Eerste vrouwelijke wethouder SGP

Bruna
Berichten: 1739
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Eerste vrouwelijke wethouder SGP

Bericht door Bruna »

Ben er op zijn zachtst gezegd niet gelukkig mee. Niet om de persoon maar ook de manier waarop.

In 2013 in het RD: Van Leeuwen wijst erop dat de SGP in april jongstleden onder dwang van de Hoge Raad een tweeledig besluit heeft genomen. „Het ene is dat het vrouw-zijn van een kandidaat geen weigergrond mag zijn. En dat mag dus ook niet. Het tweede is dat de partij het standpunt handhaaft dat een vrouw het regeerambt niet toekomt. Dat blijven we dan ook uitdragen.”

Idem: Het dubbelbesluit dat de SGP op 16 april nam, heeft op het eerste gezicht iets tegenstrijdigs. Enerzijds ruimde de partij de formeel-juridische belemmeringen tegen vrouwen op kandidatenlijsten op. Anderzijds hield de partij artikel 10 uit het beginselprogramma staande dat vrouwen het regeerambt niet toekomt. Partijvoorzitter Van Leeuwen verdedigde de stap met het argument dat het nu aankomt op de innerlijke overtuiging van de partijgenoten. Met andere woorden: als er zich geen vrouwen kandideren, dan komen er ook geen vrouwen op lijsten. Dat is een waterdichte redenering.

De kandidatenlijst van de SGP van 2018 toont een lijst van 29 namen waarvan er geen enkele vrouw is:
https://schouwen-duiveland.sgp.nl/actue ... steld/8035

Volgens mij zijn op de ledenvergaderingen van de SGP op Schouwen-Duiveland nooit vrouwen aanwezig. Als ik één en ander goed lees heeft Paula Schot zelf gesolliciteerd naar deze functie. Uit mijn omgeving heb ik geen signalen ontvangen dat mensen zijn gevraagd om over de functie van wethouder na te denken.

Het rare aan het voordragen van een wethouder is het feit dat de voordracht door de fractie wordt gedaan. Leden zijn hierin niet gekend. Aangegeven is wel op een vergadering 1 maand geleden dat de fractievoorzitter de voorzitter van het bestuur meenam in het proces / dat er overleg was. Vorige verkiezingen was altijd duidelijk wie de wethouderskandidaat was van de SGP. Deze stond ook op de kandidatenlijst.

Het verbaast me dan ook zeer dat in de e-mail van vanochtend om 4 uur die door de secretaris naar de leden gestuurd is dat het volledige bestuur en fractie deze voordracht steunden. "De keuze van de fractie en het bestuur is na deze gesprekken gevallen op het voordragen van Paula Schot als nieuwe wethouder namens de SGP op Schouwen-Duiveland. Als fractie waren we hierin niet unaniem, de voordracht was niet de voorkeur van raadslid ....., maar na onderling overleg kan hij zich wel conformeren aan de keuze van de fractie en het bestuur".

Dat het bestuur hier unaniem voor was verbaast mij.

Van de vertrokken wethouder weet ik dat de baan best wat onregelmatig werk is, veel avonden weg en dat je dat er niet zo maar bij doet.
DDD
Berichten: 28694
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Eerste vrouwelijke wethouder SGP

Bericht door DDD »

Het werk als wethouder lijkt me goed te combineren met een jong gezin. De werktijden zijn vaak 's avonds en in hoge mate flexibel. Als je iedere ochtend en regelmatig de avond op het gemeentehuis bent, kom je een heel eind, zeker in een deeltijdfunctie.
Bruna
Berichten: 1739
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Eerste vrouwelijke wethouder SGP

Bericht door Bruna »

DDD schreef:Het werk als wethouder lijkt me goed te combineren met een jong gezin. De werktijden zijn vaak 's avonds en in hoge mate flexibel. Als je iedere ochtend en regelmatig de avond op het gemeentehuis bent, kom je een heel eind, zeker in een deeltijdfunctie.
Het is een fulltime functie.
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Eerste vrouwelijke wethouder SGP

Bericht door Bonny »

DDD schreef:Het werk als wethouder lijkt me goed te combineren met een jong gezin. De werktijden zijn vaak 's avonds en in hoge mate flexibel. Als je iedere ochtend en regelmatig de avond op het gemeentehuis bent, kom je een heel eind, zeker in een deeltijdfunctie.
Dat is niet waar. Overdag veelal overleggen met ambtenaren en interbestuurlijke gremia. Dan 's Avonds nog een commissie- of raadsvergadering, bijwonen van bijeenkomst met bewonersoverleg X of symposium met bedrijvenvereniging Y.

Een drukke en veelzijdige baan. Niets voor mij. Maar kennelijk wel voor mevrouw Schot. Succes toegewenst.
The Groom's still waiting at the altar
Zeeuw
Berichten: 11593
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Eerste vrouwelijke wethouder SGP

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef:Het werk als wethouder lijkt me goed te combineren met een jong gezin. De werktijden zijn vaak 's avonds en in hoge mate flexibel. Als je iedere ochtend en regelmatig de avond op het gemeentehuis bent, kom je een heel eind, zeker in een deeltijdfunctie.
Als je het fulltime en goed wil invullen, red je het niet als gezin als beide ouders een fulltime baan hebben.
DDD
Berichten: 28694
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Eerste vrouwelijke wethouder SGP

Bericht door DDD »

De overleggen kun je voor een groot deel plannen, je kunt heus wel twee of drie middagen in een week thuis zijn, in ieder geval na schooltijd.

's Avonds moet je inderdaad regelmatig werken. Dan liggen de kinderen op bed en veel partners zijn juist s' avonds vrij.

Maar uiteraard moet je partner dan niet full-time werken, of je moet een kindermeisje/jongen hebben. Maar dat is met zoveel functies zo.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2881
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Eerste vrouwelijke wethouder SGP

Bericht door FlyingEagle »

Haar man gaat minder werken las ik in een interview
Wet en Evangelie
Berichten: 294
Lid geworden op: 07 mar 2018, 20:57

Re: Eerste vrouwelijke wethouder SGP

Bericht door Wet en Evangelie »

Lincoln schreef:Fantastisch nieuws dit. Laten we hopen dat vele andere SGP-vrouwen mogen volgen.
Wat voor de een fantastisch nieuws is, kan de ander met treurigheid vervullen. Mijn wens is dat er geen enkele vrouw dit bedroefend voorbeeld gaat volgen. Ik hoop van harte dat het HB van de SGP zich gaat bezinnen en moeite zal doen dit feit terug te draaien. Ik roep daarom op het HB hierover lastig te vallen en bovenal God hierom lastig te vallen. Misschien zou Hij deze misstap nog kunnen afwenden!
Ambtenaar
Berichten: 9200
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Eerste vrouwelijke wethouder SGP

Bericht door Ambtenaar »

Wet en Evangelie schreef: Wat voor de een fantastisch nieuws is, kan de ander met treurigheid vervullen. Mijn wens is dat er geen enkele vrouw dit bedroefend voorbeeld gaat volgen. Ik hoop van harte dat het HB van de SGP zich gaat bezinnen en moeite zal doen dit feit terug te draaien. Ik roep daarom op het HB hierover lastig te vallen en bovenal God hierom lastig te vallen. Misschien zou Hij deze misstap nog kunnen afwenden!
Het HB gaat niet over benoemingen van wethouders, dat is aan de gemeenteraden. Het HB kan hooguit gemeenteraadsfracties oproepen geen vrouwelijke kandidaten voor te dragen c.q. te steunen.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4790
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Eerste vrouwelijke wethouder SGP

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Geytenbeekje schreef:Dus een vrouw mag dan ook in jouw ogen geen manager zijn ?
Nee, ja in haar eigen gezin :D
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5397
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Eerste vrouwelijke wethouder SGP

Bericht door pierre27 »

Johann Gottfried Walther schreef:
Geytenbeekje schreef:Dus een vrouw mag dan ook in jouw ogen geen manager zijn ?
Nee, ja in haar eigen gezin :D
Whaha, dit vind ik een kostelijke....
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Zeeuw
Berichten: 11593
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Eerste vrouwelijke wethouder SGP

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef:De overleggen kun je voor een groot deel plannen, je kunt heus wel twee of drie middagen in een week thuis zijn, in ieder geval na schooltijd.

's Avonds moet je inderdaad regelmatig werken. Dan liggen de kinderen op bed en veel partners zijn juist s' avonds vrij.

Maar uiteraard moet je partner dan niet full-time werken, of je moet een kindermeisje/jongen hebben. Maar dat is met zoveel functies zo.
Ik ken geen enkel fulltime wethouder die 2 of 3 middagen thuis is. En ik ken er toch behoorlijk wat. Raads- en commissievergaderingen beginnen vrijwel altijd om 20.00. Wat reistijd. Weinig kinderen zullen 4 jaar lang voor deze tijd op bed liggen. Ik zou het werk niet onderschatten.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23846
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Eerste vrouwelijke wethouder SGP

Bericht door refo »

pierre27 schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
Geytenbeekje schreef:Dus een vrouw mag dan ook in jouw ogen geen manager zijn ?
Nee, ja in haar eigen gezin :D
Whaha, dit vind ik een kostelijke....
Nou, wat een grap!
Grap?
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Eerste vrouwelijke wethouder SGP

Bericht door Bezorgd »

Andre schreef:Waar is Sara, uw huisvrouw? En hij zeide: Ziet, in de tent.
Gen. 18
Biblicisme ten top.

Ik wens Paula veel succes.

En vind het wel aardig dat er in de politiek nu een eerste bestuursfunctie is voor een SGP vrouw. Iets dat we in refo kring al jaren zien in de zorg, non-profitorganisaties en commerciële bedrijven.
Ambtenaar
Berichten: 9200
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Eerste vrouwelijke wethouder SGP

Bericht door Ambtenaar »

Bezorgd schreef:
En vind het wel aardig dat er in de politiek nu een eerste bestuursfunctie is voor een SGP vrouw. Iets dat we in refo kring al jaren zien in de zorg, non-profitorganisaties en commerciële bedrijven.
Precies, en daarom is het ook symboolpolitiek, het vrouwenbeginsel van de SGP.
Plaats reactie