Wie zou jouw stem krijgen bij de verkiezingen USA

Op wie stem jij?

Donald Trump
55
57%
Joe Biden
26
27%
Blanco
10
10%
Geen mening/idee
4
4%
Anders namelijk...
2
2%
 
Totaal aantal stemmen: 97

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Wie zou jouw stem krijgen bij de verkiezingen USA

Bericht door Herman »

Als je dacht dat je met acteur Reagan alles al had meegemaakt, kon het kennelijk nóg gekker met die Amerikanen.
Volgens mij is dit een kernzin. Het gaat niet om Trump, maar om een hele cultuur waarvan we ons moeten afvragen of we daar wel wereldheerschappij aan willen toekennen.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Wie zou jouw stem krijgen bij de verkiezingen USA

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef:
Als je dacht dat je met acteur Reagan alles al had meegemaakt, kon het kennelijk nóg gekker met die Amerikanen.
Volgens mij is dit een kernzin. Het gaat niet om Trump, maar om een hele cultuur waarvan we ons moeten afvragen of we daar wel wereldheerschappij aan willen toekennen.
Het gaat volgens mij niet echt om toekennen. Het volgt namelijk automatisch uit macht, zowel militair, economisch als cultureel. Als de Verenigde Staten in macht zullen inboeten, nemen anderen die plaats in. Bijv. China. De vraag is of dat wel zo goed voor ons is: https://www.nrc.nl/nieuws/2020/09/14/ki ... a-a4011891

Een andere optie is natuurlijk verdergaande Europese integratie, zodat we als Europeanen naast dat we een economische macht zijn ook geopolitiek sterk zijn.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Wie zou jouw stem krijgen bij de verkiezingen USA

Bericht door Herman »

Ambtenaar schreef:Het gaat volgens mij niet echt om toekennen. Het volgt namelijk automatisch uit macht, zowel militair, economisch als cultureel.
Dat klopt. Als sprake is van een economische afhankelijkheidsrelatie zoals het naoorlogse europa, dan heb je geen andere keus dan toekennen en volgen.

Het is echter de vraag of dat op allerlei andere gebieden ook een onlosmakelijk gevolg van elkaar is. Je ziet bijvoorbeeld op dit moment dat de Europese Landen een zelfstandige beoordeling van de vergiftiging van Navalny ventileren, los van wat Trump daarvan vind op heeft geroepen. De buitenlandse politiek, waaronder het goedkeuren van bijvoorbeeld de meeste recente Irak oorlog is lang niet zo eenduidig als de verbonden uit de tijd van de Koude oorlog.

Aan de andere kant is het natuurlijk bijzonder dat we in Nederland al 30 jaar of meer in onze media de Amerikaanse politiek tot achter de schermen van de voorverkiezingen volgen, terwijl we van onze Duitse buren amper weten wie daar de belangrijkste oppositiepartij is. Blijkbaar kennen we vele meer invloed toe aan Amerika dan aan andere landen. Dat is toch echt een keuze die we zelf maken.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Wie zou jouw stem krijgen bij de verkiezingen USA

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef: Het is echter de vraag of dat op allerlei andere gebieden ook een onlosmakelijk gevolg van elkaar is. Je ziet bijvoorbeeld op dit moment dat de Europese Landen een zelfstandige beoordeling van de vergiftiging van Navalny ventileren, los van wat Trump daarvan vind op heeft geroepen. De buitenlandse politiek, waaronder het goedkeuren van bijvoorbeeld de meeste recente Irak oorlog is lang niet zo eenduidig als de verbonden uit de tijd van de Koude oorlog.
Onder Obama zag je ook al een verschuiving van de Atlantische Oceaan naar de Grote Oceaan. Trump is ook niet de eerste die zich uitlaat over achterblijvende bijdrages aan de NAVO, wel de eerste die er consequenties aan verbindt. Omdat de USA zich meer concentreren op Azië, is het van belang dat Europa geopolitieke macht kan uitoefenen. Dat betekent wel meer Europese eenwording.
Aan de andere kant is het natuurlijk bijzonder dat we in Nederland al 30 jaar of meer in onze media de Amerikaanse politiek tot achter de schermen van de voorverkiezingen volgen, terwijl we van onze Duitse buren amper weten wie daar de belangrijkste oppositiepartij is. Blijkbaar kennen we vele meer invloed toe aan Amerika dan aan andere landen. Dat is toch echt een keuze die we zelf maken.
Nu we niet langer op de Amerikanen kunnen leunen m.b.t. verdediging van ons land en werelddeel, moeten we meer Europees samenwerken. De aandacht voor andere Europese landen zal dan automatisch toenemen, is mijn verwachting. Dat er veel aandacht is voor de USA is natuurlijk wel vanzelfsprekend. Het is nog steeds het machtigste land ter wereld in militair opzicht, al zal hun macht relatief gaan afnemen door groeiende Chinese militaire macht en dadendrang, zoals bijv. hun optreden in de Zuid-Chinese zee.
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Wie zou jouw stem krijgen bij de verkiezingen USA

Bericht door HersteldHervormd »

Ambtenaar schreef:
Herman schreef: Het is echter de vraag of dat op allerlei andere gebieden ook een onlosmakelijk gevolg van elkaar is. Je ziet bijvoorbeeld op dit moment dat de Europese Landen een zelfstandige beoordeling van de vergiftiging van Navalny ventileren, los van wat Trump daarvan vind op heeft geroepen. De buitenlandse politiek, waaronder het goedkeuren van bijvoorbeeld de meeste recente Irak oorlog is lang niet zo eenduidig als de verbonden uit de tijd van de Koude oorlog.
Onder Obama zag je ook al een verschuiving van de Atlantische Oceaan naar de Grote Oceaan. Trump is ook niet de eerste die zich uitlaat over achterblijvende bijdrages aan de NAVO, wel de eerste die er consequenties aan verbindt. Omdat de USA zich meer concentreren op Azië, is het van belang dat Europa geopolitieke macht kan uitoefenen. Dat betekent wel meer Europese eenwording.
Aan de andere kant is het natuurlijk bijzonder dat we in Nederland al 30 jaar of meer in onze media de Amerikaanse politiek tot achter de schermen van de voorverkiezingen volgen, terwijl we van onze Duitse buren amper weten wie daar de belangrijkste oppositiepartij is. Blijkbaar kennen we vele meer invloed toe aan Amerika dan aan andere landen. Dat is toch echt een keuze die we zelf maken.
Nu we niet langer op de Amerikanen kunnen leunen m.b.t. verdediging van ons land en werelddeel, moeten we meer Europees samenwerken. De aandacht voor andere Europese landen zal dan automatisch toenemen, is mijn verwachting. Dat er veel aandacht is voor de USA is natuurlijk wel vanzelfsprekend. Het is nog steeds het machtigste land ter wereld in militair opzicht, al zal hun macht relatief gaan afnemen door groeiende Chinese militaire macht en dadendrang, zoals bijv. hun optreden in de Zuid-Chinese zee.
Vestig je hoop alsjeblieft niet op de EU.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Wie zou jouw stem krijgen bij de verkiezingen USA

Bericht door Ambtenaar »

HersteldHervormd schreef:
Vestig je hoop alsjeblieft niet op de EU.
We zullen wel moeten. Als individueel land hebben we niets in de melk te brokkelen. Dat geldt voor zowel alle Europese landen. Duitsland mag dan economisch sterk zijn, militair stellen ze niets voor. Voor Frankrijk geldt het andersom, wel enige militaire macht, maar economisch stelt het op wereldschaal niet zoveel voor.
artistiek
Berichten: 942
Lid geworden op: 15 dec 2008, 22:02

Re: Wie zou jouw stem krijgen bij de verkiezingen USA

Bericht door artistiek »

Ambtenaar schreef:
HersteldHervormd schreef:
Vestig je hoop alsjeblieft niet op de EU.
We zullen wel moeten. Als individueel land hebben we niets in de melk te brokkelen. Dat geldt voor zowel alle Europese landen. Duitsland mag dan economisch sterk zijn, militair stellen ze niets voor. Voor Frankrijk geldt het andersom, wel enige militaire macht, maar economisch stelt het op wereldschaal niet zoveel voor.
De EU probeert al meer dan 40 jaar een eenheid te worden maar telkens blijken de onderlinge variëteiten in identiteit grote obstakels voor een krachtige harmonie...
En persoonlijk hoop ik dat het zo blijft , laten we Nederland maar gewoon Nederland houden en niet alle bevoegdheden aan Brussel overgeven. Wat mij betreft Nexit. Ik geloof niet in een Europese Superstaat.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Wie zou jouw stem krijgen bij de verkiezingen USA

Bericht door Jeremiah »

Ambtenaar schreef:
HersteldHervormd schreef:
Vestig je hoop alsjeblieft niet op de EU.
We zullen wel moeten. Als individueel land hebben we niets in de melk te brokkelen. Dat geldt voor zowel alle Europese landen. Duitsland mag dan economisch sterk zijn, militair stellen ze niets voor. Voor Frankrijk geldt het andersom, wel enige militaire macht, maar economisch stelt het op wereldschaal niet zoveel voor.
Duitsland heeft wel behoorlijke militaire macht, maar ze zijn tegenwoordig ook behoorlijk laf en laten Frankrijk de kastanjes uit het vuur halen.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Wie zou jouw stem krijgen bij de verkiezingen USA

Bericht door Ambtenaar »

Jeremiah schreef: Duitsland heeft wel behoorlijke militaire macht, maar ze zijn tegenwoordig ook behoorlijk laf en laten Frankrijk de kastanjes uit het vuur halen.
Dat ben je niet goed geïnformeerd. De Duitse luchtmacht beschikt nauwelijks over vliegtuigen die kunnen vliegen vanwege een gebrek aan onderhoud, hetzelfde geldt voor hun marine, die ternauwernood enkele schepen in de vaart kan houden.

Maar belangrijker nog, Duitsland is geen kernmacht. En derhalve stelt het niets voor in de geopolitieke strijd.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Wie zou jouw stem krijgen bij de verkiezingen USA

Bericht door Ambtenaar »

artistiek schreef: De EU probeert al meer dan 40 jaar een eenheid te worden maar telkens blijken de onderlinge variëteiten in identiteit grote obstakels voor een krachtige harmonie.
Als de crisis groot genoeg is, dan vinden de landen elkaar. Dat zie je nu maar met het herstelfonds, waarvoor de EC leningen aangaat, wat in principe neerkomt op het aangaan van gezamenlijke schulden.
En persoonlijk hoop ik dat het zo blijft , laten we Nederland maar gewoon Nederland houden en niet alle bevoegdheden aan Brussel overgeven. Wat mij betreft Nexit. Ik geloof niet in een Europese Superstaat.
Als we als Europa willen overleven tussen de verschillende machtsblokken, met name China en de VS, dan zullen we wel verdergaand moeten samenwerken en ook op het gebied van defensie en de buitenlandpolitiek.
artistiek
Berichten: 942
Lid geworden op: 15 dec 2008, 22:02

Re: Wie zou jouw stem krijgen bij de verkiezingen USA

Bericht door artistiek »

Ambtenaar schreef:
artistiek schreef: De EU probeert al meer dan 40 jaar een eenheid te worden maar telkens blijken de onderlinge variëteiten in identiteit grote obstakels voor een krachtige harmonie.
Als de crisis groot genoeg is, dan vinden de landen elkaar. Dat zie je nu maar met het herstelfonds, waarvoor de EC leningen aangaat, wat in principe neerkomt op het aangaan van gezamenlijke schulden.
Ik noem dat geen 'tot elkaar komen', ik noem dat een ontfutselen van de door ons zorgvuldig verworven garantie voor financiële stabiliteit in de toekomst... Maar nu draaien we op voor de financiële wanorde van de zuidelijke lidstaten en graven we ons eigen graf!
Ambtenaar schreef:
En persoonlijk hoop ik dat het zo blijft , laten we Nederland maar gewoon Nederland houden en niet alle bevoegdheden aan Brussel overgeven. Wat mij betreft Nexit. Ik geloof niet in een Europese Superstaat.
Als we als Europa willen overleven tussen de verschillende machtsblokken, met name China en de VS, dan zullen we wel verdergaand moeten samenwerken en ook op het gebied van defensie en de buitenlandpolitiek.
Maar Europa wordt geen machtsblok. Het blijft een lek schip wat continu bezig is de gaten te dichten, zeker nu met de mislukte brexit-deal staat het op zinken... Er is totaal geen potentie!
artistiek
Berichten: 942
Lid geworden op: 15 dec 2008, 22:02

Re: Wie zou jouw stem krijgen bij de verkiezingen USA

Bericht door artistiek »

Ik denk dat het RD de kritiek van ds. Hofman toch ter harte heeft genomen :huhu
https://www.rd.nl/opinie/commentaar/tru ... -1.1695750
Positief bericht over Trump.
Wat je ook van hem vindt, hij maakt wel zijn woorden waar!
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Wie zou jouw stem krijgen bij de verkiezingen USA

Bericht door gallio »

artistiek schreef:Ik denk dat het RD de kritiek van ds. Hofman toch ter harte heeft genomen :huhu
https://www.rd.nl/opinie/commentaar/tru ... -1.1695750
Positief bericht over Trump.
Wat je ook van hem vindt, hij maakt wel zijn woorden waar!
Goed nieuws. Wanneer gaan Koeweit, Saoedi-Arabië, Indonesië, enz. Israel erkennen ?
artistiek
Berichten: 942
Lid geworden op: 15 dec 2008, 22:02

Re: Wie zou jouw stem krijgen bij de verkiezingen USA

Bericht door artistiek »

gallio schreef:
artistiek schreef:Ik denk dat het RD de kritiek van ds. Hofman toch ter harte heeft genomen :huhu
https://www.rd.nl/opinie/commentaar/tru ... -1.1695750
Positief bericht over Trump.
Wat je ook van hem vindt, hij maakt wel zijn woorden waar!
Goed nieuws. Wanneer gaan Koeweit, Saoedi-Arabië, Indonesië, enz. Israel erkennen ?
Geen idee, maar dat Trump achter de schermen hard aan het onderhandelen is met diverse landen is zeker, er zullen nog landen volgen.
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Wie zou jouw stem krijgen bij de verkiezingen USA

Bericht door HersteldHervormd »

artistiek schreef:
gallio schreef:
artistiek schreef:Ik denk dat het RD de kritiek van ds. Hofman toch ter harte heeft genomen :huhu
https://www.rd.nl/opinie/commentaar/tru ... -1.1695750
Positief bericht over Trump.
Wat je ook van hem vindt, hij maakt wel zijn woorden waar!
Goed nieuws. Wanneer gaan Koeweit, Saoedi-Arabië, Indonesië, enz. Israel erkennen ?
Geen idee, maar dat Trump achter de schermen hard aan het onderhandelen is met diverse landen is zeker, er zullen nog landen volgen.
Wist je dat Trump een Jezuïet is?
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Plaats reactie