Formatie nieuw kabinet 2021

Gebruikersavatar
Bogerman
Berichten: 357
Lid geworden op: 27 okt 2010, 00:10

Re: Formatie nieuw kabinet 2021

Bericht door Bogerman »

Henk J schreef:
Bogerman schreef:
John Galt schreef:Ik denk dat heel veel partijen een mooi potje 'chicken' spelen. Wie durft het het langst vol te houden? Wie buigt er het eerst? Daarbij zit de CU volgens mij in een riante positie: Hoeft neit zo nodig en hoeft alleen maar te wachten tot optie over links mislukt. Niemand kan hen van kiezersbedrog beschuldigen. Als PvdA en GL elkaar loslaten, breken ze een belofte. Als de VVD over links gaat, zal iedereen roepen dat dit niet conform de verkiezingsuitslag was. CDA kan volgens mij alleen maar verliezen in een nieuw kabinet met de VVD en D66 kan alleen geloofwaardig over links. Maar een PvdA met 9 zetels heeft ook een probleem met een veel grotere VVD en D66 en alleen GL als kleinste partner van centrumrechts zie ik ook niet gebeuren.
Precies! Daarom is het jammer dat Gert-Jan Segers zo keihard op de man speelde rond 1 april.
Rutte lag toen ook zwaar onder vuur, terecht ook, hij stond voor in de tweede kamer niet de waarheid te vertellen. En trok allerlei rookgordijnen op, ik had het toen ook gehad met Rutte, nu nog trouwens, maar hij heeft de verkiezingen gewonnen dus hij heeft het initiatief.
Hij had niet gelogen. Hij kon het zich niet herinneren.
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Formatie nieuw kabinet 2021

Bericht door Henk J »

Bogerman schreef:
Henk J schreef:
Bogerman schreef:
John Galt schreef:Ik denk dat heel veel partijen een mooi potje 'chicken' spelen. Wie durft het het langst vol te houden? Wie buigt er het eerst? Daarbij zit de CU volgens mij in een riante positie: Hoeft neit zo nodig en hoeft alleen maar te wachten tot optie over links mislukt. Niemand kan hen van kiezersbedrog beschuldigen. Als PvdA en GL elkaar loslaten, breken ze een belofte. Als de VVD over links gaat, zal iedereen roepen dat dit niet conform de verkiezingsuitslag was. CDA kan volgens mij alleen maar verliezen in een nieuw kabinet met de VVD en D66 kan alleen geloofwaardig over links. Maar een PvdA met 9 zetels heeft ook een probleem met een veel grotere VVD en D66 en alleen GL als kleinste partner van centrumrechts zie ik ook niet gebeuren.
Precies! Daarom is het jammer dat Gert-Jan Segers zo keihard op de man speelde rond 1 april.
Rutte lag toen ook zwaar onder vuur, terecht ook, hij stond voor in de tweede kamer niet de waarheid te vertellen. En trok allerlei rookgordijnen op, ik had het toen ook gehad met Rutte, nu nog trouwens, maar hij heeft de verkiezingen gewonnen dus hij heeft het initiatief.
Hij had niet gelogen. Hij kon het zich niet herinneren.
Weet ik, maar dat vind ik bijzonder ongeloofwaardig. Mijn vertrouwen in Rutte heeft een onherstelbare deuk opgelopen, maar hij heeft de verkiezingen gewonnen dus is hij aan zet, en heeft hij de leiding. Zo werkt de democratie.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Formatie nieuw kabinet 2021

Bericht door CvdW »

Hetgeen we lezen in Genesis 4:9
En de HEERE zeide tot Kaïn: Waar is Abel, uw broeder? en hij zeide: Ik weet het niet; ben ik mijns broeders hoeder?

Ik kan mij niet herinneren valt onder dezelfde categorie. Doordat veel mondeling gaat gaat het fout. Schriftelijk of gesprekken opnemen is erg belangrijk, zeker bij zulke functies.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Formatie nieuw kabinet 2021

Bericht door John Galt »

Maar welk principe moet Rutte dan handhaven? Dat hij liever over rechts dan over links gaat? Of (vanuit zijn perspectief) dat hij zoveel mogelijk van het VVD-programma kan uitvoeren, in welke colaitie dan ook?
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
Bogerman
Berichten: 357
Lid geworden op: 27 okt 2010, 00:10

Re: Formatie nieuw kabinet 2021

Bericht door Bogerman »

Henk J schreef:
Bogerman schreef:Hij had niet gelogen. Hij kon het zich niet herinneren.
Weet ik, maar dat vind ik bijzonder ongeloofwaardig. Mijn vertrouwen in Rutte heeft een onherstelbare deuk opgelopen, maar hij heeft de verkiezingen gewonnen dus is hij aan zet, en heeft hij de leiding. Zo werkt de democratie.
Ik geloof hem wel.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Formatie nieuw kabinet 2021

Bericht door Ambtenaar »

Bogerman schreef:Hij had niet gelogen. Hij kon het zich niet herinneren.
Dat is een eufemisme.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Formatie nieuw kabinet 2021

Bericht door HersteldHervormd »

Zoals er wel vermoed werd:

https://nos.nl/artikel/2394044-kaag-bli ... ristenunie

Rutte gaat gewoon zwichten, de linkse partijen komen erbij.
En bedenk dan dat het CDA eigenlijk geen rechtse partij is, maar een centrum partij. Gelukkig niet heel erg progressief.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Formatie nieuw kabinet 2021

Bericht door Panny »

HersteldHervormd schreef:Zoals er wel vermoed werd:

https://nos.nl/artikel/2394044-kaag-bli ... ristenunie

Rutte gaat gewoon zwichten, de linkse partijen komen erbij.
En bedenk dan dat het CDA eigenlijk geen rechtse partij is, maar een centrum partij. Gelukkig niet heel erg progressief.
Het lijkt me, gezien de verkiezingsuitslag, logisch dat in ieder geval VVD, D66 en CDA gaan regeren (en eigenlijk zelfs eerder met de PVV dan het CDA).
En vervolgens is het veel logischer dat er gepraat gaat worden met de SP, PVDA, GL...
Het CU is pas de 10e partij wat het aantal zetels betreft.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Formatie nieuw kabinet 2021

Bericht door HersteldHervormd »

Panny schreef:
HersteldHervormd schreef:Zoals er wel vermoed werd:

https://nos.nl/artikel/2394044-kaag-bli ... ristenunie

Rutte gaat gewoon zwichten, de linkse partijen komen erbij.
En bedenk dan dat het CDA eigenlijk geen rechtse partij is, maar een centrum partij. Gelukkig niet heel erg progressief.
Het lijkt me, gezien de verkiezingsuitslag, logisch dat in ieder geval VVD, D66 en CDA gaan regeren (en eigenlijk zelfs eerder met de PVV dan het CDA).
En vervolgens is het veel logischer dat er gepraat gaat worden met de SP, PVDA, GL...
Het CU is pas de 10e partij wat het aantal zetels betreft.
Jawel, maar rechts heeft gewoon gewonnen. VVD, PVV, CDA, FvD, JA21 en SGP hebben in totaal 80 stemmen. D66 is centrumpartij vind ik, dus traditioneel links (PvdA, SP, PvdD, CU en GL) hebben gewoon keihard verloren. Waarom dan slechts de VVD en CDA als rechtse partijen? En dan is eigenlijk CDA ook wel aardige centrum partij?

Er word dan dus niet geluisterd naar de kiezer. Besef dat PVV, FvD en JA21 in totaal wel rond de 2 miljoen kiezers zijn in totaal. Of moet dat aan de kant geschoven worden?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Formatie nieuw kabinet 2021

Bericht door Panny »

HersteldHervormd schreef:
Panny schreef:
HersteldHervormd schreef:Zoals er wel vermoed werd:

https://nos.nl/artikel/2394044-kaag-bli ... ristenunie

Rutte gaat gewoon zwichten, de linkse partijen komen erbij.
En bedenk dan dat het CDA eigenlijk geen rechtse partij is, maar een centrum partij. Gelukkig niet heel erg progressief.
Het lijkt me, gezien de verkiezingsuitslag, logisch dat in ieder geval VVD, D66 en CDA gaan regeren (en eigenlijk zelfs eerder met de PVV dan het CDA).
En vervolgens is het veel logischer dat er gepraat gaat worden met de SP, PVDA, GL...
Het CU is pas de 10e partij wat het aantal zetels betreft.
Jawel, maar rechts heeft gewoon gewonnen. VVD, PVV, CDA, FvD, JA21 en SGP hebben in totaal 80 stemmen. D66 is centrumpartij vind ik, dus traditioneel links (PvdA, SP, PvdD, CU en GL) hebben gewoon keihard verloren. Waarom dan slechts de VVD en CDA als rechtse partijen? En dan is eigenlijk CDA ook wel aardige centrum partij?

Er word dan dus niet geluisterd naar de kiezer. Besef dat PVV, FvD en JA21 in totaal wel rond de 2 miljoen kiezers zijn in totaal. Of moet dat aan de kant geschoven worden?
Wat mij betreft zouden ze met de PVV moeten praten.
Met de FvD en afsplitsingen zou ik even wachten totdat het allemaal duidelijker wordt en stabiliseert. Je moet wel een stabiele partner hebben waar je 4 jaar mee vooruit kan.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Formatie nieuw kabinet 2021

Bericht door HersteldHervormd »

Panny schreef:
HersteldHervormd schreef:
Panny schreef:
HersteldHervormd schreef:Zoals er wel vermoed werd:

https://nos.nl/artikel/2394044-kaag-bli ... ristenunie

Rutte gaat gewoon zwichten, de linkse partijen komen erbij.
En bedenk dan dat het CDA eigenlijk geen rechtse partij is, maar een centrum partij. Gelukkig niet heel erg progressief.
Het lijkt me, gezien de verkiezingsuitslag, logisch dat in ieder geval VVD, D66 en CDA gaan regeren (en eigenlijk zelfs eerder met de PVV dan het CDA).
En vervolgens is het veel logischer dat er gepraat gaat worden met de SP, PVDA, GL...
Het CU is pas de 10e partij wat het aantal zetels betreft.
Jawel, maar rechts heeft gewoon gewonnen. VVD, PVV, CDA, FvD, JA21 en SGP hebben in totaal 80 stemmen. D66 is centrumpartij vind ik, dus traditioneel links (PvdA, SP, PvdD, CU en GL) hebben gewoon keihard verloren. Waarom dan slechts de VVD en CDA als rechtse partijen? En dan is eigenlijk CDA ook wel aardige centrum partij?

Er word dan dus niet geluisterd naar de kiezer. Besef dat PVV, FvD en JA21 in totaal wel rond de 2 miljoen kiezers zijn in totaal. Of moet dat aan de kant geschoven worden?
Wat mij betreft zouden ze met de PVV moeten praten.
Met de FvD en afsplitsingen zou ik even wachten totdat het allemaal duidelijker wordt en stabiliseert. Je moet wel een stabiele partner hebben waar je 4 jaar mee vooruit kan.
Dat is wel zo inderdaad.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Formatie nieuw kabinet 2021

Bericht door GerefGemeente-lid »

Een nieuw element in de formatie: https://www.rd.nl/artikel/940048-cda-le ... -verklaren en: https://www.rd.nl/artikel/940065-dramme ... geluid-cda

Hopelijk wordt de resolutie aangenomen...
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Formatie nieuw kabinet 2021

Bericht door parsifal »

Ik vrees dat het vormen van een nieuw kabinet toch wel heel lastig is. Kaag lijkt ook niet echt goed gehandeld te hebben met betrekking tot Afghanistan (voorbereid zijn op de chaos die verwacht kon worden). Dat zou wel eens haar verdere positie in de schijnwerper heel moeilijk kunnen maken (en terecht denk ik).

Aan de andere kant zitten we nu met een demissionair kabinet, wat niet echt lijkt te begrijpen wat demissionair is en een nieuw kabinet is welkom.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Formatie nieuw kabinet 2021

Bericht door Ad Anker »

Is er ook nog een optie zonder D66?
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Formatie nieuw kabinet 2021

Bericht door Bertiel »

zat er vandaag over te denken, je kan ook je hand overspelen
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Plaats reactie