Eerste vrouwelijke wethouder SGP

Piet Puk
Berichten: 5453
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Eerste vrouwelijke wethouder SGP

Bericht door Piet Puk »

Tom schreef:
Bruna schreef: Het word hem gevraagd.

Het achterlijke is dat door de fractie niet aan de leden, prominenten, provinciebestuur etc is gevraagd wat ze er van vonden. Het is er gauw even doorheen gefietst.
De fractie heeft geen banden met prominenten of het provinciebestuur. Deze hebben ook niets met deze kwestie te maken

Op de kandidatenlijst Sgp van de gemeente stond geen enkele vrouw. Dan is dit toch van de zotte.
Een wethouder staat eigenlijk nooit op de kandidatenlijst.
Het is allemaal geheel volgens de procedures gegaan. Het is een prachtige ontwikkeling. Laten we biddend om deze vrouw heenstaan. Echt een aanwinst voor Schouwen-Duiveland en geheel volgens de ganse Schrift.
Heb jij er bij gezeten?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10592
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Eerste vrouwelijke wethouder SGP

Bericht door Ad Anker »

eilander schreef:Ik wil toch even kwijt dat ik de mening van Van Heukelom volledig deel. Ik ben blij dat hij, nu hij ernaar gevraagd wordt, gewoon eerlijk zijn mening geeft.
Wat je ook vindt van het beginselprogramma van de SGP, het geluid dat Van Heukelom nu laat horen, is daarmee volledig in lijn. En niet alle geluiden van SGP-ers die zich nu haasten om hun blijdschap uit te spreken, en ook niet de onduidelijke boodschap van degenen die er nu plotseling geen mening over hebben.
Het is een gevolg van het zogenaamde dubbelbesluit. Dat is wel duidelijk. Ik begrijp van Heukelom erg goed. En op grond van het dubbelbesluit kan hij zijn pijn uiten. Anderzijds, onze gezindte kent vrouwen op hoge bestuurlijke functies, dus wat hypocriet is het wel.
Bruna
Berichten: 1739
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Eerste vrouwelijke wethouder SGP

Bericht door Bruna »

DDD schreef:Ik ben een aantal jaar gemeenteraadslid geweest, hoewel nooit duo-raadslid. Maar bij ons telde de gehele fractie mee hoor. Wij waren dan ook maar met twee raadsleden en drie duo-raadsleden. Maar in een normaal functionerende fractie mag ik toch hopen dat de schaduwfractie volledig meedenkt en -beslist. Je wordt er immers net zo goed op aangekeken.
Ik ben er niet bij geweest maar alles recapitulerend weet ik dat niet is overlegd met schaduwfractie. Ik snap ook wel waarom.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23846
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Eerste vrouwelijke wethouder SGP

Bericht door refo »

Bruna schreef:
DDD schreef:Ik ben een aantal jaar gemeenteraadslid geweest, hoewel nooit duo-raadslid. Maar bij ons telde de gehele fractie mee hoor. Wij waren dan ook maar met twee raadsleden en drie duo-raadsleden. Maar in een normaal functionerende fractie mag ik toch hopen dat de schaduwfractie volledig meedenkt en -beslist. Je wordt er immers net zo goed op aangekeken.
Ik ben er niet bij geweest maar alles recapitulerend weet ik dat niet is overlegd met schaduwfractie. Ik snap ook wel waarom.
Betekent dit nu: 'er is niet overlegd' of 'ik denk niet dat er is overlegd'?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33283
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Eerste vrouwelijke wethouder SGP

Bericht door Tiberius »

Ik verwacht dat in veel reformatorische kerken in hetzelfde patroon gaan als de SGP, met betrekking tot vrouwelijke ambtsdragers.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8960
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Eerste vrouwelijke wethouder SGP

Bericht door J.C. Philpot »

Sowieso zijn er erg veel inconsequenties op dit gebied.

Destijds:
  • De erkenning van de SGP met betrekking tot Beatrix, de koningin van Nederland van 1980 tot 2013, “als regerend bij de gratie Gods”, en tegelijkertijd tegen het regeerambt van de vrouw zijn.
  • Het stemmen van SGP vrouwen die tegen vrouwelijke regeerders zijn (officieel werd dit tot 1989 ontraden, maar toch veelvuldig gedaan en ook wel aangeraden door "SGP predikanten")
Heden:
  • Het stemmen van SGP vrouwen die tegen vrouwelijke regeerders zijn
  • Het toelaten van vrouwelijke leden met passief stemrechten, terwijl dit tegen het beginselprogramma is (initieel volgens mij vanwege druk vanuit de overheid)
  • Het toelaten van vrouwelijke leden als raadsleden, terwijl dit tegen het beginselprogramma is (initieel volgens mij vanwege druk vanuit de overheid)
  • Vrouwen die raadslid worden, en toch het beginselprogramma zeggen te onderschrijven (?)
  • Acceptatie van vrouwen in andere maatschappelijke leidinggevende functies, maar wat de SGP betreft tegen vrouwelijke raadsleden zijn
Maar dat er onconsequent met de beginselen word omgegaan, betekend niet dat de beginselen onjuist zijn.

Zoals eerder aangegeven, is mijn persoonlijke mening niet zo duidelijk, hoewel ik een lichte voorkeur heb voor het traditionele standpunt. Maar die onduidelijkheid is er misschien ook omdat ik me er te weinig in verdiept heb.

Vraag: Heeft iemand een link naar een bijbelse onderbouwing van deze standpunten? Ik zou me er graag wat meer in verdiepen.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 29 okt 2020, 08:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12040
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Eerste vrouwelijke wethouder SGP

Bericht door Herman »

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8960
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Eerste vrouwelijke wethouder SGP

Bericht door J.C. Philpot »

Herman schreef:https://www.inhetspoor.nl/oude-uitgaven/

Hier kan je grasduinen
Dank!

Ik zie dat een abonnement maar 7 euro kost. Ik denk er over na om me op te geven als abonnee.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12040
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Eerste vrouwelijke wethouder SGP

Bericht door Herman »

Ad Anker schreef:
eilander schreef:Ik wil toch even kwijt dat ik de mening van Van Heukelom volledig deel. Ik ben blij dat hij, nu hij ernaar gevraagd wordt, gewoon eerlijk zijn mening geeft.
Wat je ook vindt van het beginselprogramma van de SGP, het geluid dat Van Heukelom nu laat horen, is daarmee volledig in lijn. En niet alle geluiden van SGP-ers die zich nu haasten om hun blijdschap uit te spreken, en ook niet de onduidelijke boodschap van degenen die er nu plotseling geen mening over hebben.
Het is een gevolg van het zogenaamde dubbelbesluit. Dat is wel duidelijk. Ik begrijp van Heukelom erg goed. En op grond van het dubbelbesluit kan hij zijn pijn uiten. Anderzijds, onze gezindte kent vrouwen op hoge bestuurlijke functies, dus wat hypocriet is het wel.
Ik weet niet anders of er zijn SGP leden geweest, al van oude tijden al, de lijn Abma/Holdijk zeg maar, die niet tegen het vrouw in het regeerambt zijn. De meerderheidslijn is altijd een nee geweest, en die meerderheidslijn wordt nu omgebogen naar een ja. Het is de vraag of je daar dan over moet treuren, omdat je feitelijk altijd al in dit debat te maken hebt gehad met broeders die er ander over denken. Niettemin, zolang jou nee prevaleerde boven hun ja, ging het goed. En nu dat nee is verandert in een ja, weet je niet meer waar je naartoe moet? Ik vind dat vreemd, volgens mij moet je gewoon met diezelfde mensen blijven praten en doorgaan en je invloed blijven aanwenden op je eigen standpunt met hetzelfde onderlinge respect als hiervoor.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12040
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Eerste vrouwelijke wethouder SGP

Bericht door Herman »

J.C. Philpot schreef:
Herman schreef:https://www.inhetspoor.nl/oude-uitgaven/

Hier kan je grasduinen
Dank!

Ik zie dat een abonnement maar 7 euro kost. Ik denk er over na om me op te geven als abonnee.
Ik zou even wachten op het Gereformeerde Venster, dat is gratis. Die zal dit thema ook wel behandelen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Eerste vrouwelijke wethouder SGP

Bericht door eilander »

Ad Anker schreef:
eilander schreef:Ik wil toch even kwijt dat ik de mening van Van Heukelom volledig deel. Ik ben blij dat hij, nu hij ernaar gevraagd wordt, gewoon eerlijk zijn mening geeft.
Wat je ook vindt van het beginselprogramma van de SGP, het geluid dat Van Heukelom nu laat horen, is daarmee volledig in lijn. En niet alle geluiden van SGP-ers die zich nu haasten om hun blijdschap uit te spreken, en ook niet de onduidelijke boodschap van degenen die er nu plotseling geen mening over hebben.
Het is een gevolg van het zogenaamde dubbelbesluit. Dat is wel duidelijk. Ik begrijp van Heukelom erg goed. En op grond van het dubbelbesluit kan hij zijn pijn uiten. Anderzijds, onze gezindte kent vrouwen op hoge bestuurlijke functies, dus wat hypocriet is het wel.
Hypocriet vind ik wel een heel naar woord. Ik neem aan dat je dan niet op Van Heukelom doelt, maar op de SGP in relatie tot het geheel van onze gezindte.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10592
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Eerste vrouwelijke wethouder SGP

Bericht door Ad Anker »

eilander schreef:
Ad Anker schreef:
eilander schreef:Ik wil toch even kwijt dat ik de mening van Van Heukelom volledig deel. Ik ben blij dat hij, nu hij ernaar gevraagd wordt, gewoon eerlijk zijn mening geeft.
Wat je ook vindt van het beginselprogramma van de SGP, het geluid dat Van Heukelom nu laat horen, is daarmee volledig in lijn. En niet alle geluiden van SGP-ers die zich nu haasten om hun blijdschap uit te spreken, en ook niet de onduidelijke boodschap van degenen die er nu plotseling geen mening over hebben.
Het is een gevolg van het zogenaamde dubbelbesluit. Dat is wel duidelijk. Ik begrijp van Heukelom erg goed. En op grond van het dubbelbesluit kan hij zijn pijn uiten. Anderzijds, onze gezindte kent vrouwen op hoge bestuurlijke functies, dus wat hypocriet is het wel.
Hypocriet vind ik wel een heel naar woord. Ik neem aan dat je dan niet op Van Heukelom doelt, maar op de SGP in relatie tot het geheel van onze gezindte.
Nee, ik bedoel dat niet naar. Dank voor de aanscherping. Ik zou beter inconsequent kunnen zeggen. Want dat bedoel ik.
En ik doel zeker niet op Van Heukelom. Ik acht die man zeer hoog.
Erskinees
Berichten: 2754
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Eerste vrouwelijke wethouder SGP

Bericht door Erskinees »

Tiberius schreef:Ik verwacht dat in veel reformatorische kerken in hetzelfde patroon gaan als de SGP, met betrekking tot vrouwelijke ambtsdragers.
Dat hoeft niet. De roep om vrouwen toe te laten speelde al in de jaren 80. De personen die daar toen voor waren zijn nu niet ook voorstanders van vrouwelijke ambtsdragers. Glijdende schaal is een sociologische ontwikkeling die vaak voorkomt. Maar dat betekent niet dat dit in dit geval ook zo gebeurt. Die personen zijn nog allemaal erg behoudend.

Ander voorbeeld: veel CGK-midden predikanten zijn op grond van de Schrift tegen vrouwelijke ambtsdragers maar stemmen CU of CDA. En hebben geen enkel probleem met vrouwen in de politiek. En wat de denken van alle leden van de wat meer traditionele evangelische gemeenten? Ook daar dienen mannen de gemeente en is er geen enkel probleem met vrouwen in de politiek.

Wat ik probeer duidelijk te maken: sommigen zien deze ontwikkeling binnen de SGP als een voorbode voor de kerken. Maar dat hoeft écht niet.
Zeeuw
Berichten: 11594
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Eerste vrouwelijke wethouder SGP

Bericht door Zeeuw »

J.C. Philpot schreef:Over de positie van man en vrouw in de kerk of in het gezin is de bijbel duidelijk.

Wat betreft de positie van de vrouw in de burgerlijke regering, vind ik het moeilijk om vanuit de bijbel tot een standpunt te komen. Hoewel ik als conservatieve persoonlijkheid een lichte voorkeur heb voor het klassieke SGP standpunt, begrijp ik beide standpunten eigenlijk wel. Ik heb er dus niet echt een duidelijke mening over.

Overigens kan ik niet zoveel met gedoogconstructies. Niet qua drugsbeleid, maar ook een praxis die anders is als een beginselprogramma vind ik inconsequent.
Eens.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Eerste vrouwelijke wethouder SGP

Bericht door eilander »

J.C. Philpot schreef:Overigens kan ik niet zoveel met gedoogconstructies. Niet qua drugsbeleid, maar ook een praxis die anders is als een beginselprogramma vind ik inconsequent.
Daar ben ik het niet mee eens. Je kunt bijvoorbeeld in een beginselprogramma het klassieke standpunt over de christelijke school: het ideaal is een openbare school met de Bijbel. In de praktijk is dat echter niet haalbaar. Moet je daarom je beginsel daarop aanpassen? Ik meen beslist van niet!
Plaats reactie