Gemeenteraadsverkiezingen 2022

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gemeenteraadsverkiezingen 2022

Bericht door Herman »

Barendrecht heeft toch wel inmiddels een meerpartijencoalitie?
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gemeenteraadsverkiezingen 2022

Bericht door GerefGemeente-lid »

Zeeuw schreef:Maar...on topic: in Zeeland hebben de meeste gemeenten inmiddels een coalitie. Soms verrassend, soms redelijk te verwachten.
In Veere is de coalitie van de afgelopen jaren volledig in de oppositie beland, tot mijn grote vreugde, mag ik wel zeggen. Want er is de afgelopen jaren veel verkwanseld.

We krijgen nu een coalitie over rechts: SGP, CU, VVD en de lokale partij Hart voor Veere.

En de achterwaardige oud-wethouder Jaap Melse keert weer terug.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gemeenteraadsverkiezingen 2022

Bericht door Bertiel »

Ad Anker schreef:
Bertiel schreef:In onze gemeente nog niet
De SGP heeft z’n positie als grootste partij verkwanseld.
Lokale partij is nu de grootste en die willen van de koopzondag een vrij topic maken.
Ik hou m’n hart vast
Ik hoor niets over vorderingen o.i.d. van de formatiebesprekingen.

Waarom heeft de SGP het verkwanseld?
Door als grootste partij doorgang te geven aan allerlei niet seizoensgebonden recreatie waar de zondagsrust op de kop erg mee onder druk is komen te staan.
Daarnaast blijven volhouden in lage toeristenbelasting en de lasten voor de burgers jaar op jaar verhogen.
De hardste daling van de sgp was ook op de kop van het eiland waar voorheen ze veruit de grootste waren
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Gemeenteraadsverkiezingen 2022

Bericht door Piet Puk »

Herman schreef:Barendrecht heeft toch wel inmiddels een meerpartijencoalitie?
Nee, een eenpartijencollege. Volgens mij is de partij nog op zoek naar wethouders. 2 hebben ze er inmiddels, de rest moet nog volgen
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Gemeenteraadsverkiezingen 2022

Bericht door Piet Puk »

GerefGemeente-lid schreef:
Zeeuw schreef:Maar...on topic: in Zeeland hebben de meeste gemeenten inmiddels een coalitie. Soms verrassend, soms redelijk te verwachten.
In Veere is de coalitie van de afgelopen jaren volledig in de oppositie beland, tot mijn grote vreugde, mag ik wel zeggen. Want er is de afgelopen jaren veel verkwanseld.

We krijgen nu een coalitie over rechts: SGP, CU, VVD en de lokale partij Hart voor Veere.

En de achterwaardige oud-wethouder Jaap Melse keert weer terug.
Achtenswaardig is Melse wel...
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gemeenteraadsverkiezingen 2022

Bericht door Zeeuw »

Piet Puk schreef:
Herman schreef:Barendrecht heeft toch wel inmiddels een meerpartijencoalitie?
Nee, een eenpartijencollege. Volgens mij is de partij nog op zoek naar wethouders. 2 hebben ze er inmiddels, de rest moet nog volgen
3 inmiddels
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: RE: Re: Gemeenteraadsverkiezingen 2022

Bericht door Job »

Bezorgd schreef:
Erskinees schreef:
J.C. Philpot schreef: Het lijkt dat het typische populisme dat ervoor gezorgt heeft dat Tom niet meer kon functioneren in de SGP, hem nu weer parten speeld. Niet alleen in relatie tot de SGP, maar politiek-breed. Jammer dat hij het zelfs nu nog steeds niet niet door lijkt te hebben.
CvdW schreef:Het komt heus goed met Tom de Nooijer. Ik verwacht dat hij zelfs op termijn minister of staatssecretaris wordt, alleen niet voor de SGP.
Jullie gaan er beiden van uit dat door het conflict in Oldebroek Tom niet kan functioneren in de SGP. Dat is onjuist. Zeker gezien de uitlatingen van de landelijke partijleiding lag het ditmaal niet alleen aan de uitgetreden partij (=Tom). Daarnaast is hij nog gewoon SGPJ en SGP-lid. In Oldebroek is het voorbij, maar hij heeft de landelijke SGP niet de rug toegekeerd en er lijkt ook nog wel plaats voor hem te zijn.
Tom is een talent. Maar net te jong op het paard getild. Dat gaat zich wreken.
Hij is teveel in zichzelf gaan geloven. En dat is jammer. Na de plaatselijke SGP discussie had hij in de luwte moeten gaan staan, werken aan een goede relatie met de SGP broeders, dan had er over 4 jaar niets meer aan de hand geweest.
Hier val ik, in refoterminologie, van harte bijAfbeeldingEr staat ergens in de Bijbel iets over jongelingen, dat we moeten zorgen dat zij niet opgeblazen raken. Zelfverloochening zou ook Tom nog sterker maken. Ik ben er trouwens van overtuigd dat al die aandacht voor hem 'm zo op of over het paard getild maakt, dus ik stop snel weer.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gemeenteraadsverkiezingen 2022

Bericht door refo »

Zeeuw schreef:
refo schreef: Als hij een talent is, is hij nooit te jong.
Deze situatie is ideaal. Goed oppositie voeren en komende verkiezingen nog groter worden. In een gemeente leverde dat de absolute meerderheid op.
In die gemeente waarop je doelt, had dat (lang) niet alleen te maken met wat er in de raadszaal gebeurde.
Nee, uiteraard niet. Het is nooit zo dat een gemeenteraad alleen in de raadzaal zichtbaar en hoorbaar is. Oppositie voeren doe je ook buiten, want binnen luistert toch niemand naar je.

Ik lees hier en daar een beschuldiging van 'populisme'. Dat vind ik altijd een beetje flauwe kwalificatie. Uiteindelijk is elke politicus die gekozen en herkozen wil worden een populist. "De tegenstander is vijand van het volk en wij zijn er de vriend van." De bewoordingen die gekozen worden om dat duidelijk te maken zijn bij de één wat duidelijker dan bij de ander.
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gemeenteraadsverkiezingen 2022

Bericht door Ambtenaar »

Piet Puk schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
En de achterwaardige oud-wethouder Jaap Melse keert weer terug.
Achtenswaardig is Melse wel...
Dus iemand die niet integer is, zoals is vastgesteld door de Raad van State, is opeens achtenswaardig?
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Gemeenteraadsverkiezingen 2022

Bericht door Piet Puk »

Ambtenaar schreef:
Piet Puk schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
En de achterwaardige oud-wethouder Jaap Melse keert weer terug.
Achtenswaardig is Melse wel...
Dus iemand die niet integer is, zoals is vastgesteld door de Raad van State, is opeens achtenswaardig?
Volgens mij is hij grotendeels vrijgepleit.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gemeenteraadsverkiezingen 2022

Bericht door GerefGemeente-lid »

Klopt inderdaad.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Henk J
Berichten: 2561
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Gemeenteraadsverkiezingen 2022

Bericht door Henk J »

Bij ons lijkt de SGP weer terug te keren in het college na twee periodes niet meegedaan te hebben. Beoogd is nu SGP, CU, CDA, GB en PvdA. In eerste instantie zou D66 aansluiten ipv de PvdA omdat zij behoorlijke winst boekten, maar D66 wilde niet met drie christelijke partijen in zee.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Gemeenteraadsverkiezingen 2022

Bericht door Maanenschijn »

Maanenschijn schreef:Een coalitie draait primair om vertrouwen in elkaar. Anders is het bij voorbaat al een gemiste kans.
Natuurlijk probeer je dat met de winnaars te doen, maar dan moet daar wel het onderlinge vertrouwen in zijn.

In dit verband blijkt dus dat in Oldebroek er geen vertrouwen is (en niet alleen bij de SGP) dat er met CVO voldoende constructief te besturen valt.

Het is makkelijk om de SGP met de twee overgebleven zeteltjes hiervan de ‘schuld’ te geven, maar ik vermoed zomaar dat de andere coalitiepartijen hier meer invloed op hebben (gehad).
In aanvulling, een bericht wat ik vanmorgen las:

Informateur gemeente Oldebroek over @tdenooijer:

“Bijna alle partijen hebben aangegeven dat er door de stijl, standpunten, houding en toon een niet te overbruggen kloof is.”

In onze gemeente is gisteravond het nieuwe college geïnstalleerd. Een bizarre vertoning van het in openbaarheid brengen door de (in)formateur van vertrouwelijke informatie, een bespreking van het coalitieakkoord wat geen bespreking was, een verdeling van diverse functies op zeer merkwaardige wijze….

Een beetje valse start, maar we gaan er het beste van maken ;). In onze gemeente maakt de SGP geen deel meer van het college, vanwege het vasthouden aan het maken van afspraken over zondagopenstelling van winkels. Geen deel meer uitmaken van een coalitie geeft wel weer kansen om als partij terug te gaan naar je eigen programma en standpunten, zonder (veel) rekening te moeten houden met coalitieafspraken.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gemeenteraadsverkiezingen 2022

Bericht door Ambtenaar »

GerefGemeente-lid schreef:Klopt inderdaad.
Niet. Lees de uitspraak van de Raad van State nog naar eens door.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gemeenteraadsverkiezingen 2022

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ambtenaar schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Klopt inderdaad.
Niet. Lees de uitspraak van de Raad van State nog naar eens door.
Waar kan ik dat lezen?

Want er is een onafhankelijk onderzoek ingesteld en daar is hij in vrijgesproken. Daarom is hij ook weer lijsttrekker geworden.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Plaats reactie