Politieke voorkeur predikant

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Politieke voorkeur predikant

Bericht door eilander »

Piet Puk schreef:
eilander schreef:
Ambtenaar schreef:
Piet Puk schreef: Was wethouder de Jong. Volgens mij was hij zoon van wijlen ds. Tj. De Jong. In ieder geval de zoon van de prekiant die in Poortvliet heeft gestaan.
Dat is dominee Tjitze de Jong.
Ik ga ervan uit dat die man zelfstandig tot zijn beslissingen komt. Wat heeft zijn vader hiermee te maken?
Helemaal niets, is ook niet gesuggereerd. Maar ten overvloede vermeld zodat forummers weten wie het is.
Welnee, dan weet je helemaal niets. Ik ben ook een zoon van mijn vader, maar als je weet wie m'n vader is, zegt dat niets over mij.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Politieke voorkeur predikant

Bericht door Piet Puk »

eilander schreef:
Piet Puk schreef:
eilander schreef:
Ambtenaar schreef: Dat is dominee Tjitze de Jong.
Ik ga ervan uit dat die man zelfstandig tot zijn beslissingen komt. Wat heeft zijn vader hiermee te maken?
Helemaal niets, is ook niet gesuggereerd. Maar ten overvloede vermeld zodat forummers weten wie het is.
Welnee, dan weet je helemaal niets. Ik ben ook een zoon van mijn vader, maar als je weet wie m'n vader is, zegt dat niets over mij.
In mijn optiek ligt dit anders. Wanneer jouw vader een hoge functie had bekleed, had mogelijk iedereen je wel gekend. Misschien heeft je vader dat nu ook wel gedaan, maar ligt het aan mij dat ik dat niet weet.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Politieke voorkeur predikant

Bericht door Bezorgd »

Eens Pietje, ook in de media lees je geregeld van wie iemand een zoon is.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Politieke voorkeur predikant

Bericht door Geytenbeekje »

Mij lijkt dan dat die man nog lid is van de HHK aldaar, maar goed ook weinig relevant
Gebruikersavatar
Salomo
Berichten: 93
Lid geworden op: 04 jan 2020, 10:38

Re: Politieke voorkeur predikant

Bericht door Salomo »

Bij ons komen soms predikanten met een linkse politieke kleur. En dan gaan ze het tijdens de preek over klimaatverandering en Trump hebben.

Je voelt dan dat je als rechtse stemmer in hokjes wordt gezet.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Politieke voorkeur predikant

Bericht door parsifal »

Dat ook in de preek, als de tekst er om vraagt, over klimaatverandering wordt gesproken lijkt me terecht. Het lijkt een punt wat gerelateerd is aan schepping en mogelijk met toekomst. Het is eerder zorgwekkend dat dit een links/rechts punt is geworden.

Een predikant kan economisch links of rechts zijn. Een predikant kan voor een grote of kleine overheid zijn etc. Een predikant hoeft niet angstvallig buiten het domein van de politiek te blijven, of de lijn van een bepaalde politieke partij te volgen. Dat laatste is denk ik wat te vaak gebeurd. De Bijbel kan worden geinterpreteerd aan de hand van hoe de SGP (of CU of Republikeinse partij of juist GroenLinks) over bepaalde zaken stemmen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Politieke voorkeur predikant

Bericht door Van Ewijk »

Mara schreef:Ik vind het wel een leuke vraag:

"Is de dominee Democraat of Republikein? Veel Amerikaanse kerkgangers hebben geen flauw idee. En eigenlijk willen ze dat ook niet weten. Ze komen naar de kerk voor geestelijk voedsel niet voor een politiek statement."
https://www.rd.nl/vandaag/buitenland/ke ... -1.1625580

Al zou het hier dan worden: is de dominee een aanhanger van de SGP of gaat zijn voorkeur toch uit naar de Christenunie, of misschien naar Groen Links?
Zou je het willen weten en heeft het invloed op je?
Ik heb wel eens ervaring met een predikant die vanaf de kansel liet doorschemeren geen fan te zijn van de pvv, eveneens werd in een preek lof geuit op Greta Thunberg.
Dat is de kerkenraad op boze mailtjes komen te staan en mede-predikanten waren er ook niet blij mee.

Terecht vind ik.
Een predikant mag ook van voetbal houden en er een voorkeur voor een club op na houden.
Het kan mij niet schelen al plakt ie zijn huis en auto vol met stickers en posters en draagt ie in zijn vrije tijd een T-shirt er van, ik hoef dat ook niet vanaf de kansel te horen.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Politieke voorkeur predikant

Bericht door HersteldHervormd »

Jantje schreef:En iedere GG-predikant ook. :slurp
Goed dat je de GG ook erbij zet. Dadelijk vergeet heel RF nog wat de GG is.

(Ik heb geleerd geen zucht smiley erbij te zetten)
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Politieke voorkeur predikant

Bericht door parsifal »

Van Ewijk schreef:
Mara schreef:Ik vind het wel een leuke vraag:

"Is de dominee Democraat of Republikein? Veel Amerikaanse kerkgangers hebben geen flauw idee. En eigenlijk willen ze dat ook niet weten. Ze komen naar de kerk voor geestelijk voedsel niet voor een politiek statement."
https://www.rd.nl/vandaag/buitenland/ke ... -1.1625580

Al zou het hier dan worden: is de dominee een aanhanger van de SGP of gaat zijn voorkeur toch uit naar de Christenunie, of misschien naar Groen Links?
Zou je het willen weten en heeft het invloed op je?
Ik heb wel eens ervaring met een predikant die vanaf de kansel liet doorschemeren geen fan te zijn van de pvv, eveneens werd in een preek lof geuit op Greta Thunberg.
Dat is de kerkenraad op boze mailtjes komen te staan en mede-predikanten waren er ook niet blij mee.

Terecht vind ik.
Een predikant mag ook van voetbal houden en er een voorkeur voor een club op na houden.
Het kan mij niet schelen al plakt ie zijn huis en auto vol met stickers en posters en draagt ie in zijn vrije tijd een T-shirt er van, ik hoef dat ook niet vanaf de kansel te horen.
En lof voor William Wilberforce? of Willem van Oranje? of kritiek op D66? Als de tekst er om vraagt dan kunnen actuele zaken ook geduid worden. En dan kun je iets positiefs zeggen over iemand die erg gedreven is voor een goed doel of kritisch zijn over beledigende acties.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Politieke voorkeur predikant

Bericht door Piet Puk »

Salomo schreef:Bij ons komen soms predikanten met een linkse politieke kleur. En dan gaan ze het tijdens de preek over klimaatverandering en Trump hebben.

Je voelt dan dat je als rechtse stemmer in hokjes wordt gezet.
Ik zou hem eens uitnodigen voor een SGP-tijdrede :nananere
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Politieke voorkeur predikant

Bericht door Geytenbeekje »

Moet eerlijk zeggen dat er weinig gesproken wordt over de wereld en hoe we als christenen daar in moeten staan, Bij ons wordt er niets over klimat gesproken maar zou het wel goed vinden als dat een keer gedaan zou worden zonder een politiek statement aan te geven
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Politieke voorkeur predikant

Bericht door ejvl »

parsifal schreef:
Van Ewijk schreef:
Mara schreef:Ik vind het wel een leuke vraag:

"Is de dominee Democraat of Republikein? Veel Amerikaanse kerkgangers hebben geen flauw idee. En eigenlijk willen ze dat ook niet weten. Ze komen naar de kerk voor geestelijk voedsel niet voor een politiek statement."
https://www.rd.nl/vandaag/buitenland/ke ... -1.1625580

Al zou het hier dan worden: is de dominee een aanhanger van de SGP of gaat zijn voorkeur toch uit naar de Christenunie, of misschien naar Groen Links?
Zou je het willen weten en heeft het invloed op je?
Ik heb wel eens ervaring met een predikant die vanaf de kansel liet doorschemeren geen fan te zijn van de pvv, eveneens werd in een preek lof geuit op Greta Thunberg.
Dat is de kerkenraad op boze mailtjes komen te staan en mede-predikanten waren er ook niet blij mee.

Terecht vind ik.
Een predikant mag ook van voetbal houden en er een voorkeur voor een club op na houden.
Het kan mij niet schelen al plakt ie zijn huis en auto vol met stickers en posters en draagt ie in zijn vrije tijd een T-shirt er van, ik hoef dat ook niet vanaf de kansel te horen.
En lof voor William Wilberforce? of Willem van Oranje? of kritiek op D66? Als de tekst er om vraagt dan kunnen actuele zaken ook geduid worden. En dan kun je iets positiefs zeggen over iemand die erg gedreven is voor een goed doel of kritisch zijn over beledigende acties.
Ook wel meegemaakt (gast) dat er werd gesproken over Trump en PVV als een verschrikkelijke leider. Dat past niet op de preekstoel.
Evenals het klimaat. Wel ons rentmeesterschap en zorgen die er zijn met het klimaat maar niet de hysterie om stikstof en pfas bijvoorbeeld.
Benoemen en zorgen uitspreken is prima maar geen politiek bedrijven vanaf de preekstoel.
Vind ik.
Gebruikersavatar
Salomo
Berichten: 93
Lid geworden op: 04 jan 2020, 10:38

Re: Politieke voorkeur predikant

Bericht door Salomo »

Piet Puk schreef:
Salomo schreef:Bij ons komen soms predikanten met een linkse politieke kleur. En dan gaan ze het tijdens de preek over klimaatverandering en Trump hebben.

Je voelt dan dat je als rechtse stemmer in hokjes wordt gezet.
Ik zou hem eens uitnodigen voor een SGP-tijdrede :nananere
Zelf ook nog nooit geweest :tilt
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Politieke voorkeur predikant

Bericht door Geytenbeekje »

Ik was een keer ergens en toen hadden ze een lied die mensen zelf bedacht hadden en daarin werden Trump en Erdogan ook opgenoemd..
Tja het kan verkeren...
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: RE: Re: Politieke voorkeur predikant

Bericht door parsifal »

ejvl schreef:
parsifal schreef:
En lof voor William Wilberforce? of Willem van Oranje? of kritiek op D66? Als de tekst er om vraagt dan kunnen actuele zaken ook geduid worden. En dan kun je iets positiefs zeggen over iemand die erg gedreven is voor een goed doel of kritisch zijn over beledigende acties.
Ook wel meegemaakt (gast) dat er werd gesproken over Trump en PVV als een verschrikkelijke leider. Dat past niet op de preekstoel.
Evenals het klimaat. Wel ons rentmeesterschap en zorgen die er zijn met het klimaat maar niet de hysterie om stikstof en pfas bijvoorbeeld.
Benoemen en zorgen uitspreken is prima maar geen politiek bedrijven vanaf de preekstoel.
Vind ik.
Ik denk dat ik het met je eens bent. Maar ik heb het idee dat we vaak minder kritisch zijn als Trump wordt vervangen door Napoleon en PVV door D66. Ook kan er impliciet kritiek zijn zonder de namen te noemen (denk aan: "Van leiders mogen we moreel hoogstaand gedrag verwachten, ook in het prive leven" of "We hebben liefde uit te stralen, ook naar de moslims en dat houdt ook in dat je ze niet nodeloos kwetst", beide toepassingen zijn politiek beladen maar zijn niet a-prioriongepast op de preekstoel.

Trouwens terzijde, soms kunnen onbewust uitspraken gedaan worden die politiek gevoelig uitgelegd kunnen worden. Op biddag 2002 koos onze predikant (ds T.C. Guijt in Hardinxveld-Giessendam) om niet de apostolische geloofsbelijdenis te lezen maar NGB XIII over de voorzienigheid van God.
Wat begint met "Wij geloven dat die goede God, nadat Hij alle dingen geschapen had, deze niet heeft laten varen, noch aan het geval of de fortuin overgegeven, ..."
Waarbij mijn gedachten direct richting LPF schoten (en ik weet vrij zeker dat de ds. daar niet aan gedacht heeft toen hij voor het lezen uit de NGB koos).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie