Koningshuis

merel
Berichten: 9670
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Koningshuis

Bericht door merel »

Job schreef:
Mistig schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Even iets anders tussendoor: ik vind het ronduit beschamend dat de koning, de koningin en de kroonprinses een bezoek brengen aan de Nederlandse Antillen terwijl hier in Nederland de Holocaust en de Watersnoodramp herdacht worden.

Echt een wanstaltige actie. Mijn respect voor het koningshuis is er de afgelopen dagen flink door afgenomen.
Ik vind het erg verdrietig dat steeds meer mensen (ook uit onze gezindte) overal maar wat van moeten vinden als het gaat om onze koning/koningin en regering.
Ds. P. Mulder preekte afgelopen zondag hier en gaf nog maar weer eens aan hoeveel we hebben te danken aan onze overheid. Daar past geen onnodig kritische houding bij.
Een post naar mijn hart. Overal kritiek op hebben is zó makkelijk en goedkoop.
Mag je niet kritisch zijn over de meerwaarde van een instituut dat louter ceremonieel is?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Koningshuis

Bericht door Herman »

merel schreef:Mag je niet kritisch zijn over de meerwaarde van een instituut dat louter ceremonieel is?
De onnadenkende kritiek lijkt ook ceremonieel te zijn.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Koningshuis

Bericht door J.C. Philpot »

Ik zie wel meerwaarde in het ceremoniële. Het ceremoniële aspect (los en onafhankelijk van de politieke polarisatie) is samenbindend voor een land.

Ik maak me meer zorgen over de houdbaarheid als het ceremoniële aspect steeds meer afgezwakt wordt, het Koningshuis te plat en te alledaags wordt en zich niet meer onderscheid.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Koningshuis

Bericht door Wim Anker »

Wat hebben we te danken aan onze overheid dan? En wie is de overheid in deze? Burgemeester, raden? ambtenaren? het hele stelsel?

Wel goed om het hier eens over te hebben. Want ik heb mijn buik dan weer vol van mensen die met vrome woorden luiheid als onderwerping legitimeren en vooral anderen op taal bekritiseren.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Koningshuis

Bericht door Bezorgd »

De rol van het koningshuis wordt vaak echt onderschat. Ceremonieel of niet. Op economisch gebied kan het koningshuis deuren openen die voor anderen gesloten blijven.
CEO's van de meest grote bedrijven gaan maar wat graag mee als de koning een bezoek brengt aan de grote landen.
Veel landen met een president koesteren het sprookje van het koningshuis. Veel presidenten nemen de koning wel heel serieus.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Koningshuis

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef: Google is my friend. De (internationale) herdenking heeft pas een meer officieel karakter na 2005 gekregen. Nederland is daar pas in 2015 bij aangesloten: https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... herdenking

Dat vergelijk ik even met mijn algemene kennis. Het noemen van joodse slachtoffers bij onze nationale dodenherdenking is pas sinds de jaren 60 gebruikelijk. Nationale herdenkingen en erkenning van de holocaust vinden pas sinds halverwege de jaren 90 plaats. Je overdrijft (zoals gewoonlijk) enkele decennia.
Je hebt weer eens een hele grote mond en kennelijk een gebrekkige algemene ontwikkeling. Wat nu de Nationale Holocaust Herdenking heet, heette vroeger de Auschwitz Herdenking. In 1977 werd een speciaal monument onthuld, het Spiegelmonument. Dit beeld is vervaardigd door Jan Wolkers.

En Google is afhankelijk van de zoektermen die worden ingevuld. Dus Google kan jouw vriend zijn, maar als je je vriend de verkeerde vragen stelt, krijgt je nooit het juiste antwoord. Ik zal je de verdere zoektocht besparen:

https://archief.ntr.nl/deoorlog/page/ma ... itiek.html
https://nl.wikipedia.org/wiki/Auschwitz ... Amsterdam)
https://www.auschwitz.nl/nederlands-aus ... lmonument/

En als je nog meer wilt weten, je kunt ook een boek aanschaffen:
https://www.bol.com/nl/nl/p/nooit-meer- ... 666752805/
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Koningshuis

Bericht door Herman »

Ambtenaar schreef:Je hebt weer eens een hele grote mond en kennelijk een gebrekkige algemene ontwikkeling. Wat nu de Nationale Holocaust Herdenking heet, heette vroeger de Auschwitz Herdenking. In 1977 werd een speciaal monument onthuld, het Spiegelmonument. Dit beeld is vervaardigd door Jan Wolkers.
Dank je wel weer voor de aardigheid. Dat heeft allemaal weinig van doen met waar het hier om gaat. Namelijk de aanwezigheid van de koning bij dergelijke plechtigheden. De Auschwitz herdenking is al jarenlang min of meer een particuliere aanwezigheid geweest. De officiële en maatschappelijk verplichte activiteiten zijn dus nog niet meer dan 10 jaar oud.
Als je nog wat beter zoekt dan kan je zien dat er officiële vertegenwoordigers in 2015 in Auschwitz waren en in 2020 in Yad Vashem. Maar daarvoor niet. De schande is niet dat je nu niet bij een herdenking bent, maar dat het dus gewoon 40 jaar lang is genegeerd.

Dan de links.
De eerste gaat over een herdenking op 3 mei. Dat is precies wat ik eerder al opmerkte
De tweede link geeft een dode wikipedia link
In het derde artikel staat een anachronisme. Want de nationale herdenking kent die titel dus pas sinds 2015 en niet sinds 1993.
En bedankt voor de boeksuggestie. Ik geef echter de voorkeur aan boeken als 'Ik ben een mens' van Primo Levi.
Christen
Berichten: 767
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: Koningshuis

Bericht door Christen »

Vlag is binnen.. keurig gestreken..

Proost!
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
merel
Berichten: 9670
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Koningshuis

Bericht door merel »

Bezorgd schreef:De rol van het koningshuis wordt vaak echt onderschat. Ceremonieel of niet. Op economisch gebied kan het koningshuis deuren openen die voor anderen gesloten blijven.
CEO's van de meest grote bedrijven gaan maar wat graag mee als de koning een bezoek brengt aan de grote landen.
Veel landen met een president koesteren het sprookje van het koningshuis. Veel presidenten nemen de koning wel heel serieus.
Mwoah, ik betwijfel dit. Het wordt altijd geroepen, maar nooit met cijfers onderbouwd wat nu het daadwerkelijke verschil zou zijn.
merel
Berichten: 9670
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Koningshuis

Bericht door merel »

parsifal schreef:
merel schreef:
J.C. Philpot schreef:Mijn affiniteit met het Koningshuis neemt overigens toch af. In Engeland hebben ze tenminste nog tradities. Maar in Nederland wordt het Koningshuis onder Willem Alexander steeds meer popiejopie, en de band met het Christelijk geloof is er vrijwel niet meer.

Ik was altijd redelijk pro-koningshuis, maar dat wordt minder. Het is dat de politiek in Den Haag helemaal erg is - anders zou je bijna republikein worden.
In Engeland heb je wellicht wel tradities, maar van een christelijk koningshuis is ook daar geen sprake. En een republikeinse inslag heb ik inmiddels ook gekregen.
Niet perse, maar Elisabeth II had zeker meer contact met de kerken, liet Christelijk besef in haar toespraken doorklinken. En als de rector van All Souls (toen Hugh Palmer) ook een hofpredikant (chaplain of the queen) is, zegt dat wel iets.
Laat ik het erbij houden dat leer en leven in deze koninklijke familie niet echt samengaat.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Koningshuis

Bericht door parsifal »

merel schreef:
parsifal schreef:
merel schreef:
J.C. Philpot schreef:Mijn affiniteit met het Koningshuis neemt overigens toch af. In Engeland hebben ze tenminste nog tradities. Maar in Nederland wordt het Koningshuis onder Willem Alexander steeds meer popiejopie, en de band met het Christelijk geloof is er vrijwel niet meer.

Ik was altijd redelijk pro-koningshuis, maar dat wordt minder. Het is dat de politiek in Den Haag helemaal erg is - anders zou je bijna republikein worden.
In Engeland heb je wellicht wel tradities, maar van een christelijk koningshuis is ook daar geen sprake. En een republikeinse inslag heb ik inmiddels ook gekregen.
Niet perse, maar Elisabeth II had zeker meer contact met de kerken, liet Christelijk besef in haar toespraken doorklinken. En als de rector van All Souls (toen Hugh Palmer) ook een hofpredikant (chaplain of the queen) is, zegt dat wel iets.
Laat ik het erbij houden dat leer en leven in deze koninklijke familie niet echt samengaat.
Ik weet niet veel over misstappen van de Queen. En ja er zijn mensen in die familie die ik minder als rolmodel zie.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Koningshuis

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef: Namelijk de aanwezigheid van de koning bij dergelijke plechtigheden. De Auschwitz herdenking is al jarenlang min of meer een particuliere aanwezigheid geweest. De officiële en maatschappelijk verplichte activiteiten zijn dus nog niet meer dan 10 jaar oud.
Het gaat mij er om dat jij beweerde dat de Holocaust herdenking een modieus verschijnsel is. Philpot voegde daar aan toe dat het niet de bedoeling is dat ieder willekeurig comité zijn eigen datum gaat claimen.

Al in de jaren '50 was er een Auschwitz herdenking, geïnitieerd door de Poolse regering. Sindsdien is ook in Nederland elk jaar de bevrijding van Auschwitz herdacht ter nagedachtenis aan de verschrikkingen die daar hebben plaatsgevonden. In de loop der jaren zijn er heel wat hoogwaardigheidsbekleders geweest die bij de herdenking aanwezig geweest zijn, ook leden van het Koninklijk Huis, hoewel niet elk jaar.

Omdat de VN in 2005 de Holocaust Memorial Day heeft uitgeroepen, is de Auschwitz herdenking overgegaan in de Nationale Holocaust Herdenking om aan te sluiten bij het initiatief van de VN. Jouw punt dat deze herdenkingsdag een modieus verschijnsel is, is dus aantoonbaar onjuist. En dat Philpot er nog nooit van gehoord had, komt omdat hij blijkbaar het nieuws niet of onvoldoende volgt. En dat was mijn punt.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Koningshuis

Bericht door Herman »

Natuurlijk zijn dergelijke herdenkingen aan de grillen van de maatschappelijke normen onderworpen. Het woord modieus kan je dus op verschillende manieren interpreteren. Zoals bijvoorbeeld het onnadenkende verwijt van twitterniveau dat het blijkbaar een zéér belangrijke herdenking is, waar een koning niet bij kan ontbreken. In dat kader kan je gerust en helaas relativerende beweringen naar voren halen. Zo druk zijn we nooit met de herdenking geweest, en nog steeds is de belangstelling en de kennis ondermaats.

De aandacht voor de Jodenvervolging is pas sinds de publicatie van Pressers' Ondergang onderdeel gaan uitmaken van het collectieve geheugen. Dat boek kwam uit in april 1965. Maar de twee volgende decennia tot aan 1987 is helaas gekenmerkt door een teruglopende belangstelling voor de nationale herdenking. Pas sindsdien is de algemene belangstelling meer toegenomen.

In dit kader wil ik je wijzen op het boek 'De geheugenlozen' van Geraldine Schwartz. Ik las dat in 2021 en dat vormt de achtergrond voor mijn tamelijk cynische kijk op onze Europese en nationale herinnering.
Gebruikersavatar
Jacobse
Berichten: 415
Lid geworden op: 04 feb 2009, 19:40

Re: Koningshuis

Bericht door Jacobse »

KONINGSDAG

Koningsdag, de dag der dagen, is nabij
zie Hem met de wolken van de hemel komen
Hij gaat vooraan, de strijdengelen gaan aan Zijn zij
het Koningschap over de schepping wordt hernomen

wij gaan de Koning in Zijn schoonheid aanschouwen
Hij, het Lam van God, nu Koning op Moria
Hij zal ons de heerlijkheid van het recht van God ontvouwen
in Zijn stad, in Jerusalem, in gloria

Hij heeft voor ons aan alle recht van God voldaan
daaraan toedoen of daarvan afdoen, dat is er niet bij
eeuwige glorie aan Hem Die voor ons is gegaan

Hij vervult Sion met recht en met gerechtigheid
op Koningsdag, de dag der dagen, klinkt ons lied blij:
Gij, onze Heere, Gij zijt Koning in eeuwigheid

Thomas Jacobsen
Plaats reactie