Kerk en staat in de praktijk van alledag

Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Kerk en staat in de praktijk van alledag

Bericht door Unionist »

We hebben al heel wat gepost over SGP, ChristenUnie en de theocratie. Hoe werkt de theocratie in de praktijk? Wat zijn dan de verschillen?

Op onze eigen ChristenUnie-website staat het volgende te lezen. Ik vind dat opmerkelijk en zou daar graag over in discussie gaan met jullie. Wat denk je hiervan? Wie heeft er gelijk en heeft de ander helemaal ongelijk?
Stemverklaring “Godsdienstonderwijs op Openbare Scholen” maandag 5 december 2005 - 12:24

Tot 1997 werd godsdienstonderwijs op openbare scholen verzorgd door de (protestantse) kerken en betaald door de gemeente.
Bij de bezuinigingsronde van 1997 is de gemeente gestopt met deze subsidie. Een samenwerkingsverband van protestanse kerken heeft vanaf 1997 tot dit jaar gezorgd voor voortzetting (ook financieel ) van dit godsdienstonderwijs.

De kerken zien zich genoodzaakt om financiéle redenen daar nu mee te stoppen. Dit was reden voor D'66 en het CDA om opnieuw - net als vòòr 1997 - dit werk te subsidieren vanuit de gemeente (€ 40.000 per jaar).
Een voorstel daartoe van deze twee partijen werd één dezer dagen aangenomen met de stemmen van D'66, CDA, Groen Links SGP en 3 leden van LA en een lid van de christenUnie.

ChristenUnie Apeldoorn stemde verdeeld. Het lijkt ons goed dat u kennis neemt van onze stemverklaringen over deze principiéle kwestie.

Stemverklaring Roelof Veen (fractievoorzitter)

Voor mij weegt zwaar de scheiding tussen Kerk en staat. De overheid moet zich buiten godsdienstonderwijs houden. Ze mag op grond van de wet geen verschil maken tussen de ene godsdienst en de andere. Het zou ook niet gewenst zijn. Als alle godsdiensten gelijk behandeld worden, toont de overheid zich onverschillig tegenover de vraag naar de waarheid. Als de overheid dat verschil wel maakt, tast ze uiteindelijk de geestelijke vrijheid aan. Kerken moeten het evangelie verkondigen, de overheid moet dat beslist niet doen.

Stemverklaring Andries van de Woestijne (2e raadslid)

Deze helft van de fractie is van harte vóór het subsidiëren van het huidige godsdienstonderwijs in openbare scholen.
Het 19e eeuwse ideaal van Groen van Prinsterer ging verder, maar was ook gericht op het veiligstellen van "Bijbelonderwijs op elke openbare school".
Al was het alleen maar om de christelijk-historische wortels van onze Nederlandse cultuur beter te kennen, te beleven en te waarderen.
Dit 19e eeuwse ideaal van onze voorman is gesneuveld in de dogmatiek over scheiding van Kerk en Staat en vervolgens "weggeprivatiseerd" naar de kerken. Nu de kerken dit niet meer kunnen financieren is het goed dat de overheid deze (christelijk-historische) cultuurtaak weer op zich neemt. Nu, in de 21e eeuw, is het minstens zo belangrijk als in de 19e eeuw.
Het is frappant dat uitgerekend D'66 het initiatief heeft genomen om - wellicht onbedoeld - een klein stapje te zetten in de richting van dat oude ideaal van Groen. Ik wil en mag Bijbelonderwijs op Openbare Scholen aan niemand onthouden. Het is , zeker in deze tijd van voortgaande secularisering, een absolute noodzaak om elke mogelijkheid om ook op Openbare Scholen de leerlingen kennis te laten maken met de blijde boodschap uit Het Boek met beide handen aan te grijpen. Een beroep op scheiding van Kerk en Staat acht ik t.a.v. van dit onderwerp niet alleen misplaatst, maar ook ondergeschikt aan het hoger gelegen doel: de Bijbelse boodschap mag niet door een menselijk en historisch bepaald dogma worden tegen gehouden
Toeschouwer
Berichten: 951
Lid geworden op: 19 jul 2004, 22:47

Bericht door Toeschouwer »

Alle gepraat over Theocratie is in wezen vervangingstheologie. Ik kan dat verder wel uitleggen, maar denk er maar eens over na.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Ik ga daar over nadenken, maar ik wil hier graag deze zaak bespreken. Ik vind het nl. een heel interessante casus voor de christelijke politiek.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Dus alles wordt particulier initiatief? Waarom het hele onderwijs op zich financiëren?

Lijkt me wel heel erg VVD.
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Mooie discussie Unionist,

Aan dhr. van Veen zou ik het volgende willen vragen:

U bepleit een strikte scheiding tussen kerk en staat. Een soort mini-Frankrijk dus. In dit land hanteert men de laïcité.
Maar hier hebben we het al meer over gehad: is neutraliteit geen droom? Is neutraliteit op zich ook geen religie? Neutraliteit betekent immers onderwezen worden in bij voorbeeld de ‘evolutieleer’, etc.

Zelf zou ik dan willen pleiten voor een andere vorm van onderwijs. Iedere school in Nederland noemt zich ‘bijzonder’. We hebben dan bijzondere scholen op ‘openbare’ grondslag; ‘katholieke’ grondslag, enz.
Hiermee maak je helder waar een school staat. Ook krijgt iedere school volgens de lumpsum regeling een gelijk bedrag, naar ratio van de leerlingen. Uiteraard gelden voor iedere school vaste eisen wat betreft vakken.

Met dit gegeven kan het dus ook niet zo zijn dat de overheid specifiek ‘godsdienstonderwijs’ financiert.

Tot slot nog even over de opmerking van Toeschouwer. Theocratie is in wezen vervangingstheologie. We kunnen ook in een kramp schieten als we een bepaald woord horen. Dat heeft dan te maken met een bepaalde sterke voorkeur / afkeur. In dit geval is iedere kopiering van het theocratisch ideaal van Israël vervangingstheologie. Als ik het fout heb, dan hoor ik het graag. Toch is hiermee alles niet gezegd. Het woord theocratie [God regeert] wordt en kan veel breder gebruikt worden. In Iran bij voorbeeld heeft men het geïdealiseerd. Om dit ‘vervangingstheologie’ te noemen, gaat toch wel erg ver. Ook geven sommige mensen er een zodanige invulling aan dat ze bedoelen dat ‘God regeert over alle terreinen van het menselijk leven’. Het is niet mijn wil, maar Uw wil geschiede.
Ik ben het met Toeschouwer eens dat er in het theocratisch verlangen van de afgelopen decennia best mensen zijn geweest die nadrukkelijk de vervangingstheologie aanhingen. Het misbruik zegt echter nog niets over het gebruik,
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Tja, maar kan je in een multiculturele samenleving wel een theocratie hebben? Hoeveel procent van de Nederlanders is nu nog echt christen? Daarnaast, worden dan automatisch andere religies niet achtergesteld? In hoeveel landen gaat dat niet mis.... de grootste godsdienst regeert tegelijk, en de minderheden worden achtergesteld.

Een theocratie in Nederland kan volgens niet, en zou volgens mij ook niet goed zijn. Bij het Joodse volk kon het vroeger wel, het overgrote deel van de mensen was echt Jood. En een paar honderd jaar geleden kon het in Nederland ook nog wel.... Maar tegenwoordig zijn de verschillen in de samenleving op het gebied van geloof zo groot geworden... Met zoveel verschillende culturen is een theocratie niet haalbaar, en ik denk ook niet goed. Tot die conclusie kwamen ze 200 jaar geleden al :)
Corydoras
Berichten: 965
Lid geworden op: 01 jun 2005, 13:59

Bericht door Corydoras »

Marnix schreef:Tja, maar kan je in een multiculturele samenleving wel een theocratie hebben? Hoeveel procent van de Nederlanders is nu nog echt christen? Daarnaast, worden dan automatisch andere religies niet achtergesteld? In hoeveel landen gaat dat niet mis.... de grootste godsdienst regeert tegelijk, en de minderheden worden achtergesteld.

Een theocratie in Nederland kan volgens niet, en zou volgens mij ook niet goed zijn. Bij het Joodse volk kon het vroeger wel, het overgrote deel van de mensen was echt Jood. En een paar honderd jaar geleden kon het in Nederland ook nog wel.... Maar tegenwoordig zijn de verschillen in de samenleving op het gebied van geloof zo groot geworden... Met zoveel verschillende culturen is een theocratie niet haalbaar, en ik denk ook niet goed. Tot die conclusie kwamen ze 200 jaar geleden al :)
Wat is er mis met het achterstellen van andere religies? Alle religies zijn toch niet gelijk(waardig)?

Je weet toch wel wat je onderschreven hebt toen je lid werd van dit forum :wink: ? Tot de grondslag van het forum hoort ook artikel 36 van de NGB:
En hun ambt is, niet alleen acht te nemen en te waken over de politie* (=staatsbestuur), maar ook de hand te houden aan den heiligen kerkedienst; om te weren en uit te roeien alle afgoderij en valsen godsdienst, om het rijk van den antichrist te gronde te werpen, en het Koninkrijk van Jezus Christus te doen vorderen, het woord des Evangelies overal te doen prediken, opdat God van een iegelijk geëerd en gediend worde, gelijk Hij in Zijn Woord gebiedt.


Mag je een ideaal dat (menselijker wijs gezien) niet haalbaar is, niet nastreven?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Corydoras schreef:
Mag je een ideaal dat (menselijker wijs gezien) niet haalbaar is, niet nastreven?
Artrikel 36 staat op gespannen voet met de praktijk van alle dag.
Hoe wil je dat vormgeven met zoveel religies in NL?

God Koninkrijk komt toch wel, daar bidden we iedere dag om en Hij heeft het zelf beloofd. Daar hebben we art 36 niet voor nodig. Die eer komt toe aan Christus.
Laatst gewijzigd door Miscanthus op 14 dec 2005, 13:25, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Corydoras schreef:
Marnix schreef:Tja, maar kan je in een multiculturele samenleving wel een theocratie hebben? Hoeveel procent van de Nederlanders is nu nog echt christen? Daarnaast, worden dan automatisch andere religies niet achtergesteld? In hoeveel landen gaat dat niet mis.... de grootste godsdienst regeert tegelijk, en de minderheden worden achtergesteld.

Een theocratie in Nederland kan volgens niet, en zou volgens mij ook niet goed zijn. Bij het Joodse volk kon het vroeger wel, het overgrote deel van de mensen was echt Jood. En een paar honderd jaar geleden kon het in Nederland ook nog wel.... Maar tegenwoordig zijn de verschillen in de samenleving op het gebied van geloof zo groot geworden... Met zoveel verschillende culturen is een theocratie niet haalbaar, en ik denk ook niet goed. Tot die conclusie kwamen ze 200 jaar geleden al :)
Wat is er mis met het achterstellen van andere religies? Alle religies zijn toch niet gelijk(waardig)?

Je weet toch wel wat je onderschreven hebt toen je lid werd van dit forum :wink: ? Tot de grondslag van het forum hoort ook artikel 36 van de NGB:
En hun ambt is, niet alleen acht te nemen en te waken over de politie* (=staatsbestuur), maar ook de hand te houden aan den heiligen kerkedienst; om te weren en uit te roeien alle afgoderij en valsen godsdienst, om het rijk van den antichrist te gronde te werpen, en het Koninkrijk van Jezus Christus te doen vorderen, het woord des Evangelies overal te doen prediken, opdat God van een iegelijk geëerd en gediend worde, gelijk Hij in Zijn Woord gebiedt.


Mag je een ideaal dat (menselijker wijs gezien) niet haalbaar is, niet nastreven?
Als je art. 36 erbij wil halen kan je je afvragen of je nog wel kan participeren in de NL democratie. Hoe verhouden art. 36 NGB en de Grondwet zich? Niet onbelangrijk.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Corydoras schreef:
Marnix schreef:Tja, maar kan je in een multiculturele samenleving wel een theocratie hebben? Hoeveel procent van de Nederlanders is nu nog echt christen? Daarnaast, worden dan automatisch andere religies niet achtergesteld? In hoeveel landen gaat dat niet mis.... de grootste godsdienst regeert tegelijk, en de minderheden worden achtergesteld.

Een theocratie in Nederland kan volgens niet, en zou volgens mij ook niet goed zijn. Bij het Joodse volk kon het vroeger wel, het overgrote deel van de mensen was echt Jood. En een paar honderd jaar geleden kon het in Nederland ook nog wel.... Maar tegenwoordig zijn de verschillen in de samenleving op het gebied van geloof zo groot geworden... Met zoveel verschillende culturen is een theocratie niet haalbaar, en ik denk ook niet goed. Tot die conclusie kwamen ze 200 jaar geleden al :)
Wat is er mis met het achterstellen van andere religies? Alle religies zijn toch niet gelijk(waardig)?

Je weet toch wel wat je onderschreven hebt toen je lid werd van dit forum :wink: ? Tot de grondslag van het forum hoort ook artikel 36 van de NGB:
En hun ambt is, niet alleen acht te nemen en te waken over de politie* (=staatsbestuur), maar ook de hand te houden aan den heiligen kerkedienst; om te weren en uit te roeien alle afgoderij en valsen godsdienst, om het rijk van den antichrist te gronde te werpen, en het Koninkrijk van Jezus Christus te doen vorderen, het woord des Evangelies overal te doen prediken, opdat God van een iegelijk geëerd en gediend worde, gelijk Hij in Zijn Woord gebiedt.


Mag je een ideaal dat (menselijker wijs gezien) niet haalbaar is, niet nastreven?
De NGB is uit de tijd dat de scheiding van staat en kerk en nog niet was, dus is het logisch dat dit in de NGB staat maar het zegt verder niets, het is alleen toegespitst op de situatie van toen, toen democratie hier nog niet bestond :) ... en toen was een theocratie gezien de totaal andere culurele omstandigheden ook nog wel mogelijk. Dat is later wel veranderd, waardoor theocratie niet haalbaar meer is. Verder is andere religies onderdrukken niet goed vanuit bijbels oogpunt, ook al zijn religies niet gelijkwaardig.... Je bereikt er dan ook niks positiefs mee.... en je straalt weinig van Christus liefde uit in zo'n geval.

We hoeven niet een theocratie na te streven... We mogen gewoon in de wereld zoals die is staan, als christenen, Christus liefde uitstralend.... en uitzien naar het nieuwe leven waar we met alle christenen samen onder de Ene Koning mogen leven.
Corydoras
Berichten: 965
Lid geworden op: 01 jun 2005, 13:59

Bericht door Corydoras »

Miscanthus schreef:
Corydoras schreef:
Mag je een ideaal dat (menselijker wijs gezien) niet haalbaar is, niet nastreven?
Artrikel 36 staat op gespannen voet met de praktijk van alle dag.
Hoe wil je dat vormgeven met zoveel religies in NL?
Dat is moeilijk ja, je zou terugkunnen naar een soort van schuilkerkmethode, maar of dat wenselijk is...
God Koninkrijk komt toch wel, daar bidden we iedere dag om en Hij heeft het zelf beloofd. Daar hebben we art 36 niet voor nodig. Die eer komt toe aan Christus.
Dat is helemaal waar, daar zal God Zelf voor zorgen, maar daarom hebben we toch wel nog steeds een verantwoordelijkheid voor de inrichting van de huidige maatschappij?
Pim schreef: Als je art. 36 erbij wil halen kan je je afvragen of je nog wel kan participeren in de NL democratie. Hoe verhouden art. 36 NGB en de Grondwet zich? Niet onbelangrijk.
Die zijn idd niet in overeenstemming. Dus artikel 36 moet in de ijskast als onbereikbaar ideaal? Of we trekken ons terug uit de politiek? Of is er nog andere optie?

Ik stel vooral vragen, ik weet de antwoorden zelf ook niet...
Maar ik wilde wel wat tegengas geven tegen 'het is toch niet haalbaar, dus zien we er maar vanaf'.
Afbeelding
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Marnix schreef:
Corydoras schreef:
Marnix schreef:Tja, maar kan je in een multiculturele samenleving wel een theocratie hebben? Hoeveel procent van de Nederlanders is nu nog echt christen? Daarnaast, worden dan automatisch andere religies niet achtergesteld? In hoeveel landen gaat dat niet mis.... de grootste godsdienst regeert tegelijk, en de minderheden worden achtergesteld.

Een theocratie in Nederland kan volgens niet, en zou volgens mij ook niet goed zijn. Bij het Joodse volk kon het vroeger wel, het overgrote deel van de mensen was echt Jood. En een paar honderd jaar geleden kon het in Nederland ook nog wel.... Maar tegenwoordig zijn de verschillen in de samenleving op het gebied van geloof zo groot geworden... Met zoveel verschillende culturen is een theocratie niet haalbaar, en ik denk ook niet goed. Tot die conclusie kwamen ze 200 jaar geleden al :)
Wat is er mis met het achterstellen van andere religies? Alle religies zijn toch niet gelijk(waardig)?

Je weet toch wel wat je onderschreven hebt toen je lid werd van dit forum :wink: ? Tot de grondslag van het forum hoort ook artikel 36 van de NGB:
En hun ambt is, niet alleen acht te nemen en te waken over de politie* (=staatsbestuur), maar ook de hand te houden aan den heiligen kerkedienst; om te weren en uit te roeien alle afgoderij en valsen godsdienst, om het rijk van den antichrist te gronde te werpen, en het Koninkrijk van Jezus Christus te doen vorderen, het woord des Evangelies overal te doen prediken, opdat God van een iegelijk geëerd en gediend worde, gelijk Hij in Zijn Woord gebiedt.


Mag je een ideaal dat (menselijker wijs gezien) niet haalbaar is, niet nastreven?
De NGB is uit de tijd dat de scheiding van staat en kerk en nog niet was, dus is het logisch dat dit in de NGB staat maar het zegt verder niets, het is alleen toegespitst op de situatie van toen, toen democratie hier nog niet bestond :) ... en toen was een theocratie gezien de totaal andere culurele omstandigheden ook nog wel mogelijk. Dat is later wel veranderd, waardoor theocratie niet haalbaar meer is. Verder is andere religies onderdrukken niet goed vanuit bijbels oogpunt, ook al zijn religies niet gelijkwaardig.... Je bereikt er dan ook niks positiefs mee.... en je straalt weinig van Christus liefde uit in zo'n geval.

We hoeven niet een theocratie na te streven... We mogen gewoon in de wereld zoals die is staan, als christenen, Christus liefde uitstralend.... en uitzien naar het nieuwe leven waar we met alle christenen samen onder de Ene Koning mogen leven.
Marnix, Marnix, blader nog eens op je gemak in je geschiedenisboekjes.

Wanneer is de NGB opgesteld en door wie? In welk spanningsveld werd het geschrift opgesteld?
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

In aansluiting op de posting van Corydoras en Pim.

Pim,

Corydoras heeft wel gelijk. Ook moeten we eerlijk stellen dat als we de Bijbel lezen er nogal wat massieve waarheidsclaims opkomen.
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

In een reactie op de promotie van dr. K. v.d. Zwaag vond ik nog een aantal interessante opmerkingen:

• De vraag of er een detailleerde leer over de overheid in het Nieuwe Testament te vinden is, is minder relevant. Het gaat om de zaak zelf. Waar je wel mee te maken zult krijgen is dat het opkomen voor de Naam en de zaak van God tegenstand oproept en 'smaadheid dragen' met zich meebrengt. De vraag is of het je dat waard is.

• Zich terugtrekken uit de wereld is niet gereformeerd maar dopers. Onbijbels ook. Arme-ikfiguren letten te veel op zichzelf in plaats van op het grote geheel.

• We hoeven ook niet te vechten voor ons bestaansrecht of aan „artikel-36-exegese” gaan doen.

• Alle godsdiensten gelijkwaardig behandelen is in strijd met het gebod: „Gij zult geen andere goden voor mijn aangezicht hebben” uit de eerste tafel van de wet. Tot het aanbinden van de strijd tegen afgodendienst wordt in de Bijbel vele malen opgeroepen. Het onverkorte artikel 36 spreekt dat alleen maar na. Het sluiten van compromissen is meestal geen stap in de goede, maar in de verkeerde richting. Als er in de Bijbel sprake van is loopt het bijna altijd uit op ”verzwagering” met de vijand en het ”binnenhalen” van afgodendienst. Elia roept op de Karmel op tot „het kiezen van God.”

• Al veranderen tijden en omstandigheden, de oproep om alleen de God van de Bijbel te dienen en valse godsdienst tegen te staan blijft onverminderd van kracht. De overheid heeft daarin als dienares van God een belangrijke taak. Dat is echt niet verzonnen door ds. Kersten. Lees andere theocraten zoals Kohlbrügge, Hoedemaker en Visscher er maar op na.

• De scheiding tussen kerk en staat is nooit door Groen van Prinsterer gepropageerd. Zijn spreken over ”publieke gerechtigheid voor alle gezindten” is niet zijn een politieke beginselverklaring, maar een uitspraak van een in het defensief gedrongen Groen, die democraten met hun eigen woorden om de oren slaat.
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Ik zal Marnix een handje helpen [bron: Wikipedia]:


Guido de Brès (Bergen (Mons), 1522 – Valenciennes 31 mei 1567) was een Waalse theoloog.
Hij is de opsteller van de Nederlandse Geloofsbelijdenis.

Biografie
Guido de Brès is geboren in Henegouwen. Reeds op jonge leeftijd maakt hij de bewuste keus voor de protestantse religie zoals deze door Maarten Luther wordt voorgestaan. Later gaat hij over naar het calvinisme. Hij heeft Johannes Calvijn verschillende malen ontmoet en studeerde ook geruime tijd aan de academie van Genève waar Calvijn onderwijs gaf.

In de jaren 1552-1556 is hij rondreizend prediker in de Zuidelijke Nederlanden. De gedachten van Luther vonden aanvankelijk in de Zuidelijke Nederlanden (Gent, Antwerpen, Doornik etc.) veel weerklank.

Later vlucht De Brès naar Duitsland. Weer later is hij te vinden in Genève.

Rond 1559 was De Brès weer in de Nederlanden. Hij reisde als calvinistisch prediker rond. In de jaren 1559-1561 doet hij dienst als predikant in Doornik.

In 1561 stelde hij de Nederlandse Geloofsbelijdenis op. Deze belijdenis was bedoeld voor de Spaanse overheid om duidelijk te maken dat de calvinisten geen radicale doperse stroming vormden maar wel een reformatie in Bijbelse zin van de Rooms-Katholieke Kerk wilde zijn. Het geschrift was in belangrijke mate beïnvloed door het boek De Institutie van Calvijn en de belijdenis van de Franse Hugenoten. De geloofsbelijdenis werd gedrukt bij J. Crespin te Genève.

In de nacht van 1 op 2 november 1561 wierp De Brès zijn belijdenis over de muur van het kasteel in Doornik waar in die tijd de landvoogd verbleef, om deze onder de aandacht van de Spaanse overheid te brengen. De landvoogdes heeft een exemplaar ervan gezien.

In 1565 wordt De Brès opgepakt vanwege zijn calvinistische overtuiging. Hij moet zich voor de inquisitie verantwoorden en wordt veroordeeld tot de doodstraf en opgehangen. De executie vindt plaats op 31 mei 1567. Hij sterft onder grote belangstelling en na een moedig getuigenis, de marteldood. Twaalf dagen voor zijn executie schreef hij nog een indrukwekkende brief aan zijn moeder waarin zijn geloofsvertrouwen doorklinkt
Plaats reactie