Moet het kabinet aftreden na toeslagenaffaire?

Wat moet er gebeuren na het rapport over de toeslagen-affaire?

Het hele kabinet moet aftreden
17
33%
Enkele bewindslieden moeten aftreden
11
22%
Het kabinet mag blijven zitten
18
35%
Anders
2
4%
Geen mening
3
6%
 
Totaal aantal stemmen: 51

Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Moet het kabinet aftreden na toeslagenaffaire?

Bericht door Habitat »

Deze nieuwe onthullingen zouden gek genoeg wel eens positief kunnen uitpakken voor Rutte. Nu staat hij niet persoonlijk te kijk, maar het hele kabinet.

Dat zorgt er voor dat VVD, CDA, D66 en ChristenUnie "partners in crime" zijn. En daarmee is de kans groter dat ze elkaar de hand boven het hoofd zullen houden. En dat ze sneller bij elkaar zullen uitkomen in de formatie.

De grote vraag is natuurlijk wel: zal de ChristenUnie fractie het kabinet weer redden, of stemmen ze dit maal principieel (en dus ook tegen hun eigen bestuurders).
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9164
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Moet het kabinet aftreden na toeslagenaffaire?

Bericht door parsifal »

Habitat schreef:Deze nieuwe onthullingen zouden gek genoeg wel eens positief kunnen uitpakken voor Rutte. Nu staat hij niet persoonlijk te kijk, maar het hele kabinet.

Dat zorgt er voor dat VVD, CDA, D66 en ChristenUnie "partners in crime" zijn. En daarmee is de kans groter dat ze elkaar de hand boven het hoofd zullen houden. En dat ze sneller bij elkaar zullen uitkomen in de formatie.

De grote vraag is natuurlijk wel: zal de ChristenUnie fractie het kabinet weer redden, of stemmen ze dit maal principieel (en dus ook tegen hun eigen bestuurders).
Hangt er van af denk ik. Als Schouten en Slob aanwezig waren en niet geprotesteerd hebben, dan valt me dat echt hard tegen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Moet het kabinet aftreden na toeslagenaffaire?

Bericht door Valcke »

Het kabinet kan niet ‘gered’ worden, want het is demissionair en moet aanblijven voor lopende werkzaamheden totdat er een nieuw kabinet is. De focus moet nu liggen op de formatie, niet op de beoordeling van het ‘oude’ kabinet.
Gebruikersavatar
Albert1987
Berichten: 88
Lid geworden op: 23 nov 2009, 21:15
Locatie: Urk

Re: Moet het kabinet aftreden na toeslagenaffaire?

Bericht door Albert1987 »

parsifal schreef:
Habitat schreef:Deze nieuwe onthullingen zouden gek genoeg wel eens positief kunnen uitpakken voor Rutte. Nu staat hij niet persoonlijk te kijk, maar het hele kabinet.

Dat zorgt er voor dat VVD, CDA, D66 en ChristenUnie "partners in crime" zijn. En daarmee is de kans groter dat ze elkaar de hand boven het hoofd zullen houden. En dat ze sneller bij elkaar zullen uitkomen in de formatie.

De grote vraag is natuurlijk wel: zal de ChristenUnie fractie het kabinet weer redden, of stemmen ze dit maal principieel (en dus ook tegen hun eigen bestuurders).
Hangt er van af denk ik. Als Schouten en Slob aanwezig waren en niet geprotesteerd hebben, dan valt me dat echt hard tegen.
Dat maakt niet uit.
Als ze niet opgestapt zijn zijn alle ministers verantwoordelijk, dus ook van de christenunie, of ze nu geprotesteerd hebben of niet. dat maakt niet meer uit. Want het kabinet speekt met 1 mond.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9164
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Moet het kabinet aftreden na toeslagenaffaire?

Bericht door parsifal »

Albert1987 schreef:
parsifal schreef:
Habitat schreef:Deze nieuwe onthullingen zouden gek genoeg wel eens positief kunnen uitpakken voor Rutte. Nu staat hij niet persoonlijk te kijk, maar het hele kabinet.

Dat zorgt er voor dat VVD, CDA, D66 en ChristenUnie "partners in crime" zijn. En daarmee is de kans groter dat ze elkaar de hand boven het hoofd zullen houden. En dat ze sneller bij elkaar zullen uitkomen in de formatie.

De grote vraag is natuurlijk wel: zal de ChristenUnie fractie het kabinet weer redden, of stemmen ze dit maal principieel (en dus ook tegen hun eigen bestuurders).
Hangt er van af denk ik. Als Schouten en Slob aanwezig waren en niet geprotesteerd hebben, dan valt me dat echt hard tegen.
Dat maakt niet uit.
Als ze niet opgestapt zijn zijn alle ministers verantwoordelijk, dus ook van de christenunie, of ze nu geprotesteerd hebben of niet. dat maakt niet meer uit. Want het kabinet speekt met 1 mond.
Wettelijk maakt het niet uit, moreel wel natuurlijk en ook in hoeverre ik vertrouwen heb in hun betrouwbaarheid in de toekomst.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Moet het kabinet aftreden na toeslagenaffaire?

Bericht door Habitat »

Valcke schreef:Het kabinet kan niet ‘gered’ worden, want het is demissionair en moet aanblijven voor lopende werkzaamheden totdat er een nieuw kabinet is. De focus moet nu liggen op de formatie, niet op de beoordeling van het ‘oude’ kabinet.
Ook demissionaire ministers kunnen een motie van wantrouwen aan hun broek krijgen en daarmee kan een demissionair kabinet alsnog uiteen spatten. Maar het zal waarschijnlijk wel met een sisser aflopen omdat de coalitiepartijen elkaar de hand boven het hoofd houden.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Moet het kabinet aftreden na toeslagenaffaire?

Bericht door Herman »

Je vraagt je steeds af of er ook ontwikkelingen zijn in het CDA tussen het tweespan Hoekstra en Omtzigt.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Moet het kabinet aftreden na toeslagenaffaire?

Bericht door Valcke »

Habitat schreef:
Valcke schreef:Het kabinet kan niet ‘gered’ worden, want het is demissionair en moet aanblijven voor lopende werkzaamheden totdat er een nieuw kabinet is. De focus moet nu liggen op de formatie, niet op de beoordeling van het ‘oude’ kabinet.
Ook demissionaire ministers kunnen een motie van wantrouwen aan hun broek krijgen en daarmee kan een demissionair kabinet alsnog uiteen spatten. Maar het zal waarschijnlijk wel met een sisser aflopen omdat de coalitiepartijen elkaar de hand boven het hoofd houden.
Een specifieke minister kan eruit, maar de grote meerderheid van het kabinet niet. Uiteen spatten van een demissionair kabinet is nooit gebeurd en ook onmogelijk voor het bestuur van het land. Dit zal niet gebeuren en een motie van wantrouwen is mi ook onhaalbaar.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Moet het kabinet aftreden na toeslagenaffaire?

Bericht door Valcke »

Herman schreef:Je vraagt je steeds af of er ook ontwikkelingen zijn in het CDA tussen het tweespan Hoekstra en Omtzigt.
Er is een zekere spanning tussen beiden. Het is afwachten hoe het CDA daarmee om gaat komende tijd. Bij regeringsdeelname ligt dit denk ik lastiger dan wanneer er geen regeringsdeelname is.
Henk J
Berichten: 2561
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Moet het kabinet aftreden na toeslagenaffaire?

Bericht door Henk J »

Ik denk ook niet dat deze recente artikelen gevolgen hebben voor het huidige demissionaire kabinet. Daar zouden de slachtoffers van de toeslagenaffaire ook weinig aan hebben. Wel is dit funest voor het onderlinge vertrouwen bij de formatie. Tjeenk Willink blijft wel even bezig zo.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Moet het kabinet aftreden na toeslagenaffaire?

Bericht door Valcke »

Henk J schreef:Ik denk ook niet dat deze recente artikelen gevolgen hebben voor het huidige demissionaire kabinet. Daar zouden de slachtoffers van de toeslagenaffaire ook weinig aan hebben. Wel is dit funest voor het onderlinge vertrouwen bij de formatie. Tjeenk Willink blijft wel even bezig zo.
Juist. Het gaat nu om de formatie. Niet om consequenties voor het oude kabinet.
Henk J
Berichten: 2561
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Moet het kabinet aftreden na toeslagenaffaire?

Bericht door Henk J »

Valcke schreef:
Henk J schreef:Ik denk ook niet dat deze recente artikelen gevolgen hebben voor het huidige demissionaire kabinet. Daar zouden de slachtoffers van de toeslagenaffaire ook weinig aan hebben. Wel is dit funest voor het onderlinge vertrouwen bij de formatie. Tjeenk Willink blijft wel even bezig zo.
Juist. Het gaat nu om de formatie. Niet om consequenties voor het oude kabinet.
En die schiet zo niet op. Terwijl er wel nogal wat zaken opgepakt moeten worden.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Moet het kabinet aftreden na toeslagenaffaire?

Bericht door Valcke »

Henk J schreef:
Valcke schreef:
Henk J schreef:Ik denk ook niet dat deze recente artikelen gevolgen hebben voor het huidige demissionaire kabinet. Daar zouden de slachtoffers van de toeslagenaffaire ook weinig aan hebben. Wel is dit funest voor het onderlinge vertrouwen bij de formatie. Tjeenk Willink blijft wel even bezig zo.
Juist. Het gaat nu om de formatie. Niet om consequenties voor het oude kabinet.
En die schiet zo niet op. Terwijl er wel nogal wat zaken opgepakt moeten worden.
Daarom verwacht ik ook niet dat we een soort herhaling krijgen van het voorgaande debat. Veel partijen hebben nu geen behoefte aan verdere escalatie. PVV, SP en een aantal andere partijen kennelijk wel.
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Moet het kabinet aftreden na toeslagenaffaire?

Bericht door Habitat »

Valcke schreef:
Habitat schreef:
Valcke schreef:Het kabinet kan niet ‘gered’ worden, want het is demissionair en moet aanblijven voor lopende werkzaamheden totdat er een nieuw kabinet is. De focus moet nu liggen op de formatie, niet op de beoordeling van het ‘oude’ kabinet.
Ook demissionaire ministers kunnen een motie van wantrouwen aan hun broek krijgen en daarmee kan een demissionair kabinet alsnog uiteen spatten. Maar het zal waarschijnlijk wel met een sisser aflopen omdat de coalitiepartijen elkaar de hand boven het hoofd houden.
Een specifieke minister kan eruit, maar de grote meerderheid van het kabinet niet. Uiteen spatten van een demissionair kabinet is nooit gebeurd en ook onmogelijk voor het bestuur van het land. Dit zal niet gebeuren en een motie van wantrouwen is mi ook onhaalbaar.
Dat is ook wat ik bedoelde hoor. Laat ik het anders zeggen: als Rutte en Ollongren waren opgestapt bij het laatste schandaaltje, was het demissionair kabinet onthoofd. Zo kan een demissionair kabinet nog steeds flinke schade oplopen.

Zoiets kan nog altijd gebeuren, maar het is dit keer minder waarschijnlijk omdat het hier het hele kabinet betreft en dan zullen ze elkaar sneller gaan beschermen.

Ik vraag me wel af wat de ChristenUnie nog doet in dit kabinet. Het niet meer deelnemen van een partij aan de coalitie is volgens mij al wel eerder gebeurd. Dan nemen andere ministers voor de laatste maanden de zaken over.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Moet het kabinet aftreden na toeslagenaffaire?

Bericht door Valcke »

Er is mi geen enkele reden voor de CU om uit te stappen.
Plaats reactie