Moet het kabinet aftreden na toeslagenaffaire?

Wat moet er gebeuren na het rapport over de toeslagen-affaire?

Het hele kabinet moet aftreden
17
33%
Enkele bewindslieden moeten aftreden
11
22%
Het kabinet mag blijven zitten
18
35%
Anders
2
4%
Geen mening
3
6%
 
Totaal aantal stemmen: 51

Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Moet het kabinet aftreden na toeslagenaffaire?

Bericht door Habitat »

Ditbenik schreef:
Habitat schreef:Bewust (voor het kabinet schadelijke) documenten niet naar de Kamer sturen, is dat:

1. niet netjes
2. schandalig
3. een misdrijf

Is er een jurist op het forum?
Dat heette in het verleden een 'politieke doodzonde' en betekende onherroepelijk het aftreden van de verantwoordelijke bewindspersoon. In dit geval gaat het om het hele kabinet, maar dat is al afgetreden. Daarmee zijn de sancties wel zo ongeveer op denk ik.
Aftreden vlak voor de verkiezingen was voor de bewindspersonen niet echt een lastige beslissing denk ik.

Er zijn ook andere opties:
a. aangeven dat je niet terug zult keren in een volgend kabinet
b. direct opstappen (zoals Wiebes)
DDD
Berichten: 28406
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Moet het kabinet aftreden na toeslagenaffaire?

Bericht door DDD »

Een jurist hoeft hier natuurlijk niet speciaal het juiste antwoord op te weten. Maar ik kan mij nauwelijks voorstellen dat zoiets een ambtsmisdrijf is.
Henk J
Berichten: 2539
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Moet het kabinet aftreden na toeslagenaffaire?

Bericht door Henk J »

DDD schreef:Een jurist hoeft hier natuurlijk niet speciaal het juiste antwoord op te weten. Maar ik kan mij nauwelijks voorstellen dat zoiets een ambtsmisdrijf is.
Het kabinet hoort de kamer te informeren, dat is onderdeel van hun ambt. Dat is niet gebeurt, dus een ambtsmisdrijf. Wat zwart wit gesteld, wel duidelijk. Maar vervolging oid lijkt mij populistische prietpraat. Los de zaak liever op, alhoewel ik me afvraag in hoeverre dat gaat met dit kabinet. Maar we gaan het zien.
Henk J
Berichten: 2539
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Moet het kabinet aftreden na toeslagenaffaire?

Bericht door Henk J »

Azarkan dient een motie van wantrouwen in tegen het hele kabinet. Zal wel geen meerderheid halen, maar hij gaat er wel hard in.
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Moet het kabinet aftreden na toeslagenaffaire?

Bericht door Habitat »

Vandaag neem ik mij voor om de politiek niet meer te gaan volgen. De interesse was er altijd. Maar als ik wederom zie hoe de coalitie elkaar de hand boven het hoofd houdt en de kamerleden van de coalitiepartijen zich voegen in de fractiediscipline, word ik er droevig van. Ik denk niet dat er de komende jaren echt iets gaat veranderen aan deze bestuurscultuur.
Gebruikersavatar
Albert1987
Berichten: 88
Lid geworden op: 23 nov 2009, 21:15
Locatie: Urk

Re: Moet het kabinet aftreden na toeslagenaffaire?

Bericht door Albert1987 »

Habitat schreef:Vandaag neem ik mij voor om de politiek niet meer te gaan volgen. De interesse was er altijd. Maar als ik wederom zie hoe de coalitie elkaar de hand boven het hoofd houdt en de kamerleden van de coalitiepartijen zich voegen in de fractiediscipline, word ik er droevig van. Ik denk niet dat er de komende jaren echt iets gaat veranderen aan deze bestuurscultuur.
ik snap je niet. Mijn vertrouwen in het kabinet is juist groter geworden door alles wat ik lees over de notulen!! natuurlijk zijn er fouten gemaakt maar ze hebben echt niet expres iedereen zo aangepakt, ze zijn steeds hard aan het werken geweest om alles op te lossen
Henk J
Berichten: 2539
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Moet het kabinet aftreden na toeslagenaffaire?

Bericht door Henk J »

Albert1987 schreef:
Habitat schreef:Vandaag neem ik mij voor om de politiek niet meer te gaan volgen. De interesse was er altijd. Maar als ik wederom zie hoe de coalitie elkaar de hand boven het hoofd houdt en de kamerleden van de coalitiepartijen zich voegen in de fractiediscipline, word ik er droevig van. Ik denk niet dat er de komende jaren echt iets gaat veranderen aan deze bestuurscultuur.
ik snap je niet. Mijn vertrouwen in het kabinet is juist groter geworden door alles wat ik lees over de notulen!! natuurlijk zijn er fouten gemaakt maar ze hebben echt niet expres iedereen zo aangepakt, ze zijn steeds hard aan het werken geweest om alles op te lossen
Er blijkt heel veel uit de notulen, maar er blijkt niet uit dat het de topprioriteit was om de ouders tegemoet te komen en om de problemen op te lossen. Er is stelselmatig informatie onder de tafel geveegd, dat is gewoon kwalijk. Nadeel is dat dit debat van vandaag ook niet veel problemen oplost.....
Gebruikersavatar
Albert1987
Berichten: 88
Lid geworden op: 23 nov 2009, 21:15
Locatie: Urk

Re: Moet het kabinet aftreden na toeslagenaffaire?

Bericht door Albert1987 »

Henk J schreef:
Albert1987 schreef:
Habitat schreef:Vandaag neem ik mij voor om de politiek niet meer te gaan volgen. De interesse was er altijd. Maar als ik wederom zie hoe de coalitie elkaar de hand boven het hoofd houdt en de kamerleden van de coalitiepartijen zich voegen in de fractiediscipline, word ik er droevig van. Ik denk niet dat er de komende jaren echt iets gaat veranderen aan deze bestuurscultuur.
ik snap je niet. Mijn vertrouwen in het kabinet is juist groter geworden door alles wat ik lees over de notulen!! natuurlijk zijn er fouten gemaakt maar ze hebben echt niet expres iedereen zo aangepakt, ze zijn steeds hard aan het werken geweest om alles op te lossen
Er blijkt heel veel uit de notulen, maar er blijkt niet uit dat het de topprioriteit was om de ouders tegemoet te komen en om de problemen op te lossen. Er is stelselmatig informatie onder de tafel geveegd, dat is gewoon kwalijk. Nadeel is dat dit debat van vandaag ook niet veel problemen oplost.....
je ziet in de notule dat ze wel steeds willen oplossen maar dat er steeds weer nieuwe dingen boven de tafel komen.
Henk J
Berichten: 2539
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Moet het kabinet aftreden na toeslagenaffaire?

Bericht door Henk J »

Albert1987 schreef:je ziet in de notule dat ze wel steeds willen oplossen maar dat er steeds weer nieuwe dingen boven de tafel komen.
Ik zie in de notulen vooral ministers en staatssecretarissen klagen over kritische kamerleden. Dat men probeert de kritische coalitiekamerleden te temperen. Dat men goed wil kijken of ze toch informatie kunnen achterhouden(de tijdlijn), zonder dat ze in problemen komen met artikel 68 van de grondwet, waarbij informatie achterhouden het uitgangspunt was. Natuurlijk is er geen minister of staatssecretaris die als beleidsdoel had om ouders de vernieling in te helpen. Maar er had al veel eerder, veel daadkrachtiger opgetreden kunnen worden ipv druk te zijn met het imago van het kabinet. In 2016 waren intern (memo Palmen) al veel problemen bekend, pas eind 2020 is er serieus begonnen met het herstellen van de schade.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Moet het kabinet aftreden na toeslagenaffaire?

Bericht door Van Ewijk »

In plaats van het boetekleed hebben ze te lang het harnas aan getrokken.
Toen hele huishoudens en gezinnen al gescheiden, vervolgd en getraumatiseerd waren.
Achter een dergelijk kabinet kan ik niet staan.
Weg er mee!
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Henk J
Berichten: 2539
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Moet het kabinet aftreden na toeslagenaffaire?

Bericht door Henk J »

Van Ewijk schreef:In plaats van het boetekleed hebben ze te lang het harnas aan getrokken.
Toen hele huishoudens en gezinnen al gescheiden, vervolgd en getraumatiseerd waren.
Achter een dergelijk kabinet kan ik niet staan.
Weg er mee!
Nu het complete kabinet wegsturen lijkt me onzinnig, dan hebben we ook geen demissionaire regering meer. Lijkt me onverstandig in deze crisistijd. Of deze bewindslieden kunnen terugkeren in een nieuw kabinet is voor mij de vraag.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Moet het kabinet aftreden na toeslagenaffaire?

Bericht door Van Ewijk »

Henk J schreef:
Van Ewijk schreef:In plaats van het boetekleed hebben ze te lang het harnas aan getrokken.
Toen hele huishoudens en gezinnen al gescheiden, vervolgd en getraumatiseerd waren.
Achter een dergelijk kabinet kan ik niet staan.
Weg er mee!
Nu het complete kabinet wegsturen lijkt me onzinnig, dan hebben we ook geen demissionaire regering meer. Lijkt me onverstandig in deze crisistijd. Of deze bewindslieden kunnen terugkeren in een nieuw kabinet is voor mij de vraag.
Dat bedoel ik.
En als het kan graag nieuwe verkiezingen.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Henk J
Berichten: 2539
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Moet het kabinet aftreden na toeslagenaffaire?

Bericht door Henk J »

Van Ewijk schreef:
Dat bedoel ik.
En als het kan graag nieuwe verkiezingen.
Eerst maar eens serieus gaan formeren. Kiezer heeft net gesproken en laten zien dat deze affaire ze weinig interesseert. Want de afgelopen dagen zijn er geen nieuwe feiten boven tafel gekomen. Dit wisten we voor 17 maart ook al. Dus nieuwe verkiezingen vind ik een zwaktebod, en daarnaast is er meer in de politiek dat de toeslagenaffaire. Er ligt nog genoeg werk voor het parlement. Rutte vind niet dat hij moet opstappen en hij heeft het kiezersmandaat dus we hebben het wat dat aan gaat gewoon met hem te doen.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Moet het kabinet aftreden na toeslagenaffaire?

Bericht door Van Ewijk »

Henk J schreef:
Van Ewijk schreef:
Dat bedoel ik.
En als het kan graag nieuwe verkiezingen.
Eerst maar eens serieus gaan formeren. Kiezer heeft net gesproken en laten zien dat deze affaire ze weinig interesseert. Want de afgelopen dagen zijn er geen nieuwe feiten boven tafel gekomen. Dit wisten we voor 17 maart ook al. Dus nieuwe verkiezingen vind ik een zwaktebod, en daarnaast is er meer in de politiek dat de toeslagenaffaire. Er ligt nog genoeg werk voor het parlement. Rutte vind niet dat hij moet opstappen en hij heeft het kiezersmandaat dus we hebben het wat dat aan gaat gewoon met hem te doen.
Ik ben het daar niet mee eens.
Voor de verkiezingen was er niets bekend over de kwestie Omzigt.
Er zijn nu niet voor niets twee cruciale kamerdebatten over geweest.(de tweede tijdens dit schrijven nog gaande)
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8895
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Moet het kabinet aftreden na toeslagenaffaire?

Bericht door J.C. Philpot »

Henk J schreef: Eerst maar eens serieus gaan formeren. Kiezer heeft net gesproken en laten zien dat deze affaire ze weinig interesseert. Want de afgelopen dagen zijn er geen nieuwe feiten boven tafel gekomen. Dit wisten we voor 17 maart ook al. Dus nieuwe verkiezingen vind ik een zwaktebod, en daarnaast is er meer in de politiek dat de toeslagenaffaire. Er ligt nog genoeg werk voor het parlement. Rutte vind niet dat hij moet opstappen en hij heeft het kiezersmandaat dus we hebben het wat dat aan gaat gewoon met hem te doen.
Mee eens. Wederom nieuwe verkiezingen lost niks op.

Overigens vind ik dat Rutte het goed doet vandaag in het debat.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie