Moet het kabinet aftreden na toeslagenaffaire?

Wat moet er gebeuren na het rapport over de toeslagen-affaire?

Het hele kabinet moet aftreden
17
33%
Enkele bewindslieden moeten aftreden
11
22%
Het kabinet mag blijven zitten
18
35%
Anders
2
4%
Geen mening
3
6%
 
Totaal aantal stemmen: 51

Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Moet het kabinet aftreden na toeslagenaffaire?

Bericht door Habitat »

Het zou beter zijn als van de huidige ministers niemand zou terugkeren in een volgend kabinet. Nu blijft het maar dooretteren doordat dezelfde mensen (afgezien dan van Wiebes en Asscher) aan het formeren zijn. En de erfenis van dit oude kabinet wordt zo overgedragen naar een nieuw kabinet.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Moet het kabinet aftreden na toeslagenaffaire?

Bericht door Van Ewijk »

Habitat schreef:Het zou beter zijn als van de huidige ministers niemand zou terugkeren in een volgend kabinet. Nu blijft het maar dooretteren doordat dezelfde mensen (afgezien dan van Wiebes en Asscher) aan het formeren zijn. En de erfenis van dit oude kabinet wordt zo overgedragen naar een nieuw kabinet.
Niets aan toe te voegen.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Moet het kabinet aftreden na toeslagenaffaire?

Bericht door Habitat »

Weet iemand waarom de notulen pas vanavond openbaar worden? Ik vind het een wat ongebruikelijk tijdstip. Tegen de tijd dat de parlementaire pers de documenten heeft kunnen doornemen, is het alweer Koningsdag.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Moet het kabinet aftreden na toeslagenaffaire?

Bericht door Zita »

Habitat schreef:Weet iemand waarom de notulen pas vanavond openbaar worden? Ik vind het een wat ongebruikelijk tijdstip. Tegen de tijd dat de parlementaire pers de documenten heeft kunnen doornemen, is het alweer Koningsdag.
Eerst moet nog iemand tijd hebben om Rutte te waarschuwen :yahoo
Ik begin te vrezen dat er nog gelakt en gepoetst gaat worden aan die notulen. Want ze zijn allang klaar, het besluit is genomen. En toch duurt het nog aanzienlijk lang voordat ze dan daadwerkelijk worden vrijgegeven.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Moet het kabinet aftreden na toeslagenaffaire?

Bericht door Wim Anker »

Valcke schreef:Er is mi geen enkele reden voor de CU om uit te stappen.
Dhr. Slob en Mevr. Schouten zijn van hetzelfde laken een pak. Ik snap nu wel waarom Segers een judas werd genoemd.

Tijd dat het strafrecht in actie komt en Rutte en trawanten veroordeeld en opsluit.
Gebruikersavatar
Bogerman
Berichten: 357
Lid geworden op: 27 okt 2010, 00:10

Re: Moet het kabinet aftreden na toeslagenaffaire?

Bericht door Bogerman »

Wim Anker schreef:
Valcke schreef:Er is mi geen enkele reden voor de CU om uit te stappen.
Dhr. Slob en Mevr. Schouten zijn van hetzelfde laken een pak. Ik snap nu wel waarom Segers een judas werd genoemd.

Tijd dat het strafrecht in actie komt en Rutte en trawanten veroordeeld en opsluit.
Wat een bozige taal slaat u uit! Er staat niets onredelijks in de notulen. Heeft u ze wel gelezen?
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Moet het kabinet aftreden na toeslagenaffaire?

Bericht door Ambtenaar »

Wim Anker schreef:
Tijd dat het strafrecht in actie komt en Rutte en trawanten veroordeeld en opsluit.
En welke wet hebben ze overtreden?
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Moet het kabinet aftreden na toeslagenaffaire?

Bericht door Ditbenik »

Wim Anker schreef:
Valcke schreef:Er is mi geen enkele reden voor de CU om uit te stappen.
Dhr. Slob en Mevr. Schouten zijn van hetzelfde laken een pak. Ik snap nu wel waarom Segers een judas werd genoemd.

Tijd dat het strafrecht in actie komt en Rutte en trawanten veroordeeld en opsluit.
Strafrecht? In strafrechtelijke zin hebben ze helemaal niks verkeerd gedaan dus het strafrecht kan helemaal niet in actie komen. Het zal een rare toestand worden als je politieke standers kunt opsluiten omdat ze uitspraken doen die je niet aanstaan of dingen achter houden die je graag wilt weten.
Online
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Moet het kabinet aftreden na toeslagenaffaire?

Bericht door Bertiel »

Toch was er iets flink fout. Gemanipuleer van de tweede kamer.
Het duale systeem werkt dus voor geen kant.
Ook terug te zien op lokaal niveau, waar een SGP-er heel vlug weg was na een bepaalde stemming
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Moet het kabinet aftreden na toeslagenaffaire?

Bericht door Zeeuw »

Bertiel schreef:Toch was er iets flink fout. Gemanipuleer van de tweede kamer.
Het duale systeem werkt dus voor geen kant.
Ook terug te zien op lokaal niveau, waar een SGP-er heel vlug weg was na een bepaalde stemming
Dat is een stuk beter dan vlug weg zijn vóór een bepaalde stemming..
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Moet het kabinet aftreden na toeslagenaffaire?

Bericht door Ditbenik »

Bertiel schreef:Toch was er iets flink fout. Gemanipuleer van de tweede kamer.
Het duale systeem werkt dus voor geen kant.
Ook terug te zien op lokaal niveau, waar een SGP-er heel vlug weg was na een bepaalde stemming
Jazeker. Politiek gezien was er iets flink fout en het is aan de kamer om te bepalen welke consequenties ze daar aan verbinden. Maar met strafrecht heeft dat niets van doen.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Moet het kabinet aftreden na toeslagenaffaire?

Bericht door parsifal »

Ditbenik schreef:
Bertiel schreef:Toch was er iets flink fout. Gemanipuleer van de tweede kamer.
Het duale systeem werkt dus voor geen kant.
Ook terug te zien op lokaal niveau, waar een SGP-er heel vlug weg was na een bepaalde stemming
Jazeker. Politiek gezien was er iets flink fout en het is aan de kamer om te bepalen welke consequenties ze daar aan verbinden. Maar met strafrecht heeft dat niets van doen.
Mee eens. Al ben ik daar in het geval van ambtenaren (en mogelijk bewindslieden) die van fouten met de toeslagen, waarbij sommige mensen zwaar benadeeld werden, wisten maar niet ingrepen niet zo zeker van.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Moet het kabinet aftreden na toeslagenaffaire?

Bericht door Ditbenik »

parsifal schreef:
Ditbenik schreef:
Bertiel schreef:Toch was er iets flink fout. Gemanipuleer van de tweede kamer.
Het duale systeem werkt dus voor geen kant.
Ook terug te zien op lokaal niveau, waar een SGP-er heel vlug weg was na een bepaalde stemming
Jazeker. Politiek gezien was er iets flink fout en het is aan de kamer om te bepalen welke consequenties ze daar aan verbinden. Maar met strafrecht heeft dat niets van doen.
Mee eens. Al ben ik daar in het geval van ambtenaren (en mogelijk bewindslieden) die van fouten met de toeslagen, waarbij sommige mensen zwaar benadeeld werden, wisten maar niet ingrepen niet zo zeker van.
Ja, dat is het lastige in deze kwestie. Er zijn dingen langdurig, diepingrijpend op schandalige wijze mis gegaan. Daarover ligt een vernietigend rapport. Tegelijk laat het rapport zien dat er sprake was van een strikte uitvoering van de wet en dat de uitvoering gedekt werd door rechtelijke uitspraken. Dus ook hier lijkt me politiek van alles enorm mis gegaan te zijn (en dat mag de Tweede Kamer zich ook aantrekken want zij waren degenen die aandrongen op strengere wetten), maar juridisch was het afgedekt. Ook voor de ambtenaren dus.
Volgens mij is het vertrouwen dan ook alleen te herstellen als betrokkenen zoals ministers, leiddinggevende ambtenaren én een aantal politici uit de Tweede Kamer die hier mede verantwoordelijk voor zijn geweest, hun plek ter beschikking stellen.
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Moet het kabinet aftreden na toeslagenaffaire?

Bericht door Habitat »

Bewust (voor het kabinet schadelijke) documenten niet naar de Kamer sturen, is dat:

1. niet netjes
2. schandalig
3. een misdrijf

Is er een jurist op het forum?
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Moet het kabinet aftreden na toeslagenaffaire?

Bericht door Ditbenik »

Habitat schreef:Bewust (voor het kabinet schadelijke) documenten niet naar de Kamer sturen, is dat:

1. niet netjes
2. schandalig
3. een misdrijf

Is er een jurist op het forum?
Dat heette in het verleden een 'politieke doodzonde' en betekende onherroepelijk het aftreden van de verantwoordelijke bewindspersoon. In dit geval gaat het om het hele kabinet, maar dat is al afgetreden. Daarmee zijn de sancties wel zo ongeveer op denk ik.
Plaats reactie