Kerk en staat in de praktijk van alledag

Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Kerk en staat in de praktijk van alledag

Bericht door Jongere »

jvdg schreef:Ze hebben (ook al zijn ze "fundamentalistisch") alle recht hun visie te poneren.
Dat deden en doen de VVD en PvdA in dit filmpje toch ook?
Dat ze het recht hebben om hun mening te ventileren, uiteraard. Dat ze geen water bij de wijn doen, ok - dat kan mooi zijn als je dat een voorwaarde vindt voor christen-politici.
Maar het algehele beeld wat ik tegenkom in de documentaire stelt me teleur. Afgezien van alle goede dingen en het zullen ook best aardige mensen met goede bedoelingen zijn.
jvdg schreef:Ik proef in sommige reacties op dit forum dat we maar water bij de wijn moeten doen en ondanks onze principes toch maar mee moeten denken met hen die het "ruimer"" zien, zodat we ondanks alles toch maar mee doen.
Ik ben inderdaad heel stellig van mening dat we 'mee moeten denken' met andersdenkenden. Daarom ben ik ook heel tevreden met de politiek die zowel de CU als de SGP op dit moment landelijk bedrijft, al zijn er bij beide partijen dingen die je graag anders zou willen zien - maar waar is dat nu niet? Maar dat is iets heel anders dan water bij de wijn doen, ik heb nooit beweert dat we dat maar moeten doen.
Bovendien is er een enorm verschil tussen opkomen voor je zware principes en zwaardoenerij. Dat eerste ben ik voor, dat tweede niet. Je moet in de gemeentenraad beseffen dat je politiek aan het bedrijven bent en ik ben blij dat ik in een dorp woon waar onze SGP-fractie dat beseft. Geen concessies doen maar ook niet rücksichtlos je eigen zin verkondigen en verder niets. En dat is wel wat de SGP in Staphorst doet. Wat betreft het horecaverbod ben ik het met de reactie van de PVDA eens, wat betreft het vloekverbod: het is volkomen nonsens om dat ook maar voor te stellen. Niet dat ik het met het principe niet eens ben, maar als je echt denkt dat je dat voor kunt stellen als gemeente in dit land dan ben je absoluut niet op de hoogte van de overige wetgeving in Nederland. En dat is wel zorgelijk. Je zit er geen poppenkast te spelen, maar je wilt actief en betrokken bestuurder zijn, toch?

De sneer naar de CU is hier denk ik niet zo op zijn plaats.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Kerk en staat in de praktijk van alledag

Bericht door jvdg »

Jongere, in veel zaken ben ik het met je eens.
Maar in al die zaken doe je toch water bij de wijn.

Ik ben niet zo'n wijnkenner, maar water bij de wijn is ronduit smerig.

Ik begrijp heel goed hoe je de standpunten van de VVD etc. in Staphorst interpreteert, maar ze zijn strijdig met de SGP-standpunten.

Laat de SGP toch vrij in haar gedachtengoed t.o.v. haar opponenten.
Laat de SGP'ers toch ook vrij in haar principes.

We leven toch in een tolerante, democratische maatschappij, waar ook de SGP deel vanuit maakt?

Ik ben het ook niet in allles eens met wat de SGP voorstaat, maar ik respecteer ten zeerste haar grondprincipes.

Ik stem en blijf die SGP stemmen en ondersteunen.

En ten diepste waarom: Die partij vindt haar grond in Gods Woord, dwars door alles heen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33249
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Kerk en staat in de praktijk van alledag

Bericht door Tiberius »

(Nu pas gekeken.)

Er zitten inderdaad wat typische elementen in de film. Bijvoorbeeld dat de bekering op zijn Staphorst's moet, een dominee die als fractievoorzitter (precies op tijd voor zijn eigen rol!) binnen komt stuiven, zijn hoed op de plank smijt en het woord overneemt, etc.

Echter, de woorden van die vrouw, juist in haar eenvoud, vooral aan het eind, daar gaat een mooi getuigenis van uit.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Kerk en staat in de praktijk van alledag

Bericht door Jongere »

Tiberius schreef:Echter, de woorden van die vrouw, juist in haar eenvoud, vooral aan het eind, daar gaat een mooi getuigenis van uit.
Helemaal mee eens!
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Kerk en staat in de praktijk van alledag

Bericht door Marnix »

jvdg schreef:Jongere, in veel zaken ben ik het met je eens.
Maar in al die zaken doe je toch water bij de wijn.

Ik ben niet zo'n wijnkenner, maar water bij de wijn is ronduit smerig.

Ik begrijp heel goed hoe je de standpunten van de VVD etc. in Staphorst interpreteert, maar ze zijn strijdig met de SGP-standpunten.

Laat de SGP toch vrij in haar gedachtengoed t.o.v. haar opponenten.
Laat de SGP'ers toch ook vrij in haar principes.

We leven toch in een tolerante, democratische maatschappij, waar ook de SGP deel vanuit maakt?

Ik ben het ook niet in allles eens met wat de SGP voorstaat, maar ik respecteer ten zeerste haar grondprincipes.

Ik stem en blijf die SGP stemmen en ondersteunen.

En ten diepste waarom: Die partij vindt haar grond in Gods Woord, dwars door alles heen.
Het probleem is dat democratie meer is dan vrijheid van meningsuiting. Stel dat de SGP in de regering komt en besluit dat je op zondag niet meer de heg mag snoeien en het gras maaien. Dan kan je moeilijk zeggen: Dit is toch een democratie, laat iedereen toch mogen vinden wat hij wil. Zolang de SGP niet regeert is het niet zo'n probleem, als ze dat wel gaan doen kan het zijn dat die mening in de praktijk wordt gebracht en dan komen er andere dingen van de democratie allicht in gevaar. Dat is denk ik een beetje het spanningsveld. Wat mag je vinden en wat mag je in de praktijk ook doorvoeren als je die mogelijkheid hebt. Het is vreemd als je alles maar mag vinden als politieke partij, maar er wel sprake is van aantasting van de democratie als je de kans krijgt dat wat je vindt er doorheen te krijgen... Dit spanningsveld zie je overigens al heel lang bij meerdere partijen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Kerk en staat in de praktijk van alledag

Bericht door albion »

Marnix schreef: .........Dit spanningsveld zie je overigens al heel lang bij meerdere partijen.
Ik ben toch heel blij dat je dit zinnetje er nog even achter gezet hebt.
Want volgens mij zijn er veel meer partijen die hun visie het volk opdringt.
Ik was echt niet zo gelukkig met het 'paarse' kabinet. En vergeet vooral D-66 niet.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Plaats reactie