Politieke voorkeur predikant

Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Politieke voorkeur predikant

Bericht door Van Ewijk »

Ik zal niet ontkennen dat bepaalde zaken die maatschappelijk besproken worden in de politiek ook bij de kerk op agenda staan en elkaar overlappen. Dat zou ook naïef zijn.

Ik vind ook best dat rascisme, klimaatverandering, armoede en noem maar wat op ook de kansel aandacht mogen krijgen.
Maar op zich zijn dat ook onderwerpen die behandeld kunnen worden los van de politiek.
Het zijn geen onderwerpen die gebonden zijn aan een enkele politieke partij of overtuiging.
De schrift bied genoeg referentiekaders om deze te behandelen vanuit bijbels perspectief zonder er een politieke voorkeur met naam en toenaam er bij te betrekken.

Wanneer een predikant daar vanuit iets verkondigd wat toevallig overeenkomt met de mening van een bepaalde politieke stroming of persoon is dat op zich nog niet zo erg, als hij die er maar met naam en toenaam buiten laat.

Iets anders is het natuurlijk als de predikant een (zomaar een willekeurig voorbeeld) moord of een aanslag op een politicus of activist veroordeeld, maar leg dan ook de nadruk op de daad en laat de persoonlijke bewondering er buiten.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: RE: Re: Politieke voorkeur predikant

Bericht door ejvl »

parsifal schreef:
ejvl schreef:
parsifal schreef:
En lof voor William Wilberforce? of Willem van Oranje? of kritiek op D66? Als de tekst er om vraagt dan kunnen actuele zaken ook geduid worden. En dan kun je iets positiefs zeggen over iemand die erg gedreven is voor een goed doel of kritisch zijn over beledigende acties.
Ook wel meegemaakt (gast) dat er werd gesproken over Trump en PVV als een verschrikkelijke leider. Dat past niet op de preekstoel.
Evenals het klimaat. Wel ons rentmeesterschap en zorgen die er zijn met het klimaat maar niet de hysterie om stikstof en pfas bijvoorbeeld.
Benoemen en zorgen uitspreken is prima maar geen politiek bedrijven vanaf de preekstoel.
Vind ik.
Ik denk dat ik het met je eens bent. Maar ik heb het idee dat we vaak minder kritisch zijn als Trump wordt vervangen door Napoleon en PVV door D66. Ook kan er impliciet kritiek zijn zonder de namen te noemen (denk aan: "Van leiders mogen we moreel hoogstaand gedrag verwachten, ook in het prive leven" of "We hebben liefde uit te stralen, ook naar de moslims en dat houdt ook in dat je ze niet nodeloos kwetst", beide toepassingen zijn politiek beladen maar zijn niet a-prioriongepast op de preekstoel.

Trouwens terzijde, soms kunnen onbewust uitspraken gedaan worden die politiek gevoelig uitgelegd kunnen worden. Op biddag 2002 koos onze predikant (ds T.C. Guijt in Hardinxveld-Giessendam) om niet de apostolische geloofsbelijdenis te lezen maar NGB XIII over de voorzienigheid van God.
Wat begint met "Wij geloven dat die goede God, nadat Hij alle dingen geschapen had, deze niet heeft laten varen, noch aan het geval of de fortuin overgegeven, ..."
Waarbij mijn gedachten direct richting LPF schoten (en ik weet vrij zeker dat de ds. daar niet aan gedacht heeft toen hij voor het lezen uit de NGB koos).
Helemaal eens. Echter als het over liefde tot moslims gaat, hoeft de zin "dus niet zoals de PVV doet" er zeker niet bij.
Inderdaad zou ik minder moeite hebben als D66 met naam en toenaam genoemd wordt als het gaat om euthanasie of zondagsrust bijvoorbeeld.
Het verschil zit hem erin dat deze partij dit openlijk propageert, de PVV zegt voor de moslims te zijn en tegen de Islam in hoeverre dit onderscheid ook te maken is.

Onderbuikgevoel zal vast ook meespelen...
Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Politieke voorkeur predikant

Bericht door Bruna »

Van Ewijk schreef:
Mara schreef:Ik vind het wel een leuke vraag:

"Is de dominee Democraat of Republikein? Veel Amerikaanse kerkgangers hebben geen flauw idee. En eigenlijk willen ze dat ook niet weten. Ze komen naar de kerk voor geestelijk voedsel niet voor een politiek statement."
https://www.rd.nl/vandaag/buitenland/ke ... -1.1625580

Al zou het hier dan worden: is de dominee een aanhanger van de SGP of gaat zijn voorkeur toch uit naar de Christenunie, of misschien naar Groen Links?
Zou je het willen weten en heeft het invloed op je?
Ik heb wel eens ervaring met een predikant die vanaf de kansel liet doorschemeren geen fan te zijn van de pvv, eveneens werd in een preek lof geuit op Greta Thunberg.
Dat is de kerkenraad op boze mailtjes komen te staan en mede-predikanten waren er ook niet blij mee.

Terecht vind ik.
Een predikant mag ook van voetbal houden en er een voorkeur voor een club op na houden.
Het kan mij niet schelen al plakt ie zijn huis en auto vol met stickers en posters en draagt ie in zijn vrije tijd een T-shirt er van, ik hoef dat ook niet vanaf de kansel te horen.
Inderdaad, wat een ordinair meisje is die Thurnberg.
Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Politieke voorkeur predikant

Bericht door Bruna »

Geytenbeekje schreef:Zou je in de GG censuur krijgen als je wat anders stemt dan CU/SGP ?

Toen ik nog lid was van de SP Amersfoort werd hierover niets tegen mij gezegd.
Ook een ouderling en diverse leden wisten het.
Sprak onlangs een GG er die er serieus over dacht om een lid van de GG met lidmaatschap CDA censurabel te vinden. Vind ik net wat te ver gaan.
Volgens mij waren in het begin van de 20e eeuw veel afgescheidenen lid van de PVDA. Dit waren wel veel arbeiders die een politieke vuist wilden maken tegen de elite.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Politieke voorkeur predikant

Bericht door DDD »

Zo iemand is in ieder geval volkomen abuis. Dat is niet 'net wat te ver' maar volkomen in strijd met de heiligheid van de kerkelijke orde.

Als mensen de kerkelijke orde misbruiken om over anderen te heersen, dan is dat een heel ernstige zonde.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Politieke voorkeur predikant

Bericht door Herman »

De eerste stap is een vermaning. Ik zou niet weten waarom het lidmaatschap van het CDA uitgesloten zal moeten worden van kritiek. Het onderschrijven (en mogelijk) uitdragen van de standpunten van die partij lijkt me vrij lastig voor een orthodox christen.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Politieke voorkeur predikant

Bericht door Geytenbeekje »

Herman schreef:De eerste stap is een vermaning. Ik zou niet weten waarom het lidmaatschap van het CDA uitgesloten zal moeten worden van kritiek. Het onderschrijven (en mogelijk) uitdragen van de standpunten van die partij lijkt me vrij lastig voor een orthodox christen.
Kerk en staat zijn gescheiden he.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Politieke voorkeur predikant

Bericht door eilander »

Herman schreef:De eerste stap is een vermaning. Ik zou niet weten waarom het lidmaatschap van het CDA uitgesloten zal moeten worden van kritiek. Het onderschrijven (en mogelijk) uitdragen van de standpunten van die partij lijkt me vrij lastig voor een orthodox christen.
De motieven van zo iemand lijken mij zeer relevant, terwijl in het onderhavige geval nogal standaard klinkt: CDA-lid = censuur.
Ik vind het bijvoorbeeld nogal een verschil of iemand lid is van het CDA omdat die partij zo lekker pluriform is, of omdat iemand meent zijn verantwoordelijkheid te moeten dragen om die partij op te blijven roepen om bij de christelijke wortels te blijven. Bijvoorbeeld.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Politieke voorkeur predikant

Bericht door eilander »

Geytenbeekje schreef:
Herman schreef:De eerste stap is een vermaning. Ik zou niet weten waarom het lidmaatschap van het CDA uitgesloten zal moeten worden van kritiek. Het onderschrijven (en mogelijk) uitdragen van de standpunten van die partij lijkt me vrij lastig voor een orthodox christen.
Kerk en staat zijn gescheiden he.
Dat heeft hier niets mee te maken.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Politieke voorkeur predikant

Bericht door Geytenbeekje »

Ja wel hoor, want je zou daar een beroep op kunnen doen.
Als je uit overtuiging CDA lid bent dan moeten ze je daar niet op bestraffen daar is de kerk niet voor bedoeld
De kerk is er om het Evangelie uit te delen, niet om niet-SGP stemmende mensen terecht te wijzen.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Politieke voorkeur predikant

Bericht door Panny »

Herman schreef:De eerste stap is een vermaning. Ik zou niet weten waarom het lidmaatschap van het CDA uitgesloten zal moeten worden van kritiek. Het onderschrijven (en mogelijk) uitdragen van de standpunten van die partij lijkt me vrij lastig voor een orthodox christen.
Deze meneer heeft daar een andere mening over: https://www.rd.nl/meer-rd/samenleving/b ... -1.1606991
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Politieke voorkeur predikant

Bericht door Hollander »

Geytenbeekje schreef:Ja wel hoor, want je zou daar een beroep op kunnen doen.
Als je uit overtuiging CDA lid bent dan moeten ze je daar niet op bestraffen daar is de kerk niet voor bedoeld
De kerk is er om het Evangelie uit te delen, niet om niet-SGP stemmende mensen terecht te wijzen.
Scheiding van kerk en staat gaat over wederzijdse inmenging en beïnvloeding. Dat is in dit specifieke vraagstuk helemaal niet van toepassing.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Politieke voorkeur predikant

Bericht door DDD »

Herman schreef:De eerste stap is een vermaning. Ik zou niet weten waarom het lidmaatschap van het CDA uitgesloten zal moeten worden van kritiek. Het onderschrijven (en mogelijk) uitdragen van de standpunten van die partij lijkt me vrij lastig voor een orthodox christen.
Dat is echt geen reden om iemand kerkelijk te vermanen. Nog los van de discussie of je daarmee besluit dat iemand verloren gaat, dit is helemaal geen zaak voor de kerkenraad.

Overigens was mijn opa altijd CDA-er, nooit anders geweten, en weet ik sowieso al twee GG waar een CDA-raadslid was.

Het is mijns inziens echt een absurde neiging van bevindelijk gereformeerden om zich voortdurend in normerende zin met elkaar te bemoeien, ook in dingen waarover de Bijbel helemaal niets zegt.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: Politieke voorkeur predikant

Bericht door Herman »

eilander schreef:
Herman schreef:De eerste stap is een vermaning. Ik zou niet weten waarom het lidmaatschap van het CDA uitgesloten zal moeten worden van kritiek. Het onderschrijven (en mogelijk) uitdragen van de standpunten van die partij lijkt me vrij lastig voor een orthodox christen.
De motieven van zo iemand lijken mij zeer relevant, terwijl in het onderhavige geval nogal standaard klinkt: CDA-lid = censuur.
Ik vind het bijvoorbeeld nogal een verschil of iemand lid is van het CDA omdat die partij zo lekker pluriform is, of omdat iemand meent zijn verantwoordelijkheid te moeten dragen om die partij op te blijven roepen om bij de christelijke wortels te blijven. Bijvoorbeeld.
Natuurlijk. Maar in dat laatste geval vallen je persoonlijke standpunten en de partijstandpunten niet noodzakelijk samen en dat kan je inderdaad alleen onderzoeken als je iemands motieven kent.
Maar op het hoogtepunt van de verzuiling lag dat anders dan tegenwoordig.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: Politieke voorkeur predikant

Bericht door Herman »

Geytenbeekje schreef:
Herman schreef:De eerste stap is een vermaning. Ik zou niet weten waarom het lidmaatschap van het CDA uitgesloten zal moeten worden van kritiek. Het onderschrijven (en mogelijk) uitdragen van de standpunten van die partij lijkt me vrij lastig voor een orthodox christen.
Kerk en staat zijn gescheiden he.
Die mening deel ik niet. De staat heeft niks over de kerk te zeggen, dat klopt. Maar Gods Woord normeert wel de staat.
Plaats reactie