Eerste vrouwelijke wethouder SGP

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Eerste vrouwelijke wethouder SGP

Bericht door J.C. Philpot »

eilander schreef:
J.C. Philpot schreef:Overigens kan ik niet zoveel met gedoogconstructies. Niet qua drugsbeleid, maar ook een praxis die anders is als een beginselprogramma vind ik inconsequent.
Daar ben ik het niet mee eens. Je kunt bijvoorbeeld in een beginselprogramma het klassieke standpunt over de christelijke school: het ideaal is een openbare school met de Bijbel. In de praktijk is dat echter niet haalbaar. Moet je daarom je beginsel daarop aanpassen? Ik meen beslist van niet!
Als het gaat om "idealen" kun je inderdaad pragmatisch zijn.

Als het regeerambt de vrouw niet toekomt, dan is dat echter een principiele zaak. En dan kun je daar mijns inziens niet mee schipperen.

De oorzaak van dat er nu een vrouwelijke wethouder benoemd word, ligt mijns inziens in het inconsequente congresbesluit van de SGP. Mevrouw Schot maakt slechts gebruik van de mogelijkheid die de SGP haar bied.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Eerste vrouwelijke wethouder SGP

Bericht door eilander »

J.C. Philpot schreef:
eilander schreef:
J.C. Philpot schreef:Overigens kan ik niet zoveel met gedoogconstructies. Niet qua drugsbeleid, maar ook een praxis die anders is als een beginselprogramma vind ik inconsequent.
Daar ben ik het niet mee eens. Je kunt bijvoorbeeld in een beginselprogramma het klassieke standpunt over de christelijke school: het ideaal is een openbare school met de Bijbel. In de praktijk is dat echter niet haalbaar. Moet je daarom je beginsel daarop aanpassen? Ik meen beslist van niet!
Als het gaat om "idealen" kun je inderdaad pragmatisch zijn.

Als het regeerambt de vrouw niet toekomt, dan is dat echter een principiele zaak. En dan kun je daar mijns inziens niet mee schipperen.
Daar heb je ook wel weer gelijk in, ja.
J.C. Philpot schreef:De oorzaak van dat er nu een vrouwelijke wethouder benoemd word, ligt mijns inziens in het inconsequente congresbesluit van de SGP. Mevrouw Schot maakt slechts gebruik van de mogelijkheid die de SGP haar bied.
Natuurlijk is dat zo. Het was destijds een 'ontsnapping': hoe komen we aan de bezwaarden tegemoet, terwijl we praktisch toch verder moeten.
Wellicht dat een deel toen ook dacht, en ik eerlijk gezegd ook: het zal zo'n vaart niet lopen in de praktijk. Maar dat was natuurlijk naïef.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Eerste vrouwelijke wethouder SGP

Bericht door Herman »

We zijn toch zeker al 8 jaar verder?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Eerste vrouwelijke wethouder SGP

Bericht door Tiberius »

Erskinees schreef:
Tiberius schreef:Ik verwacht dat in veel reformatorische kerken in hetzelfde patroon gaan als de SGP, met betrekking tot vrouwelijke ambtsdragers.
Dat hoeft niet. De roep om vrouwen toe te laten speelde al in de jaren 80. De personen die daar toen voor waren zijn nu niet ook voorstanders van vrouwelijke ambtsdragers. Glijdende schaal is een sociologische ontwikkeling die vaak voorkomt. Maar dat betekent niet dat dit in dit geval ook zo gebeurt. Die personen zijn nog allemaal erg behoudend.

Ander voorbeeld: veel CGK-midden predikanten zijn op grond van de Schrift tegen vrouwelijke ambtsdragers maar stemmen CU of CDA. En hebben geen enkel probleem met vrouwen in de politiek. En wat de denken van alle leden van de wat meer traditionele evangelische gemeenten? Ook daar dienen mannen de gemeente en is er geen enkel probleem met vrouwen in de politiek.

Wat ik probeer duidelijk te maken: sommigen zien deze ontwikkeling binnen de SGP als een voorbode voor de kerken. Maar dat hoeft écht niet.
Nee dat verwacht ik niet. Het is vooralsnog koffie-dik-kijken, maar ik zie eerder het patroon dat Herman beschrijft (minderheid, die langzamerhand meerderheid wordt, en - toevoeging van mij - over enkele jaren kerkenraadsbesluiten neemt), gevolgd door wat Eilander schrijft (hoe komen we aan bezwaarden tegemoet, terwijl we praktisch toch verder moeten).

Enige tijd geleden hadden we hier een poll over het draagvlak van vrouw in het ambt in reformatorische kerken. De uitslag daarvan stemde me niet gerust.
mulder
Berichten: 365
Lid geworden op: 02 jun 2015, 15:33

Re: Eerste vrouwelijke wethouder SGP

Bericht door mulder »

Volgens van heukelom komen er ook teleurgestelde jongeren naar hem toe. Kan natuurlijk! Maar. Wij doen zelf wat jeugdwerk in onze eigen ggin gemeente en ik ken geen enkele jongere die nog tegen vrouwen in de politiek is. Echt niet. Jongeren maken goed onderscheid tussen ambten in de kerk en een politieke ambt.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Eerste vrouwelijke wethouder SGP

Bericht door Piet Puk »

mulder schreef:Volgens van heukelom komen er ook teleurgestelde jongeren naar hem toe. Kan natuurlijk! Maar. Wij doen zelf wat jeugdwerk in onze eigen ggin gemeente en ik ken geen enkele jongere die nog tegen vrouwen in de politiek is. Echt niet. Jongeren maken goed onderscheid tussen ambten in de kerk en een politieke ambt.
Misschien kun je artikel 36 van de NGB nog eens even goed uitleggen bij ze.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Eerste vrouwelijke wethouder SGP

Bericht door Herman »

mulder schreef:Volgens van heukelom komen er ook teleurgestelde jongeren naar hem toe. Kan natuurlijk! Maar. Wij doen zelf wat jeugdwerk in onze eigen ggin gemeente en ik ken geen enkele jongere die nog tegen vrouwen in de politiek is. Echt niet. Jongeren maken goed onderscheid tussen ambten in de kerk en een politieke ambt.
Over het algemeen is er een groep jongere die fundamentalistischer denkt dan hun ouders. Volgens mij zijn die er genoeg, maar wel een minderheid. Omdat onder druk van deze schuivende panelen mensen komen tot een striktere opvatting van wat wel en wat niet kan, terwijl het een jaar of dertig terug niet heel nodig was om een goede onderbouwing van je standpunten te hebben, omdat de traditie toch al onaantastbaar was.

Overigens schat ik in dat het jongeren tussen de 25 en 35 zijn en die zijn in het licht van 'grijsaard' Van Heukelum natuurlijk nog niet op leeftijd.
Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Eerste vrouwelijke wethouder SGP

Bericht door Bruna »

Herman schreef:
mulder schreef:Volgens van heukelom komen er ook teleurgestelde jongeren naar hem toe. Kan natuurlijk! Maar. Wij doen zelf wat jeugdwerk in onze eigen ggin gemeente en ik ken geen enkele jongere die nog tegen vrouwen in de politiek is. Echt niet. Jongeren maken goed onderscheid tussen ambten in de kerk en een politieke ambt.
Over het algemeen is er een groep jongere die fundamentalistischer denkt dan hun ouders. Volgens mij zijn die er genoeg, maar wel een minderheid. Omdat onder druk van deze schuivende panelen mensen komen tot een striktere opvatting van wat wel en wat niet kan, terwijl het een jaar of dertig terug niet heel nodig was om een goede onderbouwing van je standpunten te hebben, omdat de traditie toch al onaantastbaar was.

Overigens schat ik in dat het jongeren tussen de 25 en 35 zijn en die zijn in het licht van 'grijsaard' Van Heukelum natuurlijk nog niet op leeftijd.
Precies. @Mulder, hij zegt: niet alleen oudere maar ook jongere. Ik weet niet wat hij onder oudere verstaat maar wellicht bedoelt hij daar boven de 60 mee.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Eerste vrouwelijke wethouder SGP

Bericht door helma »

Vrouwen als politiek bestuurder vind ik zelf nog wel een wat andere discussie als het om moeders gaat. Dan vind ik de Bijbelse lijnen duidelijk.
De prioriteit ligt bij je roeping als moeder.

Dat vind ik het kwalijke van deze vrouw op deze plek. Mijn mening zou anders zijn als het geen moeder was met opgroeiende kinderen.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Eerste vrouwelijke wethouder SGP

Bericht door Ambtenaar »

Piet Puk schreef:
Misschien kun je artikel 36 van de NGB nog eens even goed uitleggen bij ze.
Ik mis de relatie tussen dit artikel en vrouwelijke bestuurders.
Zeemeeuw
Berichten: 394
Lid geworden op: 15 feb 2008, 23:34

Re: Eerste vrouwelijke wethouder SGP

Bericht door Zeemeeuw »

Dit artikel van prof. Van Lieburg is nog steeds leerzaam:

https://www.rd.nl/opinie/stille-revolut ... p-1.396072
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Eerste vrouwelijke wethouder SGP

Bericht door Piet Puk »

Ambtenaar schreef:
Piet Puk schreef:
Misschien kun je artikel 36 van de NGB nog eens even goed uitleggen bij ze.
Ik mis de relatie tussen dit artikel en vrouwelijke bestuurders.
Het ambt der overheid is door God ingesteld. Wanneer we er allemaal mee eens zijn dat een ambt bij de man behoort, kan artikel 36 de prullenbak in wanneer we vrouwelijke politieke ambtsdragers toestaan.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Eerste vrouwelijke wethouder SGP

Bericht door Ambtenaar »

Piet Puk schreef: Het ambt der overheid is door God ingesteld. Wanneer we er allemaal mee eens zijn dat een ambt bij de man behoort, kan artikel 36 de prullenbak in wanneer we vrouwelijke politieke ambtsdragers toestaan.
Een ambt hoor niet per definitie bij een man. Dus ik zie de relatie niet.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Eerste vrouwelijke wethouder SGP

Bericht door Piet Puk »

Ambtenaar schreef:
Piet Puk schreef: Het ambt der overheid is door God ingesteld. Wanneer we er allemaal mee eens zijn dat een ambt bij de man behoort, kan artikel 36 de prullenbak in wanneer we vrouwelijke politieke ambtsdragers toestaan.
Een ambt hoor niet per definitie bij een man. Dus ik zie de relatie niet.
Dan hebben we verschillende Bijbels en verschillen we daardoor van mening.

@Moderators, het is toch zo dat forummers die de vrouw in het ambt goedkeuren een zienswijze hebben die tegen het forumbeleid ingaan?
Laatst gewijzigd door Piet Puk op 29 okt 2020, 12:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Vervolgde
Verbannen
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 mar 2020, 11:38

Re: Eerste vrouwelijke wethouder SGP

Bericht door Vervolgde »

Herman schreef:Overigens schat ik in dat het jongeren tussen de 25 en 35 zijn en die zijn in het licht van 'grijsaard' Van Heukelum natuurlijk nog niet op leeftijd.
Jongere ben je tussen de 12 en de 18. Vanaf 18 ben je een stemgerechtigd lid van de samenleving met alle verplichtingen en verantwoordelijkheden van dien. En uiteraard daarop ook aanspreekbaar en daarop af te reken.
Op je 35e heb je de top van je fysieke bestaan echt al achter je liggen.
Plaats reactie