Vloekende premier

deschpin
Berichten: 393
Lid geworden op: 25 jul 2019, 14:25

Vloekende premier

Bericht door deschpin »

Onlangs kregen we een duidelijk vloekende Mark Rutte te zien.

Ik kan me niet herinneren dat ik een kabinetslid in de tweede kamer heb horen vloeken.

Nu ben ik benieuwd of dit ook in de handelingen van de tweede kamer terechtkomt of niet ?
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Vloekende premier

Bericht door Herman »

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vloekende premier

Bericht door Mara »

Wat is de reden dat hier een apart topic voor geopend moet worden?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vloekende premier

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:Wat is de reden dat hier een apart topic voor geopend moet worden?
Het is wel opmerkelijk, dat een een vloekende natie zijn naam tot in de hoogste regionen waarmaakt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vloekende premier

Bericht door DDD »

Dat slaat natuurlijk nergens op. In Nederland wordt bovendien helemaal niet veel gevloekt.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vloekende premier

Bericht door Mara »

DDD schreef:Dat slaat natuurlijk nergens op. In Nederland wordt bovendien helemaal niet veel gevloekt.
Vandaar dat er een Bond tegen Vloeken is opgericht. Voor die paar uitglijders zeker. :fi
Maar vloeken zit in ons aller hart. Dat kun je soms zien bij mensen die vanwege een ziekte geen filter meer hebben. Het is een Zegen als we voor deze zonde bewaard worden.
En het is aangrijpend als je iemand hoort vloeken die zich er niet meer van bewust is, terwijl je diegene nog nooit 1 onvertogen woord hoorde zeggen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Vloekende premier

Bericht door KDD »

DDD schreef:Dat slaat natuurlijk nergens op. In Nederland wordt bovendien helemaal niet veel gevloekt.
Ik heb net een boek gelezen van Ayaan Hirsi Ali en een ding dat ze opmerkte in die boek was dat toen ze naar nederland gevlucht was ze vond dat er veel gevloekt werd en dat het ongestrafd bleef. Een van de reden dat ze atheist geworden is.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17248
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Vloekende premier

Bericht door huisman »

DDD schreef:Dat slaat natuurlijk nergens op. In Nederland wordt bovendien helemaal niet veel gevloekt.
Dat laatste was in mijn werkomgeving helaas niet het geval. Ik heb veel internationaal gewerkt en merkte bij de niet- Nederlanders eigenlijk zonder uitzondering een beschaafd taalgebruik. Mijn Nederlandse collega’s van hoog tot laag gebruikten regelmatig vloeken in hun vocabulaire.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Vloekende premier

Bericht door TSD »

DDD schreef:Dat slaat natuurlijk nergens op. In Nederland wordt bovendien helemaal niet veel gevloekt.
Het wordt niet meer opgemerkt, dat is denk ik beter gezegd.

Zoals het verkleinwoordje wat gemaakt is van de naam die Maria moest geven aan het Kind… is zo algemeen gebruikt als stopwoord onder zelfs de meest nette en fatsoenlijk communicerende mensen, dat vrijwel niemand meer doorheeft wat er gezegd wordt.

Die vind ik dan zelf nog wel het lastigst aan te kaarten.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Vloekende premier

Bericht door Terri »

Niet dat ik een frequente televisiekijker ben (we hebben er ook geen) maar soms kijk je iets terug en dan vind ik dat je de laatste tijd met goed fatsoen niet echt de Nederlandse televisie kan volgen. Er wordt echt veel meer gevloekt dan vroeger ( vind ik).
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Vloekende premier

Bericht door Van Ewijk »

DDD schreef:Dat slaat natuurlijk nergens op. In Nederland wordt bovendien helemaal niet veel gevloekt.
Tussen de tijd dat ik de deur uit ga tot ik weer thuiskom zou heb het k al genoeg gehoord voor een heel boek vol.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Vloekende premier

Bericht door Herman »

Ook als het aantal vloeken niet veel is, wordt elke vloek opgetekend in de boeken van God en maakt het onderdeel uit van de optelsom van onze werken die God in het gericht brengt (Rom. 2 vers 5). Hier past geen enkele relativering.
Laatst gewijzigd door Herman op 20 dec 2021, 19:44, 1 keer totaal gewijzigd.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vloekende premier

Bericht door DDD »

Ik ben het er mee eens dat op tv meer gevloekt lijkt te worden, al kijk ik daar weinig naar.

Maar naar mijn idee wordt in Amerika meer gevloekt dan in Nederland, uitgezonderd op de tv.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Vloekende premier

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef:Ik ben het er mee eens dat op tv meer gevloekt lijkt te worden, al kijk ik daar weinig naar.

Maar naar mijn idee wordt in Amerika meer gevloekt dan in Nederland, uitgezonderd op de tv.
Je leeft blijkbaar onder een steen. Er wordt juist heel erg veel gevloekt in Nederland. Ik hoor het bijna iedere week wel meerdere keren.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Vloekende premier

Bericht door Terri »

Het ligt er overigens wel aan in welke kringen je je begeeft, want hoe je het ook wendt of keert, vloeken is ook ordinair.
Plaats reactie