Moet het kabinet aftreden na toeslagenaffaire?

Wat moet er gebeuren na het rapport over de toeslagen-affaire?

Het hele kabinet moet aftreden
17
33%
Enkele bewindslieden moeten aftreden
11
22%
Het kabinet mag blijven zitten
18
35%
Anders
2
4%
Geen mening
3
6%
 
Totaal aantal stemmen: 51

Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10445
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Moet het kabinet aftreden na toeslagenaffaire?

Bericht door Zita »

Jantje schreef:
Zita schreef:Ik vermoed dat het kabinet opstapt. Het enige grote thema is corona. Daarop blijven ze missionair. Nu kan Rutte in de campagne zeggen dat hij volle verantwoordelijkheid heeft genomen voor de toeslagenaffaire.
Hoe je precies verantwoordelijkheid neemt als je opstapt, op de winkel blijft passen en daarna weer aantreedt, weet ik ook niet. Maar hoe je verantwoordelijkheid neemt door op te stappen, weet ik ook weer niet. Wat fout is gegaan, kun je niet ongedaan maken. Opstappen is een goeie maatregel als we zouden zeggen dat deze persoon ongeschikt is voor een besturende functie. Maar ik weet niet of je dat nu van het voltallige kabinet kunt zeggen.
Nee. Maar in dat geval was het niet nodig geweest dat Asscher zou aftreden. Toch?
Ach, de PvdA staat er zo dramatisch voor. Als dit aan Asscher was blijven kleven tijdens de campagne, was het wellicht nog hopelozer geworden. Hij ging voor het premierschap, maar dat gaat 'm niet worden. Dus in het partijbelang was het nodig dat hij zou aftreden. Ik zie niet in hoe hij door af te treden leed van toeslagenslachtoffers ongedaan kan maken ofzo. Ook is hij nu niet meer minister van Sociale Zaken, dus het is niet zo dat door zijn aftreden er beleid gewijzigd wordt of dat hij de verkeerde man op de verkeerde plaats was (of is dat een dubbele ontkenning?). Of aftreden een soort boetedoening is, zou ik niet weten. Zeker in het geval van Asscher niet. Premier willen worden en dan lijsttrekker zijn van een krimpend partijtje, dat lijkt me niet het grootste feest.
Maar erg veel verstand heb ik er ook niet van hoor.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Moet het kabinet aftreden na toeslagenaffaire?

Bericht door Jantje »

Zita schreef:Maar erg veel verstand heb ik er ook niet van hoor.
Ik ook niet. ;)
Maar ik vind wel wat in je analyse zitten. Dus ik ben het er mee eens.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Moet het kabinet aftreden na toeslagenaffaire?

Bericht door Herman »

Hoe laat gaat het allemaal gebeuren vandaag?
Bertiel
Berichten: 4591
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Moet het kabinet aftreden na toeslagenaffaire?

Bericht door Bertiel »

3 uur is de persconferentie toch van de premier?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
deschpin
Berichten: 393
Lid geworden op: 25 jul 2019, 14:25

Re: Moet het kabinet aftreden na toeslagenaffaire?

Bericht door deschpin »

Zita schreef: Ach, de PvdA staat er zo dramatisch voor. Als dit aan Asscher was blijven kleven tijdens de campagne, was het wellicht nog hopelozer geworden. Hij ging voor het premierschap, maar dat gaat 'm niet worden. Dus in het partijbelang was het nodig dat hij zou aftreden. Ik zie niet in hoe hij door af te treden leed van toeslagenslachtoffers ongedaan kan maken ofzo. Ook is hij nu niet meer minister van Sociale Zaken, dus het is niet zo dat door zijn aftreden er beleid gewijzigd wordt of dat hij de verkeerde man op de verkeerde plaats was (of is dat een dubbele ontkenning?). Of aftreden een soort boetedoening is, zou ik niet weten. Zeker in het geval van Asscher niet. Premier willen worden en dan lijsttrekker zijn van een krimpend partijtje, dat lijkt me niet het grootste feest.
Maar erg veel verstand heb ik er ook niet van hoor.
Asscher zijn trackrecord in Amsterdam was nu ook niet rimpelloos, blijf me altijd verbazen hoe kort van geheugen mensen zijn als je kijkt naar politici. Zo'n Pechtold, Duijvendak enz. Ben benieuwd welke sterren na de verkiezingen weer boven komen drijven. Ik begrijp dat politiek alles met idealen, macht en belangen te maken heeft. Maar soms vraag je je af wat het niveau van screening is.
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Moet het kabinet aftreden na toeslagenaffaire?

Bericht door huisman »

deschpin schreef:
Zita schreef: Ach, de PvdA staat er zo dramatisch voor. Als dit aan Asscher was blijven kleven tijdens de campagne, was het wellicht nog hopelozer geworden. Hij ging voor het premierschap, maar dat gaat 'm niet worden. Dus in het partijbelang was het nodig dat hij zou aftreden. Ik zie niet in hoe hij door af te treden leed van toeslagenslachtoffers ongedaan kan maken ofzo. Ook is hij nu niet meer minister van Sociale Zaken, dus het is niet zo dat door zijn aftreden er beleid gewijzigd wordt of dat hij de verkeerde man op de verkeerde plaats was (of is dat een dubbele ontkenning?). Of aftreden een soort boetedoening is, zou ik niet weten. Zeker in het geval van Asscher niet. Premier willen worden en dan lijsttrekker zijn van een krimpend partijtje, dat lijkt me niet het grootste feest.
Maar erg veel verstand heb ik er ook niet van hoor.
Asscher zijn trackrecord in Amsterdam was nu ook niet rimpelloos, blijf me altijd verbazen hoe kort van geheugen mensen zijn als je kijkt naar politici. Zo'n Pechtold, Duijvendak enz. Ben benieuwd welke sterren na de verkiezingen weer boven komen drijven. Ik begrijp dat politiek alles met idealen, macht en belangen te maken heeft. Maar soms vraag je je af wat het niveau van screening is.
Asscher vond en vind ik een bijzonder goede politicus. Altijd zijn bijdragen uit het hoofd en zijn interrupties waren meestal ijzersterk. Eigenlijk de enige politicus die zich kon meten met Rutte.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Marco
Berichten: 3604
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Moet het kabinet aftreden na toeslagenaffaire?

Bericht door Marco »

Bertiel schreef:3 uur is de persconferentie toch van de premier?
Als de ministerraad is afgelopen. Daar is voor zover ik weet geen vaste tijd voor.

Vandaar dat de pers nu al staat te kleumen voor de deur..
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Moet het kabinet aftreden na toeslagenaffaire?

Bericht door Jeremiah »

Rutte 3 gevallen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Moet het kabinet aftreden na toeslagenaffaire?

Bericht door Herman »

Jeremiah schreef:Rutte 3 gevallen.
'Gevallen' is wel een heel groot woord voor deze manier van aftreden.
Het is niet meer dan een kleine neiging met het hoofd als gevolg van een losliggend steentje. Een wiebeltje op een evenwichtsbalk.
deschpin
Berichten: 393
Lid geworden op: 25 jul 2019, 14:25

Re: Moet het kabinet aftreden na toeslagenaffaire?

Bericht door deschpin »

huisman schreef:
deschpin schreef:
Zita schreef: Ach, de PvdA staat er zo dramatisch voor. Als dit aan Asscher was blijven kleven tijdens de campagne, was het wellicht nog hopelozer geworden. Hij ging voor het premierschap, maar dat gaat 'm niet worden. Dus in het partijbelang was het nodig dat hij zou aftreden. Ik zie niet in hoe hij door af te treden leed van toeslagenslachtoffers ongedaan kan maken ofzo. Ook is hij nu niet meer minister van Sociale Zaken, dus het is niet zo dat door zijn aftreden er beleid gewijzigd wordt of dat hij de verkeerde man op de verkeerde plaats was (of is dat een dubbele ontkenning?). Of aftreden een soort boetedoening is, zou ik niet weten. Zeker in het geval van Asscher niet. Premier willen worden en dan lijsttrekker zijn van een krimpend partijtje, dat lijkt me niet het grootste feest.
Maar erg veel verstand heb ik er ook niet van hoor.
Asscher zijn trackrecord in Amsterdam was nu ook niet rimpelloos, blijf me altijd verbazen hoe kort van geheugen mensen zijn als je kijkt naar politici. Zo'n Pechtold, Duijvendak enz. Ben benieuwd welke sterren na de verkiezingen weer boven komen drijven. Ik begrijp dat politiek alles met idealen, macht en belangen te maken heeft. Maar soms vraag je je af wat het niveau van screening is.
Asscher vond en vind ik een bijzonder goede politicus. Altijd zijn bijdragen uit het hoofd en zijn interrupties waren meestal ijzersterk. Eigenlijk de enige politicus die zich kon meten met Rutte.
Ik houd het op een goede fractievoorzitter, als speecher en debater is hij één van de betere. Veelal ook gewoon beschaafd en genuanceerd. Als bestuurder toch echt stuk minder. En dat vind ik nog steeds een makke binnen ons systeem. Mensen komen op posities in een regering vanwege politieke kleur en niet vanwege bestuurlijke kwaliteiten en ervaringen. Ik zie ministers steeds meer als woordvoerders die bij baasje Rutte op audientie mogen komen.

Het is gechargeerd, maar allles is zo dichtgeregeld, wat dat betreft is een minderheidsregering wel leuker. Niet de volledige macht bij regering maar draagvlak vanuit de meerderheid in de kamers.
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Moet het kabinet aftreden na toeslagenaffaire?

Bericht door Geytenbeekje »

Worden er dan eerder verkiezingen gehouden ?
Wat gebeurt er precies nu ?
Mannetje
Berichten: 7741
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Moet het kabinet aftreden na toeslagenaffaire?

Bericht door Mannetje »

Geytenbeekje schreef:Worden er dan eerder verkiezingen gehouden ?
Wat gebeurt er precies nu ?
Nee. In feite gebeurt er niets.
-
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Moet het kabinet aftreden na toeslagenaffaire?

Bericht door Herman »

Dat lijkt me niet. Volgens mij moet je alles binnen drie maanden regelen. Maar nu stonden er al verkiezingen gepland. Dus die gaan gewoon door omdat ze binnen die driemaandstermijn vallen.
deschpin
Berichten: 393
Lid geworden op: 25 jul 2019, 14:25

Re: Moet het kabinet aftreden na toeslagenaffaire?

Bericht door deschpin »

Herman schreef:
Jeremiah schreef:Rutte 3 gevallen.
'Gevallen' is wel een heel groot woord voor deze manier van aftreden.
Het is niet meer dan een kleine neiging met het hoofd als gevolg van een losliggend steentje. Een wiebeltje op een evenwichtsbalk.
Komt ze nog mooi uit ook denk ik dan maar. Geen controversiele zaken meer in stemming voor de verkiezing. Aandacht kan bijna volledig naar de campagnes.
En in corona tijd gewoon braaf OMT beleid er door jassen, iedereen gedekt en niemand verantwoordelijk want nieuw enz.
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Moet het kabinet aftreden na toeslagenaffaire?

Bericht door Ad Anker »

deschpin schreef:
Herman schreef:
Jeremiah schreef:Rutte 3 gevallen.
'Gevallen' is wel een heel groot woord voor deze manier van aftreden.
Het is niet meer dan een kleine neiging met het hoofd als gevolg van een losliggend steentje. Een wiebeltje op een evenwichtsbalk.
Komt ze nog mooi uit ook denk ik dan maar. Geen controversiele zaken meer in stemming voor de verkiezing. Aandacht kan bijna volledig naar de campagnes.
En in corona tijd gewoon braaf OMT beleid er door jassen, iedereen gedekt en niemand verantwoordelijk want nieuw enz.
Een wiebeltje op een evenwichtsbalk. Prachtige woordkeus. En waar.
Plaats reactie