Binnenkort weer subsidie voor de SGP?

Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Binnenkort weer subsidie voor de SGP?

Bericht door Erasmiaan »

Refdag.nl schreef:Licht lijkt te gloren voor SGP
DEN HAAG - De SGP is verwikkeld in juridische procedures vanwege het vrouwenstandpunt van de partij. Als gevolg van een uitspraak van de Haagse rechtbank moet de partij het nu zonder overheidssubsidie stellen. Maar aan de horizon lijkt licht te gloren.

Maandag vocht de SGP bij de afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State de uitspraak van de bestuursrechter aan dat de overheid terecht besloot de partij voor 2006 geen subsidie te geven. De overheid nam die beslissing op grond van een uitspraak van de Haagse rechtbank in september 2005.

De SGP zit in twee juridische procedures: een civielrechtelijke en een bestuursrechtelijke. De partij is daarin terechtgekomen omdat een aantal vrouwenorganisaties onder leiding van het proefprocessenfonds Clara Wichmann Instituut via de civiele rechtbank in Den Haag van de rijksoverheid een subsidiestop voor de SGP wilden afdwingen. Dat proces wonnen de Clara’s. Tegen deze uitspraak heeft de rijksoverheid beroep aangetekend. Dit hoger beroep voor het Gerechtshof in Den Haag dient op maandag 5 november.

Omdat de overheid op grond van het rechtbankvonnis de SGP voor 2006 geen subsidie meer wenste te verstrekken, is de partij tegen dit besluit bij de bestuursrechter in beroep gegaan. Dat beroep werd in november 2006 afgewezen. Daarop is de SGP in hoger beroep gegaan bij de afdeling rechtspraak van de Raad van State. Dat beroep diende gisteren.

Kernvraag die de Raad van State moet beantwoorden is of zij bevoegd is een zelfstandige afweging te maken of de SGP wel of geen recht heeft op subsidie. De advocaat die namens de SGP het woord voerde, mr. drs. S. O. Voogt, toonde gisteren aan dat de bestuursrechter niet de civiele rechter hoeft te volgen. „Het toetsen van Nederlandse wetgeving aan internationale verdragen is juist een verantwoordelijkheid van de bestuursrechter en niet van de civiele rechter.” Uit de vragen die staatsraad mr. M. Vlasblom stelde kon voorzichtig worden opgemaakt dat ook zij van mening is dat de bestuursrechter een eigen afweging mag maken.

Advocaat Voogt maakte maandag gehakt van het vonnis dat de rechtbank in september 2005 velde. De rechtbank stelde dat de bepalingen van het VN-vrouwenverdrag een rechtstreekse werking hebben en dat daarom gelijke behandeling van mannen en vrouwen voorrang verdient boven de klassieke grondrechten van godsdienst, vrijheid van meningsuiting en vrijheid van vergadering.

De SGP-advocaat wees erop dat op grond van de bepalingen uit het VN-verdrag -in de redenering van de rechter- niet alleen de SGP, maar ook vakbonden en alle politieke partijen geen subsidie meer mogen krijgen. Het VN-vrouwenverdrag vraagt namelijk niet alleen gelijke behandeling van mannen en vrouwen in politieke partijen, maar ook in vakbonden. De staat is dan gehouden een eind te maken aan ’de onrechtmatige praktijken’ van de FNV-vrouwenbond. Verder moeten dan ook vrijwel alle politieke partijen worden aangepakt, want het vrouwenverdrag vraagt evenveel mannen als vrouwen op verkiezingslijsten.

Voogt stelde verder dat de civiele rechter te ver is gegaan door de overheid op te leggen de SGP niet langer te subsidiëren. In de Wet subsidiëring politieke partijen staat dat de subsidie alleen kan worden ingetrokken als de partij door een strafrechter wegens discriminatie is veroordeeld tot een geldboete.

Staatsraad Vlasblom haakte hierop in en wilde van de advocaat namens de overheid, mr. M. B. de Witte-van den Haak weten, waarom de minister van Binnenlandse Zaken voor deze bepaling geen oog heeft gehad. De advocaat moest het antwoord daarop schuldig blijven.

Een deel van de aandacht ging gisteren uit naar het proefprocessenfonds Clara Wichmann Instituut. Die wil als partij in het geding worden beschouwd. De bestuursrechter heeft dat verzoek afgewezen. De Clara’s betoogden bij monde van mr. A. Collingnon en prof. mr. T. Barkhuysen dat zij wel degelijk een belang hebben. Maar de kans dat zij op dit punt gelijk krijgen, lijkt gering.

De advocaat van de SGP kon na afloop van de zitting een glimlach niet onderdrukken. Het licht lijkt te gloren voor de SGP.

De Raad van State doet binnen zes weken uitspraak.
Ik ben bij de zitting geweest. Het licht lijkt inderdaad weer te gloren. Al zou het ook zomaar kunnen zijn dat de Afdeling tot een ander oordeel komt. In ieder geval stelde de rechter een spervuur aan vragen aan de vertegenwoordigers van het Clara Wichmann Instituut en de vertegenwoordiger van de Minister. De kritische toonzetting van de rechter (een vrouw!) ten opzichte van de standpunten van de Minister en het Clara Wichmann Instituut was opmerkelijk. Ook mr Voogt had goede hoop op een positieve afloop voor de SGP.

De rechter benadrukte dat ze BINNEN zes weken uitspraak hoopt te doen. Dat is net voordat de civiele procedure dient bij het Hof, op 5 november. Het lijkt daarmee ook een belangenstrijd te zijn tussen de civiele rechter en de bestuursrechter. Indien de bestuursrechter uitspraak doet, dan dient de civiele rechter die uitspraak te volgen...
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23846
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Ik hoop ook dat ze het geld weer krijgen. Al was het alleen maar om de clara's te zien verliezen. :mrgreen:

Maar een proces is pas gewonnen als het is gewonnen. En niet als de advocaat moet glimlachen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Die S.O. Voogt, is dat dezelfde die vroeger actief was in de RPF?
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Alhoewel ik de SGP van harte hun subsidie gun, vraag ik me toch ernstig af of dit de weg is die christenen past. In deze wereld zult gij verdrukking hebben, en indien gij geslagen wordt keert dan de andere wang toe, etc etc. Moeten wij altijd zo nodig ons eigen recht opeisen, ja zelfs tot aan de wereldlijke rechter?*

* PS> Dit is een vraag in het algemeen, niet specifiek tegen de SGP. Helaas doen sommige HHK-gemeenten dit in de goederenstrijd met de PKN dit ook...
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

memento schreef:Alhoewel ik de SGP van harte hun subsidie gun, vraag ik me toch ernstig af of dit de weg is die christenen past. In deze wereld zult gij verdrukking hebben, en indien gij geslagen wordt keert dan de andere wang toe, etc etc. Moeten wij altijd zo nodig ons eigen recht opeisen, ja zelfs tot aan de wereldlijke rechter?*

* PS> Dit is een vraag in het algemeen, niet specifiek tegen de SGP. Helaas doen sommige HHK-gemeenten dit in de goederenstrijd met de PKN dit ook...
Huh? Waar is recht dan voor? De bijbel schrijft ons voor om zoveel mogelijk onderling te regelen voordat we naar de wereldse rechter stappen. Maar in het geval van de Clara's is dat niet aan de orde en bij de PKN zal dit station al gepasseerd zijn.
Daarnaast worden we in Nederland in het geheel niet verdrukt. Het is een rechtstaat waar ik nog steeds in geloof.
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Bericht door rekcor »

[knip] dubbelpost
Laatst gewijzigd door rekcor op 25 sep 2007, 12:51, 1 keer totaal gewijzigd.
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Bericht door rekcor »

memento schreef:Moeten wij altijd zo nodig ons eigen recht opeisen, ja zelfs tot aan de wereldlijke rechter?*
Paulus doet wel zoiets in Handelingen 16:35-40
SV schreef: 35 En als het dag geworden was, zonden de hoofdmannen de stadsdienaars, zeggende: Laat die mensen los.

36 En de stokbewaarder boodschapte deze woorden aan Paulus, zeggende: De hoofdmannen hebben gezonden, dat gij zoudt losgelaten worden; gaat dan nu uit, en reist heen in vrede.

37 Maar Paulus zeide tot hen: Zij hebben ons, die Romeinen zijn, onveroordeeld in het openbaar gegeseld, en in de gevangenis geworpen, en werpen zij ons nu heimelijk daaruit? Niet alzo; maar dat zij zelven komen, en ons uitleiden.

38 En de stadsdienaars boodschapten deze woorden wederom den hoofdmannen; en zij werden bevreesd, horende, dat zij Romeinen waren.

39 En zij, komende, baden hen, en als zij hen uitgeleid hadden, begeerden zij, dat zij uit de stad gaan zouden.

40 En uitgegaan zijnde uit de gevangenis, gingen zij in tot Lydia; en de broeders gezien hebbende, vertroostten zij dezelve, en gingen uit de stad.
Maar de clou zit hem in het woordeke 'altijd' in Memento's "Moeten wij altijd zo nodig...".

Mijns inziens: niet altijd, maar meestal wel (om de zaken ingewikkeld te maken).
Vincent
Berichten: 966
Lid geworden op: 19 apr 2006, 15:06

Bericht door Vincent »

leuk dat je erbij was, Erasmiaan!


t Zou een zegen zijn als onze partij weer subsidie krijgt, zoals iedere partij in Nederland.

Ja dat we daarvoor naar de rechter moeten, laten we maar blij zijn dat die mogelijkheid er (nog) is in Nl. Wat daar bijbels gezien op tegen is zie ik niet zitten.

Al moeten we eerst maar afwachten.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Bericht door Erasmiaan »

Vincent schreef:leuk dat je erbij was, Erasmiaan!
Ik vond het ook leuk dat ik erbij was ;)
Unionist schreef:Die S.O. Voogt, is dat dezelfde die vroeger actief was in de RPF?
Hij heeft onder andere ook Leen van Dijke verdedigd. En volgens mij is hij een partijgenoot van je.

En wat nog aardiger is: hij geeft zich voor het SGP standpunt en is oprecht gefrustreerd dat de SGP op dit moment geen subsidie krijgt.
Gebruikersavatar
geledu
Berichten: 1465
Lid geworden op: 23 feb 2006, 21:41

Bericht door geledu »

Een goed bericht, ik hoop echt dat de zaken weer normaal geregeld worden voor de SGP.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Bericht door Erasmiaan »

;)
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Krijgen Bas en Kees ook weer een kerstpakket. Van harte gegund!
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
adri
Berichten: 31
Lid geworden op: 19 nov 2007, 16:32

Bericht door adri »

Binnenkort weer subsidie voor de SGP?

is er al meer bekend?
Natuur. Alles geschapen om God te loven.
Ik. Geschapen om God te loven. Ik?
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

adri schreef:Binnenkort weer subsidie voor de SGP?

is er al meer bekend?
Ga naar topic: Poll: RvS Susidie voor de SGP
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Bericht door Bonny »

Een goede zaak. Ook partijen met een afwijkend standpunt ten opzichte van de mening van de meerderheid dienen gehoord en toegelaten worden.
Anders krijgen we een democratische dictatuur van de meerderheid, een overheersing door het conformisme.
The Groom's still waiting at the altar
Plaats reactie