Presidentsverkiezingen USA 2020

TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Presidentsverkiezingen USA 2020

Bericht door TSD »

Erasmiaan schreef: Veel twijfelgevallen waar nu nog Republikeinen op voorsprong staan, komen uit Californië... wat in meerderheid democratisch is. Daarom twijfel ik erg of ze die meerderheid wel vast kunnen houden in het huis (maar ik ken het kiezerslandschap in de VS verder niet zo goed als jij). Ik vind het bizar dat het zolang duurt. Overigens viel me ook op dat in Alaska een democratische afgevaardigde is gekozen, omdat de Republikeinen hun stemmen verdeeld hebben over twee personen (waaronder Sarah Palin). :bobo

@HersteldHervormd: ik had het niet over de Senaat.
Californië is wat MGG zegt, er zijn zat districten die daar minder stedelijk zijn en van oudsher Republikeins stemmen. Vaak staan er dan al wat meer gematigde Republikeinen op het stembiljet, dus het is wel de verwachting dat deze zetels ook nu Republikeins worden.

Alaska is een heel ander verhaal, die hebben een bijzonder kiessysteem. Uiteindelijk moet 1 kandidaat de absolute meerderheid halen. Dat gaan ze later bepalen op basis van 2e en evt 3e voorkeuren van kiezers (hebben voorkeuren moeten aangeven op het stembiljet). Zolang de meerderheid van kiezers geen enkele voorkeur heeft voor de democratische kandidaat, ook niet in 2e of 3e instantie, zal die niet worden afgevaardigd.

Ik vind het wel verrassend dat een Democraat daar sowieso al 47% van de stemmen krijgt, maar de kans is best aanwezig dat straks toch 1 van de Republikeinse kandidaten afgevaardigde wordt.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Presidentsverkiezingen USA 2020

Bericht door Ambtenaar »

Gelukkig hebben de Trumpisten vooral verloren. Dat is het goede nieuws.
merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Presidentsverkiezingen USA 2020

Bericht door merel »

Ik blijf het verbazingwekkend vinden dat de strijd gaat om twee bejaarde mannen. Het lijkt mij dat zo'n groot land toch wel betere kandidaten heeft.
HersteldHervormd
Berichten: 5988
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Presidentsverkiezingen USA 2020

Bericht door HersteldHervormd »

merel schreef:Ik blijf het verbazingwekkend vinden dat de strijd gaat om twee bejaarde mannen. Het lijkt mij dat zo'n groot land toch wel betere kandidaten heeft.
Inderdaad, onbegrijpelijk.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Presidentsverkiezingen USA 2020

Bericht door Herman »

HersteldHervormd schreef:
merel schreef:Ik blijf het verbazingwekkend vinden dat de strijd gaat om twee bejaarde mannen. Het lijkt mij dat zo'n groot land toch wel betere kandidaten heeft.
Inderdaad, onbegrijpelijk.
Het is typisch Nederlands om mensen vanwege ouderdom af te serveren. Ik zie het probleem niet.
HersteldHervormd
Berichten: 5988
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Presidentsverkiezingen USA 2020

Bericht door HersteldHervormd »

Herman schreef:
HersteldHervormd schreef:
merel schreef:Ik blijf het verbazingwekkend vinden dat de strijd gaat om twee bejaarde mannen. Het lijkt mij dat zo'n groot land toch wel betere kandidaten heeft.
Inderdaad, onbegrijpelijk.
Het is typisch Nederlands om mensen vanwege ouderdom af te serveren. Ik zie het probleem niet.
Als ze nou nog goed zouden functioneren zou ik er niks op tegen hebben. Jij vind ze wel goed functioneren?
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Hendrien
Berichten: 1328
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Presidentsverkiezingen USA 2020

Bericht door Hendrien »

Herman schreef:
HersteldHervormd schreef:
merel schreef:Ik blijf het verbazingwekkend vinden dat de strijd gaat om twee bejaarde mannen. Het lijkt mij dat zo'n groot land toch wel betere kandidaten heeft.
Inderdaad, onbegrijpelijk.
Het is typisch Nederlands om mensen vanwege ouderdom af te serveren. Ik zie het probleem niet.
Ik wel. Oudere mensen kunnen moeilijk switchen, zitten echt vast in hun denkbeelden. Dit schijnt al boven de 50 te beginnen…
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Presidentsverkiezingen USA 2020

Bericht door Herman »

HersteldHervormd schreef:Als ze nou nog goed zouden functioneren zou ik er niks op tegen hebben. Jij vind ze wel goed functioneren?
Natuurlijk. Ik vind een publieke verspreking geen ramp. Verder staat het eigenlijk ver van mijn bed. Ik ben niet gecharmeerd van de persoonlijkheid van de heer Trump en evenmin van de politieke idealen van de heer Biden. Maar dat kan je niet op hun leeftijd schuiven.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Presidentsverkiezingen USA 2020

Bericht door Herman »

Hendrien schreef:Ik wel. Oudere mensen kunnen moeilijk switchen, zitten echt vast in hun denkbeelden. Dit schijnt al boven de 50 te beginnen…
Dat geeft stabiliteit.
HersteldHervormd
Berichten: 5988
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Presidentsverkiezingen USA 2020

Bericht door HersteldHervormd »

Herman schreef:
HersteldHervormd schreef:Als ze nou nog goed zouden functioneren zou ik er niks op tegen hebben. Jij vind ze wel goed functioneren?
Natuurlijk. Ik vind een publieke verspreking geen ramp. Verder staat het eigenlijk ver van mijn bed. Ik ben niet gecharmeerd van de persoonlijkheid van de heer Trump en evenmin van de politieke idealen van de heer Biden. Maar dat kan je niet op hun leeftijd schuiven.
Het is evident dat je nog niet veel gezien hebt van het rare gedrag van Biden, het is namelijk lachwekkend en zorgelijk tegelijk.
Het disfunctioneren koppel ik niet zozeer aan een (hoge) leeftijd in algemeenheid, maar in het geval van Biden vind ik het wel heel sterk naar voren komen. Het gedrag wat hij vertoont zie je bij iemand van 50 of 60 echt niet. Trump is iets frisser maar natuurlijk ook iets jonger.

Conclusie: Al zou iemand op 80 jarige leeftijd nog goed functioneren zie ik geen problemen, maar in het geval van Biden lijkt zijn leeftijd wel van invloed op zijn functioneren.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Presidentsverkiezingen USA 2020

Bericht door merel »

Herman schreef:
HersteldHervormd schreef:
merel schreef:Ik blijf het verbazingwekkend vinden dat de strijd gaat om twee bejaarde mannen. Het lijkt mij dat zo'n groot land toch wel betere kandidaten heeft.
Inderdaad, onbegrijpelijk.
Het is typisch Nederlands om mensen vanwege ouderdom af te serveren. Ik zie het probleem niet.
https://www.telegraaf.nl/video/10903388 ... el-cherson

https://www.telegraaf.nl/video/10340428 ... klimaattop

https://www.ad.nl/video/productie/presi ... ets-310699

Vind jij dit overkomen als een sterk leider? Op een gegeven moment moet je gewoon accepteren dat je te oud wordt voor bepaalde taken. Deze taken moet je overlaten aan iemand die wel sterk genoeg is om het te volbrengen.

Zou jij trouwens geopereerd willen worden door een arts die woordvindingsproblemen heeft of steeds omvalt, of jouw huis laten verbouwen door iemand die dit heeft?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Presidentsverkiezingen USA 2020

Bericht door Herman »

merel schreef:Vind jij dit overkomen als een sterk leider? Op een gegeven moment moet je gewoon accepteren dat je te oud wordt voor bepaalde taken. Deze taken moet je overlaten aan iemand die wel sterk genoeg is om het te volbrengen.

Zou jij trouwens geopereerd willen worden door een arts die woordvindingsproblemen heeft of steeds omvalt, of jouw huis laten verbouwen door iemand die dit heeft?
Het principe is dat je voor hem respect hebt omdat hij regeringsleider is. Dat is andersom gedacht. En dat werkt anders als een chirurg met parkinson.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Presidentsverkiezingen USA 2020

Bericht door parsifal »

HersteldHervormd schreef:
Herman schreef:
HersteldHervormd schreef:Als ze nou nog goed zouden functioneren zou ik er niks op tegen hebben. Jij vind ze wel goed functioneren?
Natuurlijk. Ik vind een publieke verspreking geen ramp. Verder staat het eigenlijk ver van mijn bed. Ik ben niet gecharmeerd van de persoonlijkheid van de heer Trump en evenmin van de politieke idealen van de heer Biden. Maar dat kan je niet op hun leeftijd schuiven.
Het is evident dat je nog niet veel gezien hebt van het rare gedrag van Biden, het is namelijk lachwekkend en zorgelijk tegelijk.
Het disfunctioneren koppel ik niet zozeer aan een (hoge) leeftijd in algemeenheid, maar in het geval van Biden vind ik het wel heel sterk naar voren komen. Het gedrag wat hij vertoont zie je bij iemand van 50 of 60 echt niet. Trump is iets frisser maar natuurlijk ook iets jonger.

Conclusie: Al zou iemand op 80 jarige leeftijd nog goed functioneren zie ik geen problemen, maar in het geval van Biden lijkt zijn leeftijd wel van invloed op zijn functioneren.
Hier zit vast ook een voorkeur achter. Conservatieven waren minder critisch over Reagan later in zijn presidentschap. Verder denk ik wel dat er beter een andere persoon president had kunnen worden, maar in de VS gaat het echt veel te veel om de poppetjes en ik ben echt blij met iedere gematigde republikein of democraat daar. Het is echter al zo gepolariseerd dat die nauwelijks een stem krijgen in voorverkiezingen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Presidentsverkiezingen USA 2020

Bericht door merel »

Herman schreef:
merel schreef:Vind jij dit overkomen als een sterk leider? Op een gegeven moment moet je gewoon accepteren dat je te oud wordt voor bepaalde taken. Deze taken moet je overlaten aan iemand die wel sterk genoeg is om het te volbrengen.

Zou jij trouwens geopereerd willen worden door een arts die woordvindingsproblemen heeft of steeds omvalt, of jouw huis laten verbouwen door iemand die dit heeft?
Het principe is dat je voor hem respect hebt omdat hij regeringsleider is. Dat is andersom gedacht. En dat werkt anders als een chirurg met parkinson.
nee, dat werkt niet anders. Op de arbeidsmarkt heb je iemand nodig die functioneert in zijn/haar functie. Of je nu vrachtwagenchauffeur, arts, fysiotherapeut of bouwvakker bent. Als je niet meer functioneert, moet je wat anders gaan doen of zoals Biden van je pensioen en (klein)kinderen genieten. Ook dan kan je respect hebben voor hem als mens. Op wereldpolitiek is daadkracht en visie nodig. Datontbeert hij volkomen. Zijn functioneren is lachwekkend.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Presidentsverkiezingen USA 2020

Bericht door Herman »

merel schreef:Op wereldpolitiek is daadkracht en visie nodig. Datontbeert hij volkomen. Zijn functioneren is lachwekkend.
Hier vermeng je een radicale opvatting over politiek met het gegeven dat je ook gematigde politici hebt. Maar gelukkig ben jij in je geweten vrij om regeringsleiders lachwekkend te noemen, maar ik vind dat een overtrokken typering.
Plaats reactie