Dat is met de bekende psalmberijmingen niet bepaald gebeurd..
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Ritmische psalmmelodieen.

Bericht door refo »

Fjodor schreef:
Hendrikus schreef:
Fjodor schreef:Volgens mij post ik dit ook regelmatig, maar ik blijf me erover verbazen dat er zo weinig animo lijkt te zijn voor het zo min mogelijk berijmd zingen van de psalmtekst. Helemaal als ik het argument voor de psalmberijming hoor dat er dan tenminste psalmen gezongen worden..
Je voorkeur voor het onberijmd zingen van de psalmen deel ik, maar praktisch levert het wel een probleem op, want met een gemeente krijg je het niet voor elkaar. Of je nu de anglicaanse chants neemt of de recent verschenen psalmen uit "Heel mijn ziel" van Christiaan Winter en Nico Vlaming, of de abdijtonen bij de Naardense Bijbel: het reciterend zingen van onberijmde psalmen is zelfs voor een koor nog moeilijk. Met een gemeente wordt dat helemaal een rommeltje. We zingen berijmde psalmen in coupletvorm omdat dat een vorm is die ook door een grote groep mensen (lees: een gemeente) kan worden uitgevoerd.
Ok. Maar is de moeilijkheidsgraad niet gewoon afhankelijk van de muziek die eronder wordt gezet?

En anders zou ik proberen om zo letterlijk mogelijk te zijn. Dat is met de bekende psalmberijmingen niet bepaald gebeurd..
Hebreeuws? Of toch Nederlands? En welke vertaling dan?
Plaats reactie