Popmuziek duivels?

-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Popmuziek duivels?

Bericht door -DIA- »

Zita schreef:Is een knipje in dit topic niet handig? 't Gaat allang niet meer over duivelse popmuziek.
Lijkt me ook zonder meer duidelijk... Moet daar dan nog verder over gediscussieerd worden?

Kijk eens naar de veelvuldig voorkomende logo's met doodskoppen, vredestekens (die ooit ook door de PSP werd gebruikt, en waarvan ooit is beweerd een satanisch teken te zijn), zwarte kleren, of het ontbreken van kleren, het opzwepende karakter van deze muziek, de agressie die het kan oproepen, (denk aan moorden, vloeken en verkrachtingen die meer plaatsvinden in discotheken dan in kerken) en zo zou er nog veel meer te noemen zijn.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Popmuziek duivels?

Bericht door Marnix »

RacecaR schreef:
Erasmiaan schreef:Je vergelijk klopt niet: bij taal zijn er regels waaraan je moet voldoen, bij muziek heb je veel meer vrijheid. Moduleren of komma's (gedeeltelijk) spelen; het is allemaal de vrijheid van de muzikant, geen wet van Meden en Perzen die het verbiedt.

En wat is kwaliteit? Dat is in ieder geval voor mij niet te beoordelen. Daarom luister ik maar naar wat ik mooi vind. En als iemand zegt dat waar ik graag naar luister niet mooi is, of kwalitatief niet hoogstaand, dan luister ik naar zijn argumentatie. Maar als ik me daar niet in kan vinden dan blijf ik het mooi vinden. En dan noemt men mij maar een barbaar. Zo werkt dat toch ook met kunst?
Zoals door Hendrikus aangegeven zijn er bij muziek net zo goed regels. Er zijn wel degelijk regels die allerlei foute praktijken 'verbieden', maar net zoals bij taal worden die door de cultuurbarbaren aan de lopende band aan hun laars gelapt. Fijn dat je wilt luisteren naar argumenten en natuurlijk valt over smaak niet te twisten.
Een groot deel van het popmuziek probleem is m.i. te wijten aan het cultuurbarbarisme in de reformatorische subcultuur. Met goed muziekonderwijs op basisschool / voortgezet onderwijs zou volgens mij slechte muziek nooit zoveel kans krijgen als dat het nu krijgt. En het is heus niet zo dat je door kritisch muziekonderwijs minder kunt genieten omdat er dan zoveel muziek niet meer binnen de maatstaven valt. Juist niet! Er gaat juist een wereld van klassieke muziek voor je open. Je kunt dan teruggrijpen op honderden jaren muziek historie. De slechte muziek houdt het nooit honderd jaar vol.
Ach ja, en de mensen die je dan echt nog kent waren vaak mensen die de oude "regels" van wat hoorde en niet horode, wat goed was en niet, aan hun laars lapten en met wat anders kwamen.... :)

Maar ik denk inderdaad wel dat de hedendaagse cultuur van enorm korte nummertjes met pakkend refrein die je na een half keer horen mee kan zingen, te maken kan hebben met gebrek aan muzikale opvoeding :)

Ik luister naar een bepaalde prog-rock-band die nummers heeft tot wel een half uur en iedereen klaagt dat de nummers zo lang duren.... :) Niks gewend....
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Geduld
Berichten: 335
Lid geworden op: 15 jul 2011, 16:02

Re: Popmuziek duivels?

Bericht door Geduld »

-DIA- schreef:
Zita schreef:Is een knipje in dit topic niet handig? 't Gaat allang niet meer over duivelse popmuziek.
Lijkt me ook zonder meer duidelijk... Moet daar dan nog verder over gediscussieerd worden?

Kijk eens naar de veelvuldig voorkomende logo's met doodskoppen, vredestekens (die ooit ook door de PSP werd gebruikt, en waarvan ooit is beweerd een satanisch teken te zijn), zwarte kleren, of het ontbreken van kleren, het opzwepende karakter van deze muziek, de agressie die het kan oproepen, (denk aan moorden, vloeken en verkrachtingen die meer plaatsvinden in discotheken dan in kerken) en zo zou er nog veel meer te noemen zijn.
Ik heb het topic doorgelezen, maar ben er nog steeds niet van overtuigd dat popmuziek, als stijl, duivels is. Eerlijk gezegd denk ik dat je hem daarmee veel te veel eer geeft. Zit er veel kwaadaardigheid in en kan het oproepen tot agressie? Vast. Al vermoed ik dat er in het geval van discotheken meer invloed van de alcohol is dan van de muziek. . Al ben ik beslist geen voorstander van discotheek bezoek, in de stijl popmuziek zie ik op zich geen kwaad.

Misschien wat bekendere zangers dan eerder aangehaald zijn Michael W Smith, Delirious?, newsboys en jars of clay.
De eerste is nu vooral bekend om zijn Worship albums, maar maakte voor vroeger heel wat ruigere muziek. Ik blijf bij het standpunt dat meerderen al aangaven: het gaat niet om de stijl an sich, maar wie het maakt, welke inhoud het lied heeft en met wel doel het gemaakt is. Er zijn genoeg liederen die behoorlijk bevindelijk en bepalend bij je zonde zijn.

Tegelijk denk ik dat er ook een andere kant zit bij het grootste gedeelte van deze liederen. Ze zijn namelijk gemaakt door wedergeboren christenen voor wedergeboren christenen. En dan is het qua tekst helemaal niet zo gek dat het voornamelijk over dankbaarheid gaat.

Hieronder een lied van Casting Crowns. Het beschrijf hoe ik en velen met mij, denk ik, het leven met God kunnen ervaren.
http://www.youtube.com/results?search_q ... iddle&aq=f

Mocht je het liever niet willen luisteren, hieronder de tekst:

Somewhere between the hot and the cold
Somewhere between the new and the old
Somewhere between who I am and who I used to be
Somewhere in the middle, You'll find me

Somewhere between the wrong and the right
Somewhere between the darkness and the light
Somewhere between who I was and who You're making me
Somewhere in the middle, You'll find me

Just how close can I get, Lord, to my surrender without losing all control

Fearless warriors in a picket fence, reckless abandon wrapped in common sense
Deep water faith in the shallow end and we are caught in the middle
With eyes wide open to the differences, the God we want and the God who is
But will we trade our dreams for His or are we caught in the middle
Are we caught in the middle

Somewhere between my heart and my hands
Somewhere between my faith and my plans
Somewhere between the safety of the boat and the crashing waves

Somewhere between a whisper and a roar
Somewhere between the altar and the door
Somewhere between contented peace and always wanting more
Somewhere in the middle You'll find me

Just how close can I get, Lord, to my surrender without losing all control

Lord, I feel You in this place and I know You're by my side
Loving me even on these nights when I'm caught in the middle

Het is een voorbeeld, maar ik zie nog steeds niet hoe de stijl in zichzelf duivels kan zijn. Dat er veel troep bij zit wil nog niet zeggen dat het allemaal verkeerd is. We gebruiken ook allemaal internet, ondanks de ongelofelijke hoeveelheid troep die je op internet kunt vinden.
let sin never hold true, that Love never broke through.
Gebruikersavatar
Ria
Berichten: 337
Lid geworden op: 14 mei 2010, 14:59

Re: Popmuziek duivels?

Bericht door Ria »

Geduld schreef:
-DIA- schreef:
Zita schreef:Is een knipje in dit topic niet handig? 't Gaat allang niet meer over duivelse popmuziek.
Lijkt me ook zonder meer duidelijk... Moet daar dan nog verder over gediscussieerd worden?

Kijk eens naar de veelvuldig voorkomende logo's met doodskoppen, vredestekens (die ooit ook door de PSP werd gebruikt, en waarvan ooit is beweerd een satanisch teken te zijn), zwarte kleren, of het ontbreken van kleren, het opzwepende karakter van deze muziek, de agressie die het kan oproepen, (denk aan moorden, vloeken en verkrachtingen die meer plaatsvinden in discotheken dan in kerken) en zo zou er nog veel meer te noemen zijn.
Ik heb het topic doorgelezen, maar ben er nog steeds niet van overtuigd dat popmuziek, als stijl, duivels is. Eerlijk gezegd denk ik dat je hem daarmee veel te veel eer geeft. Zit er veel kwaadaardigheid in en kan het oproepen tot agressie? Vast. Al vermoed ik dat er in het geval van discotheken meer invloed van de alcohol is dan van de muziek. . Al ben ik beslist geen voorstander van discotheek bezoek, in de stijl popmuziek zie ik op zich geen kwaad.

Misschien wat bekendere zangers dan eerder aangehaald zijn Michael W Smith, Delirious?, newsboys en jars of clay.
De eerste is nu vooral bekend om zijn Worship albums, maar maakte voor vroeger heel wat ruigere muziek. Ik blijf bij het standpunt dat meerderen al aangaven: het gaat niet om de stijl an sich, maar wie het maakt, welke inhoud het lied heeft en met wel doel het gemaakt is. Er zijn genoeg liederen die behoorlijk bevindelijk en bepalend bij je zonde zijn.

Tegelijk denk ik dat er ook een andere kant zit bij het grootste gedeelte van deze liederen. Ze zijn namelijk gemaakt door wedergeboren christenen voor wedergeboren christenen. En dan is het qua tekst helemaal niet zo gek dat het voornamelijk over dankbaarheid gaat.

Hieronder een lied van Casting Crowns. Het beschrijf hoe ik en velen met mij, denk ik, het leven met God kunnen ervaren.
http://www.youtube.com/results?search_q ... iddle&aq=f

Mocht je het liever niet willen luisteren, hieronder de tekst:

Somewhere between the hot and the cold
Somewhere between the new and the old
Somewhere between who I am and who I used to be
Somewhere in the middle, You'll find me

Somewhere between the wrong and the right
Somewhere between the darkness and the light
Somewhere between who I was and who You're making me
Somewhere in the middle, You'll find me

Just how close can I get, Lord, to my surrender without losing all control

Fearless warriors in a picket fence, reckless abandon wrapped in common sense
Deep water faith in the shallow end and we are caught in the middle
With eyes wide open to the differences, the God we want and the God who is
But will we trade our dreams for His or are we caught in the middle
Are we caught in the middle

Somewhere between my heart and my hands
Somewhere between my faith and my plans
Somewhere between the safety of the boat and the crashing waves

Somewhere between a whisper and a roar
Somewhere between the altar and the door
Somewhere between contented peace and always wanting more
Somewhere in the middle You'll find me

Just how close can I get, Lord, to my surrender without losing all control

Lord, I feel You in this place and I know You're by my side
Loving me even on these nights when I'm caught in the middle

Het is een voorbeeld, maar ik zie nog steeds niet hoe de stijl in zichzelf duivels kan zijn. Dat er veel troep bij zit wil nog niet zeggen dat het allemaal verkeerd is. We gebruiken ook allemaal internet, ondanks de ongelofelijke hoeveelheid troep die je op internet kunt vinden.
Erg mooi lied, ik luister het nog wel eens, maar de tekst is mooi.
Ik ben het idd met je eens dat niet elk lied duivels is. In sommige songs zitten gewoon hele mooie boodschappen en is het een mooie tekst. Daar gaat het bij mij vooral om.
You put me outside my safety-zone
Outside all the lines that made my home
To find out that no one really lives
Without giving what it is you give
Gebruikersavatar
Aty
Berichten: 116
Lid geworden op: 02 jul 2011, 15:47

Re: Popmuziek duivels?

Bericht door Aty »

http://foutesongs.blogspot.com/

Gevonden op blogspot.com
Gebruikersavatar
Ria
Berichten: 337
Lid geworden op: 14 mei 2010, 14:59

Re: Popmuziek duivels?

Bericht door Ria »

Aty schreef:http://foutesongs.blogspot.com/

Gevonden op blogspot.com
Ik denk dat ik dat een poosje ga volgen.... Kan ik nog wat van opsteken. ;)
You put me outside my safety-zone
Outside all the lines that made my home
To find out that no one really lives
Without giving what it is you give
Gebruikersavatar
Aty
Berichten: 116
Lid geworden op: 02 jul 2011, 15:47

Re: Popmuziek duivels?

Bericht door Aty »

Ria schreef:
Aty schreef:http://foutesongs.blogspot.com/

Gevonden op blogspot.com
Ik denk dat ik dat een poosje ga volgen.... Kan ik nog wat van opsteken. ;)
Ik vind het als moeder ook heel verhelderend. Al had ik er natuurlijk een paar gehoord.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18723
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Popmuziek duivels?

Bericht door helma »

DE NIEUWE POPLEZING 'Naar wie luister jij?!?' De dodelijke waarheid over popmuziek!

D.V. Zaterdag 1 Oktober Bommelerwaard:
Waar: Dorpshuis Den Ham, Burgemeester Hobolaan 1B, Zuilichem
Hoe laat: Aanvang lezing 19.30, inloop v.a. 19u
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: Popmuziek duivels?

Bericht door rekcor »

helma schreef:DE NIEUWE POPLEZING 'Naar wie luister jij?!?' De dodelijke waarheid over popmuziek!
Ik vraag me af of dit nu zo'n handige titel is voor een dergelijke avond...
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Popmuziek duivels?

Bericht door dennis »

Dit onderwerp heet Popmuziek duivels? Maar volgens mij gaat het daar al heel lang niet meer over..
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18723
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Popmuziek duivels?

Bericht door helma »

Zaterdag zendt De RO de Poplezing uit van Jijdaar.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Popmuziek duivels?

Bericht door -DIA- »

helma schreef:Zaterdag zendt De RO de Poplezing uit van Jijdaar.
Tja... bij ons wordt vanaf de kansel zowel voor popmuziek gewaarschuwd als voor Jij daar!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Popmuziek duivels?

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:
helma schreef:Zaterdag zendt De RO de Poplezing uit van Jijdaar.
Tja... bij ons wordt vanaf de kansel zowel voor popmuziek gewaarschuwd als voor Jij daar!
je hebt altijd baas boven baas :huhu

overigens, om het plaatje compleet te maken, waarschuwt 'ie ook voor de RO? Dan hebben we drie vliegen in één klap :hum
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Popmuziek duivels?

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:
helma schreef:Zaterdag zendt De RO de Poplezing uit van Jijdaar.
Tja... bij ons wordt vanaf de kansel zowel voor popmuziek gewaarschuwd als voor Jij daar!
je hebt altijd baas boven baas :huhu

overigens, om het plaatje compleet te maken, waarschuwt 'ie ook voor de RO? Dan hebben we drie vliegen in één klap :hum
Ik denk het wel, als het zo ter sprake zou komen.
Ik begrijp het ook best als ik zo hoor wat de RO uitzendt.
Ik heb eerder (toen de RO nog vrij toegankelijk was) wel eens wat geluisterd,
maar mijn bevinding was dat het een getrouwe kopie was van de EO
uit de jaren '70 van de 20e eeuw....
En hoe het de EO verging weten we allemaal.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Popmuziek duivels?

Bericht door Desiree »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:
helma schreef:Zaterdag zendt De RO de Poplezing uit van Jijdaar.
Tja... bij ons wordt vanaf de kansel zowel voor popmuziek gewaarschuwd als voor Jij daar!
je hebt altijd baas boven baas :huhu

overigens, om het plaatje compleet te maken, waarschuwt 'ie ook voor de RO? Dan hebben we drie vliegen in één klap :hum
Nou ja, laat maar... tja, ik denk nu eenmaal anders.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Plaats reactie