Kandidatenlijst SGP 2021

Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Kandidatenlijst SGP 2021

Bericht door FlyingEagle »

Ik bijna hel mijn leven op de SGP gestemd naar nog nooit heb ik me druk gemaakt over de kerkelijke achtergrond van de persoon, laat staan dat ik mijn stem daardoor zou laten beïnvloeden. Laat het lekker weg het heeft niks te maken met het zijn van een goede politicus
deschpin
Berichten: 393
Lid geworden op: 25 jul 2019, 14:25

Re: Kandidatenlijst SGP 2021

Bericht door deschpin »

Bezorgd schreef:
pierre27 schreef:
Ambtenaar schreef:Wat is hiervan de toegevoegde waarde? De SGP besluit deze informatie niet te vermelden.
Terechte opmerking, wat kun je moe worden van sommige figuren.
:haha
Klopt helemaal.
Maar zo zitten mensen dus serieus de lijst te bekijken en te wegen.

Ik zal verder de PKN ers uit die lijst niet benoemen, want dat kan Jantje niet handelen denk ik ;)
:super
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kandidatenlijst SGP 2021

Bericht door -DIA- »

FlyingEagle schreef:Ik bijna hel mijn leven op de SGP gestemd naar nog nooit heb ik me druk gemaakt over de kerkelijke achtergrond van de persoon, laat staan dat ik mijn stem daardoor zou laten beïnvloeden. Laat het lekker weg het heeft niks te maken met het zijn van een goede politicus
Dat doet ook niet terzake, want wat doet een kerkverband ertoe? Het gaat ook niet om een kerkverband maar wat de mens die op de lijst staat belijdt.

Ik weet wel dat er vroeger meer werd gekeken naar een evenwichtige verdeling van de kerkverbanden. Je zag bij voorkeur mensen uit verschillende kerkverbanden aan de top. Vanouds waren dat de Gereformeerde Gemeenten, de Christelijke Gereformeerde Kerken en de Nederlandsch Hervormde Kerk.
Daar doorheen zag je wel eens een Oudgereformeerde (ds. Mieras), of een voorkeurstemactie voor ds. Mallan. We noemen nu wel verschillende kerkverbanden, maar het gaat hier niet om die kerkverbanden, maar om de SGP-beginselen. Of je dan Hervormd bent of tot een vrije Oudgereformeerde gemeente behoort, wat maakt dat dan in feite uit?

Ik zie wel een verandering in de SGP. Wordt de partij niet langzamerhand meer pragmatisch? Minder krachtig getuigend? Meer meegaand met de huidige wereldcultuur? Minder wereld-mijdend?
Wat het minder getuigende betreft bedoel ik op het met gezag spreken, en het onvoorwaardelijk buigen voor de Schrift. Hoe kwam het zover dat er nu vrouwelijke bestuurders zijn? Dat lijkt me zelfs in strijd met het eigen beginselprogramma. Als dat er niet meer toe doet, wat stelt het nog voor? Dan doe immers hier ook een ieder wat goed is in eigen ogen? We weten hoe de Schrift hierover spreekt: Zie bv ook het boek Richteren.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
deschpin
Berichten: 393
Lid geworden op: 25 jul 2019, 14:25

Re: Kandidatenlijst SGP 2021

Bericht door deschpin »

deschpin schreef:
Bezorgd schreef:
pierre27 schreef:
Ambtenaar schreef:Wat is hiervan de toegevoegde waarde? De SGP besluit deze informatie niet te vermelden.
Terechte opmerking, wat kun je moe worden van sommige figuren.
:haha
Klopt helemaal.
Maar zo zitten mensen dus serieus de lijst te bekijken en te wegen.

Ik zal verder de PKN ers uit die lijst niet benoemen, want dat kan Jantje niet handelen denk ik ;)
:super
---knip, op de persoon---
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
deschpin
Berichten: 393
Lid geworden op: 25 jul 2019, 14:25

Re: Kandidatenlijst SGP 2021

Bericht door deschpin »

Dat we scherpe kandidaten nodig hebben blijkt maar weer;

https://www.nporadio1.nl/standpunt/2020-11-10

intolerantie der toleranten, het zal ook na de verkiezingen weer moeten blijken of artikel 23 standhoudt.
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Kandidatenlijst SGP 2021

Bericht door Herman »

Dat is de huidige moraal. Het is de vraag of je daar niet eens een andere houding tegen moet aannemen in plaats van decennialang de intolerantie der toleranten van stal te halen.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Kandidatenlijst SGP 2021

Bericht door Geytenbeekje »

Jantje schreef:Ik kan het toch niet laten om eventjes een lijstje te maken. Met behulp van wat algemene kennis en Google kom ik een heel eind. Ik kan twee personen niet vinden:
  1. Kees van der Staaij (52), Benthuizen, fractievoorzitter Tweede Kamer en partijleider
    lid van de Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland te Benthuizen
  2. Chris Stoffer (46), Elspeet, lid Tweede Kamer
    lid van de Gereformeerde Gemeente in Nederland te Elspeet
  3. Roelof Bisschop (63), Veenendaal, lid Tweede Kamer
    lid van de Hersteld Hervormde Gemeente te Veenendaal
  4. André Flach (44), Hendrik-Ido-Ambacht, wethouder
    ombekend
  5. Diederik van Dijk (48), Benthuizen, directeur NPV en Eerste Kamerlid
    lid en ouderling van de Hersteld Hervormde Gemeente te Benthuizen
  6. Wouter van den Berg (34), Houten, communicatieadviseur Driestar Educatief en raadslid
    onbekend
  7. Geert Schipaanboord (35), Leiderdorp, senior beleidsmedewerker VNG en raadslid
    lid van de Gereformeerde Gemeente te Leiderdorp
  8. Johnny Lukasse (45), Goes, opleidingsmanager Hoornbeeck College en raadslid
    lid van de Gereformeerde Gemeente te Goes
  9. Jan Kloosterman (42), Apeldoorn, bestuurder RMU, raadslid
    lid en ouderling van de Hersteld Hervormde Gemeente te Apeldoorn
  10. Nathanaël Middelkoop (27), Urk, wethouder
    lid van de Christelijk Gereformeerde Kerk te Urk
Benthuizen heeft geen hhg
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Kandidatenlijst SGP 2021

Bericht door Herman »

Daar hoef je toch alleen maar dat stukje over Van Dijk te quoten?
deschpin
Berichten: 393
Lid geworden op: 25 jul 2019, 14:25

Re: Kandidatenlijst SGP 2021

Bericht door deschpin »

Herman schreef:Dat is de huidige moraal. Het is de vraag of je daar niet eens een andere houding tegen moet aannemen in plaats van decennialang de intolerantie der toleranten van stal te halen.
Dat is meer een beschrijving van het proces dan een verwijt of houding.

In het verleden heeft christelijk nederland ook bewegingsvrijheid van andere mensen beteugeld. Bijv zondagsopenstelling etc.

Deze discussie gaat echter op een andervlak nl. het verbieden van opvattingen en het daaraan gaan koppelen van toegang (en mogelijk financiering) van onderwijs.
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Kandidatenlijst SGP 2021

Bericht door Piet Puk »

Jantje, kom je ook nog met de kerkelijke denominaties van de overige 25 kandidaten?

Voor mij was een van de kandidaten wel verrassend qua kerkelijke achtergrond.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kandidatenlijst SGP 2021

Bericht door Jantje »

Piet Puk schreef:Jantje, kom je ook nog met de kerkelijke denominaties van de overige 25 kandidaten?
Daar heb ik geen tijd voor.
Piet Puk schreef:Voor mij was een van de kandidaten wel verrassend qua kerkelijke achtergrond.
O ja? Wie dan?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Kandidatenlijst SGP 2021

Bericht door Piet Puk »

De SGP presenteert:
Wim Kok 2.0(nog beter dan Wim Kok 1.0).

Wim Kok 2.0 is een vleugje rechtser en iets minder rood(dan kom je bij oranje terecht).

Gisteren is Wim Kok 2.0 aangekondigd, op D.V. 21 maart 2021 beschikbaar!

Nummer 23 op de lijst van de SGP!
deschpin
Berichten: 393
Lid geworden op: 25 jul 2019, 14:25

Re: Kandidatenlijst SGP 2021

Bericht door deschpin »

deschpin schreef:
deschpin schreef:
deschpin schreef: Ik zal verder de PKN ers uit die lijst niet benoemen, want dat kan Jantje niet handelen denk ik ;)
:super
---knip, op de persoon---
[knip] Kritiek op modbeleid alleen per PB graag.
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Kandidatenlijst SGP 2021

Bericht door John Galt »

FlyingEagle schreef:Ik bijna hel mijn leven op de SGP gestemd naar nog nooit heb ik me druk gemaakt over de kerkelijke achtergrond van de persoon, laat staan dat ik mijn stem daardoor zou laten beïnvloeden. Laat het lekker weg het heeft niks te maken met het zijn van een goede politicus
Jaren geleden was ik actief voor de ChristenUnie in mijn woonplaats en ook daar werd de kerkelijke achtergrond van de kandidaten vermeld, net als leeftijd en beroep (die op zich ook niets zeggen over bekwaamheid). Waar het om ging, was dat de achterban het belangrijk vond dat er herkenbare figuren op de lijst stonden. Er stonden leden van de Bondsgemeente op de CDA-lijst en de SGP-lijst, dan kun je als CU niet achterblivjen. Dat kost stemmen. Niet dat Bonders perse op Bonders stemmen, maar de lijst als geheel moest de hele achterban weerspiegelen en de top-3 moest niet alleen uit GKV'ers en NGK'ers bestaan.
Net als lijstduwers: Wat voegen ze toe? Maar het werkt blijkbaar als mensen herkenbare namen zien staan.
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4029
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Kandidatenlijst SGP 2021

Bericht door Maanenschijn »

Het gaat vooral om herkenbaarheid en je kunnen identificeren met een kandidaat. Waarbij het vooral goed en handig is dat de meest capabele mensen op een verkiesbare plaats staan.

Op 'onze lijst' is het gebruikelijk dat alle tot de natuurlijke achterban behorende denominaties vertegenwoordigd zijn, en het liefst ook inwoners uit alle kernen in de gemeente.

Puur ter herkenning. En dat lijkt me ook prima. Daarom zou ik het ook prima vinden kerk en woonplaats te vermelden.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Plaats reactie