Koningshuis

Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Koningshuis

Bericht door Ditbenik »

GerefGemeente-lid schreef:Even iets anders tussendoor: ik vind het ronduit beschamend dat de koning, de koningin en de kroonprinses een bezoek brengen aan de Nederlandse Antillen terwijl hier in Nederland de Holocaust en de Watersnoodramp herdacht worden.

Echt een wanstaltige actie. Mijn respect voor het koningshuis is er de afgelopen dagen flink door afgenomen.
En welk etiket plak je dan op 'ongehoord oordelen'? Was jezelf zondag bij de holocaust herdenking? Premier Rutte was er bij namens de regering. Bij de 75e herdenking zal vast iemand van het koningshuis aanwezig zijn. De omgekomen Joden worden op 4 mei ook herdacht en daar is de koning altijd bij aanwezig. Prinses Beatrix is morgen aanwezig in Oude Tonge bij de herdenking van de watersnoodramp van 1953.
De betekenis van het woord wanstaltig is 'gedrochtelijk, mismaakt'. Ik vind dat je dan nogal een grote mond hebt over de agenda van de koning, de koningin en de prinses.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Koningshuis

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ik lees: gebrekkig, verkeerd.

Dus met dat woord valt het wel mee.

Maar de koning is voor heel het volk. En daarom vind ik het onjuist dat hij deze dagen verstek laat gaan in Nederland.

Dat heeft niet direct iets te maken met wat en hoe ik zelf deze zaken herdenk, maar met de voorbeeldfunctie die de koning heeft. Als ik lees hoeveel jongeren in Nederland twijfelen aan de Holocaust, is dat juist een uitgemaakte zaak om te zorgen dat de koning daar is.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11397
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Koningshuis

Bericht door Mister »

GerefGemeente-lid schreef:Ik lees: gebrekkig, verkeerd.

Dus met dat woord valt het wel mee.

Maar de koning is voor heel het volk. En daarom vind ik het onjuist dat hij deze dagen verstek laat gaan in Nederland.

Dat heeft niet direct iets te maken met wat en hoe ik zelf deze zaken herdenk, maar met de voorbeeldfunctie die de koning heeft. Als ik lees hoeveel jongeren in Nederland twijfelen aan de Holocaust, is dat juist een uitgemaakte zaak om te zorgen dat de koning daar is.
Dus in Nederland hebben we meer recht op de aanwezigheid van de koning bij bepaalde herdenkingen/evenementen? De overzeese gebiedsdelen moeten maar genoegen nemen met de tijd die de koning voor hen heeft tussen (voor jou) belangrijke afspraken door? Door zo'n houding begrijp ik wel dat mensen uit de overzeese gebiedsdelen zich nogal eens achtergesteld voelen.
De koning laat met zijn aanwezigheid zien (terwijl nota bene zijn moeder vandaag jarig is) dat hij een koning is van het hele koninkrijk. Dat feit is in hem te prijzen.
En zeker: mooi/goed/nodig dat hij zich uitspreekt tegen antisemitisme. Ik kan me helemaal voorstellen dat dat ook in zijn agenda staat. Maar om dan kwalificaties als 'wanstaltig' op het bezoek te plakken en je respect voor het koningshuis te laten afnemen, dat is wel erg overdreven.
Vergeet overigens ook niet dat ze over ons gesteld zijn. Die mensen hebben niet ons commentaar zozeer nodig, dan wel ons dagelijks gebed.
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Koningshuis

Bericht door Herman »

De holocaust-herdenking is ook gewoon een of ander modieus verschijnsel wat deze week media-aandacht vroeg. We gedenken hen op nationaal niveau al enkele decennia op 4 mei.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Koningshuis

Bericht door Tiberius »

GerefGemeente-lid schreef:Ik lees: gebrekkig, verkeerd.

Dus met dat woord valt het wel mee.

Maar de koning is voor heel het volk. En daarom vind ik het onjuist dat hij deze dagen verstek laat gaan in Nederland.

Dat heeft niet direct iets te maken met wat en hoe ik zelf deze zaken herdenk, maar met de voorbeeldfunctie die de koning heeft. Als ik lees hoeveel jongeren in Nederland twijfelen aan de Holocaust, is dat juist een uitgemaakte zaak om te zorgen dat de koning daar is.
Niet eens.
Het koningshuis bestaat uit meer mensen.
Prinses Beatrix is inderdaad bij de herdenking in Oude-Tonge, waar ze 20 jaar geleden ook bij was. Voor de lokale bevolking is dat fijn, omdat zij de watersnood heeft meegemaakt; koning Willem-Alexander niet.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Koningshuis

Bericht door J.C. Philpot »

Ik moet zeggen dat ik door dit topic leer dat er een holocaustherdenking is geweest de afgelopen dagen. Ik was daar niet mee bekend.

Dat laat al zien dat 4 mei veel meer bekendheid geniet. Met Herman eens dat we die datum beter gewoon aan kunnen houden. Als elk comité een eigen datum gaat prikken, komt dat de uniformiteit en de aandacht van de herdenking niet ten goede.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
merel
Berichten: 9668
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Koningshuis

Bericht door merel »

J.C. Philpot schreef:Ik moet zeggen dat ik door dit topic leer dat er een holocaustherdenking is geweest de afgelopen dagen. Ik was daar niet mee bekend.
Ik vind het altijd een ontroerende herdenking, waarbij Joodse overlevenden hun verhaal vertellen, maar ook weergeven welke impact het op hun verder leven heeft gehad. Afgelopen herdenking sprak eveneens een kleinzoon van een overlevende ( 3e generatie) over de impact hiervan op zijn leven. Ik denk dat je de herdenking nog wel terug kan kijken op NPO
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Koningshuis

Bericht door Ambtenaar »

J.C. Philpot schreef:Ik moet zeggen dat ik door dit topic leer dat er een holocaustherdenking is geweest de afgelopen dagen. Ik was daar niet mee bekend.

Dat laat al zien dat 4 mei veel meer bekendheid geniet. Met Herman eens dat we die datum beter gewoon aan kunnen houden. Als elk comité een eigen datum gaat prikken, komt dat de uniformiteit en de aandacht van de herdenking niet ten goede.
De herdenking bestaat al sinds de jaren ‘50. Jij en @Herman leven blijkbaar onder een steen.
merel
Berichten: 9668
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Koningshuis

Bericht door merel »

Ambtenaar schreef:
J.C. Philpot schreef:Ik moet zeggen dat ik door dit topic leer dat er een holocaustherdenking is geweest de afgelopen dagen. Ik was daar niet mee bekend.

Dat laat al zien dat 4 mei veel meer bekendheid geniet. Met Herman eens dat we die datum beter gewoon aan kunnen houden. Als elk comité een eigen datum gaat prikken, komt dat de uniformiteit en de aandacht van de herdenking niet ten goede.
De herdenking bestaat al sinds de jaren ‘50. Jij en @Herman leven blijkbaar onder een steen.
Precies, een aparte herdenking van de bevrijding van de concentratiekampen en de dodenmarsen mogen wat mij betreft apart herdacht worden.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Koningshuis

Bericht door J.C. Philpot »

Mijn affiniteit met het Koningshuis neemt overigens toch af. In Engeland hebben ze tenminste nog tradities. Maar in Nederland wordt het Koningshuis onder Willem Alexander steeds meer popiejopie, en de band met het Christelijk geloof is er vrijwel niet meer.

Ik was altijd redelijk pro-koningshuis, maar dat wordt minder. Het is dat de politiek in Den Haag helemaal erg is - anders zou je bijna republikein worden.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
merel
Berichten: 9668
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Koningshuis

Bericht door merel »

J.C. Philpot schreef:Mijn affiniteit met het Koningshuis neemt overigens toch af. In Engeland hebben ze tenminste nog tradities. Maar in Nederland wordt het Koningshuis onder Willem Alexander steeds meer popiejopie, en de band met het Christelijk geloof is er vrijwel niet meer.

Ik was altijd redelijk pro-koningshuis, maar dat wordt minder. Het is dat de politiek in Den Haag helemaal erg is - anders zou je bijna republikein worden.
In Engeland heb je wellicht wel tradities, maar van een christelijk koningshuis is ook daar geen sprake. En een republikeinse inslag heb ik inmiddels ook gekregen.
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Koningshuis

Bericht door Mistig »

GerefGemeente-lid schreef:Even iets anders tussendoor: ik vind het ronduit beschamend dat de koning, de koningin en de kroonprinses een bezoek brengen aan de Nederlandse Antillen terwijl hier in Nederland de Holocaust en de Watersnoodramp herdacht worden.

Echt een wanstaltige actie. Mijn respect voor het koningshuis is er de afgelopen dagen flink door afgenomen.
Ik vind het erg verdrietig dat steeds meer mensen (ook uit onze gezindte) overal maar wat van moeten vinden als het gaat om onze koning/koningin en regering.
Ds. P. Mulder preekte afgelopen zondag hier en gaf nog maar weer eens aan hoeveel we hebben te danken aan onze overheid. Daar past geen onnodig kritische houding bij.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Koningshuis

Bericht door Herman »

Ambtenaar schreef: De herdenking bestaat al sinds de jaren ‘50. Jij en @Herman leven blijkbaar onder een steen.
Google is my friend. De (internationale) herdenking heeft pas een meer officieel karakter na 2005 gekregen. Nederland is daar pas in 2015 bij aangesloten: https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... herdenking

Dat vergelijk ik even met mijn algemene kennis. Het noemen van joodse slachtoffers bij onze nationale dodenherdenking is pas sinds de jaren 60 gebruikelijk. Nationale herdenkingen en erkenning van de holocaust vinden pas sinds halverwege de jaren 90 plaats. Je overdrijft (zoals gewoonlijk) enkele decennia.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Koningshuis

Bericht door parsifal »

merel schreef:
J.C. Philpot schreef:Mijn affiniteit met het Koningshuis neemt overigens toch af. In Engeland hebben ze tenminste nog tradities. Maar in Nederland wordt het Koningshuis onder Willem Alexander steeds meer popiejopie, en de band met het Christelijk geloof is er vrijwel niet meer.

Ik was altijd redelijk pro-koningshuis, maar dat wordt minder. Het is dat de politiek in Den Haag helemaal erg is - anders zou je bijna republikein worden.
In Engeland heb je wellicht wel tradities, maar van een christelijk koningshuis is ook daar geen sprake. En een republikeinse inslag heb ik inmiddels ook gekregen.
Niet perse, maar Elisabeth II had zeker meer contact met de kerken, liet Christelijk besef in haar toespraken doorklinken. En als de rector van All Souls (toen Hugh Palmer) ook een hofpredikant (chaplain of the queen) is, zegt dat wel iets.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Koningshuis

Bericht door Job »

Mistig schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Even iets anders tussendoor: ik vind het ronduit beschamend dat de koning, de koningin en de kroonprinses een bezoek brengen aan de Nederlandse Antillen terwijl hier in Nederland de Holocaust en de Watersnoodramp herdacht worden.

Echt een wanstaltige actie. Mijn respect voor het koningshuis is er de afgelopen dagen flink door afgenomen.
Ik vind het erg verdrietig dat steeds meer mensen (ook uit onze gezindte) overal maar wat van moeten vinden als het gaat om onze koning/koningin en regering.
Ds. P. Mulder preekte afgelopen zondag hier en gaf nog maar weer eens aan hoeveel we hebben te danken aan onze overheid. Daar past geen onnodig kritische houding bij.
Een post naar mijn hart. Overal kritiek op hebben is zó makkelijk en goedkoop.
Plaats reactie