Politica

Ik heb geen bezwaar tegen vrouwelijke politici

Eens
63
72%
Oneens
16
18%
Geen mening
7
8%
Anders
1
1%
 
Totaal aantal stemmen: 87

Piet Puk
Berichten: 5434
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Vrouwelijke politica

Bericht door Piet Puk »

Forummer schreef:
Piet Puk schreef:Ik zit te rellen, ik verspreid leugens, ik ben emotioneel, misschien nog eentje vergeten. Wie volgt met de volgende aantijging?

Je zou bijna afvragen: ben ik nog welkom op dit forum?
Nog 1 vraag: hoe definiëren ze in keteldorp het "verspreiden van een goed gerucht van je naaste" ?
Leuke vraag, maar volgens mij heb ik als feit genoemd dat zij zich onder haar eigen naam kenbaar maakt. En ik heb mijn mening daarover kenbaar gemaakt. Het baart me zorgen om genoemde reden. Heb ik haar beschuldigd? In mijn optiek niet. Ben ik daarin te ver gegaan?
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5646
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Vrouwelijke politica

Bericht door Dodo »

Mara schreef:
Mannetje schreef: Tegelijkertijd vraag ik mij werkelijk af waarom je als buitenstaander hier iets van moet vinden. Ken jij de binnenste gedachten van de weduwe of weduwnaar? Weet jij altijd de plaats die de overledene heeft in het gezamenlijk leven van de nieuwe echtgenoten?
In al deze gevallen was ik geen buitenstaander.
Het gaat om een rouwperiode. Niet wat in het binnenste van iemand leeft.
Hollander schreef:Waar kan ik die termijn terugvinden?
Dit is voor mij een compleet nieuw element.
Bovendien laat (de ontwikkeling van) rouw zich niet voorschrijven, dus ik zou er niet te harde conclusies uit trekken.
Niet alles hoeft met internetlinks bevestigd te worden, je kunt over deze zaken wel een mening vormen, zonder dat daar meteen een keihard bewijs voor staat.

Ik zet mijn vraagtekens bij het verbreken van een drievoudig snoer.
Ik trek geen conclusies.
Maar hoe kun je spreken van een dierbaar eigendom als dat zo makkelijk vervangbaar is kennelijk?

Ook nu reageren dus alleen mannen.
Bedoel je dan dat er een officiële rouwperiode is als de vrouw is overleden? Wie heeft die dan bepaald? Ik heb er nooit van gehoord. Wie heeft die dan van twee jaar naar anderhalf jaar gebracht? Waarom zouden dominees zo'n snel nieuw huwelijk niet mogen bevestigen?
Ik denk soms dat jij bepaalde dingen kent vanuit je jeugd, en die voor algemeen geldend houdt, maar andere mensen hebben dat niet.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Vrouwelijke politica

Bericht door Forummer »

Piet Puk schreef:
Forummer schreef:
Piet Puk schreef:Ik zit te rellen, ik verspreid leugens, ik ben emotioneel, misschien nog eentje vergeten. Wie volgt met de volgende aantijging?

Je zou bijna afvragen: ben ik nog welkom op dit forum?
Nog 1 vraag: hoe definiëren ze in keteldorp het "verspreiden van een goed gerucht van je naaste" ?
Leuke vraag, maar volgens mij heb ik als feit genoemd dat zij zich onder haar eigen naam kenbaar maakt. En ik heb mijn mening daarover kenbaar gemaakt. Het baart me zorgen om genoemde reden. Heb ik haar beschuldigd? In mijn optiek niet. Ben ik daarin te ver gegaan?
Je beschuldigd haar van feminisme. Dus ja, wat mij betreft ben je daarin echt tever gegaan. De insinuerende manier waarop je haar beschuldigde, zou ik zelfs laster willen noemen. Vandaar mijn vraag: hoe definiëren ze in keteldorp het "verspreiden van een goed gerucht van je naaste" ?
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Piet Puk
Berichten: 5434
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Vrouwelijke politica

Bericht door Piet Puk »

Forummer schreef:
Piet Puk schreef:
Forummer schreef:
Piet Puk schreef:Ik zit te rellen, ik verspreid leugens, ik ben emotioneel, misschien nog eentje vergeten. Wie volgt met de volgende aantijging?

Je zou bijna afvragen: ben ik nog welkom op dit forum?
Nog 1 vraag: hoe definiëren ze in keteldorp het "verspreiden van een goed gerucht van je naaste" ?
Leuke vraag, maar volgens mij heb ik als feit genoemd dat zij zich onder haar eigen naam kenbaar maakt. En ik heb mijn mening daarover kenbaar gemaakt. Het baart me zorgen om genoemde reden. Heb ik haar beschuldigd? In mijn optiek niet. Ben ik daarin te ver gegaan?
Je beschuldigd haar van feminisme. Dus ja, wat mij betreft ben je daarin echt tever gegaan. De insinuerende manier waarop je haar beschuldigde, zou ik zelfs laster willen noemen. Vandaar mijn vraag: hoe definiëren ze in keteldorp het "verspreiden van een goed gerucht van je naaste" ?
Duidelijk. Ik maak me zorgen over feminisme binnen de SGP. Als jij vind dat ik haar daar van beschuldigd heb, wil ik aangegeven dat dit niet mijn bedoeling is geweest. En als je daar excuus voor wil, ook geen probleem!
Laatst gewijzigd door Piet Puk op 02 nov 2020, 13:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vrouwelijke politica

Bericht door Mara »

Dodo schreef: Bedoel je dan dat er een officiële rouwperiode is als de vrouw is overleden? Wie heeft die dan bepaald? Ik heb er nooit van gehoord. Wie heeft die dan van twee jaar naar anderhalf jaar gebracht? Waarom zouden dominees zo'n snel nieuw huwelijk niet mogen bevestigen?
Ik denk soms dat jij bepaalde dingen kent vanuit je jeugd, en die voor algemeen geldend houdt, maar andere mensen hebben dat niet.
Dan toch maar wat links, want soms lijkt het wel of ik in een volledig andere wereld leef.

"Hoe lang rouwverwerking duurt is door de verschillende factoren moeilijk te zeggen. Uit Amerikaans onderzoek is gebleken dat mensen na drie maanden na het overlijden van hun partner, pas de ergste fase van rouw doormaken. Na gemiddeld ruim een jaar beginnen partners zich vaak weer beter te voelen. Ook na vele jaren kan er rouw blijven. Kunt u het leven echter weer goed oppakken en het overlijden accepteren, dan is het overlijden “goed” verwerkt.
assieraad.com

Vroeger waren rouwenden zichtbaar door specifieke rouwkleding. Een jaar lang alleen zwarte kleding betekende zware rouw. Daarna zes maanden halve rouw, waarbij ook paarse, witte en grijze kleding was toegestaan.
aliceloeters.nl

De Europees-christelijke cultuur heeft in verhouding veel normen en tradities rondom rouwkleding.

In de periode van rouw worden traditioneel verschillende fases onderscheiden. Meestal gaat het om volle rouw, tweede rouw en half-rouw. De eisen die aan de rouwkleding worden gesteld verschillen per fase van de rouw. De indeling in fases, de benaming van die fases en de exacte eisen aan rouwkleding verschillen per land, regio en klasse. Ook verschillende godsdienstige stromingen kennen vaak hun eigen tradities omtrent rouwkleding.

Tijdens de volle rouw, direct na het overlijden van degene om wie men rouwt, draagt men alleen zwart, geen glanzende stoffen, geen stoffen met ingeweven patronen, geen glimmend leer en niet of nauwelijks juwelen.


Koningin Wilhelmina der Nederlanden in witte rouw, 1934. Zij draagt parels als sieraad.
In de tweede rouw mag men glanzende stoffen dragen; de kleding is nog wel helemaal zwart met hooguit enkele witte accenten voor kragen of manchetten. Zwarte sieraden, sieraden met witte stenen en parels zijn in de tweede rouw toegestaan. In de laatste periode van de rouw, de half-rouw, mag men ook de kleuren grijs, wit, zilver, violet en paars dragen, en zijn patronen en dessins in stoffen weer toegestaan.

In principe dragen zowel mannen als vrouwen rouwkleding. In de praktijk zijn de regels voor vrouwen veel strakker en ingrijpender dan voor mannen. In de 19e eeuw droeg een weduwnaar drie maanden een zwart pak; daarna werd van hem alleen verwacht dat hij een rouwband om zijn arm en om zijn hoed droeg. Een weduwe droeg een half jaar zware rouw en vertoonde zich in die periode niet ongesluierd buitenshuis. In totaal droeg een weduwe twee jaar rouwkleding. Ook van kinderen werd verwacht dat ze rouwden. Voor jonge kinderen (tot zes jaar) was witte rouwkleding met zwarte linten of zwart borduurwerk acceptabel. Oudere kinderen droegen echter net als de volwassen zwart."
wikipedia

Nogmaals, het gaat niet over de etiquette, maar als je het één zo nauw neemt, (vrouw is eigendom van de man, hoort thuis enz) waarom dan het andere niet?
Wat ben je dan waard als echtgenote, ben je zo makkelijk inwisselbaar voor een andere vrouw?
Je hebt 44 jaar Marja geroepen, kun je dan zo omschakelen naar Tineke?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Erskinees
Berichten: 2749
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Vrouwelijke politica

Bericht door Erskinees »

Ja. Er zijn vast mensen die snel kunnen schakelen en die een nieuwe partner geschonken krijgen. Wie zijn wij om daar iets van te vinden?
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Vrouwelijke politica

Bericht door Zeeuw »

Wat heeft dit nu eigenlijk met het topic te maken?
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5646
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Vrouwelijke politica

Bericht door Dodo »

Mara schreef:
Dodo schreef: Bedoel je dan dat er een officiële rouwperiode is als de vrouw is overleden? Wie heeft die dan bepaald? Ik heb er nooit van gehoord. Wie heeft die dan van twee jaar naar anderhalf jaar gebracht? Waarom zouden dominees zo'n snel nieuw huwelijk niet mogen bevestigen?
Ik denk soms dat jij bepaalde dingen kent vanuit je jeugd, en die voor algemeen geldend houdt, maar andere mensen hebben dat niet.
Dan toch maar wat links, want soms lijkt het wel of ik in een volledig andere wereld leef.

(...)
Je geeft wat links (assieraad nota bene :nonnon ) en feiten van lang, lang geleden. Wat zegt dat over deze tijd? Daar heb ik echt niets aan.

Hoe snel iemand hertrouwt is aan die persoon, en verder aan niemand. Ik ken een situatie waar iemand heel snel hertrouwde, ik was daar verbaasd over en vroeg me af hoe dat toch kon. Niet dat je de overledene zou inwisselen, maar hoe kun je zo snel de knop omzetten naar een nieuwe liefde?
Toen las ik ergens dat met name mannen, als ze alleen komen te staan na een heel goed huwelijk, heel snel toe kunnen zijn aan een nieuwe relatie. Omdat ze geen onafgewerkte eindjes meer hebben, het is een schone rouw. Geen "unfinished emotional business" zoals ds. Phil zegt. Dat sprak me wel aan.
Daarnaast zijn er gewoon mensen die er heel slecht tegen kunnen om alleen te leven.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vrouwelijke politica

Bericht door Ambtenaar »

Zeeuw schreef:Wat heeft dit nu eigenlijk met het topic te maken?
Nogal weinig
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Vrouwelijke politica

Bericht door Hollander »

Mara schreef:
Hollander schreef:Waar kan ik die termijn terugvinden?
Dit is voor mij een compleet nieuw element.
Bovendien laat (de ontwikkeling van) rouw zich niet voorschrijven, dus ik zou er niet te harde conclusies uit trekken.
Niet alles hoeft met internetlinks bevestigd te worden, je kunt over deze zaken wel een mening vormen, zonder dat daar meteen een keihard bewijs voor staat.
Me dunkt, je hebt het over een redelijk specifieke termijn die van 2 jaar naar 1 jaar en 6 weken is gegaan. Dan moet dat toch ergens terug te vinden zijn? Waar komen die termijnen vandaan?

Edit: Excuses, ik zie dat je al op @Dodo hebt gereageerd.
Ik zet mijn vraagtekens bij het verbreken van een drievoudig snoer.
Ik trek geen conclusies.
Maar hoe kun je spreken van een dierbaar eigendom als dat zo makkelijk vervangbaar is kennelijk?
(...)
Misschien moet je die vraag eens stellen aan mensen die uit eigen ervaring weten wat rouw om een dierbaar eigendom is. Dat ligt heel erg persoonlijk.

Laat staan dat een kerkenraad cq. dominee hier kerkrechtelijk iets van moet vinden in het wel of niet bevestigen van zo'n huwelijk. Volgens mij gaat het dan vooral om de legitieme Bijbelse basis voor zo'n huwelijk en niet zo zeer om de termijn.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vrouwelijke politica

Bericht door Mara »

Erskinees schreef:Ja. Er zijn vast mensen die snel kunnen schakelen en die een nieuwe partner geschonken krijgen. Wie zijn wij om daar iets van te vinden?
Ik ontmoette eens een predikant die zijn vrouw had verloren na een zeer lang ziekbed.
Na enkele jaren kwam hij een andere vrouw tegen en iedereen gunde het hem ook zo.
Maar hij kon het niet.
Hij zei, ik had met W. een drievoudig snoer en het ene snoer is nu verbroken.
Maar ik kan er geen nieuw snoer aan vastknopen, want dat zul je altijd blijven zien.
Ik was daar heel erg stil en ontroerd van.

Of er wordt slecht gelezen of ik leg het niet goed uit. Alhoewel, ik heb nu al diverse keren gezegd dat het geen fatsoenskwestie is, noch bemoeienis of onbegrip.
Maar leg mij dan eens uit op grond van Gods Woord dat het wijs is om binnen een relatief korte tijd opnieuw een verbintenis aan te gaan.
Tot nu toe is niemand dat gelukt, ik hoor en lees alleen menselijke redenen.
Erskinees schreef:Er zijn vast mensen die snel kunnen schakelen en die een nieuwe partner geschonken krijgen.
Noem je dat zo, snel schakelen?
En dan: geschonken krijgen? Wanneer weet je of iemand je geschonken is?

Nogmaals, als je een "achterhaald" standpunt hebt w.b. het huwelijk, hoe kun je dat dan voor jezelf! verantwoorden?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vrouwelijke politica

Bericht door Mara »

Hollander schreef: Laat staan dat een kerkenraad cq. dominee hier kerkrechtelijk iets van moet vinden in het wel of niet bevestigen van zo'n huwelijk. Volgens mij gaat het dan vooral om de legitieme Bijbelse basis voor zo'n huwelijk en niet zo zeer om de termijn.
Ik kan me herinneren dat wij confronterende vragen kregen toen wij de kerkelijke bevestiging gingen aanvragen.
Dan bemoeit de dominee er zich ook mee en kan het zelfs verhinderen.
Waarom dan in geval van te snel hertrouwen niet?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8935
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Vrouwelijke politica

Bericht door J.C. Philpot »

Mara schreef:Maar leg mij dan eens uit op grond van Gods Woord dat het wijs is om binnen een relatief korte tijd opnieuw een verbintenis aan te gaan.
In de bijbel lees ik echt niets over een termijn.

Romeinen 7:3 Daarom dan, indien zij eens anderen mans wordt, terwijl de man leeft, zo zal zij een overspeelster genaamd worden; maar indien de man gestorven is, zo is zij vrij van de wet, alzo dat zij geen overspeelster is, als zij eens anderen mans wordt.
Hier staat echt geen termijn op.

Als er al iets was voor de echtgenoot/echtgenote overleden was, moeten we dit bijbels gezien veroordelen.

Maar als dat niet het geval was: iemand is vrij om te hertrouwen als zijn of haar echtgenoot/echtgenote gestorven is. Al is het 1 week na het overlijden (ik zou het niet goed kunnen snappen hoe je zo snel kunt schakelen), dan zal ik er geen mening over uitspreken. Simpelweg omdat de bijbel dat niet doet, en het huwelijk (mits het een bijbels huwelijk is) een goede zaak is, die ik iedereen toewens. En al helemaal aan een weduwe of weduwnaar, die veel verdriet te verwerken heeft.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12003
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Vrouwelijke politica

Bericht door Herman »

Vervolgde schreef:
J.C. Philpot schreef:[*]Tot een vlees zijn - Uiteindelijk volgt de seksuele gemeenschap.[/list]
Wat een vreselijk platte benadering van het huwelijk. Zo zijn wij niet geleerd!
En hoe zou jij dit dan willen omschrijven? Besmuikte termen maken de geslachtsdaad niet vromer.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Vrouwelijke politica

Bericht door samanthi »

Herman schreef:
Vervolgde schreef:
J.C. Philpot schreef:[*]Tot een vlees zijn - Uiteindelijk volgt de seksuele gemeenschap.[/list]
Wat een vreselijk platte benadering van het huwelijk. Zo zijn wij niet geleerd!
En hoe zou jij dit dan willen omschrijven? Besmuikte termen maken de geslachtsdaad niet vromer.
Ik vind het ook juist netjes verwoordt, het is niet meer en niet minder.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Plaats reactie