De speech van Rutte

Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: De speech van Rutte

Bericht door Hollander »

elbert schreef:
Hollander schreef:Wil je nu een verband leggen tussen de speech van Rutte en een eigengemaakte voorzichtige schatting van 44.000 te verwachten sterfgevallen?
Ja, natuurlijk. Gevoerd beleid heeft consequenties en die consequenties moeten duidelijk zijn. Die 44.000 is mijns inziens nog een voorzichtige schatting. Het kan namelijk ook het dubbele worden. Veel mensen zijn blij met de toon van de toespraak. Dat zal best, maar het gaat om het beleid en de gevolgen van dat beleid moeten duidelijk zijn.
Ik ben inderdaad blij met de toon van het interview. Rampbestrijding moet natuurlijk overdacht worden en op een juiste manier worden ingezet, maar ik vind het tamelijk absurd om voorbarige conclusies te trekken over gevoerd beleid en mogelijke toekomstige sterfgevallen. Alsof er al een beste werkwijze (voor lange termijn) zou zijn en er een soort doelbewust uitsterfplan is uitgerold. Ik vind dat echt te bizar om überhaupt maar te bedenken.

Al die rechts-populistische hysterie op Twitter zou ik maar snel negeren.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: De speech van Rutte

Bericht door Herman »

Zover ik kan weten, denk ik dezelfde kant uit als Elbert en dat heeft weinig te maken met het feit dat ik in rechts-populistische kringen verkeer, maar gewoon omdat ik persoonlijk heel graag inzicht wil hebben van de consequenties uitgedrukt in cijfers.
Dat geldt voor het verspreidingsrisico, de mortaliteit en nu ook de economie.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: De speech van Rutte

Bericht door Mara »

Valcke schreef:
Mara schreef:En najaar 2021, dat duurt nog anderhalf jaar.
Dat weet ik ook wel, hoor!
Ja, daar ging ik ook van uit. :)
Het was meer een soort bewustwordingsmoment. O gelukkig, maar dan pas...
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: De speech van Rutte

Bericht door Hollander »

Herman schreef:Zover ik kan weten, denk ik dezelfde kant uit als Elbert en dat heeft weinig te maken met het feit dat ik in rechts-populistische kringen verkeer, maar gewoon omdat ik persoonlijk heel graag inzicht wil hebben van de consequenties uitgedrukt in cijfers.
Dat geldt voor het verspreidingsrisico, de mortaliteit en nu ook de economie.
Wat betreft leven en dood van een onbekend virus kunnen consequenties moeilijk uitgedrukt worden in cijfers. Simpelweg, de cijfers ontbreken wereldwijd van maatregelen>consequenties.

Daarbij komt dat ik helemaal niet zo ben van de wetenschappelijke inzichten die evt. toekomstige mortaliteitscijfers kunnen voorspellen. Dat rekent namelijk buiten God. De Heere loopt nooit iets uit de hand. Dat sluit overigens niet uit dat 'we' als samenleving en als overheid ons verstand moeten gebruiken en maatregelen zo verantwoord mogelijk dienen in te zetten.

Ik mis vertrouwen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: De speech van Rutte

Bericht door Herman »

Hollander schreef:Wat betreft leven en dood van een onbekend virus kunnen consequenties moeilijk uitgedrukt worden in cijfers. Simpelweg, de cijfers ontbreken wereldwijd van maatregelen>consequenties.

Daarbij komt dat ik helemaal niet zo ben van de wetenschappelijke inzichten die evt. toekomstige mortaliteitscijfers kunnen voorspellen. Dat rekent namelijk buiten God. De Heere loopt nooit iets uit de hand. Dat sluit overigens niet uit dat 'we' als samenleving en als overheid ons verstand moeten gebruiken en maatregelen zo verantwoord mogelijk dienen in te zetten.

Ik mis vertrouwen.
Cijfers geven mij inzicht in hoe te handelen. Als ik moet vertrouwen op speculatie (het kan vriezen het kan dooien) dan kan ik nooit een beredeneerd advies geven in welke keuze ik moet maken.

Als ik een balans en resultatenrekening voor een bedrijf opmaak, dan leidt dat vervolgens tot het inzicht of ik komend jaar wel of een investeringen kan doen.

Als ik dat per vandaag doe, dan zet ik daarvoor mijn beste kennis aan prognoses in. Bij de ene loopt de omzet voorlopig gewoon door, omdat die zijn omzet behaald wordt op contractuele basis en die zijn meerjaarlijks overeengekomen en bij de ander is er geen omzet omdat de bloemenhandel volledig is ingestort. Beide wisten volstrekt niet hoe ze per vandaag moesten handelen. Bij de ene leidt dat tot maatregelen en bij de andere niet.

Vertrouwen is altijd goed, maar vertrouwen is een levenshouding en geen instrument waar je een keuze mee maakt. Hooguit haalt het de scherpe kantjes van een te nemen besluit af.
elbert
Berichten: 1332
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Re: De speech van Rutte

Bericht door elbert »

Hollander schreef:Rampbestrijding moet natuurlijk overdacht worden en op een juiste manier worden ingezet, maar ik vind het tamelijk absurd om voorbarige conclusies te trekken over gevoerd beleid en mogelijke toekomstige sterfgevallen. Alsof er al een beste werkwijze (voor lange termijn) zou zijn en er een soort doelbewust uitsterfplan is uitgerold. Ik vind dat echt te bizar om überhaupt maar te bedenken.

Al die rechts-populistische hysterie op Twitter zou ik maar snel negeren.
Dit heeft niets met rechts-populisme te maken, maar een inschatting die in het buitenland wordt gedeeld. Met "buitenland" bedoel ik niet rechts-populisten in het buitenland, maar mensen die ervoor hebben doorgeleerd, zoals epidemiologen en microbiologen, de wereldgezondheidsorganisatie WHO enz.
Wat Baudet en Wilders ervan vinden, zal me eerlijk gezegd worst zijn, maar als experts hier vraagteken bij hebben, dan mogen wij ons toch ook wel achter de oren krabben?
Bij dit virus is nl. niet bewezen dat je, als je het virus eenmaal hebt gehad, je dan immuun bent. Er zijn in het buitenland gevallen bekend van mensen die het virus al 2 keer hebben gehad. Dan is het inzetten op groepsimmuniteit riskant. Nu geef ik meteen toe dat alles riskant is, maar dit is het zeker.
Hollander schreef:Daarbij komt dat ik helemaal niet zo ben van de wetenschappelijke inzichten die evt. toekomstige mortaliteitscijfers kunnen voorspellen. Dat rekent namelijk buiten God. De Heere loopt nooit iets uit de hand. Dat sluit overigens niet uit dat 'we' als samenleving en als overheid ons verstand moeten gebruiken en maatregelen zo verantwoord mogelijk dienen in te zetten.

Ik mis vertrouwen.
Vertrouwen: ja, maar dan wel in de Heere en niet in de eerste plaats in de overheid. Want dat zie ik nu ook, berichten als "we moeten onze overheid maar vertrouwen en we mogen geen kritische vragen stellen, eenheid voor alles". Ja natuurlijk mogen we wel kritisch zijn. Vertrouwen in God en kritisch zijn over beleid, dat sluit elkaar echt niet uit. Ik neem aan dat de SGP morgen in het debat in de Tweede Kamer ook niet voetstoots ervan uit gaat dat de regering het wel juist heeft gezien en dat er dus geen kritische vragen nodig zijn. Kortom: applaus en we gaan weer naar huis. Maar daarvoor zit men niet in het parlement.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: De speech van Rutte

Bericht door refo »

In het begin werd gezegd dat je maar één keer besmet kan worden met het coronavirus. Daarna zou je immuun zijn voor de ziekte. Toch zijn er in China meldingen van mensen die twee keer besmet zijn.

Volgens experts komt dat mogelijk doordat herstellende patiënten nog niet genoeg antilichamen hebben aangemaakt en dus nog niet immuun zijn. Het zou ook nog kunnen dat bij sommigen de ziekte zich in twee fasen ontwikkelt. Mensen worden ziek, dan weer beter en enkele dagen opnieuw ziek. Ze zijn dan niet twee keer besmet, maar wel twee keer ziek.

Verder kan het zijn dat mensen die genezen zijn verklaard toch nog drager zijn van de ziekte, waardoor ze opnieuw positief testen, maar feitelijk vrijwel hersteld zijn. Tenslotte zijn er waarschijnlijk testfouten gemaakt, die leiden tot dubbele besmettingen.

De kans dat je dus echt twee keer besmet wordt met corona is klein.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: De speech van Rutte

Bericht door Jantje »

Eens.

Verder is de illusie dat het virus alleen gedijt bij lagere temperaturen inmiddels ook voorbij. In Indonesië zijn al een aanzienlijk aantal besmettingen gemeld, terwijl de temperatuur op sommige plaatsen tot boven de 30°C is gestegen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: De speech van Rutte

Bericht door parsifal »

Jantje schreef:Eens.

Verder is de illusie dat het virus alleen gedijt bij lagere temperaturen inmiddels ook voorbij. In Indonesië zijn al een aanzienlijk aantal besmettingen gemeld, terwijl de temperatuur op sommige plaatsen tot boven de 30°C is gestegen.
Niemand zal hebben gedacht dat bij hoge temperaturen geen besmetting mogelijk is (Singapore was al eerder aan de beurt). Dat de verspreiding langzamer gaat zou nog steeds kunnen. Indonesie heeft weer andere factoren die de verspreiding zouden kunnen bevorderen: Enorme luchtvervuiling, erg druk in de steden etc, veel gebouwen met airconditioning etc. Het blijft afwachten.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: De speech van Rutte

Bericht door Isala »

Het feit dat een virus zich muteren kan is ook een factor waar rekening mee gehouden moet worden.
Als er een vaccin ontwikkeld is, en het wordt ingezet, kan het door mutatie minder (of niet) effectief zijn.
Hora est!
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: De speech van Rutte

Bericht door Mara »

Jantje schreef:Eens.
Verder is de illusie dat het virus alleen gedijt bij lagere temperaturen inmiddels ook voorbij. In Indonesië zijn al een aanzienlijk aantal besmettingen gemeld, terwijl de temperatuur op sommige plaatsen tot boven de 30°C is gestegen.
Dat heeft ook te maken met luchtvochtigheid en de invloed van UV straling.
Hier in het westen is de luchtvochtigheid lager en de verwachting is dat het virus minder aktief wordt als de temp stijgt en de zon kracht krijgt.
Overigens wordt je door verschillende artsen aangemoedigd om lekker naar buiten te gaan, de natuur in.
De kans op besmetting is daar nihil.
Half uur dagelijks bewegen is ook goed voor het afweersysteem.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie