Koningshuis

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Koningshuis

Bericht door Mara »

alexv schreef: Misschien wil hij jou aan het denken zetten over dit gebeuren. Hij zegt in iedergeval meer om over na te denken dan Mara die het aloude riedeltje afdraait. Volgens de toenmalige wet was W. met het vluchten koningin af. Bernhard een kwajongen, hoe verzin je het. Niet gehinderd door enige kennis.
Zomaar willekeurig een paar bronnen:
http://www.rtlz.nl/tv/laatste-videos/ni ... -op-straat

https://www.nrc.nl/nieuws/2004/02/09/wa ... 89-a428026

http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/a ... elen.dhtml
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
alexv
Berichten: 486
Lid geworden op: 02 apr 2013, 01:18

Re: Koningshuis

Bericht door alexv »

Mara schreef:
alexv schreef: Misschien wil hij jou aan het denken zetten over dit gebeuren. Hij zegt in iedergeval meer om over na te denken dan Mara die het aloude riedeltje afdraait. Volgens de toenmalige wet was W. met het vluchten koningin af. Bernhard een kwajongen, hoe verzin je het. Niet gehinderd door enige kennis.
Zomaar willekeurig een paar bronnen:
http://www.rtlz.nl/tv/laatste-videos/ni ... -op-straat

https://www.nrc.nl/nieuws/2004/02/09/wa ... 89-a428026

http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/a ... elen.dhtml

Dank je wel, ik heb ook nog een bron http://www.dedokwerker.nl/prins_bernhard.html kijk ook even goed naar de foto van de bruiloft met de aanwezige vrienden van Bernhard.

Maar ik zal niet veel meer posten hierover, Eilander is nogal sensitive op dit gebied.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Koningshuis

Bericht door helma »

Ja en meerderen met hem
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Koningshuis

Bericht door Wim Anker »

helma schreef:Ja en meerderen met hem
Prima. Zolang het maar niet tot goedpraten, bagateliseren of doodzwijgen leidt. Het blijft mij verbazen dat als een predikant uitleg van een andere predikant in de eigen gezindte "van de duivel" noemt dit hier op grote instemming kan rekenen maar dat het opmerken dat onze koning als de beesten zal vergaan indien hij zich niet bekeerd tot grote verontwaardig leidt.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Koningshuis

Bericht door helma »

Dit geldt voor ons allemaal, als we ons niet bekeren dan zullen we allemaal als de beesten vergaan. Of we nu Alexander heten of niet. Maar zoals David koning Saul's verkeerde dingen niet op de straten van Askelon wilde brengen, ( en ook daar was reden genoeg voor) mogen wij dat ook niet doen. We meten de zonden van onszelf ook niet breeduit op het forum, waarom zouden we het van ons koningshuis ( of van predikanten...) wel doen. Er worden ook dingen verwijderd die gaan over tuchtzaken binnen de gereformeerde gezindte ( en terecht) ik heb niet het idee dat Eilander ( en de andere mods) hierin met twee maten meten.

En ik heb er moeite mee als de beslissing van de regering om Wilhelmina en het koninklijk huis naar Engeland te sturen gezien wordt als een laffe vlucht, terwijl algenoegzaam bekend is hoeveel Wilhelmina vanaf de overkant heeft kunnen betekenen voor de strijdkrachten.
Ook roept de Bijbel ons op om het gezag te respecteren. En staat er expliciet: vreest God eert, de koning. Het zondige van het koninklijk huis hoeft niet rondgebazuind te worden. Dat is niet hetzelfde als bagataliseren, goedpraten of doodzwijgen.
We nemen er kennis van in het nieuws en als het goed is is dat een aansporing om meer voor het Oranjehuis te bidden.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Koningshuis

Bericht door Zita »

Jacobse schreef:Naar ons huidig recht, heeft het koningshuis eigenlijk alleen nog een ceremoniele plaats en functie. Naar verluidt zijn de totale kosten wel ongeveer 100 miljoen per jaar.
40 miljoen. Opbrengsten koningshuis 5 miljard. Best een goeie investering, lijkt mij. http://www.volkskrant.nl/binnenland/-ko ... p~a987219/
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Koningshuis

Bericht door Bonny »

Mara schreef: Prins Bernhard leefde eigenlijk op tijdens de oorlog, hij was en bleef een soort kwajongen, hij wist zich overal doorheen te flaneren.
Opmerkelijk dat de band tussen Wilhelmina en hem heel goed was.
Tsja, kwajongen...'t is maar hoe je het noemen wilt. Stelen, bedriegen en overspel plegen. In de als grondslag voor dit forum genoemde kerkgenootschappen wordt je voor dergelijke vergrijpen zonder meer in de ban gedaan. Maar als het om Benno gaat, vinden we het kennelijk allemaal wel grappig.
The Groom's still waiting at the altar
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Koningshuis

Bericht door Mara »

Bonny schreef:
Mara schreef: Prins Bernhard leefde eigenlijk op tijdens de oorlog, hij was en bleef een soort kwajongen, hij wist zich overal doorheen te flaneren.
Opmerkelijk dat de band tussen Wilhelmina en hem heel goed was.
Tsja, kwajongen...'t is maar hoe je het noemen wilt. Stelen, bedriegen en overspel plegen. In de als grondslag voor dit forum genoemde kerkgenootschappen wordt je voor dergelijke vergrijpen zonder meer in de ban gedaan. Maar als het om Benno gaat, vinden we het kennelijk allemaal wel grappig.
Raadpleeg eens de bronnen!
Het is niet mijn naamgeving, maar zo wordt hij genoemd in de geschiedschrijving.
helma schreef:En ik heb er moeite mee als de beslissing van de regering om Wilhelmina en het koninklijk huis naar Engeland te sturen gezien wordt als een laffe vlucht, terwijl algenoegzaam bekend is hoeveel Wilhelmina vanaf de overkant heeft kunnen betekenen voor de strijdkrachten.
Ik heb daar ook moeite mee, omdat zij dit eerst zelf niet wilde, maar werd aangeraden.
Waarom wordt vluchten als laf betiteld, terwijl Europa wordt overspoeld door vluchtelingen??
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
alexv
Berichten: 486
Lid geworden op: 02 apr 2013, 01:18

Re: Koningshuis

Bericht door alexv »

Ja, Mara doe dat eens raadpleeg de bronnen http://www.gerard1945.wordpress.com en geef dan in het groene zoekblokje bernhard in.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Koningshuis

Bericht door eilander »

Bonny schreef:
Mara schreef: Prins Bernhard leefde eigenlijk op tijdens de oorlog, hij was en bleef een soort kwajongen, hij wist zich overal doorheen te flaneren.
Opmerkelijk dat de band tussen Wilhelmina en hem heel goed was.
Tsja, kwajongen...'t is maar hoe je het noemen wilt. Stelen, bedriegen en overspel plegen. In de als grondslag voor dit forum genoemde kerkgenootschappen wordt je voor dergelijke vergrijpen zonder meer in de ban gedaan. Maar als het om Benno gaat, vinden we het kennelijk allemaal wel grappig.
Ik vind dit geen normaal taalgebruik over een lid van het koningshuis. En grappig is niet het goede woord, verre van dat. Droevig vind ik een betere benaming.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Koningshuis

Bericht door Mara »

Bonny schreef:
Mara schreef: Prins Bernhard leefde eigenlijk op tijdens de oorlog, hij was en bleef een soort kwajongen, hij wist zich overal doorheen te flaneren.
Opmerkelijk dat de band tussen Wilhelmina en hem heel goed was.
Tsja, kwajongen...'t is maar hoe je het noemen wilt. Stelen, bedriegen en overspel plegen. In de als grondslag voor dit forum genoemde kerkgenootschappen wordt je voor dergelijke vergrijpen zonder meer in de ban gedaan. Maar als het om Benno gaat, vinden we het kennelijk allemaal wel grappig.
Lastig he, om te lezen wat er nu eigenlijk wel staat?
Niemand vindt dit grappig!
alexv schreef:Ja, Mara doe dat eens raadpleeg de bronnen
Dat had ik dus al gedaan.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Koningshuis

Bericht door Habitat »

Koningshuizen in het algemeen, en de onze in het bijzonder, kan ik accepteren. Wat ik echter moeilijk te accepteren vind, is de persoonsverheerlijking die bij de koningshuizen is gaan horen. Uitgebreide fotoreportages bv in kranten, tijdschriften en op websites met besprekingen wie waar welke kleding aan had. Deze zonde van de persoonsverheerlijking reken ik overigens het Koninklijk Huis niet aan, maar eerder onszelf (het volk en de media).
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Koningshuis

Bericht door Bonny »

@Mara, je komt zelf met de benaming kwajongen. Als ik het goed zie, citeer je niemand anders.
The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Koningshuis

Bericht door Zita »

Habitat schreef:Koningshuizen in het algemeen, en de onze in het bijzonder, kan ik accepteren. Wat ik echter moeilijk te accepteren vind, is de persoonsverheerlijking die bij de koningshuizen is gaan horen. Uitgebreide fotoreportages bv in kranten, tijdschriften en op websites met besprekingen wie waar welke kleding aan had. Deze zonde van de persoonsverheerlijking reken ik overigens het Koninklijk Huis niet aan, maar eerder onszelf (het volk en de media).
Tja, een koningshuis dat uitsluitend een ceremoniële rol heeft, ga je op de ceremoniële zaken waarderen. Die zijn nogal uiterlijk van aard. Ik vind het niet zo'n probleem dat mensen de hoeden of jurken van Máxima leuk vinden. Ik vind ze soms ook best leuk.
alexv
Berichten: 486
Lid geworden op: 02 apr 2013, 01:18

Re: Koningshuis

Bericht door alexv »

helma schreef:Dit geldt voor ons allemaal, als we ons niet bekeren dan zullen we allemaal als de beesten vergaan. Of we nu Alexander heten of niet. Maar zoals David koning Saul's verkeerde dingen niet op de straten van Askelon wilde brengen, ( en ook daar was reden genoeg voor) mogen wij dat ook niet doen. We meten de zonden van onszelf ook niet breeduit op het forum, waarom zouden we het van ons koningshuis ( of van predikanten...) wel doen. Er worden ook dingen verwijderd die gaan over tuchtzaken binnen de gereformeerde gezindte ( en terecht) ik heb niet het idee dat Eilander ( en de andere mods) hierin met twee maten meten.

En ik heb er moeite mee als de beslissing van de regering om Wilhelmina en het koninklijk huis naar Engeland te sturen gezien wordt als een laffe vlucht, terwijl algenoegzaam bekend is hoeveel Wilhelmina vanaf de overkant heeft kunnen betekenen voor de strijdkrachten.
Ook roept de Bijbel ons op om het gezag te respecteren. En staat er expliciet: vreest God eert, de koning. Het zondige van het koninklijk huis hoeft niet rondgebazuind te worden. Dat is niet hetzelfde als bagataliseren, goedpraten of doodzwijgen.
We nemen er kennis van in het nieuws en als het goed is is dat een aansporing om meer voor het Oranjehuis te bidden.

Je kan wel moeite hebben met de beschuldiging dat het een laffe vlucht was, maar het is gewoon een feit. Sergeant Meijer is standrechtelijk dood geschoten op 12 mei omdat hij zich terugtrok uit een onhoudbare stelling. Al de militairen die gesneuveld zijn hadden volgens jou ook mogen vluchten? Er zijn dus twee soorten mensen, mensen die mogen vluchten en mensen die maar moeten sterven opdat andere kunnen vluchten.
http://www.npogeschiedenis.nl/nieuws/20 ... -1940.html
Respect moet verdiend worden.

Ik ben nog wel nieuwsgierig naar wat Wilhelmina nu echt heeft betekend volgens jou daar aan de overkant behalve dan wat hart onder de riem stekende toespraken.
Plaats reactie