Tweede Kamerverkiezingen 2021

Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Tweede Kamerverkiezingen 2021

Bericht door Forummer »

Wat vinden jullie hier van:

Een christen kan alleen SGP stemmen:

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/28 ... risten-2-/

Voorzichtig gezegd krijg ik hier wel een soort van buikpijn van...
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Tweede Kamerverkiezingen 2021

Bericht door DDD »

Deze dominee heeft mijns inziens geen idee wat hij zegt. Met zulke standpunten is een land niet te besturen en een bedrijf ook niet, de gemeente ook niet en zelfs een gezin niet. Ook een kerk niet, tenzij er scheuring op scheuring komt, al naar gelang de opvattingen van deze dominee.

Het laat wel iets van de ruimhartigheid van Refoweb zien, dat deze dominee gewoon zijn mening daar mag vertellen.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4029
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Tweede Kamerverkiezingen 2021

Bericht door Maanenschijn »

Het is de aloude discussie: kan een christelijke partij die staat op Bijbelse grondslag en principes regeringverantwoordelijkheid dragen. Deze ds. meent van niet, zolang die regering ook zaken en maatregelen uitvoert en toestaat die tegen Gods Woord ingaan. Hij maakt hierin geen onderscheid tussen de partijen. Als SGP regeringsverantwoordelijkheid zou gaan dragen, zou het antwoord het zelfde zijn, maar de SGP geen partij meer zijn om op te kunnen stemmen.

Ik ben van mening dat het steeds moeilijker wordt om als SGP regeringsverantwoordelijkheid te dragen, zowel lokaal als landelijk. Ook burgemeesters die lid zijn van de SGP.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Tweede Kamerverkiezingen 2021

Bericht door Hollander »

Maanenschijn schreef:(...) Ik ben van mening dat het steeds moeilijker wordt om als SGP regeringsverantwoordelijkheid te dragen, zowel lokaal als landelijk. Ook burgemeesters die lid zijn van de SGP.
Waarom plaatselijk ook, volgens jou?

En hoe zie jij het verband tussen de Bijbelse personen die regeringsverantwoordelijkheid droegen in een seculiere of anti-christelijke omgeving, denk aan onderkoning Jozef?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Tweede Kamerverkiezingen 2021

Bericht door Herman »

Maanenschijn schreef:Het is de aloude discussie: kan een christelijke partij die staat op Bijbelse grondslag en principes regeringverantwoordelijkheid dragen. Deze ds. meent van niet, zolang die regering ook zaken en maatregelen uitvoert en toestaat die tegen Gods Woord ingaan. Hij maakt hierin geen onderscheid tussen de partijen. Als SGP regeringsverantwoordelijkheid zou gaan dragen, zou het antwoord het zelfde zijn, maar de SGP geen partij meer zijn om op te kunnen stemmen.

Ik ben van mening dat het steeds moeilijker wordt om als SGP regeringsverantwoordelijkheid te dragen, zowel lokaal als landelijk. Ook burgemeesters die lid zijn van de SGP.
Hmm. Ik ben onder invloed van Abraham Kuyper wel wat anders gaan denken in de afgelopen maanden. Volgens mij is de vanzelfsprekendheid waarop regeringsdeelname en verantwoordelijkheid dragen vooral een seculier concept en het is de vraag of de bijbel dat ook op dat niveau ziet. Even een gedachtenexperiment. Daniël droeg regeringsverantwoordelijkheid ten tijde dat de wet van Meden en Perzen werd aangenomen dat hij Zijn God niet meer mocht aanbidden. In extremis doorgeredeneerd zou hij dus als functionaris verantwoordelijk zijn voor zijn eigen veroordeling tot de leeuwenkuil. Dat lijkt me toch ook geen zuivere gedachte.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Tweede Kamerverkiezingen 2021

Bericht door Geytenbeekje »

Herman schreef:
Maanenschijn schreef:Het is de aloude discussie: kan een christelijke partij die staat op Bijbelse grondslag en principes regeringverantwoordelijkheid dragen. Deze ds. meent van niet, zolang die regering ook zaken en maatregelen uitvoert en toestaat die tegen Gods Woord ingaan. Hij maakt hierin geen onderscheid tussen de partijen. Als SGP regeringsverantwoordelijkheid zou gaan dragen, zou het antwoord het zelfde zijn, maar de SGP geen partij meer zijn om op te kunnen stemmen.

Ik ben van mening dat het steeds moeilijker wordt om als SGP regeringsverantwoordelijkheid te dragen, zowel lokaal als landelijk. Ook burgemeesters die lid zijn van de SGP.
Hmm. Ik ben onder invloed van Abraham Kuyper wel wat anders gaan denken in de afgelopen maanden. Volgens mij is de vanzelfsprekendheid waarop regeringsdeelname en verantwoordelijkheid dragen vooral een seculier concept en het is de vraag of de bijbel dat ook op dat niveau ziet. Even een gedachtenexperiment. Daniël droeg regeringsverantwoordelijkheid ten tijde dat de wet van Meden en Perzen werd aangenomen dat hij Zijn God niet meer mocht aanbidden. In extremis doorgeredeneerd zou hij dus als functionaris verantwoordelijk zijn voor zijn eigen veroordeling tot de leeuwenkuil. Dat lijkt me toch ook geen zuivere gedachte.
Daar heb je wel weer gelijk in, dat vind ik ook het dubbele van de CU omdat ze wel de rem optrappen.
De SGP niet in die zin.
Misschien eerder met die weiger-ambtenaren maar dan heb je het ook wel weer gehad.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Tweede Kamerverkiezingen 2021

Bericht door Panny »

Forummer schreef:Wat vinden jullie hier van:

Een christen kan alleen SGP stemmen:

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/28 ... risten-2-/

Voorzichtig gezegd krijg ik hier wel een soort van buikpijn van...
De SGP is dus ook medeverantwoordelijk voor de zondagsopenstelling van winkels in gemeentes waar ze in de coalitie zitten.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4029
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Tweede Kamerverkiezingen 2021

Bericht door Maanenschijn »

Hollander schreef:
Maanenschijn schreef:(...) Ik ben van mening dat het steeds moeilijker wordt om als SGP regeringsverantwoordelijkheid te dragen, zowel lokaal als landelijk. Ook burgemeesters die lid zijn van de SGP.
Waarom plaatselijk ook, volgens jou?

En hoe zie jij het verband tussen de Bijbelse personen die regeringsverantwoordelijkheid droegen in een seculiere of anti-christelijke omgeving, denk aan onderkoning Jozef?
Lokaal zie ik ontwikkelingen die colleges (met SGP of CU deelname) voor ingewikkelde keuzen stellen. Denk aan de zondagopenstelling, aanbieden van wel- of geen identiteitsgebonden zorg, (zondag)sport beleid etc. Waar wil je in een collegiaal bestuur verantwoordelijkheid voor dragen. Is een afwijkend of minderheidsstandpunt voldoende? Ik weet hierop het antwoord niet, al dringt die vraag zich als gemeenteraadslid zich regelmatig op.

Hoe inderdaad dan omgaan met de Bijbelse voorbeelden. Als eerste is het de vraag of de bestuurders in de Bijbel verantwoordelijkheid hebben gezocht of dat men door de Heere op een zekere plaats zijn gebracht, door verkoop als slaaf (Jozef) of wegvoering (Daniel), of dat men zoals de koningen van Israel in de lijn van de geslachten als koning is aangesteld. In die laatste lijn zie ik zeer duidelijk de eis van het houden van Gods geboden en de verantwoordelijkheid van de heerser. Het samen optrekken met de ‘wereld’ kostte koning Josafath bijna zijn leven.

Nogmaals, ik vind het heel erg lastig en heb het antwoord niet, een nadere uitwisseling van argumenten zou ik zeker waarderen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Tweede Kamerverkiezingen 2021

Bericht door Geytenbeekje »

Panny schreef:
Forummer schreef:Wat vinden jullie hier van:

Een christen kan alleen SGP stemmen:

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/28 ... risten-2-/

Voorzichtig gezegd krijg ik hier wel een soort van buikpijn van...
De SGP is dus ook medeverantwoordelijk voor de zondagsopenstelling van winkels in gemeentes waar ze in de coalitie zitten.
Ja bijv in mijn gemeente ( cu-sgp)
Aan de andere kant willen ze het wel zo goed als kwaad het terugdringen.
Tja, misschien dat ik de volgende verkiezing een keer pas of blanco stem
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Tweede Kamerverkiezingen 2021

Bericht door Habitat »

Formatiegesprekken via het staatshoofd voeren, was zo gek nog niet. Misschien kunnen we een petitie starten om de koning weer in het proces te betrekken.
Henk J
Berichten: 2558
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Tweede Kamerverkiezingen 2021

Bericht door Henk J »

Dat vraag ik mij af, als de koning zo'n domme fout maakt als Ollongren zijn we helemaal klaar omdat hij niet direct verantwoordelijk is.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Tweede Kamerverkiezingen 2021

Bericht door Valcke »

Henk J schreef:Dat vraag ik mij af, als de koning zo'n domme fout maakt als Ollongren zijn we helemaal klaar omdat hij niet direct verantwoordelijk is.
Het gaat niet om de gemaakte fout, maar het gaat wel om bv. het spreken over een af te serveren Kamerlid in een fase waarin er nog niet eens gekeken is naar programmatische overeenstemming.

Het trieste is dat Omtzigt op deze manier geheel gelijk krijgt. Dit zei hij namelijk eerder: "Als je moeilijke vragen stelt, ben jij het probleem in het kabinet.” En nu dus ook in de formatie...
Henk J
Berichten: 2558
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Tweede Kamerverkiezingen 2021

Bericht door Henk J »

Valcke schreef:
Henk J schreef:Dat vraag ik mij af, als de koning zo'n domme fout maakt als Ollongren zijn we helemaal klaar omdat hij niet direct verantwoordelijk is.
Het gaat niet om de gemaakte fout, maar het gaat wel om bv. het spreken over een af te serveren Kamerlid in een fase waarin er nog niet eens gekeken is naar programmatische overeenstemming.

Het trieste is dat Omtzigt op deze manier geheel gelijk krijgt. Dit zei hij namelijk eerder: "Als je moeilijke vragen stelt, ben jij het probleem in het kabinet.” En nu dus ook in de formatie...
Helemaal mee eens.
In mijn post probeerde ik een schets te geven van wat er zou gebeuren als de koning een dergelijke fout maakt.
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Tweede Kamerverkiezingen 2021

Bericht door DDD »

Panny schreef:
Forummer schreef:Wat vinden jullie hier van:

Een christen kan alleen SGP stemmen:

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/28 ... risten-2-/

Voorzichtig gezegd krijg ik hier wel een soort van buikpijn van...
De SGP is dus ook medeverantwoordelijk voor de zondagsopenstelling van winkels in gemeentes waar ze in de coalitie zitten.
Wat is nu precies het principiële verschil tussen in de coalitie zitten en in de raad? De raad is immers het hoofd van de gemeente. Je kunt natuurlijk vanuit een conservatieve visie op de samenleving bezwaar hebben tegen volkssoevereiniteit en tot uitgangspunt nemen dat het college het bestuur is, maar dat is toch feitelijk niet juist.

Je zou met dezelfde redenering trouwens ook kunnen zeggen dat je niet mag stemmen. Dan werk je immers mee aan een samenleving waarin de meerderheid beslist om tegen God in te gaan.

Maar dan zou je evenzeer kunnen bepleiten dat je geen kinderen meer mag krijgen. Want die worden immers Nederlands staatsburger, met alle daaraan verbonden rechten en plichten.

Kortom: deze dominee heeft mijns inziens geen idee wat hij zegt. Paulus laat duidelijk merken dat hij zich van dit soort consequenties bewust is: daarom zegt hij 'want anders zou u uit de wereld moeten gaan'. Oftewel: wees niet al te rechtvaardig, en houdt uzelf niet al te wijs, waarom zou u verwoesting over u brengen?
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6453
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Tweede Kamerverkiezingen 2021

Bericht door Posthoorn »

Valcke schreef:
Henk J schreef:Dat vraag ik mij af, als de koning zo'n domme fout maakt als Ollongren zijn we helemaal klaar omdat hij niet direct verantwoordelijk is.
Het gaat niet om de gemaakte fout, maar het gaat wel om bv. het spreken over een af te serveren Kamerlid in een fase waarin er nog niet eens gekeken is naar programmatische overeenstemming.

Het trieste is dat Omtzigt op deze manier geheel gelijk krijgt. Dit zei hij namelijk eerder: "Als je moeilijke vragen stelt, ben jij het probleem in het kabinet.” En nu dus ook in de formatie...
Maar wilde Rutte Omtzigt afserveren? Dat vraag ik me af. Dat er over Omtzigt gesproken is mho de stabiliteit van de CDA kan ik me voorstellen. Maar dan begrijp ik weer niet dat Rutte daarover gelogen heeft.
Plaats reactie