Formatie nieuw kabinet 2021

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Formatie nieuw kabinet 2021

Bericht door Herman »

Omtzigt komt dan in de categorie 'partijen waar niet mee samen te werken is'. Voor formeren is dat dus net zo als de huidige status perspectiefloos.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Formatie nieuw kabinet 2021

Bericht door eilander »

GerefGemeente-lid schreef:
eilander schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Bogerman schreef:Nieuwe verkiezingen?? Volgens mij heb ik een paar maanden geleden al mijn stem uitgebracht.
Als je de peilingen ziet, krijg je ongeveer dezelfde uitslag, dus dat helpt nikls.
Tenzij onze onvoorspelbare politicus Omtzigt opeens een partij opricht...
Ik sluit het niet uit, maar ik hoop het absoluut niet.
Waarom niet?
Herman geeft het antwoord. Daarnaast leidt het tot versplintering. En ik zie geen stabiele toekomst voor een partij met Omtzigt aan het hoofd. Hij had 'gewoon' Kamerlid moeten blijven, zodat hij zich kan blijven vastbijten in dossiers. Hij is in mijn optiek niet de persoon die leiding kan geven aan een fractie.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Formatie nieuw kabinet 2021

Bericht door Panny »

Al die partijen rechts van de VVD is echt zo zonde voor het land. Een extra partij van Omtzigt gaat het niet beter maken.
Stel je voor dat FVD, PVV, JA21, BVNL allemaal niet hadden bestaan en er gewoon één fatsoenlijke rechtse conservatieve partij was (JA21 lijkt daar nu het meeste bij in de buurt te komen maar heeft te veel concurrentie van populisten).
Als een fusie tussen GL en PVDA de komende 4 jaar echt plaats gaat vinden wordt het anders echt lastig voor de conservatieve politiek.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Formatie nieuw kabinet 2021

Bericht door GerefGemeente-lid »

Herman schreef:Omtzigt komt dan in de categorie 'partijen waar niet mee samen te werken is'. Voor formeren is dat dus net zo als de huidige status perspectiefloos.
Dat weet ik niet hoor.

Ik kan me goed voorstellen dat Rutte bij de eerstvolgende verkiezingen (ook als formatie onmogelijk blijkt) opstapt als partijleider van de VVD. En dan kan Omtzigt misschien wel gewoon met de VVD regeren, maar zonder Rutte. Het CDA is dan vermoedelijk opgehouden om te bestaan, dus als je dan CU en JA21 er nog bij neemt, dan heb je een stabiel rechts minderheidskabinet. Ik zie dat wel zitten.

Overigens bedenk ik nu dat het ook een tactiek kan zijn van Kaag om aan te sturen op nieuwe verkiezingen. Misschien dat Rutte dan alsnog weggaat als politicus.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Bogerman
Berichten: 357
Lid geworden op: 27 okt 2010, 00:10

Re: Formatie nieuw kabinet 2021

Bericht door Bogerman »

GerefGemeente-lid schreef:
Herman schreef:Omtzigt komt dan in de categorie 'partijen waar niet mee samen te werken is'. Voor formeren is dat dus net zo als de huidige status perspectiefloos.
Dat weet ik niet hoor.

Ik kan me goed voorstellen dat Rutte bij de eerstvolgende verkiezingen (ook als formatie onmogelijk blijkt) opstapt als partijleider van de VVD. En dan kan Omtzigt misschien wel gewoon met de VVD regeren, maar zonder Rutte. Het CDA is dan vermoedelijk opgehouden om te bestaan, dus als je dan CU en JA21 er nog bij neemt, dan heb je een stabiel rechts minderheidskabinet. Ik zie dat wel zitten.

Overigens bedenk ik nu dat het ook een tactiek kan zijn van Kaag om aan te sturen op nieuwe verkiezingen. Misschien dat Rutte dan alsnog weggaat als politicus.
Kaag krijgt steeds meer negatieve kritieken. Als dit haar doel is, dan heeft ze dom gehandeld. Rutte staat in de peilingen al op 39 zetels (dat is een winst van 5 zetels)
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Formatie nieuw kabinet 2021

Bericht door HersteldHervormd »

Ik meen serieus dat ik Pieter Omtzicht graag bij de SGP zou willen zien.

Overigens denk ik dat hij de stap naar JA21 gaat maken.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Formatie nieuw kabinet 2021

Bericht door HersteldHervormd »

GerefGemeente-lid schreef: Overigens bedenk ik nu dat het ook een tactiek kan zijn van Kaag om aan te sturen op nieuwe verkiezingen. Misschien dat Rutte dan alsnog weggaat als politicus.
Ja precies, dat denk ik ook. Alhoewel ik ook wel weer het idee krijg dat alleen Volt, PvdA en GL wat met Kaag zou willen.

Wat mij betreft moeten CDA en VVD samen verder gaan kijken bij de rechtse partijen of een minderheidskabinet.

Kaag met haar gezwam ben ik wel echt zat.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Formatie nieuw kabinet 2021

Bericht door Panny »

HersteldHervormd schreef:
GerefGemeente-lid schreef: Overigens bedenk ik nu dat het ook een tactiek kan zijn van Kaag om aan te sturen op nieuwe verkiezingen. Misschien dat Rutte dan alsnog weggaat als politicus.
Ja precies, dat denk ik ook. Alhoewel ik ook wel weer het idee krijg dat alleen Volt, PvdA en GL wat met Kaag zou willen.
Waarom denk je dat?
Inhoudelijk kunnen Rutte en Kaag ook prima samen.
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Formatie nieuw kabinet 2021

Bericht door HersteldHervormd »

Panny schreef:
HersteldHervormd schreef:
GerefGemeente-lid schreef: Overigens bedenk ik nu dat het ook een tactiek kan zijn van Kaag om aan te sturen op nieuwe verkiezingen. Misschien dat Rutte dan alsnog weggaat als politicus.
Ja precies, dat denk ik ook. Alhoewel ik ook wel weer het idee krijg dat alleen Volt, PvdA en GL wat met Kaag zou willen.
Waarom denk je dat?
Inhoudelijk kunnen Rutte en Kaag ook prima samen.
Om de manier hoe Kaag zich profileert.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Formatie nieuw kabinet 2021

Bericht door Mara »

Ik was blij dat ik Pieter Omtzigt weer zag gisteren.
Ik vond hem er nog wel enigszins breekbaar uitzien, uiterlijk, want volgens mij is hij strijdvaardig als voorheen.
Ik hoop dat hij het aankan in zijn eentje.
Anders maar nieuwe verkiezingen uitschrijven, dan haalt hij zoveel zetels dat hij er medestrijders bij krijgt.

En wat een slappe smoezerij in de Tweede Kamer.
Mevrouw Kaag heeft zich ook niet in haar eerste leugen verslikt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Formatie nieuw kabinet 2021

Bericht door -DIA- »

HersteldHervormd schreef:Ik meen serieus dat ik Pieter Omtzicht graag bij de SGP zou willen zien.

Overigens denk ik dat hij de stap naar JA21 gaat maken.
Hij heeft iets wat ik als positief oordeel: Recht door zee, en je krijgt een kwaaie aan hem als je gaat draaien en konkelen. Van die eigenschap meen ik, in alle bescheidenheid, ook iets van mezelf te herkennen. Verder laat ik het idee om hem zo bij de SGP te zien nu rusten. Daar wil niet verder op doorgaan. Het lijkt me een beetje een te voorbarige uitspraak.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Formatie nieuw kabinet 2021

Bericht door Panny »

Mara schreef:Ik was blij dat ik Pieter Omtzigt weer zag gisteren.
Ik vond hem er nog wel enigszins breekbaar uitzien, uiterlijk, want volgens mij is hij strijdvaardig als voorheen.
Ik hoop dat hij het aankan in zijn eentje.
Anders maar nieuwe verkiezingen uitschrijven, dan haalt hij zoveel zetels dat hij er medestrijders bij krijgt.
Ik weet niet of dat een succes zou gaan worden. Stel je voor dat hij opeens 20 zetels zou halen. Hij heeft nog helemaal geen partij opgebouwd met de juiste mensen erbij. Daar kennen we de voorbeelden van.
En wilt hij eigenlijk wel als nieuwe partij mee gaan doen doen met de volgende verkiezingen? Of zit hij alleen deze 4 jaar uit als zelfstand kamerlid? Is daar al iets over bekend?
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Formatie nieuw kabinet 2021

Bericht door Panny »

-DIA- schreef:
HersteldHervormd schreef:Ik meen serieus dat ik Pieter Omtzicht graag bij de SGP zou willen zien.

Overigens denk ik dat hij de stap naar JA21 gaat maken.
Hij heeft iets wat ik als positief oordeel: Recht door zee, en je krijgt een kwaaie aan hem als je gaat draaien en konkelen. Van die eigenschap meen ik, in alle bescheidenheid, ook iets van mezelf te herkennen. Verder laat ik het idee om hem zo bij de SGP te zien nu rusten. Daar wil niet verder op doorgaan. Het lijkt me een beetje een te voorbarige uitspraak.
Heel voorbarig. En volgens mij zat Omtzigt ook in de linkerflank van het CDA. Dus ik vraag me af of hij wel zou passen bij een partij als JA21.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Formatie nieuw kabinet 2021

Bericht door Mara »

Panny schreef:
Mara schreef:Ik was blij dat ik Pieter Omtzigt weer zag gisteren.
Ik vond hem er nog wel enigszins breekbaar uitzien, uiterlijk, want volgens mij is hij strijdvaardig als voorheen.
Ik hoop dat hij het aankan in zijn eentje.
Anders maar nieuwe verkiezingen uitschrijven, dan haalt hij zoveel zetels dat hij er medestrijders bij krijgt.
Ik weet niet of dat een succes zou gaan worden. Stel je voor dat hij opeens 20 zetels zou halen. Hij heeft nog helemaal geen partij opgebouwd met de juiste mensen erbij. Daar kennen we de voorbeelden van.
En wilt hij eigenlijk wel als nieuwe partij mee gaan doen doen met de volgende verkiezingen? Of zit hij alleen deze 4 jaar uit als zelfstand kamerlid? Is daar al iets over bekend?
Ja dat gevaar zit er zeker in.
Hij zou geschikter zijn om in een kleinere partij zitting te nemen. Stuk of 4, 5 zetels.

Zijn echtgenote stelt zich niet meer verkiesbaar.
"De vrouw van Pieter Omtzigt, Ayfer Koç, stelt zich niet opnieuw verkiesbaar bij de volgende gemeenteraadsverkiezingen in Enschede. Nu is Koç daar nog raadslid bij het CDA, maar door alles wat er de laatste tijd gebeurd is kan ze zich niet meer 'vol enthousiasme, passie en overtuiging' inzetten.
"De afgelopen tijd was door de gebeurtenissen binnen het landelijk CDA een enorme worsteling voor mij, mede door de grote persoonlijke impact op mijzelf en mijn gezin", schreef Koç in een verklaring."
BRON

Dus wie weet, zit hij zijn tijd uit en stopt er dan ook mee.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Formatie nieuw kabinet 2021

Bericht door Van Ewijk »

Mara schreef:Ik was blij dat ik Pieter Omtzigt weer zag gisteren.
Ik vond hem er nog wel enigszins breekbaar uitzien, uiterlijk, want volgens mij is hij strijdvaardig als voorheen.
Ik hoop dat hij het aankan in zijn eentje.
Anders maar nieuwe verkiezingen uitschrijven, dan haalt hij zoveel zetels dat hij er medestrijders bij krijgt.

En wat een slappe smoezerij in de Tweede Kamer.
Mevrouw Kaag heeft zich ook niet in haar eerste leugen verslikt.
Ik ben het hier volledig mee eens.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Plaats reactie