Autoloze zondag? Of toch max snelheid van 100?

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Autoloze zondag? Of toch max snelheid van 100?

Bericht door Herman »

huisman schreef:
Herman schreef:Het gebod max 100 te rijden levert nauwelijks iets op.

Niet doen dus.

Autoloze zondag: uitstekend. Vooral met als reden de zondagsrust.
En hoe komen onze ouderen dan in de kerk ? Mensen die slecht ter been zijn, jonge gezinnen met kinderen onder 1 jaar enz.
Dat geldt dan alleen voor alle ouderen die op relatieve afstand van de kerk wonen. En voor onze eigen kinderen die nog niet kunnen fietsen hebben we een fietskar, dus die kunnen al alternatief vervoerd worden.
Dat lost zeker je alle mogelijke knelpunten op, maar als je praktisch denkt dan is er voor veel een oplossing te vinden. Tenslotte gingen ouderen voor de uitvinding van de T-ford ook gewoon naar de kerk.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3023
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Autoloze zondag? Of toch max snelheid van 100?

Bericht door Lilian1975 »

In de jaren dat er autoloze zondagen waren kregen ds ontheffing. Reed heerlijk. Vertelde mijn schoonvader.
Wel leuk gezicht die bolderwagens. Ik zie ze al op het kerkplein staan. En dan nog alle scootmobiel.
En verder woont en kerkt inderdaad niet iedereen op korte afstand.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17249
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Autoloze zondag? Of toch max snelheid van 100?

Bericht door huisman »

Ambtenaar schreef:
Herman schreef:Het gebod max 100 te rijden levert nauwelijks iets op.
Het scheelt juist heel veel, maar misschien niet voldoende om de stikstofcrisis op te lossen. De CO2-uitstoot neemt af, het aantal verkeersdoden daalt, er kunnen meer auto's op de weg, de geluidsoverlast neemt af, etc.
Als ze daar de belofte bijdoen dat ik naar mijn werk ook altijd 100 kan rijden ben ik voor. Nu sta ik heen en terug 20 tot meer dan 90 minuten in de file. Lijkt mij ook niet geweldig voor de uitstoot. :OO3
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Autoloze zondag? Of toch max snelheid van 100?

Bericht door Bezorgd »

Het is gewoon zielig om te zien hoe het kabinet worstelt en paniekvoetbal speelt om op papier aan bepaalde cijfertjes te voldoen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: Autoloze zondag? Of toch max snelheid van 100?

Bericht door Herman »

Ambtenaar schreef:
Herman schreef:Het gebod max 100 te rijden levert nauwelijks iets op.
Het scheelt juist heel veel, maar misschien niet voldoende om de stikstofcrisis op te lossen. De CO2-uitstoot neemt af, het aantal verkeersdoden daalt, er kunnen meer auto's op de weg, de geluidsoverlast neemt af, etc.
Gisteren was in het nieuws dat maar 6% van alle verkeersbewegingen 130km/uur haalt. Dus het verbod heeft op de totale stikstofuitstoot binnen het verkeer weinig invloed.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Autoloze zondag? Of toch max snelheid van 100?

Bericht door Geytenbeekje »

Ik vraag het me af of 100 wel gaat helpen,

Ik las vandaga in Trouw dat juist mensen zijn die de grensen opzoeken en harder rijden.
Waardoor er meer ongelukken gebeuren.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Autoloze zondag? Of toch max snelheid van 100?

Bericht door HersteldHervormd »

Geytenbeekje schreef:Ik vraag het me af of 100 wel gaat helpen,

Ik las vandaga in Trouw dat juist mensen zijn die de grensen opzoeken en harder rijden.
Waardoor er meer ongelukken gebeuren.
Dat probleem ligt dan echt bij de automobilist.

Dat is hetzelfde om wiet helemaal legaal te maken, want nu gebruiken mensen het ook...

Snap je wat ik bedoel?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Autoloze zondag? Of toch max snelheid van 100?

Bericht door eilander »

Herman schreef:
Ambtenaar schreef:
Herman schreef:Het gebod max 100 te rijden levert nauwelijks iets op.
Het scheelt juist heel veel, maar misschien niet voldoende om de stikstofcrisis op te lossen. De CO2-uitstoot neemt af, het aantal verkeersdoden daalt, er kunnen meer auto's op de weg, de geluidsoverlast neemt af, etc.
Gisteren was in het nieuws dat maar 6% van alle verkeersbewegingen 130km/uur haalt. Dus het verbod heeft op de totale stikstofuitstoot binnen het verkeer weinig invloed.
Er missen hier nog wel wat gegevens: hoeveel van de verkeersbewegingen halen wel 120 km/u of 110 km/u? Als je dat weet, kun je iets meer zeggen over de invloed die zo'n maatregel heeft.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Autoloze zondag? Of toch max snelheid van 100?

Bericht door Jeremiah »

Het belangrijkste is natuurlijk de landbouw serieus aanpakken. Die zijn verantwoordelijk voor een gigantisch percentage van de totale uitstoot.

Afbeelding
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Autoloze zondag? Of toch max snelheid van 100?

Bericht door Mara »

Lilian1975 schreef:In de jaren dat er autoloze zondagen waren kregen ds ontheffing. Reed heerlijk. Vertelde mijn schoonvader.
Wel leuk gezicht die bolderwagens. Ik zie ze al op het kerkplein staan. En dan nog alle scootmobiel.
En verder woont en kerkt inderdaad niet iedereen op korte afstand.
In die tijd waren er nog predikanten en gemeenteleden die niet op zondag reden!
Zelfs het fietsenhok bij onze kerk kwam niet eens vol, ook niet op autoloze zondagen.
Mensen liepen sowieso al.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Autoloze zondag? Of toch max snelheid van 100?

Bericht door samanthi »

Mara schreef:
Lilian1975 schreef:In de jaren dat er autoloze zondagen waren kregen ds ontheffing. Reed heerlijk. Vertelde mijn schoonvader.
Wel leuk gezicht die bolderwagens. Ik zie ze al op het kerkplein staan. En dan nog alle scootmobiel.
En verder woont en kerkt inderdaad niet iedereen op korte afstand.
In die tijd waren er nog predikanten en gemeenteleden die niet op zondag reden!
Zelfs het fietsenhok bij onze kerk kwam niet eens vol, ook niet op autoloze zondagen.
Mensen liepen sowieso al.
Nou dat betwijfel in heel erg hoor, bij ons kwam iedereen met de auto, brommer of fiets.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Autoloze zondag? Of toch max snelheid van 100?

Bericht door Dodo »

Al zouden ze maar één autoloze zondag per jaar doen, ik denk dat het echt heel bijzonder zou zijn. Mensen zouden er bij worden stilgezet (!) hoe vaak ze heel makkelijk de auto pakken. Je zou een rust op straat hebben, heel bijzonder. Mensen zouden meer thuis blijven, of gaan fietsen, buiten spelen, wie weet naar de kerk gaan. Ik zie er heel veel voordelen in.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: RE: Re: Autoloze zondag? Of toch max snelheid van 100?

Bericht door HersteldHervormd »

Het verschil is dat je bij 130 km/h tussen de 30-35% (sommige beweren zelfs ongeveer 40%!) meer uitstoot als bij 100km/h.

Persoonlijk schat ik in dat het aandeel van het verkeer zo rond de 8% ligt, van de totale uitstoot, waar de Nederlandse staat invloed op heeft.

Als we ervan uitgaan dat het 1/3 deel bespaard kan worden (op de snelweg ritten) levert dat een vermindering op van rond de 2% op de totale uitstoot.

Ik vind dat de moeite waard.

PS: ik heb op het moment geen zin in een berekening over hoeveel 1 autoloze zondag zou opleveren ;)
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3023
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Autoloze zondag? Of toch max snelheid van 100?

Bericht door Lilian1975 »

Mara schreef:
Lilian1975 schreef:In de jaren dat er autoloze zondagen waren kregen ds ontheffing. Reed heerlijk. Vertelde mijn schoonvader.
Wel leuk gezicht die bolderwagens. Ik zie ze al op het kerkplein staan. En dan nog alle scootmobiel.
En verder woont en kerkt inderdaad niet iedereen op korte afstand.
In die tijd waren er nog predikanten en gemeenteleden die niet op zondag reden!
Zelfs het fietsenhok bij onze kerk kwam niet eens vol, ook niet op autoloze zondagen.
Mensen liepen sowieso al.


In die tijd waren er ook predikanten die in uithoeken van het land preekten. In gemeenten die geen predikant konden bekostigen. In gemeenten waar andere predikanten niet kwamen * lees te weinig mensen.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Autoloze zondag? Of toch max snelheid van 100?

Bericht door ejvl »

Het maakt weinig uit of het daadwerkelijk verschil maakt, volgens het rekenmodel wel en dat is vaak leidend.
Plaats reactie