Demonstratie Dam Amsterdam

Halsema moet weg

Ja
42
81%
Nee
7
13%
Geen mening
3
6%
Anders
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 52

Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Demonstratie Dam Amsterdam

Bericht door parsifal »

J.C. Philpot schreef:Het woord "Eskimo" en de term "Siamese Tweeling" zijn ook racistisch. Het is dat we het maar weten.

https://www.nu.nl/wetenschap/6069500/na ... ecten.html
Op zich begrijp ik het wel, als mensen zich storen aan naam of uiterlijk van iets dat makkelijk te veranderen is en verder geen betekenis heeft, verander het dan. Daarom denk ik ook dat het een goed idee is om Zwarte Piet een ander kleurtje te geven, maar het een heel slecht idee is om bij "drie koningen" wat in delen van Europa een redelijk groot feest is, de zwarte persoon (al dan niet geschminkt) weg te halen. Bij drie koningen zit er juist een betekenis achter dat er een witte, Aziatische en Afrikaanse koning is.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Demonstratie Dam Amsterdam

Bericht door DDD »

Bruna schreef:Was onlangs nog bij de Porta Nigra in Trier.
Ik zat me af te vragen of dat wel kan. Nigra lijkt wel veel op neger.
Betekent dat niet gewoon 'zwart' in een latijnse taal? Er zijn ook planten met nigra in de naam.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Demonstratie Dam Amsterdam

Bericht door J.C. Philpot »

nu.nl schreef:Omroep ZWART behaalde woensdag het benodigde aantal leden om als aspirant-omroep toegelaten te worden tot het publieke omroepbestel. Medeoprichter Akwasi spreekt donderdag in gesprek met NU.nl van "een grote overwinning voor heel Nederland".
https://www.nu.nl/media/6091454/akwasi- ... rland.html

Het is de vraag wat dit toevoegt aan al de linkse omroepen die er al zijn, en allerlei linkse dogma's en hobbies al lang verkondigen, en bovendien al heel erg divers is.

Wat mij betreft is het publieke omroepsbestel al heel lang geleden gedegenereerd, en aan afschaffing of ingrijpende wijziging toe.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Demonstratie Dam Amsterdam

Bericht door Herman »

Ik zie in de gehanteerde retoriek ook geen enkele aanleiding op te veronderstellen dat deze omroep iets toevoegt aan het geheel van de Nederlandse mediacultuur. We hebben onlangs de diversiteitsquota bij de staatomroep gehad die geloof ik weer zijn teruggedraaid. Dat leek me al een overdreven idee, dus ik ben blij dat zo'n quota eraf is. Verder is dit natuurlijk een club die primair haar eigen belangen zal gaan uitdragen en verdedigen over de ether, maar dat is natuurlijk geen overwinning voor heel Nederland. In de verste verte niet, het is de verzuiling van een nieuwe subgroep, en dus louter een overwinning voor haar eigen achterban.
Je ziet hier m.i. een terugtrekkende beweging in eigen kring en dat is natuurlijk heel beangstigend. Welke ideeën gaan ze daar ontwikkelen?
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Demonstratie Dam Amsterdam

Bericht door DDD »

Daar maak ik mij helemaal geen zorgen om. Een stevige eigen zuil is juist goed voor de integratie in de samenleving. Kijk maar naar de reformatorische zuil.
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Demonstratie Dam Amsterdam

Bericht door Herman »

J.C. Philpot schreef:
nu.nl schreef:Omroep ZWART behaalde woensdag het benodigde aantal leden om als aspirant-omroep toegelaten te worden tot het publieke omroepbestel. Medeoprichter Akwasi spreekt donderdag in gesprek met NU.nl van "een grote overwinning voor heel Nederland".
https://www.nu.nl/media/6091454/akwasi- ... rland.html

Het is de vraag wat dit toevoegt aan al de linkse omroepen die er al zijn, en allerlei linkse dogma's en hobbies al lang verkondigen, en bovendien al heel erg divers is.

Wat mij betreft is het publieke omroepsbestel al heel lang geleden gedegenereerd, en aan afschaffing of ingrijpende wijziging toe.
Het NRC geeft trouwens een goed inkijkje in de manier waarop nieuwe leden binnen het omroep bestel integreren. Het blijkt een heel grote uitdaging te zijn om van een plan een omroep te maken.

Een goed idee van ZWART is trouwens meer aan het Afrikaanse perspectief op de wereld te willen doen.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Demonstratie Dam Amsterdam

Bericht door J.C. Philpot »

Herman schreef:Een goed idee van ZWART is trouwens meer aan het Afrikaanse perspectief op de wereld te willen doen.
Bedoel je met "aan het Afrikaanse perspectief op de wereld te willen doen" het uitdragen van het Afrikaanse perspectief in de Nederlandse samenleving, of bedoel je deze zin anders?

In het eerste geval: welke positieve effecten van het Afrikaanse perspectief zie je in Afrika, die je een waardevolle toevoeging zou vinden in de Nederlandse samenleving?

Ik ben benieuwd hoe je dat als meer dan gemiddeld ingewijd persoon in het Afrikaanse perspectief ziet :)
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Demonstratie Dam Amsterdam

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef:Ik zie in de gehanteerde retoriek ook geen enkele aanleiding op te veronderstellen dat deze omroep iets toevoegt aan het geheel van de Nederlandse mediacultuur. We hebben onlangs de diversiteitsquota bij de staatomroep gehad die geloof ik weer zijn teruggedraaid. Dat leek me al een overdreven idee, dus ik ben blij dat zo'n quota eraf is. Verder is dit natuurlijk een club die primair haar eigen belangen zal gaan uitdragen en verdedigen over de ether, maar dat is natuurlijk geen overwinning voor heel Nederland. In de verste verte niet, het is de verzuiling van een nieuwe subgroep, en dus louter een overwinning voor haar eigen achterban.
Je ziet hier m.i. een terugtrekkende beweging in eigen kring en dat is natuurlijk heel beangstigend. Welke ideeën gaan ze daar ontwikkelen?
Ga jij dan ook de Volkskrant of de Telegraaf lezen in plaats van het Reformatorisch Dagblad? En waarom is de Reformatorische Omroep dan nodig en waarom maakt het RD ook podcasts? Kortom, wat is er mis met de wens van een grote groep mensen om op radio en televisie programma's te kunnen zien en horen die aansluiten bij de behoeftes van de doelgroep?

Ik vind dat juist een verrijking van het medialandschap. Het biedt in mijn ogen een kans om tot meer maatschappelijke verdraagzaamheid en maatschappelijk begrip te komen. Je wordt immers meegenomen in de gevoelens, uitgangspunten en overtuigingen en belevingswereld van een bepaalde groep in de samenleving.
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Demonstratie Dam Amsterdam

Bericht door Herman »

J.C. Philpot schreef:
Herman schreef:Een goed idee van ZWART is trouwens meer aan het Afrikaanse perspectief op de wereld te willen doen.
Bedoel je met "aan het Afrikaanse perspectief op de wereld te willen doen" het uitdragen van het Afrikaanse perspectief in de Nederlandse samenleving, of bedoel je deze zin anders?

In het eerste geval: welke positieve effecten van het Afrikaanse perspectief zie je in Afrika, die je een waardevolle toevoeging zou vinden in de Nederlandse samenleving?

Ik ben benieuwd hoe je dat als meer dan gemiddeld ingewijd persoon in het Afrikaanse perspectief ziet :)
Een van de punten is dat ze de NOS verwijten op 700 medewerkers maar 2 Afrika correspondenten te hebben. Het Afrikaanse perspectief is wat mij betreft meer begrip voor de manier waarop in Afrika met armoede wordt omgegaan. Dat is maar één aspect van Afrika, maar wel een belangrijk om onze voorrechten te beseffen en die in relatie te brengen tot hoe anderen omgaan met de geschapen werkelijkheid.
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Demonstratie Dam Amsterdam

Bericht door Herman »

Ambtenaar schreef:Ga jij dan ook de Volkskrant of de Telegraaf lezen in plaats van het Reformatorisch Dagblad? En waarom is de Reformatorische Omroep dan nodig en waarom maakt het RD ook podcasts? Kortom, wat is er mis met de wens van een grote groep mensen om op radio en televisie programma's te kunnen zien en horen die aansluiten bij de behoeftes van de doelgroep?

Ik vind dat juist een verrijking van het medialandschap. Het biedt in mijn ogen een kans om tot meer maatschappelijke verdraagzaamheid en maatschappelijk begrip te komen. Je wordt immers meegenomen in de gevoelens, uitgangspunten en overtuigingen en belevingswereld van een bepaalde groep in de samenleving.
Met het eerste is niet mis. Wel met de claim dat een dergelijke boodschap blijkbaar via de nationale gesponsorde media moet verlopen.

Voor wat betreft je tweede alinea. Goede informatievoorziening moet wat mij betreft samengaan met een zekere mate van neutraliteit. Het dwangmatige perspectief dwingt mij of hun standpunt bij te vallen, of er tegenin te gaan. Het is de vraag of nieuwsgaring in een polariserende werking gebaat is bij een grotere diversiteit of een grotere homogeniteit. Wat mij betreft heeft dat laatste de voorkeur en dat kan prima binnen een staats- en omroepbestel waar een zekere mate van neutraliteit heers en waar de maatschappij als vanzelf de thema's aandraagt.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Demonstratie Dam Amsterdam

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef: Met het eerste is niet mis. Wel met de claim dat een dergelijke boodschap blijkbaar via de nationale gesponsorde media moet verlopen.
Misschien moet je eerst een kennis nemen van de Mediawet, en dan met name artikel 2. Daar wordt het doel en de taak van de publieke omroep beschreven. En binnen dat doel past de wens van Omroep Zwart.
Voor wat betreft je tweede alinea. Goede informatievoorziening moet wat mij betreft samengaan met een zekere mate van neutraliteit. Het dwangmatige perspectief dwingt mij of hun standpunt bij te vallen, of er tegenin te gaan. Het is de vraag of nieuwsgaring in een polariserende werking gebaat is bij een grotere diversiteit of een grotere homogeniteit. Wat mij betreft heeft dat laatste de voorkeur en dat kan prima binnen een staats- en omroepbestel waar een zekere mate van neutraliteit heers en waar de maatschappij als vanzelf de thema's aandraagt.
Je vernauwt de publieke omroep tot nieuwsgaring. De relevante thema’s zijn voor iedere doelgroep anders. In die zin bestaat neutraliteit niet.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Demonstratie Dam Amsterdam

Bericht door J.C. Philpot »

Ik ben wel benieuwd of we ook een omroep geel, een omroep rood (Native Americans) en een omroep bruin krijgen.

En wat zouden we er van vinden als er een omroep Blank zou komen? Dan zouden we dit gelijk racistisch vinden. En niet zonder reden. Ik zou daar heel veel moeite mee hebben.

In mijn ideale wereld kijken we naar de persoon achter de huidskleur, en niet naar de huidskleur. Het profileren van de huidskleur van bepaalde groepen, draagt er mijns inziens aan bij dat dat heel erg op de voorgrond komt te staan. En zeker, elke huidskleur mag er zijn en is gelijkwaardig en uniek. Maar ik vraag me af of een sterk polariserende indeling op huidskleur bevorderd dat we elkaar simpelweg als gelijkwaardig en uniek medemens en als schepsel van God te zien, in plaats van als onderdeel van een bepaald ras.


Ps. de omroep geeft zelf aan er voor elke etniciteit te zijn. Dat lijkt me een goede zaak, maar dat neemt niet weg dat ze qua naam zinspelen op een bepaald raciaal kenmerk.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 24 nov 2020, 13:33, 9 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Demonstratie Dam Amsterdam

Bericht door J.C. Philpot »

Herman schreef:Een van de punten is dat ze de NOS verwijten op 700 medewerkers maar 2 Afrika correspondenten te hebben. Het Afrikaanse perspectief is wat mij betreft meer begrip voor de manier waarop in Afrika met armoede wordt omgegaan. Dat is maar één aspect van Afrika, maar wel een belangrijk om onze voorrechten te beseffen en die in relatie te brengen tot hoe anderen omgaan met de geschapen werkelijkheid.
Twee op de 700 is wel heel erg weinig inderdaad.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Demonstratie Dam Amsterdam

Bericht door Herman »

Ambtenaar schreef:
Herman schreef: Met het eerste is niet mis. Wel met de claim dat een dergelijke boodschap blijkbaar via de nationale gesponsorde media moet verlopen.
Misschien moet je eerst een kennis nemen van de Mediawet, en dan met name artikel 2. Daar wordt het doel en de taak van de publieke omroep beschreven. En binnen dat doel past de wens van Omroep Zwart.
Voor wat betreft je tweede alinea. Goede informatievoorziening moet wat mij betreft samengaan met een zekere mate van neutraliteit. Het dwangmatige perspectief dwingt mij of hun standpunt bij te vallen, of er tegenin te gaan. Het is de vraag of nieuwsgaring in een polariserende werking gebaat is bij een grotere diversiteit of een grotere homogeniteit. Wat mij betreft heeft dat laatste de voorkeur en dat kan prima binnen een staats- en omroepbestel waar een zekere mate van neutraliteit heers en waar de maatschappij als vanzelf de thema's aandraagt.
Je vernauwt de publieke omroep tot nieuwsgaring. De relevante thema’s zijn voor iedere doelgroep anders. In die zin bestaat neutraliteit niet.
Ik zie niet in waarom ik mijn standpunt op grond van de mediawet artikel 2 zou moeten herzien. Gewoon een quote uit artikel 2.2 lid a: evenwichtig, pluriform, gevarieerd en kwalitatief hoogstaand is en zich tevens kenmerkt door een grote verscheidenheid naar vorm en inhoud

Het zal toch duidelijk zijn dat een one-issue omroep erg zijn best moet doen om aan zowel het evenwichtige als aan het gevarieerde te voldoen. En dat staat dus gewoon in de eisen van de mediawet. In de voorgaande periode zijn er drie nieuwe omroepverenigingen toetreden, maar ook drie afgewezen. Dat laatste duidt erop dat ze de brede doelstelling niet hebben kunnen verwerkelijken. Lees meer daarover in het NRC
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Demonstratie Dam Amsterdam

Bericht door J.C. Philpot »

Wikipedia schreef:De Nederlandse publieke omroep wordt gefinancierd door het Ministerie van OCW. De totale OCW-bijdrage bedroeg in 2018 794 miljoen euro. In 2019 bedraagt de bijdrage 780 miljoen euro. Dit bedrag is inclusief eenmalige bijdrage van 40 miljoen euro vanwege teruglopende STER inkomsten.
Aangezien de publieke omroep alleen maar geld kost, lijkt me een privatisering beter. Ik zie niet in waarom dit een taak van de overheid zou moeten zijn. Dan zijn we gelijk ook van dergelijke discussies en van potentiele onzin-omroepen op kosten van de belastingbetaler af.

Als dat niet haalbaar is, dan graag zaken die geen meerwaarde hebben voor het publieke omroepbestel en onzin (niet meer relevante zuilorganisaties, puur amusement, sport) wegsnoeien, en zorgen dat er werkelijk meerwaarde is. Zoals de SGP ook van mening is: https://sgp.nl/standpunten/publieke-omroep
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 24 nov 2020, 14:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie