Koningshuis

ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Koningshuis

Bericht door ejvl »

@alexv, wat had ze dan moeten doen?
Nederland was niet in dezelfde verhouding met Duitsland als bijvoorbeeld Denemarken waar de koning is gebleven en openlijk pro Joods is geweest. Als ze was gebleven had het ze denk ik hetzelfde vergaan als de koning van België, gevangenschap in eigen huis.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Koningshuis

Bericht door refo »

Het was een strategisch doel van de Duitsers om het koningshuis gevangen te nemen om zo het moreel te ondermijnen.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Koningshuis

Bericht door Mara »

Bonny schreef:@Mara, je komt zelf met de benaming kwajongen. Als ik het goed zie, citeer je niemand anders.
Ik had een aantal bronnen aangereikt.
Citaat uit Trouw, 2005:
Prins Bernhard / Een held met streken

Voor vriend en vijand is prins Bernhard een intrigerende verschijning geweest. Meer dan enig ander lid van het koninklijk huis heeft hij voor zichzelf een speelruimte geschapen waarin hij van het leven kon genieten en zijn dadendrang kon uitleven.

,,Het maakt niet uit. Voor ons is en blijft hij een held'', zei 5 mei 2004 een van de deelnemers aan het traditionele veteranendefilé in Wageningen.

Uit Trouw 2004:

Een kwajongen met streken, meer is er eigenlijk niet over gebleven van de 'schurk' Bernhard.

http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/a ... eden.dhtml

Deze term komt regelmatig terug, als het over hem gaat in historische beschrijvingen van o.m. Dorine Hermans en in Blauw Bloed.
Ik meende dat dit nu ondertussen wel algemeen bekend is, al denk ik niet dat het zo in het RD terug te vinden is. ;)
alexv schreef:Ik ben nog wel nieuwsgierig naar wat Wilhelmina nu echt heeft betekend volgens jou daar aan de overkant behalve dan wat hart onder de riem stekende toespraken.
Zelf weigerde Wilhelmina te vertrekken tot de situatie onhoudbaar was. Tegen haar wil besloot het kabinet echter op 14 mei 1940 dat ook zij naar Londen moest vluchten. Ze was bang dat deze vlucht het moraal onder de Nederlandse bevolking omlaag zou halen en dat het als laf zou worden gezien. Gelijk na haar aankomst in Engeland hield zij een proclamatie waarin zij de bevolking haar vlucht uitlegde en het volk moed insprak. Ondertussen nam Hitler steeds grotere delen van Europa in en ook Frankrijk werd aangevallen. Hierdoor zag Wilhelmina zich genoodzaakt om in juni haar dochter en kleinkinderen naar Canada te sturen, ver van het oorlogstoneel. Zelf bleef zij bij de inmiddels ook gevluchte regering in Londen.

Koningin Wilhelmina en het kabinet leidden tijdens hun ballingschap zo goed mogelijk het Nederlandse verzet en de overzeese gebieden van het koninkrijk. De koningin wilde onder geen beding samenwerken met de nazi’s. Een aantal van haar ministers, waaronder minister-president De Geer, waren wel voorstander van een akkoord met de Duitsers. Dit leidde tot een conflict tussen deze politici en de koningin, wat resulteerde in het ontslag van de premier in augustus 1940. Ook de latere kabinetten onder leiding van Pieter Gerbrandy hadden veel conflicten met Wilhelmina. Tijdens de oorlog zijn er 4 verschillende kabinetten geweest. Doordat er in Engeland veel minder parlementaire controle was kon de koningin hier veel invloed op uitoefenen.

bron: isgeschiedenis.nl

Churchill noemde Wilhelmina de enige man in het kabinet. Omdat zij een baken van onverzettelijkheid bleef temidden van halfslachtige en slappe ministers.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Koningshuis

Bericht door eilander »

Ik heb ook wel weer wat moeite met de term 'kwajongen'. Ik weet niet of ik het goed aanvoel, maar er zit iets vergoeilijkends in dat woord. Kwajongensstreken zijn wel verkeerd, maar stiekem moet je er toch een beetje om lachen: ach, het is toch zo'n kwajongen....
We hebben het hier wel over zonden van een prominent lid van het koningshuis. Over de persoon moeten we m.i. met respect spreken, veel van zijn daden zijn afkeurenswaardig.
Niet om hier een beetje triomfantelijk of minachtend over te doen, trouwens.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Koningshuis

Bericht door Mara »

eilander schreef:Ik heb ook wel weer wat moeite met de term 'kwajongen'. Ik weet niet of ik het goed aanvoel, maar er zit iets vergoeilijkends in dat woord. Kwajongensstreken zijn wel verkeerd, maar stiekem moet je er toch een beetje om lachen: ach, het is toch zo'n kwajongen....
We hebben het hier wel over zonden van een prominent lid van het koningshuis. Over de persoon moeten we m.i. met respect spreken, veel van zijn daden zijn afkeurenswaardig.
Niet om hier een beetje triomfantelijk of minachtend over te doen, trouwens.
Dat is dus intrigerend. Hij had buitenechtelijke kinderen, zijn andere wandaden zijn inmiddels aan het licht gekomen en toch bleef hij tot op het laatst één van de meest favoriete leden van het koningshuis. Omdat hij een charmante en innemende man was.
Ik kan me herinneren hoe verdrietig mijn ouders waren toen de Lockheed affaire in het nieuws was en hij door premier den Uyl werd gesommeerd om zijn uniform niet meer te mogen dragen.
Voor die generatie stonden de Oranjes nog op een soort voetstuk. Dat is inmiddels wel weg.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Koningshuis

Bericht door Orchidee »

Respect moet je verdienen heb ik weleens gehoord :hum
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Koningshuis

Bericht door eilander »

Orchidee schreef:Respect moet je verdienen heb ik weleens gehoord :hum
...en heb je het ook wel eens in de Bijbel gelezen? Volgens mij staat daar meer in dat we hen die over ons gesteld zijn, moeten eren (dat is iets anders dan hun zondige daden goedkeuren). Zie Samuël en Saul bijvoorbeeld.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Koningshuis

Bericht door Orchidee »

Je hebt gelijk maar zo gaat het vaak wel.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Koningshuis

Bericht door JolandaOudshoorn »

Orchidee schreef:Je hebt gelijk maar zo gaat het vaak wel.
Dat is waar. En dan komt juist de oproep: wordt NIET gelijkvormig aan deze wereld tevoorschijn. En wordt ook duidelijk dat heel het denken zo vergiftigd is. En dat wereldgelijkvormigheid veel dieper in ons zit, dan dat wij door hebben. En dan is het een strijd inderdaad. Gij geheel anders....
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: RE: Re: Koningshuis

Bericht door Habitat »

Zita schreef:
Habitat schreef:Koningshuizen in het algemeen, en de onze in het bijzonder, kan ik accepteren. Wat ik echter moeilijk te accepteren vind, is de persoonsverheerlijking die bij de koningshuizen is gaan horen. Uitgebreide fotoreportages bv in kranten, tijdschriften en op websites met besprekingen wie waar welke kleding aan had. Deze zonde van de persoonsverheerlijking reken ik overigens het Koninklijk Huis niet aan, maar eerder onszelf (het volk en de media).
Tja, een koningshuis dat uitsluitend een ceremoniële rol heeft, ga je op de ceremoniële zaken waarderen. Die zijn nogal uiterlijk van aard. Ik vind het niet zo'n probleem dat mensen de hoeden of jurken van Máxima leuk vinden. Ik vind ze soms ook best leuk.
Als we ons daadwerkelijk op de ceremoniële zaken zouden richten, prima. Maar als 95% van onze aandacht gaat naar hoeden, naar jurken, naar hoe spontaan ze op een foto staan, naar hun vakanties, etc., dan hollen we zelfs de functie die ze nog hebben uit. Zo maken we (geheel volgens de tijdgeest) celebrities van ons Koningshuis. Ik denk dat we ons Koningshuis daar op de lange termijn niet mee dienen.
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Koningshuis

Bericht door Charles »

Heb een hele stapel boeken over Prins Bernhard (sr) liggen. Maar eens een paar gaan lezen. Zoals Juliana & Bernhard van Fasseur en De Prins-gemaal van Harry van Wijnen. Allebei goede boeken, met name Van Wijnen. Nu bezig in Onze prins - In het publiek en binnenskamers, uitgegeven in 1951, geschreven door ds. Waterink. Dat laatste boek is ronduit beschamend en is met de kennis van nu bijna niet te lezen zonder plaatsvervangende schaamte. Zo braaf, zo'n overdreven bewieroking. Ook hoe vroom en godsdienstig onze Bernhard wel niet was. Pijnlijk om te lezen wat zijn belijdenistekst was en de inhoud van de toespraak van zijn vader bij de belijdenis - deze hoge worden zijn niet waar gemaakt. Met de kennis van nu kun je op elke bladzijde wel een omissie aanwijzen. Ontnuchterend hoe kritiekloos men/de pers toen tegenover het koningshuis stond.
Die hele Hofmans-affaire hebben Juliana en Bernhard te danken aan hun cultuur-christendom waardoor ze openstonden voor allerlei wind van leer. Dat wat mw Hofmans allemaal uitkraamde stond haaks op de Schrift. Gerbrandy heeft koningin Juliana per brief hierover in ernstige woorden (tale Kanaäns) gewaarschuwd maar daar wilde Juliana niks van weten. Ze verscheurde de brief boos en wilde van Gerbrandy ook niet meer weten.

Over Wilhemina is inmiddels ook e.e.a. verschenen wat delen van dit draadje op losse schroeven zet. Wel met de nodige korrel zout nemen want Aalders is zo anti als het maar kan en derhalve als historicus niet serieus te nemen wat het koningshuis betreft.
https://revu.nl/artikel/1985/wilhelmina ... nd-viswijf
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Koningshuis

Bericht door Job »

Het getreiter van Prinses Amalia gaat weer door het dak op twitter. Weerzinwekkend, lijkt per keer dat ze in de publiciteit treedt erger en kwetsender te worden. Door de vele corrigerende reacties die daarop komen staat ze op nummer 1 trending topic. Dilemma, dilemma...voed je zo het monster en krijgen de pesters en hun quotes zo juist extra aandacht? Of er stelselmatig tegenin blijven gaan?
merel
Berichten: 9670
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Koningshuis

Bericht door merel »

Job schreef:Het getreiter van Prinses Amalia gaat weer door het dak op twitter. Weerzinwekkend, lijkt per keer dat ze in de publiciteit treedt erger en kwetsender te worden. Door de vele corrigerende reacties die daarop komen staat ze op nummer 1 trending topic. Dilemma, dilemma...voed je zo het monster en krijgen de pesters en hun quotes zo juist extra aandacht? Of er stelselmatig tegenin blijven gaan?
Welk getreiter?
Laatst gewijzigd door merel op 30 jan 2023, 11:30, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Koningshuis

Bericht door Job »

merel schreef:
Job schreef:Het getreiter van Prinses Amalia gaat weer door het dak op twitter. Weerzinwekkend, lijkt per keer dat ze in de publiciteit treedt erger en kwetsender te worden. Door de vele corrigerende reacties die daarop komen staat ze op nummer 1 trending topic. Dilemma, dilemma...voed je zo het monster en krijgen de pesters en hun quotes zo juist extra aandacht? Of er stelselmatig tegenin blijven gaan?
Welk getreiter?
Bodyshaming.
merel
Berichten: 9670
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Koningshuis

Bericht door merel »

Job schreef:
merel schreef:
Job schreef:Het getreiter van Prinses Amalia gaat weer door het dak op twitter. Weerzinwekkend, lijkt per keer dat ze in de publiciteit treedt erger en kwetsender te worden. Door de vele corrigerende reacties die daarop komen staat ze op nummer 1 trending topic. Dilemma, dilemma...voed je zo het monster en krijgen de pesters en hun quotes zo juist extra aandacht? Of er stelselmatig tegenin blijven gaan?
Welk getreiter?
Bodyshaming.
Het viel mij wel op dat zij een jas aanhield in de hitte. Ik had al een vermoeden dat het daarom was. Arm kind.
Plaats reactie