Politica

Ik heb geen bezwaar tegen vrouwelijke politici

Eens
63
72%
Oneens
16
18%
Geen mening
7
8%
Anders
1
1%
 
Totaal aantal stemmen: 87

Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Vrouwelijke politica

Bericht door Piet Puk »

Forummer schreef:Al heel lang mag je kiezen welke naam je gaat gebruiken als je trouwt. Wij hebben zelfs (om persoonlijke redenen) overwogen dat ik als man de achternaam van mijn vrouw zou gaan gebruiken.

Ik vind het er ook op lijken dat je mevrouw Schot wil afkraken.
Je noemt niet enkel een feit, dat is larie. Je vermeld er expliciet bij dat het jou voldoende zegt over het feminisme van mevrouw Schot. Nogal insinuerend !

Jammer, en erg onprofessioneel in een discussie. Dat geeft in ieder geval de schijn dat je de discussie kostte wat kost wilt winnen en op deze manier de boel naar jouw hand wil zetten. Stemmingmakerij vind ik dat.
Ik heb geenszins de behoefte om haar af te kraken. Maar ik benoem wel wat ik signaleer. En dat doet me verdriet. Als ik zie op Lilian Janse-van der Weele: die gebruikt wel de familienaam van haar man. Misschien is het totaal niet de bedoeling van mevrouw Schot om zich zo te profileren, maar gezien de opvattingen die ze uitdraagt past dit hier naadloos bij.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Vrouwelijke politica

Bericht door J.C. Philpot »

Mara schreef:Ik ben de eerste die je daarin bijvalt. Dat is met alles zo.
Ik voel me geen eigendom van mijn echtgenoot en ben trots op mijn familienaam, van mijn vader dus.
De eerste keer dat ik officiële post kreeg met mijn eigen naam op de enveloppe, was ik eigenlijk ontroerd.
Want zo heet ik toch?
De band tussen ouder en kind is een andere dan tussen man en vrouw.
Het drievoudig snoer wordt niet licht verbroken, maar het breekt soms wel. Steeds vaker.
Ook meisjes uit reformatorische gezinnen worden steeds vaker hoog opgeleid. Hebben dus geleerd om hun standpunt te bepalen en dat uit te dragen.
Je kunt zulke vrouwen dus niet meer "opsluiten" in hun keukentje. Bij wijze van spreken dan he ;)
Gods Woord blijft hetzelfde, maar wij niet! Dat is het probleem.
Het woord eigendom heeft ook uitleg nodig.
  • Eigendom van de man, zoals iemand een voorwerp als eigendom heeft? Nee!
  • Eigendom van de man, zoals we het eigendom van Christus zijn? Ja. En dan dient de man zich te vernederen en verloochenen voor de vrouw, zoals Christus zich voor Zijn gemeente heeft overgegeven (Efeze 5). En daar is genade van God voor nodig. Anders gaan wij mannen zich op een wereldse manier als bazen gedragen.
Wat betreft het verschil in bloedband en huwelijksband:

Genesis 2:24 Daarom zal de man zijn vader en zijn moeder verlaten, en zijn vrouw aankleven; en zij zullen tot een vlees zijn.

Het is belangrijk voor een goed (en bijbels huwelijk) dat al deze elementen daarin terugkomen:
  • Vader en zijn moeder verlaten - Vanaf het moment van het huwelijk is de vrouw het belangrijkste voor de man (en vise versa), en niet meer de ouders. De ouders zullen geeerd moeten worden, maar hebben het niet meer te zeggen in het huwelijk van hun kinderen.
  • Vrouw aankleven - Door de liefdes- en huwelijksband, zullen man en vrouw zich aan elkaar hechten.
  • Tot een vlees zijn - Uiteindelijk volgt de seksuele gemeenschap.
De man is dus voor een vrouw, als het een bijbels huwelijk is, wel dergelijk belangrijker voor haar, als haar ouders dat zijn.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 02 nov 2020, 10:14, 2 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Vrouwelijke politica

Bericht door Erskinees »

Erskinees schreef: Het lijkt er op dat jij redenen zoekt om deze vrouw af te kraken. Na 1 seconde Googelen zie ik dat haar officiële naam gewoon Paula Leenstra-Schot is.

Prima om op gronden vanuit de Schrift tegen deze stap te zijn. Ik kan het daar niet mee eens zijn, heb daar wel respect voor. Maar haal en verzin er dan niet zulke flauwekul bij.

Overigens verheugt de uitslag van de poll mij wel.
Piet, hou eens op met rellen. Ze was al politiek actief toen ze nog ongetrouwd was (SGPJ), daarom staat ze bekend als Paula Schot. Haar officiële naam is gewoon de achternaam van haar man. Zie bovenstaande post die ik eerder plaatste. Wat is het probleem?
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Vrouwelijke politica

Bericht door Piet Puk »

Erskinees schreef:
Erskinees schreef: Het lijkt er op dat jij redenen zoekt om deze vrouw af te kraken. Na 1 seconde Googelen zie ik dat haar officiële naam gewoon Paula Leenstra-Schot is.

Prima om op gronden vanuit de Schrift tegen deze stap te zijn. Ik kan het daar niet mee eens zijn, heb daar wel respect voor. Maar haal en verzin er dan niet zulke flauwekul bij.

Overigens verheugt de uitslag van de poll mij wel.
Piet, hou eens op met rellen. Ze was al politiek actief toen ze nog ongetrouwd was (SGPJ), daarom staat ze bekend als Paula Schot. Haar officiële naam is gewoon de achternaam van haar man. Zie de post die ik eerder plaatste.
Ik distantieer me ervan dat mij 'rellen' in de schoenen geschoven word. Ik benoem hoe de situatie ligt en dat er sommigen zijn die dan emotioneel reageren....
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Vrouwelijke politica

Bericht door Erskinees »

Op pagina 7 geef je aan dat deze mevrouw niet "door het leven gaat met de familienaam van haar man". Die opmerking van jou is dus onjuist en dat is dus niet benoemen hoe de situatie ligt. Ik heb dat na die post al aangegeven, maar dat werd door jou genegeerd.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Vrouwelijke politica

Bericht door Piet Puk »

Erskinees schreef:Op pagina 7 geef je aan dat deze mevrouw niet "door het leven gaat met de familienaam van haar man". Die opmerking van jou is dus onjuist en dat is dus niet benoemen hoe de situatie ligt. Ik heb dat na die post al aangegeven, maar dat werd door jou genegeerd.
Beetje flauw, ze gebruikt dit politiek niet.
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vrouwelijke politica

Bericht door Ambtenaar »

Piet Puk schreef: Ik distantieer me ervan dat mij 'rellen' in de schoenen geschoven word. Ik benoem hoe de situatie ligt en dat er sommigen zijn die dan emotioneel reageren....
Volgens mee ben jij degene die emotioneel reageert.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Vrouwelijke politica

Bericht door merel »

Erskinees schreef:Op pagina 7 geef je aan dat deze mevrouw niet "door het leven gaat met de familienaam van haar man". Die opmerking van jou is dus onjuist en dat is dus niet benoemen hoe de situatie ligt. Ik heb dat na die post al aangegeven, maar dat werd door jou genegeerd.
Nee en dat is soms heel prettig. Ik ken zoveel mensen die voor het werk hun meisjesnaam blijven gebruiken. Dan ben je met google en social media minder traceerbaar.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Vrouwelijke politica

Bericht door Piet Puk »

Ambtenaar schreef:
Piet Puk schreef: Ik distantieer me ervan dat mij 'rellen' in de schoenen geschoven word. Ik benoem hoe de situatie ligt en dat er sommigen zijn die dan emotioneel reageren....
Volgens mee ben jij degene die emotioneel reageert.
Oké. Dan neem ik lekker afscheid van dit topic.
Bloksteen
Berichten: 31
Lid geworden op: 13 jun 2019, 17:42

Re: Vrouwelijke politica

Bericht door Bloksteen »

Volgens mij gaat ze formeel wel door het leven met de achternaam van haar man Piet! Je verspreidt dus een leugen.

...

In mijn gemeente (ggin!) zitten een aantal vrouwelijke (huis)artsen en universiteit master afgestudeerden die de eigen achternaam op de sociale media en in de praktijk hanteren of hanteerden. Dat is heel normaal en al jaren gebruikelijk..... Dat is omdat ze al tijdens of na de studie ongetrouwd al actief zijn. En daarmee wat bekendheid opbouwen, artikelen publiceren enzovoorts. Het is dan in de externe communicatie gebruikelijk om de eigen achternaam aan te houden.
En dan nog een aspect. Mijn moeder was vroeger iets dat je nu mediator voor relaties zou noemen. Die werkzaamheden deed ze onder haar eigen achternaam. Terwijl ze werkte in de refokring. Nou ze deed dat expres voor de privacy. Het is daarmee toch lastiger om gegevens van iemand op te zoeken (toen nog via het papieren telefoonboek).

Maak daarom een verschil tussen het voor werk aanhouden van de eigen achternaam of het formeel aanhouden van de eigen achternaam. Dat laatste kan tegenwoordig ook. En dat is niet Bijbels
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Vrouwelijke politica

Bericht door merel »

Piet Puk schreef:
Ambtenaar schreef:
Piet Puk schreef: Ik distantieer me ervan dat mij 'rellen' in de schoenen geschoven word. Ik benoem hoe de situatie ligt en dat er sommigen zijn die dan emotioneel reageren....
Volgens mee ben jij degene die emotioneel reageert.
Oké. Dan neem ik lekker afscheid van dit topic.
::please
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Vrouwelijke politica

Bericht door Zeeuw »

Bloksteen schreef:Volgens mij gaat ze formeel wel door het leven met de achternaam van haar man Piet! Je verspreidt dus een leugen.

...

In mijn gemeente (ggin!) zitten een aantal vrouwelijke (huis)artsen en universiteit master afgestudeerden die de eigen achternaam op de sociale media en in de praktijk hanteren of hanteerden. Dat is heel normaal en al jaren gebruikelijk..... Dat is omdat ze al tijdens of na de studie ongetrouwd al actief zijn. En daarmee wat bekendheid opbouwen, artikelen publiceren enzovoorts. Het is dan in de externe communicatie gebruikelijk om de eigen achternaam aan te houden.
En dan nog een aspect. Mijn moeder was vroeger iets dat je nu mediator voor relaties zou noemen. Die werkzaamheden deed ze onder haar eigen achternaam. Terwijl ze werkte in de refokring. Nou ze deed dat expres voor de privacy. Het is daarmee toch lastiger om gegevens van iemand op te zoeken (toen nog via het papieren telefoonboek).

Maak daarom een verschil tussen het voor werk aanhouden van de eigen achternaam of het formeel aanhouden van de eigen achternaam. Dat laatste kan tegenwoordig ook. En dat is niet Bijbels
Is dat zo? Is specifiek het overnemen van de achternaam van je man Bijbels?
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Vrouwelijke politica

Bericht door Piet Puk »

Ik zit te rellen, ik verspreid leugens, ik ben emotioneel, misschien nog eentje vergeten. Wie volgt met de volgende aantijging?

Je zou bijna afvragen: ben ik nog welkom op dit forum?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vrouwelijke politica

Bericht door Mara »

J.C. Philpot schreef:
Het is belangrijk voor een goed (en bijbels huwelijk) dat al deze elementen daarin terugkomen:
  • Vader en zijn moeder verlaten - Vanaf het moment van het huwelijk is de vrouw het belangrijkste voor de man (en vise versa), en niet meer de ouders. De ouders zullen geeerd moeten worden, maar hebben het niet meer te zeggen in het huwelijk van hun kinderen.
  • Vrouw aankleven - Door de liefdes- en huwelijksband, zullen man en vrouw zich aan elkaar hechten.
  • Tot een vlees zijn - Uiteindelijk volgt de seksuele gemeenschap.
De man is dus voor een vrouw, als het een bijbels huwelijk is, wel dergelijk belangrijker voor haar, als haar ouders dat zijn.
Ja en ook helemaal met je eens.
Maar ik ben daar door de jaren heen toch wel behoorlijk in teleurgesteld geraakt.
Mijn ouders blijven mijn ouders, ongeacht wat, door de bloedband verbonden.
Maar ik zie zoveel mensen (meestal zijn dat mannen) nog voordat de rouwperiode is afgesloten, al met een nieuwe mevrouw aan hun zijde lopen.
En als de wereld dat nu zou doen.
Maar ook predikanten bevestigen dus een tweede huwelijk, terwijl de termijn nog niet verstreken is.
Dat was vroeger 2 jaar! Later minderde dat tot 1 jaar en 6 weken.
In feite kun je dus stellen dat men dit normaal en acceptabel vindt.
Dan staat dat toch wel haaks op het drievoudig snoer.
Ik zeg niet dat een weduwe of weduwnaar geen tweede huwelijk mag aangaan he!
Het gaat mij om de termijn. En dat vind ik persoonlijk soms schokkend.
Piet Puk schreef:Je zou bijna afvragen: ben ik nog welkom op dit forum?
Tuurlijk wel.
Het is maandagochtend, het hakken is weer begonnen. ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Vrouwelijke politica

Bericht door Adagio »

Zeeuw schreef:Is specifiek het overnemen van de achternaam van je man Bijbels?
1 Kor. 11 “Want de man moet het hoofd niet dekken, overmits hij het beeld en de heerlijkheid Gods is; maar de vrouw is de heerlijkheid des mans. Want de man is uit de vrouw niet, maar de vrouw uit den man. Want ook is de man niet geschapen om de vrouw, maar de vrouw om den man.”

Deut. 25 (terugkerend in Matth. 22) “Wanneer broeders tezamen wonen, en één van hen sterft en geen zoon heeft, zo zal de vrouw des verstorvenen aan geen vreemden man daarbuiten geworden; haars mans broeder zal tot haar ingaan en nemen haar zich ter vrouw, en doen haar den plicht van eens mans broeder.
En het zal geschieden dat de eerstgeborene dien zij zal baren, zal staan in den naam zijns broeders, des verstorvenen; opdat zijn naam niet uitgedelgd worde uit Israël.
Maar indien dezen man zijns broeders vrouw niet bevallen zal te nemen, zo zal zijns broeders vrouw opgaan naar de poort tot de oudsten en zeggen: Mijns mans broeder weigert zijn broeder een naam te verwekken in Israël, hij wil mij den plicht van eens mans broeder niet doen.
Dan zullen hem de oudsten zijner stad roepen en tot hem spreken; blijft hij dan daarbij staan en zegt: Het bevalt mij niet haar te nemen; zo zal zijns broeders vrouw voor de ogen der oudsten tot hem toetreden en zijn schoen van zijn voet uittrekken en spuwen in zijn aangezicht, en zal betuigen en zeggen: Alzo zal dien man gedaan worden, die zijns broeders huis niet zal bouwen. En zijn naam zal in Israël genoemd worden: Het huis desgenen dien de schoen uitgetogen is.”
Plaats reactie