aardgas

limosa

aardgas

Bericht door limosa »

Nederlands Dagblad Geplaatst op 9/23/2003 22:04
'Brussel' wil vinger in aardgasproductie

door onze correspondent Hans Gertsen

STRAATSBURG - Als het aan de Europese Commissie ligt, krijgt 'Brussel' een stevige vinger in de Nederlandse aardgasproductie. In tijden van ernstige crisis wil Brussel de mogelijkheid krijgen, in te grijpen in de productie en distributie van aardgas in de Europese Unie om ernstige tekorten in een of meerdere lidstaten te voorkomen.

Dat is de strekking van een voorstel voor een Europese richtlijn die de aardgasvoorziening binnen de EU moet veilig stellen. Aangezien Nederland in de EU een van de weinige grote producenten van aardgas is, treft de maatregel vooral Nederland.

Hoewel Nederland fel tegen het idee van Brusselse bemoeienis met het Nederlandse aardgas is, is er volgens een Nederlandse diplomaat in Brussel nog geen reden tot paniek. ,,Wij zijn er niet gelukkig mee, maar het gaat nog slechts om een voorstel in eerste lezing. De Raad van Ministers moet er ook nog een zegje over doen en Nederland staat daar bepaald niet alleen.''

Er zijn meer landen die vinden dat het producerende land zeggenschap over het gas hoort te hebben, weet ook het ministerie van economische zaken. ,,Minister Brinkhorst zal die soevereiniteit ook te vuur en te zwaard verdedigen'', liet een woordvoerder gisteravond weten. ,,Dat hebben we in het verleden gedaan en dat blijven we doen.''


Wat moet je hier nu weer van denken? Wat blijft er van Nederland over op deze manier?

[Aangepast op 24/9/03 door limosa]
Jelle

Bericht door Jelle »

Er blijft van Nederland helemaal niets over, we hebben ons zelf al verkwanseld met de hele europese commissie.
Onze regering heeft zelf de keuze gemaakt om het heft uit handen te geven. Dan wel nog niet helemaal maar daar loopt het op de lange duur toch op uit.
let maar eens op binnen een tig aantal jaren hebben wij net als overal in de EEG stemmen op zondag en noem nog maar meer op.
Voor onze vrijheid en zelfstandigheid he ik althans helemaal niets op met de EEG.

maar dit is wel wat men had kunnen verwachten.
nursje

Bericht door nursje »

Is dit ook neit alleen het geval bij Nederland maar ook bij de andere kleinere lidstaten van de EU?
Maar nu heben wel een CDa minister erheen gestuurd nu zal het wel weer goed tereecht komen denken jullie ook niet(lees hier enig cynisme!!!!!)
Bart-rk

Bericht door Bart-rk »

Tja dat Nederland verkwanseld wordt ben ik wel een beetje met julie eens maar bedenk ook dat wanneer wij in de problemen zitten dat ook wij dan een beroep kunnen doen op de andere landen en dat maakt het dus allemaal wat ingewikkeld
Jelle

Bericht door Jelle »

Natuurlijk geldt dit ook voor de andere kleine landen, maar net wat nursje zegt het zal allemaal wel goed komen met onze CDA afgevaardigde, misschien dat we dan ons eigen aardgas bij de EEG weer mogen terug kopen.:!
nursje

Bericht door nursje »

Nou ik ben erg benieuwd naar de steun van die andere landen en we moeten maar eens zien wat we voor steun krijgen.
Nu al moeten we aan allerlei eisen voldoen (m.b.t. aflossing staatsschuld etc) en als we daar neit aan voldoen dan ben ik benieuwd naar de sancties van de Eu. Wie weet word je wel geroyeerd als lid! Sta je dan met je: we krijgen wel hulp als we het nodig hebben!!

P.s. cool dat jelle het met me eens is is geloof ik de eerste keer. :o

[Aangepast op 26/9/03 door nursje]
Jelle

Bericht door Jelle »

Dat moet soms kunnen Nursje:,
Jelle

Bericht door Jelle »

Dat moet soms kunnen Nursje:,
nursje

Bericht door nursje »

niet te vaak hoor Jelle dat wordt eng!!!
Koekie

Bericht door Koekie »

Maar nu nog even naar een andere kant: Het gaat niet alleen om de EU, het westen van het land doet dit al jaren met het noorden. Een heel groot deel van het gas levert inkomen op dat rechtstreeks in het westen van het land wordt gepompt. Een nieuwe maasvlakte, gedoe over nieuwe vliegvelden, wegen die volslibben enz. enz. En dat terwijl het geld om de gevolgen op te lossen uit het noorden van het land komt.

Ik zou zeggen, los de gevolgen niet op, maar zorg ervoor dat de noordelijke regio een kans krijgt om de achterstand in te lopen. Dan doe je echt iets aan de problemen en ik ben ervan overtuigd dat het op de lange termijn nog stukken goedkoper voor Nederland is ook. Denk alleen al aan de uitkeringen aan werklozen, omdat er in het noorden gewoon geen werk is!

Dus niet klagen over de EU, maar kijk eerst in eigen land!

[Aangepast op 3/11/03 door Koekie]
Harry

Bericht door Harry »

Voor de duidelijkheid: de EEG bestaat al jaren niet meer. Nederland participeert in de Europese Unie en daar varen we wel bij.
Het Nederlandse aardgas blijft ook de komende jaren gewoon in vaderlandse handen, dus het woord verkwanselen is niet aan de orde.
De komende Europese verkiezingen zijn gewoon op een donderdag en ook dat zal de komende jaren niet veranderen. Vanwaar dat onbegrip over Europa?
Koekie

Bericht door Koekie »

Ik heb het aangepast Harry. Bedankt voor de tip;), maar zou je ook in kunnen gaan op mijn punt?

En je zegt dat Nederland er wel bij vaart, maar in hoeverre is daar sprake van als er meer geld naar de EU gaat als dat terug komt. Stel dat we geen lid van de EU zouden zijn, op welk punt zouden we dan slechter af zijn???
Natuurlijk zou dan met name de landbouw minder subsidie krijgen, maar volgens mij zou Nederland dat zelf ook kunnen ondersteunen van het geld dat nu naar de EU gaat.


[Aangepast op 3/11/03 door Koekie]
Quazzy

Bericht door Quazzy »

Volgens mij gaat er al jaarlijks miljarden naar het Noorden (het zogeheten Langman akkoord). Vervolgens blijft dit geld voor een groot deel in de subsidiepotten zitten, omdat er simpelweg te weinig creativiteit aanwezig is om aan ideeën te komen.

Het gemiddelde inkomen in Friesland ligt een derde lager dan dat van de rest van Nederland. In Groningen is het wel iets beter, maar niet veel (tenminste, als de aardgasbaten er niet bij gerekend worden). Maar er wordt middels een zonebeleid zo'n cultuur gecreeërd, dat het voor bedrijven erg onaantrekkelijk is om naar het Noorden te verhuizen of om in het Noorden te blijven.
Quazzy

Bericht door Quazzy »

Oorspronkelijk gepost door Koekie
Ik heb het aangepast Harry. Bedankt voor de tip;), maar zou je ook in kunnen gaan op mijn punt?

En je zegt dat Nederland er wel bij vaart, maar in hoeverre is daar sprake van als er meer geld naar de EU gaat als dat terug komt. Stel dat we geen lid van de EU zouden zijn, op welk punt zouden we dan slechter af zijn???
Zoals je misschien gehoord hebt, is Nederland de doorvoerhaven voor de rest van Europa. De Nederlandse economie laat zich typeren als erg open (veel import/export) Dit moet natuurlijk ook, omdat we eigenlijk maar een klein landje zijn.
Wanneer wij uit de EU zouden stappen, dan zou Nederland in no time haar positie verliezen (misschien dat België dat dan wordt?) Uit de EU stappen klinkt misschien wel als een reële optie, maar het komt ook met het gevolg dat we dan ook in Nederland moeten wennen aan een hoger inkomen en een (fors) lagere welvaart.

De voordelen als lid van de EU moet je niet alleen zien in de geldstromen van/naar Brussel, maar ook in de vele voordelen die wij als burgers (in de vorm van de beschikking over veel meer goederen) en als bedrijven (veel grotere afzetmarkten) hebben.
Koekie

Bericht door Koekie »

Oorspronkelijk gepost door Quazzy

De voordelen als lid van de EU moet je niet alleen zien in de geldstromen van/naar Brussel, maar ook in de vele voordelen die wij als burgers (in de vorm van de beschikking over veel meer goederen) en als bedrijven (veel grotere afzetmarkten) hebben.
Ik kan je een groot stuk volgen, maar wel vraag ik me af of we inderdaad minder goederen geimporteerd zouden krijgen. Bedrijven zijn toch altijd op zoek naar nieuwe afzetgebieden? Waarom zouden we in nederland anders geen exporteren naar landen over de hele wereld. Dus ik ben ervan overtuigd dat ze ons ook wel zullen vinden als we geen lid van de EU zouden zijn.

Natuurlijk is eruit stappen geen redelijke optie. Maar soms is het wel verstandig om te bedenken of fouten in het verleden geen gevolgen zouden moeten hebben voor de toekomst.
Kijk nou naar Noorwegen. Geen lid van de EU. Maar komen die tekort? Nee ze zijn juist super efficient bezig. Wel een goed ontwikkeld afzetgebied op loopafstand, maar niet de bemoeienis van bobo's in Brussel. Die ontzettend hun best doen om er iets ééns van te maken, maar op het moment dat er inderdaad landen zijn die zich niet aan begrotingsafspraken houden (Frankrijk, Duitsland), rustig de marges een beetje bijstellen. Dat levert op dat wij vervolgens hun inflatie ook nog eens mogen importeren, terwijl wij wel ons best doen om ons aan de afspraken te houden. Ik neem aan dat dat niet de voordelen van Importeren zijn die we in eerste instantie nastreven...
Plaats reactie