Het geluk van Halsema

Plaats reactie
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Het geluk van Halsema

Bericht door freek »

Wat vinden jullie van het nieuwe boek van Femke Halsema? Gericht tegen hyperconsumptie, haast en hufterigheid.

Consumeren is lekker. Het troost en het lijkt de kortste route naar een gelukkig leven. Dus rennen we van onze impulsaankopen via de hypotheekadviseur naar de kredietverstrekker. We werken en spenderen ons een slag in de rondte. En als we eens achterover hangen, herinneren politici ons er wel aan dat de 'welvaart', de 'koopkracht' en het 'consumentenvertrouwen' omhoog moeten.

Langzaam maar zeker verandert ons land in een hyperconsumptieve samenleving waarin onderlinge competitie in luxe, de macht van snel verdiend geld en leven op krediet bepalend zijn. Een samenleving ook waarin kwetsbare mensen achterblijven, wellevende omgangsvormen het onderspit delven en natuur en milieu het kind van de rekening worden.

In Geluk! Voorbij de hyperconsumptie, haast en hufterigheid analyseert Femke Halsema hyperconsumptie als een 'slechte koop': we worden meer consument en minder burger; de nationale welvaart groeit, terwijl ons welzijn en geluk achterblijven.

Het kan anders als politici moedige keuzes durven te maken. Glashelder schetst Halsema het politieke alternatief van eerlijke economische verhoudingen en een solidaire en gelukkige samenleving. Een positief en oorspronkelijk geluid in verwarrende tijden.


Afkomstig van de GroenLinks website
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: Het geluk van Halsema

Bericht door Josephus »

Het onderwerp spreekt me wel aan. Een nieuw geluid is het trouwens niet. Ad Verbrugge schrijft ook over dergelijke zaken in zijn "Tijd van onbehagen".
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12055
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Het geluk van Halsema

Bericht door Herman »

Josephus schreef:Het onderwerp spreekt me wel aan. Een nieuw geluid is het trouwens niet. Ad Verbrugge schrijft ook over dergelijke zaken in zijn "Tijd van onbehagen".
"Wat een zedenprediker, die Halsema! Moet het nu allemaal zo moraliserend? Laat mij lekker mijn eigen leven leiden. Kleinburgerlijk!"

Deze en soortgelijke reacties komen in mij op als ik dat verkooppraatje (waarom eigenlijk een aanprijzing? Moet het goed verkopen?) lees.

Niettemin aardig om dit proberen onder de aandacht te brengen. Ik vrees echter een kwantitatief verschil met het boek van Verbrugge.
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: Het geluk van Halsema

Bericht door Josephus »

Herman schreef:Ik vrees echter een kwantitatief verschil met het boek van Verbrugge.
Ik vrees eerder een kwalitatief verschil met het boek van Verbrugge (of bedoel je dat eigenlijk?).
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12055
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Het geluk van Halsema

Bericht door Herman »

Josephus schreef:
Herman schreef:Ik vrees echter een kwantitatief verschil met het boek van Verbrugge.
Ik vrees eerder een kwalitatief verschil met het boek van Verbrugge (of bedoel je dat eigenlijk?).
Ik was niet helemaal bij de les. 8| Ja, ik bedoelde kwalitatief.
Plaats reactie