Voorlopers ChristenUnie

Online
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Voorlopers ChristenUnie

Bericht door Zeeuw »

Bezorgd schreef:
J.C. Philpot schreef:
Het punt is dat er door SGP burgemeesters afstand word genomen van de inhoud van het Statement, en men zaken niet meer zondig noemt. En men de ideologie van de LHTB beweging ondersteund, door met symbolen van die beweging te gaan rondlopen.
Dit inderdaad. Vooral het omarmen van die symbolen.
Er zijn ook SGP burgemeesters die dat juist niet doen. Dat lijkt me een betere houding.
Ook daar waren we het al over eens. Een burgemeester moet in alles terughoudendheid betrachten m.i. Maar dit zal de achterban ook wel eens tegen de borst stuiten.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Voorlopers ChristenUnie

Bericht door Ambtenaar »

J.C. Philpot schreef: Het punt is dat er door SGP burgemeesters afstand word genomen van de inhoud van het Statement, en men zaken niet meer zondig noemt. En men de ideologie van de LHTB beweging ondersteund, door met symbolen van die beweging te gaan rondlopen.
Ik vind het heel logisch dat burgemeesters afstand nemen van deze veelbesproken verklaring. Bij hun beëdiging verklaart de burgemeester namelijk dat hij of zij:

Ik zweer (beloof) dat ik getrouw zal zijn aan de Grondwet, dat ik de wetten zal nakomen en dat ik mijn plichten als burgemeester naar eer en geweten zal vervullen.

Maar het gaat hier over de voorlopers van de ChristenUnie, en niet over SGP-burgemeesters.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Voorlopers ChristenUnie

Bericht door parsifal »

Ambtenaar schreef:
J.C. Philpot schreef: Het punt is dat er door SGP burgemeesters afstand word genomen van de inhoud van het Statement, en men zaken niet meer zondig noemt. En men de ideologie van de LHTB beweging ondersteund, door met symbolen van die beweging te gaan rondlopen.
Ik vind het heel logisch dat burgemeesters afstand nemen van deze veelbesproken verklaring. Bij hun beëdiging verklaart de burgemeester namelijk dat hij of zij:

Ik zweer (beloof) dat ik getrouw zal zijn aan de Grondwet, dat ik de wetten zal nakomen en dat ik mijn plichten als burgemeester naar eer en geweten zal vervullen.

Maar het gaat hier over de voorlopers van de ChristenUnie, en niet over SGP-burgemeesters.
Dat eerste betekent natuurlijk niet dat je je niet mag uitspreken tegen punten in de grondwet en zegt dat je die graag anders ziet. Dat zou een behoorlijk probleem zijn voor aardig wat politici. Het wordt een ander verhaal als een burgemeester bijvoorbeeld de stichting van een islamitische school in een gemeente tegenwerkt op grond van overtuiging. Dat gaat tegen de eed in.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Voorlopers ChristenUnie

Bericht door Tiberius »

Ambtenaar schreef:Maar het gaat hier over de voorlopers van de ChristenUnie, en niet over SGP-burgemeesters.
Klopt. Dat is de eerste stap. De volgende is Gergem, dan HSV en daarna de kinderdoop. :bobo
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Voorlopers ChristenUnie

Bericht door Jantje »

Tiberius schreef:
Ambtenaar schreef:Maar het gaat hier over de voorlopers van de ChristenUnie, en niet over SGP-burgemeesters.
Klopt. Dat is de eerste stap. De volgende is Gergem, dan HSV en daarna de kinderdoop. :bobo
Doe niet zo onaardig... :nonnon
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Voorlopers ChristenUnie

Bericht door -DIA- »

Soms komt het zo over dat we ons nogal laconiek kunnen uitlaten over ernstvolle zaken.
Ik zeg, zo komt het soms over.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Voorlopers ChristenUnie

Bericht door DDD »

Dat komt ook omdat mensen soms erg rare dingen zeggen. Bijvoorbeeld dat een SGP-er per definitie achter de strekking van de Nashvilleverklaring zou staan. Maar dat is natuurlijk niet zo. Daar wordt zelfs binnen de SGP heel verschillend over gedacht en burgemeesters zijn gemiddeld genomen iets minder bescheiden, denken iets onafhankelijker en geven misschien iets sneller hun mening dan het gemiddelde partijlid.

Jaren geleden was er ook al ophef over een burgemeester in Barneveld geloof ik, die een voorstander was van vrouwelijke volksvertegenwoordigers.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Voorlopers ChristenUnie

Bericht door Piet Puk »

De enige echte voorloper van de ChristenUnie was natuurlijk gewoon de SGP. Toen de SGP al bestond, moest de ChristenUnie nog geboren worden. :garde
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Voorlopers ChristenUnie

Bericht door Bertiel »

de voorloper van de CU was de CHU, die bestond nog veel langer...
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Voorlopers ChristenUnie

Bericht door Geytenbeekje »

Bertiel schreef:de voorloper van de CU was de CHU, die bestond nog veel langer...
En daar de voorloper daarvan was de ARP...
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Voorlopers ChristenUnie

Bericht door Bonny »

De CHU ontstond toen een groot deel uit deftige heren zich niet konden vinden in de activistische manier van politiek bedrijven door Abraham Kuijper.
The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: RE: Re: Voorlopers ChristenUnie

Bericht door Marck »

Bonny schreef:De CHU ontstond toen een groot deel uit deftige heren zich niet konden vinden in de activistische manier van politiek bedrijven door Abraham Kuijper.
Dit conflict tussen CHU en ARP ging volgens Wiki o.a. over de invoering van het algemeen kiesrecht en de politieke strategie van de ARP, namelijk de antithese: een bondgenootschap van de protestanten met de katholieken tegenover de seculiere politieke partijen
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Voorlopers ChristenUnie

Bericht door Marck »

De ARP baseerde zich op Bijbelse normen volgens de protestantse leer. Volgens de anti-revolutionaire opvattingen ging het overheidsgezag uit van God en niet van de mensen. Gods Woord moest richtsnoer zijn voor het overheidshandelen.
De partij was voorstander van een door het Huis van Oranje geregeerd Nederland met een sterk gezag en een overheid die toeziet op handhaving van goede zeden en openbare orde. De ARP was steeds voorstander van een krachtige defensie.
Op economisch gebied was de ARP lange tijd voor een terughoudende rol van de overheid. Vooral na 1960 veranderde dit echter geleidelijk. De partij ging zich toen meer richten op het door de overheid bevorderen van sociale gerechtigheid, zowel nationaal als internationaal.
Op koloniaal gebied streefde de ARP naar economische en geestelijke verheffing van de inlandse bevolking. Deze ethische politiek diende gepaard te gaan met krachtige handhaving van het Nederlandse gezag.
In de Indonesische kwestie bestreed zij de politiek van de naoorlogse kabinetten, en wilde zij vasthouden aan een rijksverband tussen Nederland en Nederlands-Indië. Ook in de kwestie-Nieuw-Guinea wees zij soevereiniteitsoverdracht lange tijd af.
Tot 1963 was de ARP principieel tegenstander van vrouwelijke volksvertegenwoordigers. Lange tijd verzette zij zich ook tegen vaccinatiedwang en tot in de jaren dertig werd herinvoering van de doodstraf bepleit.
Tot 1917 was hoofdthema voor de ARP de financiële gelijkstelling van bijzonder en openbaar onderwijs. Hierbij werd samengewerkt met RKSP en CHU, waarmee zij samen de zgn. 'coalitie' vormde.
Kuyper meende dat er een duidelijke politieke scheidslijn lag tussen partijen die zich op een christelijke beginsel baseerden en partijen die dat niet deden (de zogenaamde antithese). Een ander beginsel was de leer van soevereiniteit in eigen kring. Dat betekende dat het overheidsingrijpen beperkt diende te zijn en dat organisaties (scholen, gemeenten, verenigingen) een grote autonomie dienden te hebben.
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: RE: Re: Voorlopers ChristenUnie

Bericht door Bonny »

Ronaldus schreef:
Bonny schreef:De CHU ontstond toen een groot deel uit deftige heren zich niet konden vinden in de activistische manier van politiek bedrijven door Abraham Kuijper.
Dit conflict tussen CHU en ARP ging volgens Wiki o.a. over de invoering van het algemeen kiesrecht en de politieke strategie van de ARP, namelijk de antithese: een bondgenootschap van de protestanten met de katholieken tegenover de seculiere politieke partijen
Ook waar, maar er zat ook een sociologisch aspect in dit verhaal. Volgens mij heb ik dat gelezen in de biografie van Kuijper die Jeroen Koch enige tijd geleden geschreven heeft
The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Voorlopers ChristenUnie

Bericht door John Galt »

Ronaldus schreef:Mijn eerste kennismaking met christelijke politiek was bij de RPJO. De eerste naam voor de jongerenorganisatie van de RPF. Paul Blokhuis en Andre Rouvoet waren toen beiden actief daarin. Ikzelf werd daarin ook actief rond 1988.
Zowel RPF als RPJO hadden duidelijk nog de 3 Formulieren als grondslag. Ook de Reformatorische Wijsbegeerte had grote invloed.
Ook de GPJC, de jongeren van het GPV onderschreven de formulieren. Denk aan de inbreng van Verburgh.
Hoe anders is het nu. Naast reformatorischen, gereformeerden zijn ook volop evangelischen en roomskatholieken lid en actief binnen de ChristenUnie.
Is dat een goede zaak of niet?
De ChristenUnie is een politieke partij. Zij wil politiek bedrijven vanuit de Bijbel en laat zich daarbij inspireren door de belijdenisgeschriften en enige andere documenten. Daarbij is er uitdrukkelijk plaats voor christenen uit andere stromingen dan de reformatorische. Ik juich dat laatste als CU-lid van harte toe. In de politiek liggen er andere strijdpunten dan kerkelijk. Ook in de prolifebeweging zie je dat er een hartelijke samenwerking is tussen b.v. protestanten en rooms-katholieken.

Ben ik overal blij mee wat er in de partij wordt gezegd en gedaan? Nee. Maar ik heb vertrouwen in iemand als Gert Jan Segers, in wie ik een authentiek christen zie. Het geflirt binnen de SGP met FvD en aanverwante clubs uit het buitenland zie ik overigens ook niet zitten.
Who is John Galt? :quoi
Plaats reactie