Presidentsverkiezingen USA 2020

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Presidentsverkiezingen USA 2020

Bericht door Herman »

Het is weer verkiezingentijd in de VS. Interessante tijden dus om eens achter over te leunen en te kijken hoe het er allemaal aan toe gaat aan de andere kant van de oceaan.

Sinds dat ik het boek van Jill Lepora (Deze waarheden) aan het lezen ben, verbaas ik me iets minder over de manier waarop tegenwoordig de Amerikaanse democratie in elkaar steekt. Maar er blijft genoeg over om te bespreken.

Post hier al uw waarnemingen en opinies.

Om te beginnen sloeg stijl achterover toen ik hoorde dat de Democraten een postwet willen invoeren die 25 miljard (dollar zal het wel zijn) extra kost om de posterijen aan de gang te houden. Ik snap dat je een zekere borging wil hebben om de verkiezingen per post goed te laten verlopen, maar het is toch zeer onnadenkend om een zieltogende branche met dergelijke bedragen op de been te gaan houden. Voor iets minder dan 25 miljard kan je een heel erg veilige online verkiezing organiseren.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Presidentsverkiezingen USA 2020

Bericht door parsifal »

Herman schreef:Het is weer verkiezingentijd in de VS. Interessante tijden dus om eens achter over te leunen en te kijken hoe het er allemaal aan toe gaat aan de andere kant van de oceaan.

Sinds dat ik het boek van Jill Lepora (Deze waarheden) aan het lezen ben, verbaas ik me iets minder over de manier waarop tegenwoordig de Amerikaanse democratie in elkaar steekt. Maar er blijft genoeg over om te bespreken.

Post hier al uw waarnemingen en opinies.

Om te beginnen sloeg stijl achterover toen ik hoorde dat de Democraten een postwet willen invoeren die 25 miljard (dollar zal het wel zijn) extra kost om de posterijen aan de gang te houden. Ik snap dat je een zekere borging wil hebben om de verkiezingen per post goed te laten verlopen, maar het is toch zeer onnadenkend om een zieltogende branche met dergelijke bedragen op de been te gaan houden. Voor iets minder dan 25 miljard kan je een heel erg veilige online verkiezing organiseren.
Veilige online verkiezingen zijn echt heel lastig, zelfs met kiescomputers die niet oo een of andere manier op het internet zijn aangesloten is het moeilijk om het kiesgeheim te garanderen.

President Trump roept dat fraude bij stemmen-per-post te gemakkelijk is (maar de regering gebruikt wel de post om de Covid-cheques rond te sturen), maar als je naar het systeem kijkt is dat echt vrij lastig.
-Je stuurt je stem in een dichte envelop in een andere dichte envelop. In de buitenste envelop stop je ook het bewijs dat je mag stemmen. De namen worden gecontroleerd zoals ook gebeurd bij het stemmen bij een stembureau
-Je kunt via internet volgen waar de envelop met je stem is. De stemmen kunnen dus moeilijk onopgemerkt verloren gaan.
-De stemmen zijn nog steeds op papier, dus hertelling is mogelijk.
-Ik kan me voorstellen dat er iets meer gevaar is om het kiesgeheim te garanderen. Ook zouden er problemen kunnen zijn met stemmen uit het zelfde huishouden, maar die problemen zijn er ook als je je kieskaart via post krijgt.

Voor dit alles is wel een postbedrijf nodig dat goed functioneert, waar post binnen enkele dagen door het hele land bezorgd kan worden (of in Alaska en Hawaii in ieder geval binnen de staat). Ik zie niet in waarom je 25 miljard nodig zou hebben om de Amerikaanse posterijen op niveau te houden, maar om nu maar massaal brievenbussen weg te gaan halen en te bezuinigen op de posterijen terwijl er een pandemie rondgaat lijkt me ook niet erg goed.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Presidentsverkiezingen USA 2020

Bericht door Ambtenaar »

Ik vind het behoorlijk treurig. Een narcist die gaat voor herverkiezing en een seniele bejaarde die het tegen hem opneemt.

Als dat America's finest is, dan is het treurig gesteld met dat land.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Presidentsverkiezingen USA 2020

Bericht door parsifal »

Ambtenaar schreef:Ik vind het behoorlijk treurig. Een narcist die gaat voor herverkiezing en een seniele bejaarde die het tegen hem opneemt.

Als dat America's finest is, dan is het treurig gesteld met dat land.
Is Biden echt seniel? Het is ook niet mijn favoriet, maar dat soort woorden zijn wat te groot lijkt me.
Ik had ook liever Klobuchar gezien, maar Biden is ook weer niet volkomen ongeschikt. Trump zie ik wel als volslagen ongeschikt. De GOP moet toch wat beters hebben.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Presidentsverkiezingen USA 2020

Bericht door Ambtenaar »

parsifal schreef: Is Biden echt seniel? Het is ook niet mijn favoriet, maar dat soort woorden zijn wat te groot lijkt me.
Ik had ook liever Klobuchar gezien, maar Biden is ook weer niet volkomen ongeschikt. Trump zie ik wel als volslagen ongeschikt. De GOP moet toch wat beters hebben.
Ik dikte het wat aan. Iemand die 78 is als hij wordt geïnaugureerd, is toch niet serieus te nemen? Zo iemand moet lekker golven in Florida, en niet het presidentschap ambiëren. Nog los gezien van de kwaliteiten van Biden, die schijnen ook niet heel fantastisch te zijn als ik diverse commentaren moet geloven.

Blijkbaar is alles beter dan Trump al goed genoeg. En dat ben je al snel natuurlijk, want die man is totaal ongeschikt.
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Presidentsverkiezingen USA 2020

Bericht door HersteldHervormd »

Trump zorgt wel voor vrede
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Presidentsverkiezingen USA 2020

Bericht door parsifal »

HersteldHervormd schreef:Trump zorgt wel voor vrede
Waar precies? Het is mooi dat er nu diplomatie is tussen VAE en Israël, en de VS heeft vast geholpen daar, maar ik denk niet perse dat het met een andere president anders was gegaan. Het zou kunnen dat ik het mis heb, dat Netanyahu Trump vertrouwt, helpt wel natuurlijk.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Presidentsverkiezingen USA 2020

Bericht door Mara »

Herman schreef:Het is weer verkiezingentijd in de VS. Interessante tijden dus om eens achter over te leunen en te kijken hoe het er allemaal aan toe gaat aan de andere kant van de oceaan.
Ik vond de toespraak van Michelle Obama pittig.
Ik zou zeggen, Michelle for president. :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Presidentsverkiezingen USA 2020

Bericht door parsifal »

Mara schreef:
Herman schreef:Het is weer verkiezingentijd in de VS. Interessante tijden dus om eens achter over te leunen en te kijken hoe het er allemaal aan toe gaat aan de andere kant van de oceaan.
Ik vond de toespraak van Michelle Obama pittig.
Ik zou zeggen, Michelle for president. :)
Waarom? Wat zijn haar politieke plannen? Ze heeft goede toespraken en lijkt een visie te hebben op het doel wat ze wil bereiken. Het is minder duidelijk of ze naar dat doel toe kan werken.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Presidentsverkiezingen USA 2020

Bericht door Mara »

parsifal schreef:
Mara schreef:
Herman schreef:Het is weer verkiezingentijd in de VS. Interessante tijden dus om eens achter over te leunen en te kijken hoe het er allemaal aan toe gaat aan de andere kant van de oceaan.
Ik vond de toespraak van Michelle Obama pittig.
Ik zou zeggen, Michelle for president. :)
Waarom?
Het was zomaar een gedachte van mij. Ik weet niet of zij die ambitie heeft. Ik denk wel dat ze het aan zou kunnen.
Het zal wel weer hetzelfde circus worden als altijd.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Online
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1101
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: RE: Re: Presidentsverkiezingen USA 2020

Bericht door Anselmus »

parsifal schreef:
HersteldHervormd schreef:Trump zorgt wel voor vrede
Waar precies? Het is mooi dat er nu diplomatie is tussen VAE en Israël, en de VS heeft vast geholpen daar, maar ik denk niet perse dat het met een andere president anders was gegaan. Het zou kunnen dat ik het mis heb, dat Netanyahu Trump vertrouwt, helpt wel natuurlijk.
Overal. Hij is nog geen enkele oorlog gestart. Wel heeft hij vredesonderhandelingen voor elkaar gebokst. Verder is hij kritisch tegenover abortus en heeft hij aftredende rechts vervangen door christelijke conservatieve rechters. Niet alles wat hij doet is kommer en kwel.Afbeelding
Fides Quaerens Intellectum
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Presidentsverkiezingen USA 2020

Bericht door Herman »

Hij is geen conventionele oorlog gestart. Maar de diplomatiek en economische oorlogen die hij start zijn veelvuldiger.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: RE: Re: Presidentsverkiezingen USA 2020

Bericht door parsifal »

Anselmus schreef:
parsifal schreef:
HersteldHervormd schreef:Trump zorgt wel voor vrede
Waar precies? Het is mooi dat er nu diplomatie is tussen VAE en Israël, en de VS heeft vast geholpen daar, maar ik denk niet perse dat het met een andere president anders was gegaan. Het zou kunnen dat ik het mis heb, dat Netanyahu Trump vertrouwt, helpt wel natuurlijk.
Overal. Hij is nog geen enkele oorlog gestart. Wel heeft hij vredesonderhandelingen voor elkaar gebokst. Verder is hij kritisch tegenover abortus en heeft hij aftredende rechts vervangen door christelijke conservatieve rechters. Niet alles wat hij doet is kommer en kwel.Afbeelding
Dat plaatje is een beetje misleidend. Hoe betrokken was Amerika bij de burgeroorlog in Yemen? De interventie in Irak door Obama als een nieuwe oorlog zien terwijl de terugtrekking van 2011 nog niet was afgerond etc? De snelle terugtrekking uit Syrie was nu niet direct een stap naar vrede (eerder een dolk in de rug van de Koerden).

Conservatieve rechters benoemen kan goed zijn, als het eerlijk gebeurd. Gorusch lijkt erg goed in zijn vak te zijn (maar de manier waarop de benoeming was uitgesteld om het maar door een nieuwe president te laten doen was vuil) Kavanaugh lijkt gewoon veel te omstreden en vooral gekozen omdat hij voor Trump lijkt te staan. Wat abortus betreft zie ik op het moment in de VS het liefst iemand die werk maakt van de vraag verminderen. Iets waar Trump veel minder op inzet dan Obama. Clinton was wat dat betreft mogelijk erger dan Trump, maar iemand als Klobuchar hoewel erg voor wettelijke vrijheid voor abortus, wilde ook de hand geven aan pro-life democraten en inzetten op de omstandigheden voor jonge moeders verbeteren.

Iemand die abortus moeilijker maakt, maar op hetzelfde moment niet werkt aan betere regelingen voor de armere zwangere vrouw en haar man/vriend bereikt weinig goeds.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17244
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Presidentsverkiezingen USA 2020

Bericht door huisman »

Gelukkig hoef ik niet te stemmen. Ik zou nog op Trump nog op Biden kunnen stemmen en bleef dus thuis.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Presidentsverkiezingen USA 2020

Bericht door parsifal »

huisman schreef:Gelukkig hoef ik niet te stemmen. Ik zou nog op Trump nog op Biden kunnen stemmen en bleef dus thuis.
De betekenis van de zin verandert als je "nog" door "noch" vervangt. Wat zijn de problemen met Biden precies?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie