Moet het kabinet aftreden na toeslagenaffaire?

Wat moet er gebeuren na het rapport over de toeslagen-affaire?

Het hele kabinet moet aftreden
17
33%
Enkele bewindslieden moeten aftreden
11
22%
Het kabinet mag blijven zitten
18
35%
Anders
2
4%
Geen mening
3
6%
 
Totaal aantal stemmen: 51

Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Moet het kabinet aftreden na toeslagenaffaire?

Bericht door Geytenbeekje »

Anders :
Lijkt me wel zo'n chaos.
Over een paar maanden ( Deo Volente) zijn er verkiezingen dus ja..
Lijkt me weinig zin hebben.
DDD
Berichten: 28672
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Moet het kabinet aftreden na toeslagenaffaire?

Bericht door DDD »

Ik vind het een heel moeilijke vraag. De fout zit hem (ook) bij de ambtenaren én bij de rechterlijke macht, die veel te marginaal heeft getoetst.

Maar naar het schijnt ook bij de bewindslieden. Ik denk dat aftreden heel goed zou zijn, al strijdt het tegen mijn gemoed, in deze coronatijd.

Bovendien is de toeslagenaffaire maar één voorbeeld van het aantasten van de rechtsstaat. Ook de IND doet exact dezelfde dingen, en als het gaat om de gefinancierde rechtsbijstand is het kabinet, minister Dekker voorop, er ook op uit om de arme delen van de bevolking uit te knijpen. Het is niet duidelijk bewijsbaar dat dat allemaal even opzettelijk is, maar voor een deel van de bewindslieden moet dat toch wel echt het geval zijn. Het is zo overduidelijk, dat iemand die het niet bewust negeert, het niet over het hoofd kan zien.

Uiteindelijk kan dit echter alleen gebeuren omdat de Tweede Kamer én het ambtelijk apparaat niet goed functioneren. De kamer niet vanwege de doorstroming en het gebrek aan origineel denken en deskundigheid, en de ambtenaren niet omdat veel beleidsambtenaren vooral bezig zijn met jobhoppen en zelden echt verstand van hun dossiers hebben. Om over de wantoestanden bij de Belastingdienst maar te zwijgen.
alepha
Berichten: 121
Lid geworden op: 02 sep 2020, 23:02

Re: Moet het kabinet aftreden na toeslagenaffaire?

Bericht door alepha »

Ik vraag me alleen altijd af... wat levert het op als een kabinet of bewindspersoon aftreedt?
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Moet het kabinet aftreden na toeslagenaffaire?

Bericht door Ambtenaar »

alepha schreef:Ik vraag me alleen altijd af... wat levert het op als een kabinet of bewindspersoon aftreedt?
In ieder geval een signaal naar de samenleving. Politici geven aan dat ze gefaald hebben en treden daarom terug. In dit geval betreft het niet een individuele bestuurder, maar is er collectief gefaald door de verschillende kabinetten Rutte.

Iemand als Asscher is daarom denk ik ook niet langer houdbaar als partijleider van de PvdA. Hij stond er bij, en keek ernaar.
Marco
Berichten: 3604
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Moet het kabinet aftreden na toeslagenaffaire?

Bericht door Marco »

Ambtenaar schreef:
alepha schreef:Ik vraag me alleen altijd af... wat levert het op als een kabinet of bewindspersoon aftreedt?
In ieder geval een signaal naar de samenleving. Politici geven aan dat ze gefaald hebben en treden daarom terug. In dit geval betreft het niet een individuele bestuurder, maar is er collectief gefaald door de verschillende kabinetten Rutte.

Iemand als Asscher is daarom denk ik ook niet langer houdbaar als partijleider van de PvdA. Hij stond er bij, en keek ernaar.
Lastig. Want de kabinetten hebben gefaald, maar de kamer ook. Die heeft een controlerende rol - en dit is niet een zaak van de hele korte termijn geweest. Ambtenaren hebben niet (hard genoeg) aan de bel getrokken - of durven trekken. Na de bulgarenaffaire was de hele samenleving van mening dat er hard opgetreden moest worden tegen fraudeurs; er was geen oog voor mensen die onterecht in de problemen kwamen. Al die tijd heb ik er ook weinig over in de media over gezien, pas toen de affaire in politiek Den Haag ging spelen. Al die tijd waren er maar een paar mensen die daar tegenin gingen (hulde!).

Probleem is dan weer wel dat als iedereen verantwoordelijk is, niemand verantwoordelijk is. Dat klopt dan ook weer niet..
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Moet het kabinet aftreden na toeslagenaffaire?

Bericht door Ambtenaar »

Marco schreef: Lastig. Want de kabinetten hebben gefaald, maar de kamer ook. Die heeft een controlerende rol - en dit is niet een zaak van de hele korte termijn geweest. Ambtenaren hebben niet (hard genoeg) aan de bel getrokken - of durven trekken.
Een kritische nota van een ambtenaar is heeft nooit de top bereikt en zij is uiteindelijk vertrokken, al dan niet onder dwang. Dat is de ambtelijke top aan te rekenen.
Na de bulgarenaffaire was de hele samenleving van mening dat er hard opgetreden moest worden tegen fraudeurs; er was geen oog voor mensen die onterecht in de problemen kwamen. Al die tijd heb ik er ook weinig over in de media over gezien, pas toen de affaire in politiek Den Haag ging spelen. Al die tijd waren er maar een paar mensen die daar tegenin gingen (hulde!).
De eerste berichten waren al van 7 of 8 jaar geleden.
Probleem is dan weer wel dat als iedereen verantwoordelijk is, niemand verantwoordelijk is. Dat klopt dan ook weer niet..
Exact.
deschpin
Berichten: 393
Lid geworden op: 25 jul 2019, 14:25

Re: Moet het kabinet aftreden na toeslagenaffaire?

Bericht door deschpin »

Marco schreef:
Ambtenaar schreef:
alepha schreef:Ik vraag me alleen altijd af... wat levert het op als een kabinet of bewindspersoon aftreedt?
n, pas toen de affaire in politiek Den Haag ging spelen. Al die tijd waren er maar een paar mensen die daar tegenin gingen (hulde!).

Probleem is dan weer wel dat als iedereen verantwoordelijk is, niemand verantwoordelijk is. Dat klopt dan ook weer niet..
Dat is nu precies de truc waar ze nu weer proberen mee weg te komen.

En omdat het niet gaat over enkel geld maar mensen in faillisementen zijn gekomen, echtscheidingen en alle ellende zijn ontstaan en mensen zelfs zo wanhopig zijn gemaakt dat ze zich van het leven hebben beroofd moet hier gewoon recht geschieden. En dat betekent minimaal exit Asscher en Wiebes maar ook de ambtelijke vrindjes die dit hebben georganiseerd.

En die twee maanden zingen we wel uit, de Jonge loopt niet weg.
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Moet het kabinet aftreden na toeslagenaffaire?

Bericht door Mara »

Als een werknemer zulke grove fouten maakt, wordt hij (oneervol) ontslagen.
De verantwoordelijke minister of staatssecretaris stapt dan op, met behoud van salaris.
En heeft binnen korte tijd weer een nieuwe baan.
En waarom zou het gehele kabinet moeten aftreden?
Ze zijn nu bijna aan de eindstreep.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
newton
Berichten: 680
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Moet het kabinet aftreden na toeslagenaffaire?

Bericht door newton »

Mara schreef:Als een werknemer zulke grove fouten maakt, wordt hij (oneervol) ontslagen.
De verantwoordelijke minister of staatssecretaris stapt dan op, met behoud van salaris.
En heeft binnen korte tijd weer een nieuwe baan.
En waarom zou het gehele kabinet moeten aftreden?
Ze zijn nu bijna aan de eindstreep.
Opstappen gaat niet met behoud van salaris. Er is wel een wachtgeldregeling. En (gedwongen) opstappen staat volgens mij gelijk aan (oneervol) ontslag.

Als je kijkt naar een Wouter Bos of een Jan-Peter Balkenende was er inderdaad vrij snel een nieuwe baan op nivo voor deze mensen. Maar dat is lang niet altijd het geval. Na een politieke carriere in het bedrijfsleven aan een baan komen lijkt in veel gevallen nog best lastig. Daarom is er ook een wachtgeldregeling. Behoud van je salaris als kamerlid/staatssecretaris/minister moet niet het doel zijn. Politieke ontwikkelingen maken kwetsbaar. Dat wordt wat gecompenseerd met een goed salaris en een wachtgeldregeling.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Moet het kabinet aftreden na toeslagenaffaire?

Bericht door Mara »

newton schreef:
Mara schreef:Als een werknemer zulke grove fouten maakt, wordt hij (oneervol) ontslagen.
De verantwoordelijke minister of staatssecretaris stapt dan op, met behoud van salaris.
En heeft binnen korte tijd weer een nieuwe baan.
En waarom zou het gehele kabinet moeten aftreden?
Ze zijn nu bijna aan de eindstreep.
Opstappen gaat niet met behoud van salaris. Er is wel een wachtgeldregeling. En (gedwongen) opstappen staat volgens mij gelijk aan (oneervol) ontslag.

Als je kijkt naar een Wouter Bos of een Jan-Peter Balkenende was er inderdaad vrij snel een nieuwe baan op nivo voor deze mensen. Maar dat is lang niet altijd het geval. Na een politieke carriere in het bedrijfsleven aan een baan komen lijkt in veel gevallen nog best lastig. Daarom is er ook een wachtgeldregeling. Behoud van je salaris als kamerlid/staatssecretaris/minister moet niet het doel zijn. Politieke ontwikkelingen maken kwetsbaar. Dat wordt wat gecompenseerd met een goed salaris en een wachtgeldregeling.
Ja sorry, je hebt gelijk. Het is natuurlijk geen salaris inderdaad. Maar toch nog wel hoger dan een WW uitkering. ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Moet het kabinet aftreden na toeslagenaffaire?

Bericht door Ambtenaar »

deschpin schreef:
En omdat het niet gaat over enkel geld maar mensen in faillisementen zijn gekomen, echtscheidingen en alle ellende zijn ontstaan en mensen zelfs zo wanhopig zijn gemaakt dat ze zich van het leven hebben beroofd moet hier gewoon recht geschieden. En dat betekent minimaal exit Asscher en Wiebes maar ook de ambtelijke vrindjes die dit hebben georganiseerd.

En die twee maanden zingen we wel uit, de Jonge loopt niet weg.
Wil je de volgende keer goed quoten? Je legt mij nu woorden in de mond van een ander.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Moet het kabinet aftreden na toeslagenaffaire?

Bericht door Jeremiah »

deschpin schreef:
Marco schreef:
Ambtenaar schreef:
alepha schreef:Ik vraag me alleen altijd af... wat levert het op als een kabinet of bewindspersoon aftreedt?
n, pas toen de affaire in politiek Den Haag ging spelen. Al die tijd waren er maar een paar mensen die daar tegenin gingen (hulde!).

Probleem is dan weer wel dat als iedereen verantwoordelijk is, niemand verantwoordelijk is. Dat klopt dan ook weer niet..
Dat is nu precies de truc waar ze nu weer proberen mee weg te komen.

En omdat het niet gaat over enkel geld maar mensen in faillisementen zijn gekomen, echtscheidingen en alle ellende zijn ontstaan en mensen zelfs zo wanhopig zijn gemaakt dat ze zich van het leven hebben beroofd moet hier gewoon recht geschieden. En dat betekent minimaal exit Asscher en Wiebes maar ook de ambtelijke vrindjes die dit hebben georganiseerd.

En die twee maanden zingen we wel uit, de Jonge loopt niet weg.
Wat mij betreft moet het hele kabinet weg. Men is zo schandalig met mensen omgegaan dat er geen andere optie is dan het grootst mogelijke politieke gebaar te maken. Men moet verantwoordelijkheid nemen. En of ze er nou nog lang of kort zitten is niet relevant.
Laatst gewijzigd door Jeremiah op 14 jan 2021, 10:29, 1 keer totaal gewijzigd.
CvdW
Berichten: 2943
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Moet het kabinet aftreden na toeslagenaffaire?

Bericht door CvdW »

Mensen zijn kort van geheugen.

Weten we nog dat we een boete konden krijgen in coronatijd en dat dit een strafblad opleverde.
Toen ging het mis bij een minister en regels werden ineens aangepast.

Daarom m.b.t toeslagenaffaire aftreden.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Moet het kabinet aftreden na toeslagenaffaire?

Bericht door Herman »

Asscher stopt als lijsttrekker.

Dan zal het kabinet wel volgen vrijdag.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Moet het kabinet aftreden na toeslagenaffaire?

Bericht door Herman »

Op welk niveau verschilt de huidige maatschappelijke afrekencultuur van politici van de afrekencultuur van de belastingdienst/toeslagen?
Plaats reactie