Toekomst geen christelijk /reformatorisch onderwijs meer ?

Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Bericht door Lassie »

Ar-Jan schreef:
Lassie schreef:Ik knap zelf een beetje af op refomatorische scholen. Omdat ik er nare ervaringen mee heb gehad. Heb zelf wel op een Christelijke Basischool gezeten, waar ik het ontzettend naar me zin heb gehad. (toen 2 refo scholen van binnen gezien).

Een Christelijke school vindt ik veel beter dan Refomatorische scholen.
Zegt dat iets over jou? of over reformatorisch onderwijs? :wink:
over het refomatorisch onderwijs.

k' zal dan ook geen reclame maken voor die scholen.
Ar-Jan

Bericht door Ar-Jan »

Lassie schreef:
Ar-Jan schreef:
Lassie schreef:Ik knap zelf een beetje af op refomatorische scholen. Omdat ik er nare ervaringen mee heb gehad. Heb zelf wel op een Christelijke Basischool gezeten, waar ik het ontzettend naar me zin heb gehad. (toen 2 refo scholen van binnen gezien).

Een Christelijke school vindt ik veel beter dan Refomatorische scholen.
Zegt dat iets over jou? of over reformatorisch onderwijs? :wink:
over het refomatorisch onderwijs.

k' zal dan ook geen reclame maken voor die scholen.
hm ja.. ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe jij dit onderbouwt.. alleen op 'slechte ervaringen' vind ik een beetje zwak.
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

Tussen reformatorische scholen zitten soms flinke verschillen dus om door eigen ervaringen heel het reformatorisch onderwijs niet te waarderen is volgens mij geen goede houding. We moeten niet te zwartwit kijken.
Daarnaast moet er altijd worden gekeken naar de intensie van de scholen.

Zelf heb ik op een christelijke basisschool gezeten. Moerkapelle heeft geen reformatorische basisschool. Daarna naar voortgezet christelijk onderwijs. Erg leuke tijd gehad maar ook moeilijke dingen meegemaakt. Ik had het ondanks de moeilijkheden niet willen missen want ben er flink door gevormd.
Nu geef ik les op het Driestar College en ben heel blij met dit onderwijs.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Toekomst geen christelijk /reformatorisch onderwijs meer

Bericht door Mara »

Goed nieuws voor scholieren in Rotterdam (Zuid) en omgeving.
Het prachtige monumentale gebouw waar het Zuiderziekenhuis in was gevestigd, krijgt een andere bestemming.
Afbeelding

Het wordt een zelfstandig gymnasium, onderdeel van het Calvijn college (te Zeeland)

Noot: ik vind de topictitel nogal vaag, kan die misschien veranderd worden? :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Toekomst geen christelijk /reformatorisch onderwijs meer

Bericht door Luther »

Mara schreef:Goed nieuws voor scholieren in Rotterdam (Zuid) en omgeving.
Het prachtige monumentale gebouw waar het Zuiderziekenhuis in was gevestigd, krijgt een andere bestemming.
Afbeelding

Het wordt een zelfstandig gymnasium, onderdeel van het Calvijn college (te Zeeland)

Noot: ik vind de topictitel nogal vaag, kan die misschien veranderd worden? :)
LET OP: Dit gaat over de Rotterdamse protestants-christelijke scholengemeenschap Calvijn; niet het Calvijn College in Zeeland!!! (http://www.calvijn.nl/)

In Rotterdam-Zuid zit overigens al een prima gymnasium-opleiding op het Wartburg College, locatie Guido de Brès. Het hele curriculum is daar zelfs het afgelopen jaar vernieuwd. http://wartburg.nl/Guido_de_Bres/TTO/Gy ... euwe_stijl
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Toekomst geen christelijk /reformatorisch onderwijs meer

Bericht door Mara »

Luther schreef:
Mara schreef:Goed nieuws voor scholieren in Rotterdam (Zuid) en omgeving.
Het prachtige monumentale gebouw waar het Zuiderziekenhuis in was gevestigd, krijgt een andere bestemming.
Afbeelding

Het wordt een zelfstandig gymnasium, onderdeel van het Calvijn college (te Zeeland)

Noot: ik vind de topictitel nogal vaag, kan die misschien veranderd worden? :)
LET OP: Dit gaat over de Rotterdamse protestants-christelijke scholengemeenschap Calvijn; niet het Calvijn College in Zeeland!!! (http://www.calvijn.nl/)

In Rotterdam-Zuid zit overigens al een prima gymnasium-opleiding op het Wartburg College, locatie Guido de Brès. Het hele curriculum is daar zelfs het afgelopen jaar vernieuwd. http://wartburg.nl/Guido_de_Bres/TTO/Gy ... euwe_stijl
O, dan heb ik verkeerde informatie gekregen. Goed dat je het verbetert.

Toch zijn veel Rotterdammers blij dat het gebouw i.i.g. een goede nieuwe bestemming krijgt. En dan wel een christelijke school.
Er waren al plannen voor sloop en wie weet wie er nog meer naar gehengeld heeft.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Toekomst geen christelijk /reformatorisch onderwijs meer

Bericht door Luther »

Mara schreef:
Luther schreef:
Mara schreef:Goed nieuws voor scholieren in Rotterdam (Zuid) en omgeving.
Het prachtige monumentale gebouw waar het Zuiderziekenhuis in was gevestigd, krijgt een andere bestemming.
Afbeelding

Het wordt een zelfstandig gymnasium, onderdeel van het Calvijn college (te Zeeland)

Noot: ik vind de topictitel nogal vaag, kan die misschien veranderd worden? :)
LET OP: Dit gaat over de Rotterdamse protestants-christelijke scholengemeenschap Calvijn; niet het Calvijn College in Zeeland!!! (http://www.calvijn.nl/)

In Rotterdam-Zuid zit overigens al een prima gymnasium-opleiding op het Wartburg College, locatie Guido de Brès. Het hele curriculum is daar zelfs het afgelopen jaar vernieuwd. http://wartburg.nl/Guido_de_Bres/TTO/Gy ... euwe_stijl
O, dan heb ik verkeerde informatie gekregen. Goed dat je het verbetert.

Toch zijn veel Rotterdammers blij dat het gebouw i.i.g. een goede nieuwe bestemming krijgt. En dan wel een christelijke school.
Er waren al plannen voor sloop en wie weet wie er nog meer naar gehengeld heeft.
Ik wil niet vervelend zijn, maar het Calvijn is niet echt meer een christelijke school te noemen....
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Toekomst geen christelijk /reformatorisch onderwijs meer

Bericht door Mara »

Luther schreef: Ik wil niet vervelend zijn, maar het Calvijn is niet echt meer een christelijke school te noemen....
Als ik die link aanklik, denk ik inderdaad ook: verander je naam maar. :huhu
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Toekomst geen christelijk /reformatorisch onderwijs meer

Bericht door parsifal »

Mara schreef:
Luther schreef: Ik wil niet vervelend zijn, maar het Calvijn is niet echt meer een christelijke school te noemen....
Als ik die link aanklik, denk ik inderdaad ook: verander je naam maar. :huhu
Er zijn nog dagopeningen en gebeden. In veel landen zouden de Christenen dat willen op de scholen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Toekomst geen christelijk /reformatorisch onderwijs meer

Bericht door Mara »

parsifal schreef:
Mara schreef:
Luther schreef: Ik wil niet vervelend zijn, maar het Calvijn is niet echt meer een christelijke school te noemen....
Als ik die link aanklik, denk ik inderdaad ook: verander je naam maar. :huhu
Er zijn nog dagopeningen en gebeden. In veel landen zouden de Christenen dat willen op de scholen.
Wij zijn destijds eens op een middelbare school gaan rondkijken, ook christelijk, die dagopening daar mochten ze van ons achterwege laten.
Het was werkelijk verschrikkelijk.
Als er christelijk op het bordje staat, wil dat nog niet zeggen dat het dan ook zo is, want ondertussen kon er van alles mee door.
Liever neutraal, dan een regelrechte dwaalleer.
Die school is het dus niet geworden.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Chrisje72
Berichten: 1478
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Toekomst geen christelijk /reformatorisch onderwijs meer

Bericht door Chrisje72 »

Toch vind ik, en dat hoor ik ook van (onchristelijke) familie en collega's dat de sfeer op een christelijke school anders is dan op een openbare. In ieder geval de christelijke scholen hier in de buurt (stadsregio in het westen).
Ze zijn strenger, normen en waarden worden niet alleen genoemd maar ook gehanteerd. Leerlingen zijn vriendelijker naar 'vreemden'. Er is meer respect voor de leerkrachten (dat zie je al aan de manier hoe de leerlingen op een open dag de leerkrachten aanspreken) en ook de sfeer tussen leerkrachten onderling voelt prettiger op een christelijke dan openbare school.
We hebben de laatste jaren voor onze kinderen ik denk wel 10 verschillende scholen bezocht, dus ik heb wel vergelijkingsmateriaal.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Toekomst geen christelijk /reformatorisch onderwijs meer

Bericht door Mara »

Chrisje72 schreef: We hebben de laatste jaren voor onze kinderen ik denk wel 10 verschillende scholen bezocht, dus ik heb wel vergelijkingsmateriaal.
Wij ook. Telkens met een tussenpoos van een paar jaar en het viel ons bitter tegen.
Op fietsafstand zitten een paar middelbare scholen, maar zowel wij als onze kinderen, wilden daar echt niet naar toe.
Ik noem een paar redenen waarom niet:
Er werden fuiven en disco-avonden georganiseerd die tot 2 uur in de nacht duurden
De religieuze of christelijke bijdragen bestonden uit remonstrantse "meditaties", het zingen van allerlei opwekkings- en vertaalde liederen
Over de kerstviering zullen we het maar helemaal niet hebben
Het merendeel van de docenten gaf aan onkerkelijk of ongelovig te zijn.
Dan toch maar een investering in vervoerskosten en naar een reformatorische, al wilden ze dit niet allemaal.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Toekomst geen christelijk /reformatorisch onderwijs meer ?

Bericht door Adagio »

Op de RD-site:

"Om een béétje een indruk te krijgen van wat secularisatie inhoudt, hoef je de wekelijkse opiniebladen niet door te nemen. Secularisatie is overal: op de bouwplaats, in Den Haag (waar de woorden vrijheid en gelijkheid dwangmatige trekken hebben gekregen), in de financiële wereld (Joris Luyendijk), op sociale media. Of neem een fenomeen als Halloween, dat nog jaarlijks in populariteit én heftigheid toeneemt."

"Groen van Prinsterer aarzelde niet om aan de „toverspreuk” van de Franse Revolutie –vrijheid, gelijkheid en broederschap– nog drie woordjes toe te voegen: „of de dood.” „De leer van Vrijheid en Gelijkheid is, in haar broederschap, aan die van Kaïn gelijk”, schrijft hij in zijn boekje ”Vrijheid, gelijkheid, broederschap”. „Aldus zal het steeds en overal zijn. Vrijheid: omverwerping van het gezag; Gelijkheid: vernietiging van hetgeen in den natuurlijken loop der zamenleving tot stand gekomen is; Broederschap: verdrukking, en, zoo noodig, moord aan elk die geen medewerker der ongerechtigheid zijn wil.”

"Men verbreke den revolutionairen cirkel; men bekere zich tot God, wiens waarheid tegen de kracht van den leugen bestand is.”
Gebruikersavatar
olfie
Berichten: 836
Lid geworden op: 26 jan 2006, 21:00
Locatie: Ergens in Zuid-Holland

Re: Toekomst geen christelijk /reformatorisch onderwijs meer ?

Bericht door olfie »

Adagio schreef:Op de RD-site:

"Om een béétje een indruk te krijgen van wat secularisatie inhoudt, hoef je de wekelijkse opiniebladen niet door te nemen. Secularisatie is overal: op de bouwplaats, in Den Haag (waar de woorden vrijheid en gelijkheid dwangmatige trekken hebben gekregen), in de financiële wereld (Joris Luyendijk), op sociale media. Of neem een fenomeen als Halloween, dat nog jaarlijks in populariteit én heftigheid toeneemt."

"Groen van Prinsterer aarzelde niet om aan de „toverspreuk” van de Franse Revolutie –vrijheid, gelijkheid en broederschap– nog drie woordjes toe te voegen: „of de dood.” „De leer van Vrijheid en Gelijkheid is, in haar broederschap, aan die van Kaïn gelijk”, schrijft hij in zijn boekje ”Vrijheid, gelijkheid, broederschap”. „Aldus zal het steeds en overal zijn. Vrijheid: omverwerping van het gezag; Gelijkheid: vernietiging van hetgeen in den natuurlijken loop der zamenleving tot stand gekomen is; Broederschap: verdrukking, en, zoo noodig, moord aan elk die geen medewerker der ongerechtigheid zijn wil.”

"Men verbreke den revolutionairen cirkel; men bekere zich tot God, wiens waarheid tegen de kracht van den leugen bestand is.”
Bedankt voor het delen, ik kon de inhoud niet lezen :).
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Plaats reactie