Welke muziek speel je nu?

Ararat

Re: Welke muziek speel je nu?

Berichtdoor Ararat » 21 Jan 2023, 16:56

Tiberius schreef:
wilhelmus schreef:
Maanenschijn schreef:Ik heb de indruk dat men vroeger gewend was hoger te zingen. De zettingen van onder andere Worp maar ook van Johan de Heer zijn knap hoog, maar werden volop gezongen.

Klopt. Vroeger waren de mensen kleiner, hierdoor een korter strottenhoofd, vandaar dat de mensen hoger konden zingen, denk maar aan orgelpijpen, hoe korter de pijp hoe hoger de toon.

:)

Ik kan in kerk hoger dan in de douche. Verandert er onderweg dan ook iets in mijn strottenhoofd? :)

James Peter

Berichtdoor James Peter » 21 Jan 2023, 17:08

Van mij mogen we nog wel lager gaan zingen dan we nu doen. In de kerk kan ik er, mits goed ingezongen, wel bij meestal. Maar zodra je hoger dan een hoge E gaat, kan ik het niet meer zingen.

Henk J

Berichtdoor Henk J » 21 Jan 2023, 17:42

Een hoge E is ook wel hoog hoor, die komt niet veel voor in het Psalmboek, maar zou mijns inziens wel moeten kunnen. Maar soms hoor ik mensen al klagen over C, als je dat al te hoog vind....

Tiberius
Administrator

Berichtdoor Tiberius » 21 Jan 2023, 17:47

Ararat schreef:
Tiberius schreef:
wilhelmus schreef:
Maanenschijn schreef:Ik heb de indruk dat men vroeger gewend was hoger te zingen. De zettingen van onder andere Worp maar ook van Johan de Heer zijn knap hoog, maar werden volop gezongen.

Klopt. Vroeger waren de mensen kleiner, hierdoor een korter strottenhoofd, vandaar dat de mensen hoger konden zingen, denk maar aan orgelpijpen, hoe korter de pijp hoe hoger de toon.

:)

Ik kan in kerk hoger dan in de douche. Verandert er onderweg dan ook iets in mijn strottenhoofd? :)

Dat komt denk ik door de pepermunt; daar rekt je strottenhoofd vermoedelijk van uit. 's Middags zingen de meeste mensen ook beter dan 's morgens.

James Peter

Berichtdoor James Peter » 21 Jan 2023, 17:52

Henk J schreef:Een hoge E is ook wel hoog hoor, die komt niet veel voor in het Psalmboek, maar zou mijns inziens wel moeten kunnen. Maar soms hoor ik mensen al klagen over C, als je dat al te hoog vind....

Bij mij in de kerk zingen we de psalmen waar de hoge E in voorkomt vaak een noot lager, dus het komt over het algemeen weinig voor. Maar als je bij andere gelegenheden eens een stichtelijk lied zingt dan is het voor mij toch vaak wel te hoog. Of bijna te hoog, en dat zingt ook niet lekker.

Als je een C al hoog vind, kan je beter een octaaf lager zingen denk ik. Als je dat kunt natuurlijk.

Bourdon16

Berichtdoor Bourdon16 » 28 Jan 2023, 20:51

Psalm 92 van Jan Zwart.
Maestoso e pomposo staat er bij. En dat klopt wel. Een heerlijk stuk.
Ik speel meestal de psalmen niet ritmisch omdat ik ze ook zo 'denk' maar deze vind ik toch wel mooi om volgens de notatie te spelen.

Terug naar “Muziek en Gedichten”