Formatie nieuw kabinet 2021

Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Formatie nieuw kabinet 2021

Bericht door Geytenbeekje »

Panny schreef:
HersteldHervormd schreef:Ik denk dat als er nu opnieuw verkiezingen komen dat er extremer gestemd gaat worden. Een hoop mensen zullen denk ik D66 stemmen, maar ook JA21 en FvD zullen groter worden.
Ik ben vooral benieuwd hoeveel de nieuwkomers BBB, JA21 en Volt zullen profiteren van nieuwe verkiezingen en als mensen het vertrouwen in de oudere partijen nog meer kwijtgeraakt zijn.

Ik hoop zelf op een groter JA21 en een kleinere PVV en FVD. JA21 als een fatsoenlijke, niet te populistische, conservatieve partij zou een goede toevoeging zijn. En dat zou dan een extra mogelijke partij zijn voor regeringsdeelname met VVD en CDA (die hebben nu aan de rechterkant weinig fatsoenlijke om uit te kiezen). Maar het aantal PVV stemmers is de laatste tijd behoorlijk stabiel, dat is jammer.
PVV is in die zin ook een stabiele partij. Als er een scheuring plaats vind, dan stapt iemand op maar het blijft niet rondzingen, zoals dat weleens gebeurd in andere partijen. Ik snap dat mensen niet op een partij willen stemmen waarvan je je kunt afvragen of de gestemde persoon binnen die partij blijft/ weggaat.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Formatie nieuw kabinet 2021

Bericht door Panny »

HersteldHervormd schreef:
Panny schreef:
HersteldHervormd schreef:Ik denk dat als er nu opnieuw verkiezingen komen dat er extremer gestemd gaat worden. Een hoop mensen zullen denk ik D66 stemmen, maar ook JA21 en FvD zullen groter worden.
Ik ben vooral benieuwd hoeveel de nieuwkomers BBB, JA21 en Volt zullen profiteren van nieuwe verkiezingen en als mensen het vertrouwen in de oudere partijen nog meer kwijtgeraakt zijn.

Ik hoop zelf op een groter JA21 en een kleinere PVV en FVD. JA21 als een fatsoenlijke, niet te populistische, conservatieve partij zou een goede toevoeging zijn. En dat zou dan een extra mogelijke partij zijn voor regeringsdeelname met VVD en CDA (die hebben nu aan de rechterkant weinig fatsoenlijke om uit te kiezen). Maar het aantal PVV stemmers is de laatste tijd behoorlijk stabiel, dat is jammer.
Ja helemaal mee eens.
Het verhaal alleen is dat je dan als rechtse stemmer moet gaan kiezen tussen VVD, CDA & JA21.

Ik zou dan voor JA21 gaan. Maar het versplinterd natuurlijk wel erg.
Ja, de versnippering op rechts is echt zonde. En dan heb je ook nog de nieuwe partij van Van Haga.

Leefbaar Rotterdam is al heel lang de grootste partij in Rotterdam en die doen het prima.
Eerdmans heeft het ook goed gedaan in Rotterdam.

Ik hoop dat JA21 op een gezonde manier kan groeien en dat de PVV en FVD ergens de komende jaren instorten. Dan kan JA21 wel meer dan 20 zetels gaan halen en kunnen de VVD en CDA ook weer eens mogelijk een regering gaan vormen zonder dat ze D66 nodig hebben.
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Formatie nieuw kabinet 2021

Bericht door Habitat »

parsifal schreef: ... ik vermoed dat er in de ministerraad mensen zitten die meer werkelijke schuld hebben aan wat mis is gegaan qua Nederlands handelen in Afghanistan.
Daar zou u wel eens gelijk in kunnen hebben.

Als uiteindelijk bij de evualatie zou blijken dat juist VVD en CDA een snelle evacuatie hebben tegengehouden dan heeft Rutte alsnog een probleem.
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Formatie nieuw kabinet 2021

Bericht door HersteldHervormd »

Wat moet je eigenlijk met al die immigranten?
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Hoopvol
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Formatie nieuw kabinet 2021

Bericht door Hoopvol »

HersteldHervormd schreef:Wat moet je eigenlijk met al die immigranten?
Evangeliseren
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Formatie nieuw kabinet 2021

Bericht door J.C. Philpot »

Hoopvol schreef:
HersteldHervormd schreef:Wat moet je eigenlijk met al die immigranten?
Evangeliseren
Inderdaad. En omscholen voor werk in de bouw. Met het huidige personeelsprobleem in de bouw en woningnood, kunnen we wel wat bouwers gebruiken.

Overigens ben ik ook niet voor onbeperkte immigratie vanuit culturen die hier niet goed integreren, en wel voor royale en barmhartige medewerking aan opvang in de regio.

Een zin als "Wat moet je eigenlijk met al die immigranten" lijkt me overigens niet de juiste manier om over medemensen in nood te spreken.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Formatie nieuw kabinet 2021

Bericht door huisman »

parsifal schreef:D66 en CU hebben wel geprobeerd om eerder zaken te regelen voor de Afghaanse medewerkers van Nederland, daar zaten VVD en CDA meer dwars. Kaag is politiek verantwoordelijk en toont uruggengraat die Rutte mist (wat helaas wel eens goed voor D66 kan uitpakken in de toekomst), maar ik vermoed dat er in de ministerraad mensen zitten die meer werkelijke schuld hebben aan wat mis is gegaan qua Nederlands handelen in Afghanistan.
Ik sprak iemand die al jaren voor een NGO in Kabul was. Zijn hebben vanaf maart al voorbereidingen getroffen om te evacueren en de plaatselijke medewerkers veilig te houden omdat er toen zekerheid was dat de Taliban het land zou overnemen. De overheden hebben gewoon gefaald inclusief mevr. Kaag. Erg verheugd dat zij is afgetreden en blij dat de CU daaraan bijgedragen heeft.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Formatie nieuw kabinet 2021

Bericht door merel »

Ik denk dat Kaag, Bijleveld, maar ook de voltallige tweede kamer te druk waren met hun zomerreces om hiervoor terug te komen. Ook bijzonder slecht dat Bijleveld is gebleven.

Het erge is dat we dezelfde partijen en waarschijnlijk bewindslieden gewoon weer terug gaan krijgen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Formatie nieuw kabinet 2021

Bericht door Herman »

huisman schreef:
parsifal schreef:D66 en CU hebben wel geprobeerd om eerder zaken te regelen voor de Afghaanse medewerkers van Nederland, daar zaten VVD en CDA meer dwars. Kaag is politiek verantwoordelijk en toont uruggengraat die Rutte mist (wat helaas wel eens goed voor D66 kan uitpakken in de toekomst), maar ik vermoed dat er in de ministerraad mensen zitten die meer werkelijke schuld hebben aan wat mis is gegaan qua Nederlands handelen in Afghanistan.
Ik sprak iemand die al jaren voor een NGO in Kabul was. Zijn hebben vanaf maart al voorbereidingen getroffen om te evacueren en de plaatselijke medewerkers veilig te houden omdat er toen zekerheid was dat de Taliban het land zou overnemen. De overheden hebben gewoon gefaald inclusief mevr. Kaag. Erg verheugd dat zij is afgetreden en blij dat de CU daaraan bijgedragen heeft.
Dat geldt alleen als je vindt dat Nl een zorgplicht heeft. En die is er wat mij betreft niet.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Formatie nieuw kabinet 2021

Bericht door DDD »

Natuurlijk heeft NL een zorgplicht. Jij praat als Kain. Dat is geen taal voor op een Refoforum, ware het niet dat hier de norm is wat de meerderheid van de refo's in sociologische zin aanstootgevend is, en dat kan ik niet zo goed beoordelen.

Er zijn mensen door interventie vanuit Nederland betrokken geraakt bij wederopbouw van een land. Als je dan terugtrekt, heb je een zorgplicht voor die mensen, als zij anders de dood moeten sterven.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Formatie nieuw kabinet 2021

Bericht door Herman »

DDD schreef:Er zijn mensen door interventie vanuit Nederland betrokken geraakt bij wederopbouw van een land. Als je dan terugtrekt, heb je een zorgplicht voor die mensen, als zij anders de dood moeten sterven.
Dat is dus oorzaak-gevolg argumentatie die niet noodzakelijk uit elkaar volgt. Daartussen zit 19 jaar interventie om een samenleving naar de volwassenheid te brengen, met een investering in maatschappelijke structuren ter grootte van 50 miljard dollar of nog wat meer. Je kunt de westerse samenlevingen de nodige zorgplicht niet ontzeggen en het is dan de vraag tot hoever die reikt.
Online
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Formatie nieuw kabinet 2021

Bericht door Ad Anker »

merel schreef:Ik denk dat Kaag, Bijleveld, maar ook de voltallige tweede kamer te druk waren met hun zomerreces om hiervoor terug te komen. Ook bijzonder slecht dat Bijleveld is gebleven.

Het erge is dat we dezelfde partijen en waarschijnlijk bewindslieden gewoon weer terug gaan krijgen.
Bijleveld alsnog gegaan... Het wordt rustig daar. :)
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Formatie nieuw kabinet 2021

Bericht door merel »

Ad Anker schreef:
merel schreef:Ik denk dat Kaag, Bijleveld, maar ook de voltallige tweede kamer te druk waren met hun zomerreces om hiervoor terug te komen. Ook bijzonder slecht dat Bijleveld is gebleven.

Het erge is dat we dezelfde partijen en waarschijnlijk bewindslieden gewoon weer terug gaan krijgen.
Bijleveld alsnog gegaan... Het wordt rustig daar. :)
Ben benieuwd of ze over drie maanden niet alsnog terug is.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Formatie nieuw kabinet 2021

Bericht door Zita »

merel schreef:
Ad Anker schreef:
merel schreef:Ik denk dat Kaag, Bijleveld, maar ook de voltallige tweede kamer te druk waren met hun zomerreces om hiervoor terug te komen. Ook bijzonder slecht dat Bijleveld is gebleven.

Het erge is dat we dezelfde partijen en waarschijnlijk bewindslieden gewoon weer terug gaan krijgen.
Bijleveld alsnog gegaan... Het wordt rustig daar. :)
Ben benieuwd of ze over drie maanden niet alsnog terug is.
Nou, ik denk dat ze zich met haar actie van gisteren niet mateloos populair gemaakt heeft bij de CDA-top.
Hoeveel van de oorspronkelijke bewindspersonen zijn nu nog over van het huidige kabinet?
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Formatie nieuw kabinet 2021

Bericht door Habitat »

merel schreef:Ik denk dat Kaag, Bijleveld, maar ook de voltallige tweede kamer te druk waren met hun zomerreces om hiervoor terug te komen. Ook bijzonder slecht dat Bijleveld is gebleven.

Het erge is dat we dezelfde partijen en waarschijnlijk bewindslieden gewoon weer terug gaan krijgen.
We kunnen veel van Kaag zeggen maar een luiwammes is zij bepaald niet. Eerder type workaholic.
In de zomer heeft zij samen met Rutte een basisplan geschreven voor de formatie, een aanzet tot een mogelijk regeerakkoord. In die zin denk ik dat zij eerder teveel werkte dan te weinig. En dan wellicht te veel met hun hoofd in de formatie.
Plaats reactie