Referendum Ja of Nee?

Referendum ja of nee?

Ja
17
71%
Nee
7
29%
Wat is een referendum?
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 24

Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Bericht door Josephus »

Zosinus schreef:Zo´n referendum heeft de functie van een soort wake up call: Den Haag, jullie zijn vervreemd van ons. Maar volgens mij moet je het niet te vaak hebben. Bovendien vind ik zo'n Europees verdrag te ingewikkeld voor een referendum.
Precies. Een referendum gaat over een specifiek onderwerp en is dus eigenlijk niet bedoeld om een algemeen gevoel over de politiek weer te geven.

Ik heb nog steeds de indruk dat het in 2005 veel meer ging om een signaal richting de politiek in het algemeen dan dat men nu zo tegen Europa was. Vandaar dat ik me nog steeds afvraag wat de waarde van die uitslag geweest is.

Natuurlijk moet je zo'n uitslag als politiek serieus nemen, het is niet ondenkbaar dat je bijvoorbeeld op het punt van de communicatie richting de burger tekort bent geschoten. Maar inhoudelijk is het lastiger. Het "nee" is dan weliswaar duidelijk, maar je weet vervolgens nog niet op welke punten je die Grondwet dan zou moeten wijzigen. Daarvoor ben je dan toch weer aangewezen op argumenten vanuit de wetenschap en staat "het volk" in wezen alsnog buitenspel.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23847
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Een referendum is eigenlijk een wassen neus. Stel dat op enig moment er een meerderheid van 51% is. Europa blij. Vervolgens wordt het volk nooit meer geraadpleegd over de grondwet.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12040
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Bericht door Herman »

Even een mogelijkheid.
Zo tegen de tijd van het referemdum staat Turkije op het punt lid te worden. Op een blauwe maandag schiet een islamiet een parlementslid of wat voor bekende Nederlander dan ook neer.

Wat zal zwaarder wegen? 60 jaar van samenwerkingsverbanden, of de 'waan' van de dag.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Juist het referendum van 2005 heeft aangetoond dat er nog heel wat verschil is tussen wat leeft in Haagse kringen en wat leeft in de straat.

Ik denk dat "de massa" meer door heeft van politiek dan je in eerste instantie zou denken.
Interview die massa eens. Ze denken dat ze heel wat weten, ze hebben er immers een programma op tv over gezien. Zo'n programma waarin alles lekker in Jip en Janneke taal uitgelegd wordt, als een puzzel met 2 stukjes, die je alleen tegen elkaar hoeft te schuiven.

Nee, wat de massa 'vindt', wordt grotendeels bepaald door de media. Het kan ook niet anders. De meeste materie is te complex om zonder studie te snappen. Het probleem is echter dat veel mensen denken dat ze weten wat ze willen, omdat ze de media als objectief zien.

Een goed voorbeeld daarvan was het referendum over de europese grondwet. De meeste mensen die ik sprak hadden gestemd, maar de redenen raakten vaak kant nog wal. Zo was bv 'alles is duurder geworden sinds de euro' een veel gehoorde reden, iets wat m.i. toch echt heel weinig met de EU grondwet te maken had. Maarja, zoiets had in de krant gestaan, en 'op tv' zeiden ze t ook...

Ik denk dat een democratie balanceren is tussen een elite met macht, en het volk. Als de balans te veel één kant op slaat, werkt het niet meer naar verwachting...
Plaats reactie