Eerste vrouwelijke wethouder SGP

Mona Lisa
Berichten: 602
Lid geworden op: 03 feb 2007, 14:15

Re: Eerste vrouwelijke wethouder SGP

Bericht door Mona Lisa »

Ik ben eigenlijk niet van plan om de hele discussie, die in 2013 al decennia oud was, weer over te gaan doen. Maar deze opmerking is te opvallend.
Erasmiaan schreef:
Mona Lisa schreef:Maar gelukkig kunnen we vaststellen dat de uitslag een prima afspiegeling is van hoe de leden (ik bedoel de personen die lid zijn van de kiesverenigingen) er over dachten. Uit een enquete van het RD, ergens begin 2013, bleek ruim 70% van de leden voor te zijn. Ook interessant was een onderzoek onder raadsleden, statenleden, wethouders en burgemeesters. Niet alleen was de meerderheid voor het voorstel van het Hoofdbestuur, de helft gaf ook aan dat ze het een goede zaak zouden vinden als vrouwen politiek actief zouden worden. En bij de verkiezingen in 2018 zag je dat ook terug, in minstens 7 gemeenten stonden vrouwen op de SGP-kandidatenlijst.
Jammer dat je het niet onderbouwt. Ik kan dat wel, zie het volgende citaat uit een bericht van het Reformatorisch Dagblad van 16 januari 2013:
Reformatorisch Dagblad schreef:Het aantal principiële voor- en tegenstanders van vrouwen in de politiek houdt elkaar in de SGP-achterban min of meer in evenwicht. Bijna 45 procent antwoordt: „Helemaal mee eens”, of: „Gedeeltelijk mee eens”, op de stelling dat Bijbels gezien een vrouw onder geen voorwaarde raadslid, wethouder of Kamerlid kan zijn. Nipt 47 procent is het gedeeltelijk of helemaal oneens met deze stelling.

Er bestaat een verschil tussen degenen die wel en geen SGP-lid zijn. Van de SGP-leden onderschrijft 49 procent laatstgenoemde stelling wel en 42 procent niet.
De eerste zin van het artikel waar je uit citeert luidt als volgt
Reformatorisch Dagblad schreef:Ruim 70 procent van de SGP-leden en -kiezers staat in grote lijnen achter het voorstel van het SGP-hoofdbestuur om belemmeringen voor vrouwen op kieslijsten te schrappen.
En verder:
Erasmiaan schreef:Als je zo een revolutionair besluit neemt . . .
Het besluit is in 2013 genomen. Maar als ik het goed inschat gaan we daar niet helemaal uitkomen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Eerste vrouwelijke wethouder SGP

Bericht door Herman »

Herman schreef:
J.C. Philpot schreef:
Herman schreef:https://www.inhetspoor.nl/oude-uitgaven/

Hier kan je grasduinen
Dank!

Ik zie dat een abonnement maar 7 euro kost. Ik denk er over na om me op te geven als abonnee.
Ik zou even wachten op het Gereformeerde Venster, dat is gratis. Die zal dit thema ook wel behandelen.
De eerste nieuwsbrief is binnen, maar spreekt hier niet zo grondig over als ik gedacht zou hebben.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Eerste vrouwelijke wethouder SGP

Bericht door J.C. Philpot »

Herman schreef:De eerste nieuwsbrief is binnen, maar spreekt hier niet zo grondig over als ik gedacht zou hebben.
De onderbouwing en diepgang is inderdaad helaas nog aan de magere kant.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Eerste vrouwelijke wethouder SGP

Bericht door Erasmiaan »

Mona Lisa schreef:Ik ben eigenlijk niet van plan om de hele discussie, die in 2013 al decennia oud was, weer over te gaan doen. Maar deze opmerking is te opvallend.
Erasmiaan schreef:
Mona Lisa schreef:Maar gelukkig kunnen we vaststellen dat de uitslag een prima afspiegeling is van hoe de leden (ik bedoel de personen die lid zijn van de kiesverenigingen) er over dachten. Uit een enquete van het RD, ergens begin 2013, bleek ruim 70% van de leden voor te zijn. Ook interessant was een onderzoek onder raadsleden, statenleden, wethouders en burgemeesters. Niet alleen was de meerderheid voor het voorstel van het Hoofdbestuur, de helft gaf ook aan dat ze het een goede zaak zouden vinden als vrouwen politiek actief zouden worden. En bij de verkiezingen in 2018 zag je dat ook terug, in minstens 7 gemeenten stonden vrouwen op de SGP-kandidatenlijst.
Jammer dat je het niet onderbouwt. Ik kan dat wel, zie het volgende citaat uit een bericht van het Reformatorisch Dagblad van 16 januari 2013:
Reformatorisch Dagblad schreef:Het aantal principiële voor- en tegenstanders van vrouwen in de politiek houdt elkaar in de SGP-achterban min of meer in evenwicht. Bijna 45 procent antwoordt: „Helemaal mee eens”, of: „Gedeeltelijk mee eens”, op de stelling dat Bijbels gezien een vrouw onder geen voorwaarde raadslid, wethouder of Kamerlid kan zijn. Nipt 47 procent is het gedeeltelijk of helemaal oneens met deze stelling.

Er bestaat een verschil tussen degenen die wel en geen SGP-lid zijn. Van de SGP-leden onderschrijft 49 procent laatstgenoemde stelling wel en 42 procent niet.
De eerste zin van het artikel waar je uit citeert luidt als volgt
Reformatorisch Dagblad schreef:Ruim 70 procent van de SGP-leden en -kiezers staat in grote lijnen achter het voorstel van het SGP-hoofdbestuur om belemmeringen voor vrouwen op kieslijsten te schrappen.
Beste Mona Lisa, als je goed mijn punt op dit forum zou lezen zou je zien dat je hiermee niet mijn ongelijk bewijst, integendeel. Ik heb al verschillende malen laten zien waarom men het voorstel van het hoofdbestuur steunde, maar tegelijk duidelijk uit laten komen dat dit wat anders is dat men ook daadwerkelijk de vrouw in de politiek steunde. Dat blijkt overtuigend uit de cijfers van de enquête van het RD. En ten slotte: de mogelijkheid om tot het besluit dat de SGP Schouwen-Duiveland nu neemt te komen is inderdaad in 2013 geopend, het is echter heel wat, wat er nu gebeurt en dat blijkt ook aan de aandacht die het krijgt in de media en onder de SGP-ers.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Eerste vrouwelijke wethouder SGP

Bericht door Mara »

Veel jonge mensen die nu op de ChristenUnie stemmen, zouden op de SGP stemmen als zij vrouwen zouden toelaten.
Het wordt niet gezien zoals het ambt in de kerken.
Maar als een baan in de politiek.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Eerste vrouwelijke wethouder SGP

Bericht door Orchidee »

Idd @Mara, hier 2 stuks
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Tuinman
Berichten: 43
Lid geworden op: 27 jun 2017, 16:24

Re: Eerste vrouwelijke wethouder SGP

Bericht door Tuinman »

Erasmiaan schreef: Beste Mona Lisa, als je goed mijn punt op dit forum zou lezen zou je zien dat je hiermee niet mijn ongelijk bewijst, integendeel. Ik heb al verschillende malen laten zien waarom men het voorstel van het hoofdbestuur steunde, maar tegelijk duidelijk uit laten komen dat dit wat anders is dat men ook daadwerkelijk de vrouw in de politiek steunde. Dat blijkt overtuigend uit de cijfers van de enquête van het RD. En ten slotte: de mogelijkheid om tot het besluit dat de SGP Schouwen-Duiveland nu neemt te komen is inderdaad in 2013 geopend, het is echter heel wat, wat er nu gebeurt en dat blijkt ook aan de aandacht die het krijgt in de media en onder de SGP-ers.
Een toevoeging: indertijd (2013) was ik lid van één van de kiesverenigingen op Schouwen-Duiveland. De kiesverenigingen zijn met overgrote meerderheid akkoord gegaan met het voorstel van het hoofdbestuur. Diverse leden gaven in deze periode aan geen voorstander van actieve deelname van de vrouw in de politiek te zijn, echter dit voorstel leek een goede oplossing na de uitspraak van de Hoge Raad. Op de diverse vergaderingen kwam naar voren dat de belemmering weg was; maar dat dit niet automatisch zou leiden tot het verkiesbaar stellen van vrouwen. Geheel in lijn met wat Erasmiaan schrijft. Niemand van de leden had verwacht dat zeven jaar later de SGP op Schouwen-Duiveland de primeur zou hebben van de eerste vrouwelijke wethouder. Ik herinner me nog de opmerking: "door dit besluit zullen er vast wel vrouwen geplaatst worden op kieslijsten, maar hier zal dat niet gebeuren."
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Eerste vrouwelijke wethouder SGP

Bericht door Herman »

Vinden jullie jezelf niet naïef? Ik bekijk dit besluit wat vanaf de zijlijn, maar ik heb direct altijd het idee gehad dat dit zou gebeuren, gewoon omdat een deel van de SGP mensen om mij heen de actieve deelname van de vrouw aan de politiek voorstaan en de manier waarop binnen kiesverenigingen vrouwen deelnemen aan uitvoerende taken.
Tuinman
Berichten: 43
Lid geworden op: 27 jun 2017, 16:24

Re: Eerste vrouwelijke wethouder SGP

Bericht door Tuinman »

Herman schreef:Vinden jullie jezelf niet naïef? Ik bekijk dit besluit wat vanaf de zijlijn, maar ik heb direct altijd het idee gehad dat dit zou gebeuren, gewoon omdat een deel van de SGP mensen om mij heen de actieve deelname van de vrouw aan de politiek voorstaan en de manier waarop binnen kiesverenigingen vrouwen deelnemen aan uitvoerende taken.
Ja, achteraf gezien wel. Het is te optimistisch om te denken dat van de mogelijkheid geen gebruik gemaakt wordt. Al had ik ook nu niet verwacht dat de SGP van Schouwen-Duiveland hierop zou uitkomen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Eerste vrouwelijke wethouder SGP

Bericht door Herman »

Tuinman schreef:
Herman schreef:Vinden jullie jezelf niet naïef? Ik bekijk dit besluit wat vanaf de zijlijn, maar ik heb direct altijd het idee gehad dat dit zou gebeuren, gewoon omdat een deel van de SGP mensen om mij heen de actieve deelname van de vrouw aan de politiek voorstaan en de manier waarop binnen kiesverenigingen vrouwen deelnemen aan uitvoerende taken.
Ja, achteraf gezien wel. Het is te optimistisch om te denken dat van de mogelijkheid geen gebruik gemaakt wordt. Al had ik ook nu niet verwacht dat de SGP van Schouwen-Duiveland hierop zou uitkomen.
Bedankt voor het eerlijke antwoord. Ik zie dat in mijn kiesvereniging ook niet gebeuren, maar misschien wijzigt dat radicaal als de huidige fractievoorzitter bijvoorbeeld vervangen wordt door een andere politiek prominente lokale partijgenoot.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: RE: Re: Eerste vrouwelijke wethouder SGP

Bericht door Maanenschijn »

Herman schreef:
Bedankt voor het eerlijke antwoord. Ik zie dat in mijn kiesvereniging ook niet gebeuren, maar misschien wijzigt dat radicaal als de huidige fractievoorzitter bijvoorbeeld vervangen wordt door een andere politiek prominente lokale partijgenoot.
Herman, Herman toch, je bent niet goed op de hoogte hoor. Jouw lidmaatschap is die van een afdeling, jij behoort al tot de rekklijken. Ik nog van een kiesvereniging en mag mij rekenen als behorend bij de precieszen. ;)
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Eerste vrouwelijke wethouder SGP

Bericht door Adagio »

In het RD staat een verslag van een online-debat tussen de directeuren van de wetenschappelijke bureau's van respectievelijk CDA, CU en SGP.
Daar stelt Schippers, dat je over de schreef gaat als je 'het' kostwinnersmodel een Bijbels beginsel noemt. (Hoezo "Tot de vrouw zeide Hij: Ik zal zeer vermenigvuldigen uw smart, namelijk uwer dracht; met smart zult gij kinderen baren; en tot uw man zal uw begeerte zijn, en hij zal over u heerschappij hebben. En tot Adam zeide Hij: Dewijl gij geluisterd hebt naar de stem uwer vrouw en van dien boom gegeten, waarvan Ik u gebood, zeggende: Gij zult daarvan niet eten, zo zij het aardrijk om uwentwil vervloekt, en met smart zult gij daarvan eten al de dagen uws levens. Ook zal het u doornen en distelen voortbrengen; en gij zult het kruid des velds eten. In het zweet uws aanschijns zult gij brood eten, totdat gij tot de aarde wederkeert").
Ook stelt Schippers, dat de SGP wel eens heel grondig mag gaan nadenken over het vrouwenstandpunt. Ik ga er vanuit, dat hij bedoelt: ánders gaan nadenken; er is in het verleden al tamelijk wat over nagedacht.
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Eerste vrouwelijke wethouder SGP

Bericht door Erskinees »

Ik zie in de door jou geciteerde tekst niet terug dat het kostwinnersmodel Bijbels is. Vanuit de Bijbel valt wel af te leiden dat de moeder de eerste verantwoordelijkheid voor de kinderen heeft. Vanuit de Bijbel valt niet af te leiden dat de vrouw helemaal niet part-time mag werken en binnenshuis moet blijven. Na even Googelen zie ik dat de RMU in 2000 al aangaf dat men wel voor het kostwinnersmodel stond en ideaal vindt, maar dat dit niet rechtstreeks uit de Bijbel komt. Je mag het kostwinnersmodel dus wel ideaal vinden, maar dit economische model komt niet rechtstreeks voort uit de Bijbel. En dat is wat Schippers aangeeft. Uit het RD-stuk blijkt helemaal niet dat hij pleit voor vrouwelijke full-time kostwinners.
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Eerste vrouwelijke wethouder SGP

Bericht door Charles »

Peter Hitchens heeft het boek 'Opstand tegen God' geschreven. Daarin schrijft hij (o.a.) hoe hij journalist was ten tijde van communistische, atheïstische Rusland. Hoe hij zag dat vrouwen gedwongen moesten werken, echtscheidingen heel normaal werden etc. etc. Hij beschrijft in het boek hoe hij nu dezelfde geest ziet in het Westen.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Eerste vrouwelijke wethouder SGP

Bericht door Adagio »

Erskinees schreef:Ik zie in de door jou geciteerde tekst niet terug dat het kostwinnersmodel Bijbels is. Vanuit de Bijbel valt wel af te leiden dat de moeder de eerste verantwoordelijkheid voor de kinderen heeft. Vanuit de Bijbel valt niet af te leiden dat de vrouw helemaal niet part-time mag werken en binnenshuis moet blijven. Na even Googelen zie ik dat de RMU in 2000 al aangaf dat men wel voor het kostwinnersmodel stond en ideaal vindt, maar dat dit niet rechtstreeks uit de Bijbel komt. Je mag het kostwinnersmodel dus wel ideaal vinden, maar dit economische model komt niet rechtstreeks voort uit de Bijbel. En dat is wat Schippers aangeeft. Uit het RD-stuk blijkt helemaal niet dat hij pleit voor vrouwelijke full-time kostwinners.
Het zal niet de moeite lonen om de aantallen Bijbelteksten uit te breiden, er zijn nl. al een aantal topics daarmee gevuld. Ik ben slechts verbaasd dat eerst Schippers, en nu ook Erskinees, 'te hoop' schijnt te lopen tegen het woord (Bijbels) beginsel. In mijn eerste post lees je wellicht mijn verbaasdheid dat men verweten wordt over de Bijbelse schreef te gaan door het kostwinnersmodel een beginsel an sich te noemen. En als ik de bijdrage hierboven lees, wordt schijnbaar voetstoots in dat spoor verder gegaan. Laat ik zomaar ergens vinden in
een online woordenboekkie schreef:"Beginsel" betekent een principe, een stelling waarvan men vertrekt om andere normen, waarden of regels te bedenken en uit te werken. Een grondregel, vaak abstract, die als fundering dient voor een filosofie of denkkader, en waaraan alle nieuwe regels, processen, handelingen of uitspraken moeten worden getest. Beginselen zijn vast, ze kunnen niet zomaar gewijzigd worden. Ze vormen de kern, de essentie van een denkwijze, filosofie, rechtsstelsel of moraal.
Laatst gewijzigd door Adagio op 03 jun 2021, 09:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie