Prinsjesdag 2007: Links kabinet?

Klaas-Jan
Berichten: 477
Lid geworden op: 14 mei 2007, 15:59
Locatie: Wemeldinge
Contacteer:

Prinsjesdag 2007: Links kabinet?

Bericht door Klaas-Jan »

Moeten we hopen op snel nieuwe verkiezingen? Gelet op de ontwikkelingen binnen de VVD en de PVV en de plannen die het kabinet vandaag presenteerde? Ik word er eerlijk gezegd niet echt vrolijk van! Hoewel er ook goede dingen in zitten...
Jonathan Westmore

Bericht door Jonathan Westmore »

Wie kan er de highlights uithalen en hier plaatsen??
Klaas-Jan
Berichten: 477
Lid geworden op: 14 mei 2007, 15:59
Locatie: Wemeldinge
Contacteer:

Bericht door Klaas-Jan »

Reformatorisch Dagblad schreef:De meeste huishoudens gaan er volgend jaar een kwart tot een half procent op achteruit. Minima en ouderen met alleen AOW of een klein pensioen hoeven niet in te leveren. Werkenden en gezinnen met kinderen gaan er tot 2011 4 tot 5 procent op vooruit.

Het belastingvoordeel voor gehuwde niet-werkende partners wordt in vijftien jaar, en niet in twintig jaar, afgeschaft. Gezinnen met kinderen tot vijf jaar worden ontzien. Eerder was sprake van huishoudens met kinderen tot zes jaar.

AOW’ers met een aanvullend pensioen van 18.000 euro per jaar krijgen vanaf 2011 een heffing opgelegd. Ouderen die tussen hun 62e en hun 65e aan de slag blijven, krijgen als beloning een zogeheten participatiebonus. Pensioenpremies boven een inkomen van 185.000 euro per jaar zijn niet meer aftrekbaar.

Het kabinet verlaagt de loonheffing in de eerste belastingschijf met 0,2 procent. De tweede belastingschijf wordt met 0,3 procent verhoogd.

Er komt een lagere WW-premie. In 2009 verdwijnt de WW-premie voor werknemers helemaal.

Vanaf 2009 stijgt het hoogste btw-tarief van 19 naar 20 procent.

De accijns op een pakje sigaretten gaat met 25 cent per pakje omhoog. Een flesje bier wordt 2 cent duurder.

Er komt een belasting op verpakkingen.

Er komt een belasting op vliegtickets. Passagiers zouden op korte vluchten 11,25 euro en op lange vluchten 45 euro moeten betalen. Vrachtverkeer en passagiers die overstappen, zo’n 42 procent van alle passagiers op Schiphol, worden uitgezonderd.

Vervuilende auto’s worden duurder. Bij de aanschaf van auto’s gaat de bonus voor zeer energiezuinige auto’s omhoog van 1000 naar 1400 euro, en de „boete” voor zeer onzuinige auto’s van 540 naar 1640 euro. Voor zeer onzuinige auto’s wordt een CO(in2(-toeslag ingevoerd die afhangt van de uitstoot van dit broeikasgas boven een bepaalde grens. Niet alleen de aanschaf, ook het gebruik van zeer zuinige auto’s wordt gestimuleerd. De motorrijtuigenbelasting wordt, vanaf 1 februari, gehalveerd voor auto’s met een lage uitstoot.

De dieselaccijns stijgt volgend jaar juli met 3 cent per liter en op 1 januari 2009 komt daar nog 1 cent bovenop. De accijns op LPG stijgt met 1,5 cent per 1 juli en nog eens 1 cent per 1 januari 2009.

De fiscale bijtelling voor leaserijders gaat omhoog van 22 naar 25 procent van de cataloguswaarde.

Eigenaren van dure huizen worden extra belast. Het eigenwoningforfait voor huizen boven de 1 miljoen euro wordt verhoogd. Het nu geldende plafond van 1,6 miljoen euro verdwijnt.

Op de AWBZ wordt circa 600 miljoen euro bezuinigd. Het gaat vooral om luxe ondersteuning voor ouderen zoals hulp bij uitstapjes.

Er komt voor 2008 een bedrag van 29 miljoen euro voor de wachtlijsten in de buitenschoolse opvang. Het geld gaat onder meer naar uitbreiding van de capaciteit op zeer korte termijn. Behalve dit bedrag wordt nog 10 miljoen euro uitgetrokken voor voldoende en gekwalificeerd personeel.

De schoolboeken in het voortgezet onderwijs worden gratis.

Musea worden gratis voor jongeren tot en met 12 jaar.

Er komt 250 miljoen euro extra voor het versterken van dijken langs de kust en langs de grote rivieren.
Jonathan Westmore

Bericht door Jonathan Westmore »

Ik meen mij ter herinneren dat het kabinet Balkenende III het oogmerk had "eerst het zuur, dan het zoet"? Zo te zien wordt de tijd van het zuur met nog eens 4 jaar opgerekt.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Bericht door Jongere »

Jonathan Westmore schreef:Ik meen mij ter herinneren dat het kabinet Balkenende III het oogmerk had "eerst het zuur, dan het zoet"? Zo te zien wordt de tijd van het zuur met nog eens 4 jaar opgerekt.
Ja, maar dat zou ik niet persé negatief willen noemen. Ik vind het een goede gedachte om te investeren in de toekomst op het moment dat het beter gaat met het land. Zoals Balkenende zei: "Je moet het dak repareren als de zon schijnt."
Alleen moet het kabinet wel overtuigend aantonen dat de maatregelen nu ook echt een goede basis bieden voor de toekomst. Maar om iets als negatief te bestempelen, puur omdat de koopkracht erop achteruit gaat vind ik wel erg makkelijk. Zoals Wilders vanmiddag zat te praten dat de burgers weleens wat vooruitgang mogen voelen in hun portemonnee is een beetje kort door de bocht. Maar zoals gezegd, het kabinet moet wel hard kunnen maken wat ze nu zeggen. Ik ben benieuwd.
Jonathan Westmore

Bericht door Jonathan Westmore »

In deze wereld die aan elkaar hangt van de Globalisering, en waar geen enkel land aan ontkomt, Engeland niet, Nederland evenmin. Gaat de wereldeconomie naar de vaantjes (om wat voor reden dan ook: kredietcrises all over the world), dan voelt élk land dat onmiddelijk, wát zij binnenslands ook aan prachtigs hebben uitgedacht om tijdens de zonneschijn het dak te repareren. De kans is zeer aanmerkelijk, juist in deze economisch uiterst labiele toestand, dat de mondiale economie, gelijk in de jaren '30 van de vorige eeuw, zulke daverende klappen krijgt, dat het die de eerstvolgende decennia nadien niet te boven is.

Om dan nog te willen beweren dat men eerst wil zien of ze het dak goed gerepareerd hebben, terwijl het alreeds motregent, getuigt evenmin van vooruitziende blikken. Maar ik wil de regering wel het voordeel der twijfel gunnen, ik zal er weinig last van hebben.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Re: Prinsjesdag 2007: Links kabinet?

Bericht door Unionist »

Klaas-Jan schreef:Moeten we hopen op snel nieuwe verkiezingen? Gelet op de ontwikkelingen binnen de VVD en de PVV en de plannen die het kabinet vandaag presenteerde? Ik word er eerlijk gezegd niet echt vrolijk van! Hoewel er ook goede dingen in zitten...
Hoezo? Ben je een zware roker?
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

Één van de aardige punten uit deze begroting is een belasting op verpakkingen.
Ik erger me al jaren aan de enorme hoeveelheid afval u.h.v. verpakkingen die mijn gezinnetje voortbrengt.
Maar of deze heffing ertoe zal leiden dat de overdadige hoeveelheid verpakkingsmateriaal zal verminderen, is nog maar de vraag.
Zeker als de consument hiervoor blijft betalen.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

Overigens was het onderwerp van dit topic de mate van linksheid van dit kabinet.
Geen der posters, de inleider en ikzelf gaan hier tot op nu toe niet op in.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Och, wat is links?

De SP en Groen Links waren teleurgesteld, in ieder geval.

Tijdens de kabinetsformatie heb ik heir diverse keren horen vermelden dat een links kabinet een kabinet zou worden van potverteren. Dat zie ik niet echt in deze begroting terug.

Maar als "links" is: de sterkste schouders moeten de zwaarste lasten dragen, ja, dat herken ik wel in deze Miljoenennota.

Als ik het lijstje hoofdpunten uit het RD lees, dan vind ik dat daar prima punten tussen zitten:
Hoofdpunten uit de begroting voor 2008

De meeste huishoudens gaan er volgend jaar een kwart tot een half procent op achteruit. Minima en ouderen met alleen AOW of een klein pensioen hoeven niet in te leveren. Werkenden en gezinnen met kinderen gaan er tot 2011 4 tot 5 procent op vooruit.

Het belastingvoordeel voor gehuwde niet-werkende partners wordt in vijftien jaar, en niet in twintig jaar, afgeschaft. Gezinnen met kinderen tot vijf jaar worden ontzien. Eerder was sprake van huishoudens met kinderen tot zes jaar.

AOW’ers met een aanvullend pensioen van 18.000 euro per jaar krijgen vanaf 2011 een heffing opgelegd. Ouderen die tussen hun 62e en hun 65e aan de slag blijven, krijgen als beloning een zogeheten participatiebonus. Pensioenpremies boven een inkomen van 185.000 euro per jaar zijn niet meer aftrekbaar.

Het kabinet verlaagt de loonheffing in de eerste belastingschijf met 0,2 procent. De tweede belastingschijf wordt met 0,3 procent verhoogd.

Er komt een lagere WW-premie. In 2009 verdwijnt de WW-premie voor werknemers helemaal.

Vanaf 2009 stijgt het hoogste btw-tarief van 19 naar 20 procent.

De accijns op een pakje sigaretten gaat met 25 cent per pakje omhoog. Een flesje bier wordt 2 cent duurder.

Er komt een belasting op verpakkingen.

Er komt een belasting op vliegtickets. Passagiers zouden op korte vluchten 11,25 euro en op lange vluchten 45 euro moeten betalen. Vrachtverkeer en passagiers die overstappen, zo’n 42 procent van alle passagiers op Schiphol, worden uitgezonderd.

Vervuilende auto’s worden duurder. Bij de aanschaf van auto’s gaat de bonus voor zeer energiezuinige auto’s omhoog van 1000 naar 1400 euro, en de „boete” voor zeer onzuinige auto’s van 540 naar 1640 euro. Voor zeer onzuinige auto’s wordt een CO(in2(-toeslag ingevoerd die afhangt van de uitstoot van dit broeikasgas boven een bepaalde grens. Niet alleen de aanschaf, ook het gebruik van zeer zuinige auto’s wordt gestimuleerd. De motorrijtuigenbelasting wordt, vanaf 1 februari, gehalveerd voor auto’s met een lage uitstoot.

De dieselaccijns stijgt volgend jaar juli met 3 cent per liter en op 1 januari 2009 komt daar nog 1 cent bovenop. De accijns op LPG stijgt met 1,5 cent per 1 juli en nog eens 1 cent per 1 januari 2009.

De fiscale bijtelling voor leaserijders gaat omhoog van 22 naar 25 procent van de cataloguswaarde.

Eigenaren van dure huizen worden extra belast. Het eigenwoningforfait voor huizen boven de 1 miljoen euro wordt verhoogd. Het nu geldende plafond van 1,6 miljoen euro verdwijnt.

Op de AWBZ wordt circa 600 miljoen euro bezuinigd. Het gaat vooral om luxe ondersteuning voor ouderen zoals hulp bij uitstapjes.

Er komt voor 2008 een bedrag van 29 miljoen euro voor de wachtlijsten in de buitenschoolse opvang. Het geld gaat onder meer naar uitbreiding van de capaciteit op zeer korte termijn. Behalve dit bedrag wordt nog 10 miljoen euro uitgetrokken voor voldoende en gekwalificeerd personeel.

De schoolboeken in het voortgezet onderwijs worden gratis.

Musea worden gratis voor jongeren tot en met 12 jaar.

Er komt 250 miljoen euro extra voor het versterken van dijken langs de kust en langs de grote rivieren.
Ik begrijp eigenlijk de grote boze woorden van de SGP niet zo. Is dit nou echt zo gezinsonvriendelijk?
cosmo
Berichten: 681
Lid geworden op: 14 sep 2007, 15:09

Re: Prinsjesdag 2007: Links kabinet?

Bericht door cosmo »

Klaas-Jan schreef:Moeten we hopen op snel nieuwe verkiezingen? Gelet op de ontwikkelingen binnen de VVD en de PVV en de plannen die het kabinet vandaag presenteerde? Ik word er eerlijk gezegd niet echt vrolijk van! Hoewel er ook goede dingen in zitten...
Het wordt allemaal weer een beetje socialer in Nederland. Ik vind niet dat dat vanuit christelijk oogpunt slecht is.
Adorote

Bericht door Adorote »

Heel dit kabinet zijn kleine kruideniers met grijze stofjas aan die de horen heien maar er geen acht op slaan , ineens is die grote zelfbedienings zaak klaar en een stuk goed koper , de mensen gaan er bij die super op vooruit;op die nieuwe zelfbedieningszaak is het dus wachten ;opening over een jaar of twee.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Prinsjesdag 2007: Links kabinet?

Bericht door memento »

cosmo schreef:
Klaas-Jan schreef:Moeten we hopen op snel nieuwe verkiezingen? Gelet op de ontwikkelingen binnen de VVD en de PVV en de plannen die het kabinet vandaag presenteerde? Ik word er eerlijk gezegd niet echt vrolijk van! Hoewel er ook goede dingen in zitten...
Het wordt allemaal weer een beetje socialer in Nederland. Ik vind niet dat dat vanuit christelijk oogpunt slecht is.
Zo socialer wordt het niet. Het wordt voor iedereen duurder...
Jonathan Westmore

Re: Prinsjesdag 2007: Links kabinet?

Bericht door Jonathan Westmore »

cosmo schreef:
Klaas-Jan schreef:Moeten we hopen op snel nieuwe verkiezingen? Gelet op de ontwikkelingen binnen de VVD en de PVV en de plannen die het kabinet vandaag presenteerde? Ik word er eerlijk gezegd niet echt vrolijk van! Hoewel er ook goede dingen in zitten...
Het wordt allemaal weer een beetje socialer in Nederland. Ik vind niet dat dat vanuit christelijk oogpunt slecht is.
het is in ieder geval beter dan elders
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Bericht door Erasmiaan »

Helaas hoor ik niets meer over het snijden in het ambtenaren apparaat waarvan iedereen na de "Fortuyn-revolutie" zo van overtuigd was dat het moest gebeuren.
Plaats reactie