Tweede Kamerverkiezingen 2021

Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: TK 2021

Bericht door Hollander »

DDD schreef:Omdat je als predikant of ouderling of Jv-leider geestelijk leiding moet geven in een concrete situatie. Dan moet je dus de samenleving kennen, en dit is een belangrijke stem in de openbare meningsvorming.
Ik ben het wel met je eens, maar wekelijks is echt niet nodig. Dat zou meer gaan richting het moedwillig in gevaar brengen van jezelf.

Ik ben o.a. docent van een vormend vak en vind dat ik het verplicht ben tot op zekere hoogte te weten wat er speelt in de leefwereld van jongeren en ook in de publieke opinie. Het is nodig om te kunnen luisteren, spiegelen en spreken.

Het is echt voldoende dit soort thema's zijdelings bij te houden en soms een thema grondig aan te pakken. Vandaag mij weer eens verdiept in de wereld van het gamen, was zo'n ca. 3 jaar geleden. Mijn kennis bleek nog aardig op orde en ik ben vandaag niet tot de conclusie gekomen dat de Bijbels-ethische spiegel verandering nodig heeft.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: TK 2021

Bericht door Hollander »

DDD schreef:Daar ben ik het totáál niet mee eens. Je onderbouwt je standpunt ook niet. (...)
Mijn onderbouwing:
- Het is een opinieprogramma die veelvuldig gebruikt maakt van karikaturen, dikwijls om de naaste negatief neer te zetten.
- Het taalgebruik is doorsnee genomen grof en platvloers. Het is een programma waar dusdanig veel in wordt gevloekt of (in het Engels) wordt gescholden. Een christen brengt eenvoudig zijn/haar geestelijk leven in gevaar.
- Het programma ademt hedonisme ten top.
- De thema's en adviezen stroken regelmatig niet met de Tien Geboden.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10590
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: TK 2021

Bericht door Ad Anker »

VVD: 46
CDA: 25
PVV: 20
D66: 13
Groen Links 12
PvdA: 12
CU: 6
SGP: 4
PvD: 4
FvD: 4
JA21: 2
Denk: 1
50 plus: 1

Centrumrechtse regering: VVD, CDA, CU.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: TK 2021

Bericht door huisman »

DDD schreef:Ik vind dit wel een beetje framing. Het is een draadje van één dag. Toevallig is er op die dag één actueel onderwerp. Daar zijn reeds zeven hele berichten aan gewijd. Ik ben het dus niet met je eens.

Overigens vind ik dat alle predikanten en mensen die geestelijk leidinggeven wekelijks naar Zondag met Lubach moeten kijken, maar dat geheel terzijde.

Overigens vind ik dat Arjan Lubach en zijn team wekelijks een zondagse eredienst moeten beluisteren, maar dat geheel terzijde.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28658
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: TK 2021

Bericht door DDD »

Dat laatste vind ik natuurlijk ook een goed voorstel, maar helaas heeft hij juist afstand genomen van zijn christelijke opvoeding.

@Hollander:
Daar kun je over van mening verschillen. Ik vind het in ieder geval goede argumenten voor een standpuntbepaling. Voor het echt peilen van wat er leeft en hoe daar op in te spelen, voldoet het volgens mij niet.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: TK 2021

Bericht door Hollander »

DDD schreef:(...) @Hollander:
Daar kun je over van mening verschillen. Ik vind het in ieder geval goede argumenten voor een standpuntbepaling. Voor het echt peilen van wat er leeft en hoe daar op in te spelen, voldoet het volgens mij niet.
Wat voldoet niet?

Ik heb in mijn diverse functies, die vrijwel allemaal met vorming te maken hebben, doorgaans niet het gevoel dat ik achter ben gaan lopen. Dat betekent niet dat ik op elk onderwerp alles weet wat er speelt. Soms vraagt dat extra verdieping, zoals vandaag voor een concrete casus m.b.t. gamegedrag van jongeren. Daar heb ik mij enkele jaren in verdiept, nu spelen nieuwe vragen.
Had ik de achterliggende drie jaar de gamewereld in de gaten moeten houden voor een aqequate, gedegen en Bijbelse behandeling van dit onderwerp? M.i. niet.

Datzelfde geldt voor het vormen van een mening over opinieprogramma's als Lubach. Ik heb er genoeg van gezien om te weten wat deze man vind en doet. Soms vang ik nog weleens iets op. Het is vrij zelden verheffend. En levert ieder geval geen positieve bijdrage aan het 'Zoekt eerst het Koninkrijk van God en alle andere dingen worden u toegeworpen'.
Daarnaast voel ik mij ook zeker niets tekort schieten als ik zijn op grove retoriek gestoelde flapkeutelmening links laat liggen.
DDD
Berichten: 28658
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: TK 2021

Bericht door DDD »

Ik had het niet over een mening daarover. Ik had het over kennisnemen van de culturele ontwikkelingen.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: TK 2021

Bericht door Hollander »

DDD schreef:Ik had het niet over een mening daarover. Ik had het over kennisnemen van de culturele ontwikkelingen.
Ah, je had het over iets anders. :hum

Dat kennisnemen van de culturele ontwikkelingen staat voor jou blijkbaar gelijk aan het wekelijks moeten volgen van Zondag met Lubach als iemand geestelijk leiding geeft in een concrete situatie.

Heel apart.

En nu komt er vast een reactie over een of andere definitiekwestie. :huhu
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: TK 2021

Bericht door Hollander »

Ad Anker schreef:VVD (...) CU.
Wat zijn deze cijfers? (Uit het hele bericht) :)
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: TK 2021

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef:Omdat je als predikant of ouderling of Jv-leider geestelijk leiding moet geven in een concrete situatie. Dan moet je dus de samenleving kennen, en dit is een belangrijke stem in de openbare meningsvorming.
Kan merken dat je in de politiek zit.
Wat maakt het meer uit of mensen meer de samenleving kennen ?
Kan je voorbeelden noemen ?
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1429
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: RE: Re: TK 2021

Bericht door Marck »

DDD schreef:Omdat je als predikant of ouderling of Jv-leider geestelijk leiding moet geven in een concrete situatie. Dan moet je dus de samenleving kennen, en dit is een belangrijke stem in de openbare meningsvorming.
Bedoel je als in de zin van zelf deze programma's te volgen? Of deze man en zijn programma een keer te bestuderen en inhoudelijk te beoordelen en positioneren?

Sorry zie dat deze vraag al aan de orde is gekomen. Het ging je om kennisnemen van en geen mening vormen.
DDD
Berichten: 28658
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: TK 2021

Bericht door DDD »

Nou, ook wel om meningsvorming natuurlijk.

En het meningsverschil met Hollander is geen definitiekwestie, maar het geeft geen zin om daar een nutteloos gesprek over te voeren.
DDD
Berichten: 28658
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: TK 2021

Bericht door DDD »

Geytenbeekje schreef:
DDD schreef:Omdat je als predikant of ouderling of Jv-leider geestelijk leiding moet geven in een concrete situatie. Dan moet je dus de samenleving kennen, en dit is een belangrijke stem in de openbare meningsvorming.
Kan merken dat je in de politiek zit.
Wat maakt het meer uit of mensen meer de samenleving kennen ?
Kan je voorbeelden noemen ?
Mensen die leiding geven, op welk gebied dan ook, moeten dat op een deskundige manier doen. Anders kunnen ze het beter nalaten.

Ik zit overigens niet meer in de politiek. Als je geestelijk de weg wijst, moet je op zijn minst de culturele en kerkelijke kaart kennen. Anders kun je wel zinnig over de eindbestemming praten, maar niet over hoe je daar moet komen. Dat is sowieso vaak waar het hapert, maar dat terzijde.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1429
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: TK 2021

Bericht door Marck »

Zit ik er naast als ik mijn vragen heb over de betekenis van Lubach voor de politieke werkelijkheid van 2021? Zo ja hoor ik het graag.
Ik vind wel dat iemand met een leidinggevende rol in de kerk, maar ook een doorsnee gemeentelid, enig inzicht in de politieke en maatschappelijke wereld van nut is.
DDD
Berichten: 28658
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: TK 2021

Bericht door DDD »

Ja. Dan heb je echt geen idee hoe politieke beïnvloeding en de ontwikkeling van de publieke opinie werkt, naar mijn mening. Het programma heeft ontzettend veel invloed.
Plaats reactie