Popmuziek duivels?

Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9199
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Popmuziek duivels?

Bericht door parsifal »

fremawe schreef: Natuurlijk wist ik niet wie of wat Sons of Korah was.
Heb net even gegoogled, en op you tube gekeken.
Ik kan maar één conclusie trekken.....ik vind het vréselijk !!
Mijn haren gaan er van overeind staan, en alles in mij komt in opstand!

Nu zeg ik absoluut niet, dat de psalmen alléén niet ritmisch, en met een orgel begeleid moeten worden, want hoe doen ze dat in China??
Dat snap ik, dat is totaal anders.

Maar deze muziek die ik dus net hoorde, doet mij denken aan een uitspraak van een oude prediker.
Het is muziek met een een christelijk jasje aan (een psalm) máár met een duivelse tendens!
Sorry...maar ik kan niet anders zeggen.
Dit is niet Bijbels, wij horen daar niet, en wij moeten ons daar verre van houden !
Mensen denk toch na, die satan is zo sluw !!!!!!!!!
Nee...we gaan niet naar de disco.. maar is dít dan tot Gods Eer ????
Maar baseer je "duivelse tendens" alleen op gevoel? Waarom is de muziek niet Bijbels en waarom is dit niet tot Gods eer? Ik zie het niet. En nee, ik heb geen problemen met 1773. Het kan goed naast elkaar staan en in de kerk waar ik nu ga (niet in Nederland) zing ik ook liever hymns dan modernere muziek (al is de muziek van Keith en Krystin Getty ook goed), maar om andere muziekstijlen duivels te noemen gaat mij veel te ver. Zeker als het zonder onderbouwing gebeurt.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33287
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Popmuziek duivels?

Bericht door Tiberius »

helma schreef:ik heb die post in elk geval wél gemeld met de meldknop.
Klopt en daarop is actie ondernomen.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9199
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Popmuziek duivels?

Bericht door parsifal »

Ik hoorde niet zo lang geleden dit nummer: Aardig wat kritiek op verkeerde idealen en de leegheid die het uiteindelijk met zich meebrengt. Jammer dat het vervangende ideaal niet verder komt dan iets wat in zichzelf goed is, maar zonder God. (En nee ik denk ook niet dat je paradijs hier moet lezen als wat het in het Christendom is). Ik vraag me wel af of wij als Christenen de boodschap van dit lied wel over kunnen brengen naar niet Christenen? Bereiken wij ze?
Hey lady, you lady, cursing at your life
You're a discontented mother and a regimented wife
I've no doubt you dream about the things you'll never do
But, I wish someone had talked to me
Like I wanna talk to you.....

Oh, I've been to Georgia and California and anywhere I could run
I took the hand of a preacher man and we made love in the sun
But I ran out of places and friendly faces because I had to be free
I've been to paradise but I've never been to me

Please lady, please lady, don't just walk away
'Cause I have this need to tell you why I'm all alone today
I can see so much of me still living in your eyes
Won't you share a part of a weary heart that has lived million lies....

Oh, I've been to Nice and the Isle of Greece while I've sipped champagne on a yacht
I've moved like Harlow in Monte Carlo and showed 'em what I've got
I've been undressed by kings and I've seen some things that a woman ain't supposed to see
I've been to paradise, but I've never been to me

[spoken]
Hey, you know what paradise is?
It's a lie, a fantasy we create about people and places as we'd like them to be
But you know what truth is?
It's that little baby you're holding, it's that man you fought with this morning
The same one you're going to make love with tonight
That's truth, that's love......

Sometimes I've been to crying for unborn children that might have made me complete
But I took the sweet life, I never knew I'd be bitter from the sweet
I've spent my life exploring the subtle whoring that costs too much to be free
Hey lady......
I've been to paradise, (I've been to paradise)
But I've never been to me

(I've been to Georgia and California, and anywhere I could run)
I've been to paradise, never been to me
(I've been to Neice and the isle of Greece while I've sipped champagne on a yacht)
I've been to paradise, never been to me
(I've been to cryin' for unborn children that might have made me complete)
I've been to paradise, never been to me
(I've been to Georgia and California, and anywhere I could run)
I've been to paradise, never been to me

"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
sirdanilot
Berichten: 772
Lid geworden op: 26 jun 2012, 13:49
Locatie: Leiden

Re: Popmuziek duivels?

Bericht door sirdanilot »

fremawe schreef:
Natuurlijk wist ik niet wie of wat Sons of Korah was.
Heb net even gegoogled, en op you tube gekeken.
Ik kan maar één conclusie trekken.....ik vind het vréselijk !!
Dat kan. Over smaak valt niet te twisten...
Mijn haren gaan er van overeind staan, en alles in mij komt in opstand!
Waarom? Omdat je de muziek niet mooi vind? Omdat je de tekst niet mooi vind? Of omdat in jouw beleving de tekst niet aansluit bij de muziek?
Nu zeg ik absoluut niet, dat de psalmen alléén niet ritmisch, en met een orgel begeleid moeten worden, want hoe doen ze dat in China??
Dat snap ik, dat is totaal anders.

Maar deze muziek die ik dus net hoorde, doet mij denken aan een uitspraak van een oude prediker.
Het is muziek met een een christelijk jasje aan (een psalm) máár met een duivelse tendens!
Sorry...maar ik kan niet anders zeggen.
De vraag is dan, wat is het 'jasje' van de muziek en wat is de 'kern'? Wat is het belangrijkste aan muziek? Op welke manier kan muziek tot Gods eer zijn? Te denken valt aan:

-Melodie/muziekstijl/gebruikte instrumenten
-Tekst
-Of degenen die de muziek maken dit tot Gods eer doen

Die laatste twee lijken mij veel belangrijker. In het geval van sons of korah zijn die volgens mij in orde; de tekst is een psalm en het is een christelijke band. Wat natuurlijk niet betekent dat je het mooie muziek hoeft te vinden; geenszins. Je hoeft het zelf niet te luisteren. Maar waarom anderen afkeuren omdat ze dit doen?
Dit is niet Bijbels, wij horen daar niet, en wij moeten ons daar verre van houden !
Mensen denk toch na, die satan is zo sluw !!!!!!!!!
Nee...we gaan niet naar de disco.. maar is dít dan tot Gods Eer ????
Ps 98:1 1 Een psalm. Zingt den HEERE een nieuw lied; want Hij heeft wonderen gedaan; Zijn rechterhand, en de arm Zijner heiligheid, heeft Hem heil gegeven.
Ps 40:4 En Hij heeft een nieuw lied in mijn mond gegeven, een lofzang onzen Gode; velen zullen het zien, en vrezen, en op den HEERE vertrouwen.
ef 5:19 Sprekende onder elkander met psalmen, en lofzangen, en geestelijke liederen, zingende en psalmende den Heere in uw hart;
kol 3:16 Het woord van Christus wone rijkelijk in u, in alle wijsheid; leert en vermaant elkander, met psalmen en lofzangen, en geestelijke liederen, zingende den Heere met aangenaamheid in uw hart.

Popmuziek was ten tijde van de Bijbel niet bekend; er staat dus niet: 'Gij zult geen popmuziek luisteren.' Ook het orgel was toen niet bekend; er staat dus niet 'Gij zult enkel en alleen onder begeleiding van een orgel zingen.' Overigens staat er wel ergens orgel in de statenvertaling (ps 150:4) maar dat is een slechte vertaling van het woord עוּגָב `ugav dat beter vertaald kan worden als 'rietfluit'.
Gebruikersavatar
Lourens
Berichten: 3873
Lid geworden op: 09 jun 2008, 20:15
Locatie: Bunsburg

Re: Popmuziek duivels?

Bericht door Lourens »

sirdanilot schreef: Popmuziek was ten tijde van de Bijbel niet bekend; er staat dus niet: 'Gij zult geen popmuziek luisteren.' Ook het orgel was toen niet bekend; er staat dus niet 'Gij zult enkel en alleen onder begeleiding van een orgel zingen.' Overigens staat er wel ergens orgel in de statenvertaling (ps 150:4) maar dat is een slechte vertaling van het woord עוּגָב `ugav dat beter vertaald kan worden als 'rietfluit'.

Gen 4,21
En de naam zijns broeders was Jubal; deze was de vader van allen, die harpen en orgelen handelen.

Het was een van de eerste instrumenten. Je had toen alleen nog geen psalmen.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
sirdanilot
Berichten: 772
Lid geworden op: 26 jun 2012, 13:49
Locatie: Leiden

Re: Popmuziek duivels?

Bericht door sirdanilot »

Lourens schreef:
sirdanilot schreef: Popmuziek was ten tijde van de Bijbel niet bekend; er staat dus niet: 'Gij zult geen popmuziek luisteren.' Ook het orgel was toen niet bekend; er staat dus niet 'Gij zult enkel en alleen onder begeleiding van een orgel zingen.' Overigens staat er wel ergens orgel in de statenvertaling (ps 150:4) maar dat is een slechte vertaling van het woord עוּגָב `ugav dat beter vertaald kan worden als 'rietfluit'.

Gen 4,21
En de naam zijns broeders was Jubal; deze was de vader van allen, die harpen en orgelen handelen.

Het was een van de eerste instrumenten. Je had toen alleen nog geen psalmen.
... In die tijd, ver voor het jaar 0, had men écht geen orgel. Vraag maar eens aan de organist hoe complex zo'n ding in mekaar zit. Ook in dit vers staat het woord עוגב `ugav, oftewel rietfluit, panfluit, een stuk riet waarmee men geluid maakte (als je mij niet geloof kun je het natuurlijk ook aan de dominee vragen). In ieder geval, als dit een argument zou zijn om in de kerk slechts bepaalde instrumenten te gebruiken, dan zouden we in de kerk alleen maar met bijvoorbeeld dwarsfluiten of panfluiten muziek mogen maken, en ook de snaarinstrumenten herintroduceren. Laten dat nu juist instrumenten zijn die men niet meer gebruikt... hoezo bijbelgetrouw? En in het begin van de reformatie zong men gewoon à capella, zonder orgelbegeleiding dus. De orgels stonden toen ongebruikt in de (vaak van oorsprong katholieke) kerk.

Ik zeg niet dat orgel slecht is; zeker niet, ik vind het persoonlijk werkelijk een prachtig, vol klinkend en rijk instrument. Het is zelfs niet slecht om alleen het orgel te gebruiken. Maar geef dan toe dat dit puur door mensen bedachte traditie is, en oordeel muziek die niet met orgelbegeleiding is zeker niet af !
Plaats reactie