Gaat de SGP morrelen aan artikel 36 NGB?

Grace
Berichten: 1269
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:20

Re: Gaat de SGP morrelen aan artikel 36 NGB?

Bericht door Grace »

memento schreef:Om die redenen voel ik ook veel voor de visie van de vroeg-christelijke kerk: Niet politiek actief zijn...
mee eens.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Gaat de SGP morrelen aan artikel 36 NGB?

Bericht door JolandaOudshoorn »

Grace schreef:
memento schreef:Om die redenen voel ik ook veel voor de visie van de vroeg-christelijke kerk: Niet politiek actief zijn...
mee eens.
ik ben niet politiek-actief!!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Gaat de SGP morrelen aan artikel 36 NGB?

Bericht door Ander »

JolandaOudshoorn schreef:
Grace schreef:
memento schreef:Om die redenen voel ik ook veel voor de visie van de vroeg-christelijke kerk: Niet politiek actief zijn...
mee eens.
ik ben niet politiek-actief!!
Nee, hèhè, je bent een vrouw...
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Gaat de SGP morrelen aan artikel 36 NGB?

Bericht door Ander »

SGP schaft begrip theocratie af
24-10-2008 12:05 | Redactie politiek

Het SGP-kader heeft besloten om het begrip theocratie te vermijden omdat het gauw misverstanden oproept.

DE MEERN - SGP-prominenten zullen niet langer zeggen dat ze een theocratie voorstaan, maar dat ze Bijbels genormeerde politiek nastreven of woorden van dergelijke strekking.

Het SGP-kader heeft besloten om het begrip theocratie te vermijden omdat het gauw misverstanden oproept. Te gemakkelijk worden associaties gelegd tussen de SGP en moslimfundamentalisten die streven naar een islamitische dictatoriale theocratie. SGP-fractievoorzitter Van der Vlies maakte gisteravond tijdens een jubileumbijeenkomst van zijn partij in De Meern melding van deze afspraak.

De SGP-voorman voegde daar in de pauze aan toe dat de afspraak geen koerswijziging tot gevolg zal hebben. „Het gaat om het opnieuw verwoorden van hetzelfde gedachtegoed”, aldus Van der Vlies.

Verder meldde de SGP-fractievoorzitter dat het hoofdbestuur een commissie gaat instellen die moet doordenken wat de betekenis is van de grondrechten voor de beginselen van de SGP. In principe is het mogelijk dat deze bezinning leidt tot herformulering van de SGP-beginselen. In eerste instantie is het de bedoeling dat de commissie een nota schrijft met aanbevelingen.

Van der Vlies staat niet direct te juichen bij de suggestie van ds. W. Visscher uit Amersfoort om uit tactische overwegingen de neutrale staat te aanvaarden. De predikant van de Gereformeerde Gemeenten doet zijn voorstel in de jubileumbundel ”Op weg naar honderd jaar SGP” die gisteren in De Meern is gepresenteerd. „Ik heb moeite om een neutrale staat te aanvaarden. De overheid is Gods dienaresse. Dat uitgangspunt wil ik niet loslaten”, aldus Van der Vlies.

Bron: refdag.nl
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Gaat de SGP morrelen aan artikel 36 NGB?

Bericht door Bonny »

Ander schreef:
JolandaOudshoorn schreef:
ik ben niet politiek-actief!!
Nee, hèhè, je bent een vrouw...
Dusss....................??????????????????
The Groom's still waiting at the altar
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Gaat de SGP morrelen aan artikel 36 NGB?

Bericht door Erasmiaan »

Ik ben een beetje dubbel. Aan de ene kant is theocratie een erg moeilijk begrip. Aan de andere kant krijg ik steeds meer het idee dat de SGP de scherpe randjes er af haalt en zich aanpast aan de heersende moraal. Dat laatste verwacht ik wel van een normale politieke partij maar eigenlijk niet van de SGP.
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Gaat de SGP morrelen aan artikel 36 NGB?

Bericht door Ander »

Erasmiaan schreef: een normale politieke partij maar eigenlijk niet van de SGP.
Wat is het verschil??

Al begrijp ik je gedachte.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Gaat de SGP morrelen aan artikel 36 NGB?

Bericht door JolandaOudshoorn »

Bonny schreef:
Ander schreef:
JolandaOudshoorn schreef:
ik ben niet politiek-actief!!
Nee, hèhè, je bent een vrouw...
Dusss....................??????????????????
Nou, ik ben echtgenote en moeder. Ik zou (voor mezelf gesproken) dat niet kunnen combineren met openbare politieke activiteit!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Re: Gaat de SGP morrelen aan artikel 36 NGB?

Bericht door Ariene »

Grace schreef:
memento schreef:Om die redenen voel ik ook veel voor de visie van de vroeg-christelijke kerk: Niet politiek actief zijn...
mee eens.
Maar dan moet je ook niet klagen dat er geen christelijk tegengeluid meer in de politiek is.

(en als je écht achter deze stelling zijn kan je m.i. ook geen SGP,CU en CDA meer stemmen)
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Gaat de SGP morrelen aan artikel 36 NGB?

Bericht door Bonny »

Erasmiaan schreef:Ik ben een beetje dubbel. Aan de ene kant is theocratie een erg moeilijk begrip. Aan de andere kant krijg ik steeds meer het idee dat de SGP de scherpe randjes er af haalt en zich aanpast aan de heersende moraal. Dat laatste verwacht ik wel van een normale politieke partij maar eigenlijk niet van de SGP.
Wat is dan een normale politieke partij en waarom is de SGP niet normaal...
In het huidige tijdsgewricht staat het begrip Theocratie voor een regering van geestelijken. Wil je dit praktiseren, dan betekent het dat de dominees kunne gaan uitmaken, wat en hoe er gedacht moet worden en dat andersdenkenden uiteindelijk zouden moeten verdwijnen. De vraag is dan: wie zijn andersdenkenden? Dit ligt in het verlengde van de vraag wie er de macht heeft. Het kan dus zijn dat sommige kerkverbanden kunnen worden verboden. Dit lijkt mij geenszins een goede manier van samenleven!
The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Gaat de SGP morrelen aan artikel 36 NGB?

Bericht door memento »

Ariene schreef:
Grace schreef:
memento schreef:Om die redenen voel ik ook veel voor de visie van de vroeg-christelijke kerk: Niet politiek actief zijn...
mee eens.
Maar dan moet je ook niet klagen dat er geen christelijk tegengeluid meer in de politiek is.

(en als je écht achter deze stelling zijn kan je m.i. ook geen SGP,CU en CDA meer stemmen)
Ik zie de kerk als drager van het christelijke tegengeluid. Daarom stem ik idd ook niet.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Gaat de SGP morrelen aan artikel 36 NGB?

Bericht door Erasmiaan »

Bonny schreef:
Erasmiaan schreef:Ik ben een beetje dubbel. Aan de ene kant is theocratie een erg moeilijk begrip. Aan de andere kant krijg ik steeds meer het idee dat de SGP de scherpe randjes er af haalt en zich aanpast aan de heersende moraal. Dat laatste verwacht ik wel van een normale politieke partij maar eigenlijk niet van de SGP.
Wat is dan een normale politieke partij en waarom is de SGP niet normaal...
In het huidige tijdsgewricht staat het begrip Theocratie voor een regering van geestelijken. Wil je dit praktiseren, dan betekent het dat de dominees kunne gaan uitmaken, wat en hoe er gedacht moet worden en dat andersdenkenden uiteindelijk zouden moeten verdwijnen. De vraag is dan: wie zijn andersdenkenden? Dit ligt in het verlengde van de vraag wie er de macht heeft. Het kan dus zijn dat sommige kerkverbanden kunnen worden verboden. Dit lijkt mij geenszins een goede manier van samenleven!
Theocratie is m.i. niet een regering van geestelijken maar ons laten leiden door wat de Bijbel zegt.

De SGP is geen partij zoals alle anderen waar standpunten kunnen veranderen door de tijd en door een veranderende politieke moraal. De SGP is een partij die een vast fundament heeft in het onveranderlijke Woord Gods.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Gaat de SGP morrelen aan artikel 36 NGB?

Bericht door Erasmiaan »

memento schreef:
Ariene schreef:
Grace schreef: mee eens.
Maar dan moet je ook niet klagen dat er geen christelijk tegengeluid meer in de politiek is.

(en als je écht achter deze stelling zijn kan je m.i. ook geen SGP,CU en CDA meer stemmen)
Ik zie de kerk als drager van het christelijke tegengeluid. Daarom stem ik idd ook niet.
Zo jammer is dit.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Gaat de SGP morrelen aan artikel 36 NGB?

Bericht door memento »

Erasmiaan schreef:
memento schreef: Ik zie de kerk als drager van het christelijke tegengeluid. Daarom stem ik idd ook niet.
Zo jammer is dit.
Ik denk dat een christelijke partij, wanneer zij écht theocratisch wil zijn, geen ruimte kan hebben in de Nederlandse democratie. Alleen in de eed die je moet afleggen om in de kamer te kunnen komen, beloof je al meer dan je als christen principieel kunt verantwoorden.

De SGP heeft altijd geschipperd tussen pragmatische politiek, en principiële politiek. En principiele politiek wordt hoe langer hoe moeilijker. Terecht wordt gesteld dat het handhaven van het theocratische beginsel gezien wordt als fundamentalisme. Dat is het ook. De eed die een kamerlid moet afleggen verbiedt indirect ook de theocratie (je belooft trouw aan de democratie).

Theocratie in een land waarin de meerderheid niet-christen is betekend, in uiterste consequentie, een dictatuur...
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Gaat de SGP morrelen aan artikel 36 NGB?

Bericht door albion »

memento schreef:
Theocratie in een land waarin de meerderheid niet-christen is betekend, in uiterste consequentie, een dictatuur...
Zo zag ds. Van der Poel het toch niet (dacht ik)... ;)
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Plaats reactie